VF400/500/700/750/1000/1100 C/F/F2/S/R topic 15

In al m'n motoren heb ik altijd halfsyntheet van diverse merken gebruikt, ook in m'n magna's en Fjes. Nog nooit problemen met de nokkenassen. Complete bullshit dus. 1 xslechte ervaring met 1 merk/type olie is veeeeeeeeeeeeeel te weinig om paniek te zaaien en alle (half)synthetische olie compleet onveilig te verklaren voor deze blokken.

:^

Ik heb altijd Castrol gebruikt in m'n VF, nooit problemen mee gehad (iig geen problemen door de olie :P )

Dat is zo ongeveer de enige uitzondering, een volsyntheet is sowieso foute boel.
Ik heb die van castrol gehad en dat ging geheid fout en sindsdien stook ik echt alleen mineraal.
Op dit moment zit er Bel Ray in bij mij, de olie waarmee ik draai vanaf dat ik hem in 1987 nieuw gekocht heb.
De synthetische olie van Castrol was dus een kostbaar foutje toen ik even niet aan een minerale olie kon komen en was eens maar nooit weer.
Maar heel veel motorzaken weten nu eenmaal niet wat er NIET in een oudere VF hoort en als je daarop wel vertrouwt ga je dus de mist in.
Hoezo? De hier veel gebruikte Motul 5100 is ook een semi-synthetische olie...

Volsyntheet is een betere olie dan half-syntheet en mineraal, alleen het heeft ook de irritante eigenschap om beter schoon te maken, waardoor veel oude motoren stuk lopen na gebruik van vol syntheet. Als ik een een blok zou reviseren en helemaal schoon zou hebben van binnen zou ik zonder zorgen er een goede vol syntheet in gooien :)

Overigens kwam een vriend van me laatst met het verhaal dat voor oude motoren ook erg belangrijk is hoeveel zink er in de olie zit en dat er vroeger meer zink in zat dan tegenwoordig. Helaas is het nog vrij lastig om goed te achterhalen hoeveel zink er in sommige oliën zitten.
 
Laatst bewerkt:
Om hem los te halen is een speciale filtertang handig maar niet alle tangen krijg je netjes tussen de bochten door op het juiste plekje, als er echt niets past is er de grove manier....
Gewoon de grootst mogelijke platte schroevedraaier en een hamer. De schroevedraaier tegen de rand van het filter waar de vlakke kantjes aan zitten en een klein deukje slaan. Dan met de draairichting mee met tikjes het filter los slaan tot je met de hand verder kunt.
Bijna zeker sla je de schroevedraaier door het blik van het filter heen dus het wordt wel een rommeltje maar ik neem aan dat je het oude filter toch al niet wilde bewaren in een vitrinekast ;) Het is niet een heel elegante manier maar hij heeft me al eens gered....
Wel uitkijken dat je met die schroevedraaier niet in de buurt van het blok komt.

Om vast te zetten is in principe geen gereedschap nodig, gewoon zo vast als mogelijk met de hand.
Dat vroeg ik me dus af nog, ik zit nog steeds in het voorbereidend stadium, maar heb ik daar nog speciaal gereedschap voor nodig, of is handvast genoeg?

Dan nog even de discussie over olie:
Ik heb mijn VF1000 in 1987 zelf nieuw gekocht en altijd zelf onderhouden dus zag ik minstens iedere 2 jaar de nokkenassen bij het klepstellen.
Ten tijde van de aanschaf was me bekend dat de V blokken zeker van de generaties ervoor gevoelig waren op de nokkenassen. (de interceptors) en dat er voor deze lichting weer wat verbeterd was. Vanaf nieuw heb ik er altijd BelRay in gehad en zagen de nokkenassen er na 60.000 km nog als nieuw uit. Op een gegeven moment, nu zo'n 15 jaar geleden moest ik op zoek naar een andere olie omdat de dealer waar ik toen mijn spullen haalde geen BelRay had maar Castrol. Omdat ik nog nooit heb bespaard op olie heb ik toen de beste uit het schap gekocht. Typenaam weet ik niet helemaal meer maar op de verpakking werd het aangeraden voor superbikes en het zwaarste gebruik. Een volsyntheet dus en ik dacht dat moet goed komen.
Een paar maanden later een gek geluidje uit het blok en jawel er was een nokkenas ingesleten.
Nieuwe as er in en nieuwe slepers dus ik kon weer rijden. Uiteraard met ook weer nieuwe olie vanwege de vervuiling van de olie.
Amper een maand later nummer twee waarna nummer 3 en 4 ook snel aan de beurt waren.
Zo bleef ik sleutelen en olie verversen.
Zo gek werd het dat ik voor een rit van een paar honderd kilometer Frankrijk in mijn gereedschap set speciaal had aangepast om onderweg nokkenassen te kunnen vervangen en had ik twee assen en een aantal tuimelaars bij me.
Tot na amper meer dan 10.000 km na de overstap op de synthetische olie de eerst vervangen nokkenas opnieuw kapot ging (nummer 5 dus)
Toen ging het verhaal niet meer op dat ze gewoon aan vervanging toe waren en ben ik overgestapt op de speciaal voor mij bestelde minerale Castrol olie bij die motorzaak.
Half syntheet was voor mij geen optie want ik was het begrijpelijkerwijs zat.
Met de minerale castrol die ik er vanaf dat moment een tijd in heb gebruikt had ik geen problemen meer en heb ik intussen ongeveer een halve ton gereden met nog als nieuw uitziende nokkenassen.
Wat precies de reden is dat een volsyntheet niet werkt weet ik niet, het reinigen kan het volgens mij niet zijn want dan had met totaal 4 oliewissels in ruim 10.000 kilometer (iedere kapotte as opnieuw) die vijfde as geen problemen meer moeten geven.
Het zal dus denk ik toch de smeringseigenschap moeten zijn.
Ik ben geen rustige rijder dus geef het blok best op zijn kop maar rij de motor wel altijd rustig en met gemiddelde toerentallen goed warm voordat ik hem de sporen geef.
Op dit moment zit er geen Castrol maar Bel Ray mineraal in, de opvolger van de olie die er van nieuw af aan altijd in heeft gezeten.

Dus om te spreken van 1 slechte ervaring? Ik denk dat 5 slechte ervaringen zat is om die fout nooit meer te maken....
 
Ik heb op advies van Dutchy die Motul 5100 besteld. Nu is mijn fiets een laten we zeggen "projectje" waar erg veel aan moet/moest gebeuren, dus als de assen niet goed blijken te zijn zou ik niet verbaasd zijn. Maar, langzaam aan, met veel hulp en advies begint hij steeds beter te lopen.
 
als de assen niet goed blijken te zijn zou ik niet verbaasd zijn.
Zo te horen valt dat wel mee met de assen bij je. Je praat over steeds beter lopen. Zou er eentje kapot zijn merk je aan het motorvermogen of hoe hij rijdt weinig maar je hoort wel een erg vervelend geluid uit het blok komen.
En met de zorgen die je er nu op los laat lijkt me de kans klein dat er eentje gaat sneuvelen.
 
Het olie verhaal is altijd een dingetje. Naast motul 5100 zijn er meerdere half syntheten goed te gebruiken. Zelfs volsyntheten kunnen, maar ik zou geen syntheten gebruiken op poly alfa oleïnen basis (PAO). Deze hebben de een slecht hechtende eigenschap aan metalen. Bij koude start na langere tijd te hebben stilgestaan geeft dat extra slijtage. De hydro crack syntheten hebben dat probleem niet. Het zink in de olie is in de olie inderdaad belangrijk voor oude motoren en is in de modernste oliën minder aanwezig. Het zorgt voor grenssmering bij metaal contact. Bij circuitgebruik en enorme hoge toerentallen speelt dit een grotere rol dan bij normaal weggebruik. De gangbare minerale maar ook half syntheten hebben nog voldoende zink om metaal op metaal contact op te kunnen vangen. Daarnaast worden ook op calcium gebaseerde extreme pressure additieven toegepast om dit probleem op te kunnen vangen. Het reinigende vermogen is alleen een probleem bij vervuilde motoren. Indien een blok schoon is, en dat zijn ze over het algemeen wel als ze elk jaar gewoon hun onderhoud hebben gehad met bijbehorende oliewissel, is dit juist perfect. Slijtage beperk je tot een minimum als de motor brandschoon blijft.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben op zoek naar een uitlaat collector van een Honda Sabre V45 uit 1982.
Zijn er hier die nog iets hebben liggen of misschien ergens 1 weet te liggen?

Zijn ze ook uit te wisselen met andere modellen?
 
Laatst bewerkt:
Om hem los te halen is een speciale filtertang handig maar niet alle tangen krijg je netjes tussen de bochten door op het juiste plekje, als er echt niets past is er de grove manier....
Gewoon de grootst mogelijke platte schroevedraaier en een hamer. De schroevedraaier tegen de rand van het filter waar de vlakke kantjes aan zitten en een klein deukje slaan. Dan met de draairichting mee met tikjes het filter los slaan tot je met de hand verder kunt.
Bijna zeker sla je de schroevedraaier door het blik van het filter heen dus het wordt wel een rommeltje maar ik neem aan dat je het oude filter toch al niet wilde bewaren in een vitrinekast ;) Het is niet een heel elegante manier maar hij heeft me al eens gered....
Wel uitkijken dat je met die schroevedraaier niet in de buurt van het blok komt.

Om vast te zetten is in principe geen gereedschap nodig, gewoon zo vast als mogelijk met de hand.Dan nog even de discussie over olie:
Ik heb mijn VF1000 in 1987 zelf nieuw gekocht en altijd zelf onderhouden dus zag ik minstens iedere 2 jaar de nokkenassen bij het klepstellen.
Ten tijde van de aanschaf was me bekend dat de V blokken zeker van de generaties ervoor gevoelig waren op de nokkenassen. (de interceptors) en dat er voor deze lichting weer wat verbeterd was. Vanaf nieuw heb ik er altijd BelRay in gehad en zagen de nokkenassen er na 60.000 km nog als nieuw uit. Op een gegeven moment, nu zo'n 15 jaar geleden moest ik op zoek naar een andere olie omdat de dealer waar ik toen mijn spullen haalde geen BelRay had maar Castrol. Omdat ik nog nooit heb bespaard op olie heb ik toen de beste uit het schap gekocht. Typenaam weet ik niet helemaal meer maar op de verpakking werd het aangeraden voor superbikes en het zwaarste gebruik. Een volsyntheet dus en ik dacht dat moet goed komen.
Een paar maanden later een gek geluidje uit het blok en jawel er was een nokkenas ingesleten.
Nieuwe as er in en nieuwe slepers dus ik kon weer rijden. Uiteraard met ook weer nieuwe olie vanwege de vervuiling van de olie.
Amper een maand later nummer twee waarna nummer 3 en 4 ook snel aan de beurt waren.
Zo bleef ik sleutelen en olie verversen.
Zo gek werd het dat ik voor een rit van een paar honderd kilometer Frankrijk in mijn gereedschap set speciaal had aangepast om onderweg nokkenassen te kunnen vervangen en had ik twee assen en een aantal tuimelaars bij me.
Tot na amper meer dan 10.000 km na de overstap op de synthetische olie de eerst vervangen nokkenas opnieuw kapot ging (nummer 5 dus)
Toen ging het verhaal niet meer op dat ze gewoon aan vervanging toe waren en ben ik overgestapt op de speciaal voor mij bestelde minerale Castrol olie bij die motorzaak.
Half syntheet was voor mij geen optie want ik was het begrijpelijkerwijs zat.
Met de minerale castrol die ik er vanaf dat moment een tijd in heb gebruikt had ik geen problemen meer en heb ik intussen ongeveer een halve ton gereden met nog als nieuw uitziende nokkenassen.
Wat precies de reden is dat een volsyntheet niet werkt weet ik niet, het reinigen kan het volgens mij niet zijn want dan had met totaal 4 oliewissels in ruim 10.000 kilometer (iedere kapotte as opnieuw) die vijfde as geen problemen meer moeten geven.
Het zal dus denk ik toch de smeringseigenschap moeten zijn.
Ik ben geen rustige rijder dus geef het blok best op zijn kop maar rij de motor wel altijd rustig en met gemiddelde toerentallen goed warm voordat ik hem de sporen geef.
Op dit moment zit er geen Castrol maar Bel Ray mineraal in, de opvolger van de olie die er van nieuw af aan altijd in heeft gezeten.

Dus om te spreken van 1 slechte ervaring? Ik denk dat 5 slechte ervaringen zat is om die fout nooit meer te maken....

Met zo'n verhaal begrijp ik wel dat je sceptisch bent ja! Uiteindelijk gaat het ook een beetje om hoe je er bij voelt. Ik heb tijden met Castrol gereden (dat kon ik goedkoop krijgen) maar heb nu Putoline in m'n XTZ gegooid, omdat ik toch geen goed gevoel had over de Castrol.
Het olie verhaal is altijd een dingetje. Naast motul 5100 zijn er meerdere half syntheten goed te gebruiken. Zelfs volsyntheten kunnen, maar ik zou geen syntheten gebruiken op poly alfa oleïnen basis (PAO). Deze hebben de een slecht hechtende eigenschap aan metalen. Bij koude start na langere tijd te hebben stilgestaan geeft dat extra slijtage. De hydro crack syntheten hebben dat probleem niet. Het zink in de olie is in de olie inderdaad belangrijk voor oude motoren en is in de modernste oliën minder aanwezig. Het zorgt voor grenssmering bij metaal contact. Bij circuitgebruik en enorme hoge toerentallen speelt dit een grotere rol dan bij normaal weggebruik. De gangbare minerale maar ook half syntheten hebben nog voldoende zink om metaal op metaal contact op te kunnen vangen. Daarnaast worden ook op calcium gebaseerde extreme pressure additieven toegepast om dit probleem op te kunnen vangen. Het reinigende vermogen is alleen een probleem bij vervuilde motoren. Indien een blok schoon is, en dat zijn ze over het algemeen wel als ze elk jaar gewoon hun onderhoud hebben gehad met bijbehorende oliewissel, is dit juist perfect. Slijtage beperk je tot een minimum als de motor brandschoon blijft.

Bedankt voor de info! :)
 
Klinkt aannemelijk maar toch hou ik het bij minerale olie, daarvan weet ik zeker dat het goed is voordat ik de complete productsheet moet lezen of mijn oude dakgoot er in hoef te gooien ;)

Het olie verhaal is altijd een dingetje. Naast motul 5100 zijn er meerdere half syntheten goed te gebruiken. Zelfs volsyntheten kunnen, maar ik zou geen syntheten gebruiken op poly alfa oleïnen basis (PAO). Deze hebben de een slecht hechtende eigenschap aan metalen. Bij koude start na langere tijd te hebben stilgestaan geeft dat extra slijtage. De hydro crack syntheten hebben dat probleem niet. Het zink in de olie is in de olie inderdaad belangrijk voor oude motoren en is in de modernste oliën minder aanwezig. Het zorgt voor grenssmering bij metaal contact. Bij circuitgebruik en enorme hoge toerentallen speelt dit een grotere rol dan bij normaal weggebruik. De gangbare minerale maar ook half syntheten hebben nog voldoende zink om metaal op metaal contact op te kunnen vangen. Daarnaast worden ook op calcium gebaseerde extreme pressure additieven toegepast om dit probleem op te kunnen vangen. Het reinigende vermogen is alleen een probleem bij vervuilde motoren. Indien een blok schoon is, en dat zijn ze over het algemeen wel als ze elk jaar gewoon hun onderhoud hebben gehad met bijbehorende oliewissel, is dit juist perfect. Slijtage beperk je tot een minimum als de motor brandschoon blijft.
 
Vloer geegaliseerd en gebetonverfd....

full



Wederom ingericht...

full


Nieuw windscherm binnen...

full


Rooster voor radiator maken...

full


Gemonteerd....

full


Onderste radiator steun los.....

full


en opnieuw gesoldeerd....
full
 
Nou lust wel af en toe een borrel, maar..................


Kom terug van een stevige rit door 29c buitentemperatuur.
Ventilator staat lekker te loeien, maar terwijl ik langzaam rijd om de motor te parkeren, voel/hoor ik iets borrelen.... Geen lekkage of stoomwolken...

en inderdaad , in het blok en achter het linkerzijdeksel "kookt" het. zet motor uit en contact weer aan en de vetilator staat iets van 20 seconden te draaien.

Is dit normaal/te verwachten of duidt dit op iets anders? Radiator dop?
 
Laatst bewerkt:
Nou lust wel af en toe een borrel, maar..................


Kom terug van een stevige rit door 29c buitentemperatuur.
Ventilator staat lekker te loeien, maar terwijl ik langzaam rijd om de motor te parkeren, voel/hoor ik iets borrelen.... Geen lekkage of stoomwolken...

en inderdaad , in het blok en achter het linkerzijdeksel "kookt" het. zet motor uit en contact weer aan en de vetilator staat iets van 20 seconden te draaien.

Is dit normaal/te verwachten of duidt dit op iets anders? Radiator dop?

Gaat de thermostaat wel helemaal open?
 
en inderdaad , in het blok en achter het linkerzijdeksel "kookt" het. zet motor uit en contact weer aan en de vetilator staat iets van 20 seconden te draaien.

Is dit normaal/te verwachten of duidt dit op iets anders? Radiator dop?
Precies wat ik pas ook had met de VF500, die van mij staat intussen een weekje zonder radiateur en ik verwacht die deze week weer terug.
Bij mij was de thermostaat overigens perfect dus was niet het probleem.
Dan zit er een nieuw koelingspakket in en hoop ik het probleem niet meer tegen te komen.
En als extra gaat er ook gelijk nog een oliekoeler op pasgemaakt worden.
Ik weet alleen nog niet wanneer ik er de tijd voor heb om alles weer te monteren dus het resultaat laat nog even op zich wachten want over ruim een week zit ik eerst een lang weekend in de Eifel.
Voor die tijd moet eerst de andere VF een zeer klein beurtje en komen er altijd nog onverwachtte klusjes tussendoor.
 
full


Testrun gedaan met de VF1000F. Er komen andere sproeiers/naalden in.
Ondanks het feit dat e.e.a. nog geoptimaliseerd kan worden wel 117.1 PK aan het acherwiel!Tegenwoordig mag je uitgaan dat de opgegeven specificaties schromelijk overdreven zijn. Vroeger was dat blijkbaar andersom, niet verkeerd.
 
Ja, dik in orde. Alleen onderin staat ie wat te rijk afgesteld. Maar dat gaan we aanpakken. En dat koppel, V rules! :t
 
Laatst bewerkt:
Dat is een mooie vlakke kromme bij lage toeren idd.
Bij de magna V65 is er een piek bij 3900 toeren van rond de 10 kgm en bij 7500.
Erg lastig te gebruiken bij slecht weer/gladde ondergrond. Daarom laten verminderen en dus bovenin de range beduidend meer.
 
Bij de magna V65 is er een piek bij 3900 toeren van rond de 10 kgm en bij 7500.
Erg lastig te gebruiken bij slecht weer/gladde ondergrond. Daarom laten verminderen en dus bovenin de range beduidend meer.

Heb je zelf een kit ervoor kunnen samenstellen?
 
Dynojet kit stage 3 geloof ik icm andere koppelingsplaten (Barnett) en K&N luchtfilter. Eea is destijds afgesteld bij een bedrijf in almere.
Ik weet niet meer zeker of hij alles van dyno gebruikt heeft of naalden van eigen fabrikaat gebruikt heeft. Of combi van beide.
Resultaat is echter heel aardig :)

Ben deze magna nu weer aan het opknappen na lange tijd van stilstand, buiten onder zeil..,en staat dus op de brug te wachten op vanalles.
 
Laatst bewerkt:
Goedenavond,

Hoop dat op de juiste plek mijn bericht plaats (bij voorbaat sorry). Ik heb een Honda VF500 Magna uit '84 aangekocht voor de 500 euro challenge en ben op zoek naar het zijkapje aan de rechterzijde. Dat over de accu heen zit.

Wie kan mij hier aan helpen. Hoeft niet mooi te zijn verder.

full


Groetjes,

Mirna
 
Terug
Bovenaan Onderaan