verweerd aluminium schoonmaken

biglift

MF veteraan
20 jul 2004
3.344
40
eindhoven
ik heb een oldtimer uit 1982 en helaas is daarvan het motorblok overleden
( onbalans in de krusas )
nu is het zo dat ik een nieuw blok heb ge"ritze(n)"ld *D :} dat helemaal toppie is.

op de buitenkant na kwa looks

vraag aan collega oldtimer sleutelaars en restaurateurs is dan ook :

Hoe maak ik dat blok weer als nieuw ?
daarmee doel ik op het verweerde aluminium.
ik heb al zitten googelen en zie middeltjes die bij boten gebruikt worden.

iemand een goede tip voor mij ?
 
;)

Ja. Misschien heb je er geen haast mee .... ik zou het blok ietsjes benevelen met Diesel en een paar dagen afwachten. Dan weer wat nevelen en een touwtje of smal gevouwen reep stof tussen de ribben doorsleuren.

Rijdend blok eigenlijk gemakkelijker: steeds een waasje diesel en véél rijden.

Ik haat poetsen, laat liever het spul voor me werken.

Schuren en zandstralen betekent opoffering van betaald materiaal.

Wel uitkijken:

- geen diesel op remmen laten komen
- banden nooit fout zien gaan maar vertrouwen doe ik het niet
- tupperware zelfde idee als banden
- lak zag ik na veel herhalingen een fractie lichter van kleur worden
- eventueel niet goed gepakte lak, luchtblaasjes: alles dondert er af

Houd dit BUITEN want die reuk=smaak wil je echt niet in broodtrommel, koelkast, beddengoed, haar, huid, vriendin .....

:r
Thanks voor de tip *D
 
vandaag het blok redelijk tot goed schoongekregen.

eerst goed met dasty ( van de wibra ) ingespoten en met gloeiend heet water en een borstel het meest grove vuil eraf.


daarna met een stoom hoge druk reiniger
( dank aan ritzen motoren in weert voor het helpen hiermee :} )
brandschoon weten te krijgen.

Nu nog het verweerde voorkantje blinkend krijgen.

alle vet en vuil is nu echt 100% weg.
 
Voor een goede beschrijving lees;

www.ioch.com dan forum, dat Intruder General, dan Uitgebreide omschrijving van polijsten.

Link in 1 keer doorlinken laat ioch site niet toe helaas, maar is zeer de moeite waard voor elk typ chroom en of alu.
 
Voor een goede beschrijving lees;

www.ioch.com dan forum, dat Intruder General, dan Uitgebreide omschrijving van polijsten.

Link in 1 keer doorlinken laat ioch site niet toe helaas, maar is zeer de moeite waard voor elk typ chroom en of alu.

Klik Okee okee okee het werkt idd niet... :$ :$ :$



_O- _O-

Maar wat een leuk verhaal. Staat in mijn favorieten voor komende winter.
 
Laatst bewerkt:
materiaaldq7.jpg

Materialen
• Afbijtmiddel van albastine met een wegwerp kwast en kunstof spadel (voegen spadel voor kitten van voegen)
• Delta schuurmachine met schuur schijfjes 240 en hoger zelf heb ik schuurschijfjes gekocht bij de Gamma van het merk PIRANJA geschikt voor hout metaal, is een pakje van 20 stuks korrel 80 120 180 en 360
• Schuur/polijst matjes voor metaal, zijn te koop bij Praxis en zo
• Moc rvs reiniger te bestellen bij W.O Duesberg GmbH
Hohefldstrasse 19-30
D-46284 Dorsten
Tel. 0049 (0) 236294670
Heb deze tube destijds bij de Aldi gekocht, maar weet niet of ze dit nog hebben, vandaar adres er even bij.
• Boormachine met polijst schijven, te koop bij motor zaken of internet bestellen
• Belgon Alu te koop bij motorzaken en internet
• NO.1 Aluminium hochglans-polutur gekocht op de autobeurs in Dusseldorf destijds
LAVA DIAMANT
WONISCH
Pfaffingen 99
D-86720 Nordlingen
Tel 0049 (0) 90814777

Stap 1
Om te beginnen met polijsten moet je eerst de lak van de te polijsten onderdelen verwijderen, dit heb ik gedaan met afbijt middel van Albastine.
Smeer de onderdelen goed en niet al te dun in met afbijtmiddel en laat dit ongeveer 20 minuten in trekken, zeker niet laten drogen
Je kunt de lak er nu vrij makkelijk af halen met een kunststof spadel en een schuursponsje, trek wel een paar handschoenen aan van rubber, zelf heb ik van die operatie handschoenen gebruikt
stap 2

Begin nu met een delta schuurmachine met korrel 280 of hoger de krassen en deukjes er uit te schuren, of bij veerpoten in mijn geval de horizontale groeven, je hoeft niet bang te zijn dat het te grof of te ruw lijkt, krijg je bij de volgende stap zo weer goed.


Stap 3
Met de schuur matjes (geschikt voor metaal) en een beetje MOC RVS- reiniger op het matje, schuur/polijst je de krassen weer weg, daarna het onderdeel met water schoon maken en kijken of de krassen van de schuurmachine weg zijn en of er geen diepe krassen meer zijn.
Indien nodig, kan je met de delta schuurmachine even de achter gebleven krassen die nog niet weg waren, plaatselijk wegschuren en het plekje nog even nabewerken met MOC en schuurmatjes.

Stap 4
Ondergrond droog maken en met een droog schuurmatjes op polijsten, dit is wat ik zelf ontdekt heb tijdens het polijsten, je kunt nu vrij makkelijk de grootste krassen weg krijgen met dit matje.
Begin met wat extra druk en daarna heel licht op polijsten in de zelfde richting.


Stap 5
Nu met MOC rvs reiniger, met een zachte doek polijsten ( ook zelf ontdekt) en als je alles hebt gehad, met een natte doek na polijsten in de opgebrachte MOC rvs reiniger en daarna afspoelen met water en droog maken

Stap 6
Nu alles ruim in poetsen met BELGON ALU en met de polijstborstel alles na polijsten, af en toe wat extra BELGON op de polijst borstel doen en weer na polijsten, daarna schoon poetsen met de hand, en vervolgens gewoon met BELGON poetsen met de hand.
Het resultaat is nu al verbluffend.

Stap 7
In poetsen met No.1 Aluminium hochglanz- politur, even laten drogen en met een zeer zachte doek, zelf met een stofdoek gedaan oppoetsen tot hoogglans, je kunt voor dat je uitpoetst, No.1 ook even op de polijstborstel doen en daarna pas met de hand, niet te veel druk meer uitoefenen en een zachte, niet schurende uitpoetsdoek gebruiken

proces en eindresultaat Zie foto,s hier onder

voor en na het polijsten links nu rechts voorheen
voorennaca3.jpg

nu de foto,s van het hele cardan proces
met een korte omschrijving

Zoals hij voorheen was
figuur1mn0.jpg

Afbijten met afbijtmiddel en verwijderen van afbijtmiddel met een kunststof spadel om krassen te voorkomen
figuur3qj6.jpg

laatste afbijt verwijderen met een doek, mogelijk met aceton als extra
figuur4uk9.jpg

Schuren met een schuurmatje met een beetje MOC
figuur5nd3.jpg

Zelfde, ook met MOC, maar nu met een doekje om de krasjes weg te halen
figuur6jl2.jpg

Nu na poetsen met belgon, kun je ook eerst doen met de polijstborstel op boormachine
figuur7ay1.jpg

Gereed met belgon, nu na bewerken met No.1 met zachte poetsdoek, kan ook nog even met polijstborstel
figuur8di5.jpg


Eind resultaat is afhankelijk van je geduld en eisen, het kan natuurlijk bijna krasvrij.
Ik heb bij dit proces GEEN polijstpasta gebruikt!
bij de voorvorken, heb in het begin de lasnaden wegslepen
met een dremel met daar op een slijpsteentje
figuur9wm2.jpg

figuur10dz9.jpg

TIP, probeer eerst het eerst even op een stukje aluminium om zelf te kunnen zien wat het resultaat is van de verschilende stappen, zodat je zelf kunt zien wat het beste efect is voor jou persoonlijke eis.

©René IOCH.com
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan