VF400/500/700/750/1000/1100 C/F/F2/S/R topic 4

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb al een tijdje door alle VF-topics gebladerd en ik ben steeds meer geinteresseerd in de VF750F. Ik heb pas kort mijn rijbewijs en het leek mij een mooie motor. Ik rijd nu met mijn 1m92 op een CB400, ook erg leuk maar niet erg rap, zeker niet op de snelweg. Een supersport is me wat te gek maar een VF750F lijkt me comfortabel, ook op de snelweg.

Waarschijnlijk ga ik binnenkort kijken bij een '86er met 54k op de teller. Nu denk ik dat ik de standaard dingen wel herken (koude start, al dan niet rookpluimen bij warme motor, lekkages, accu, banden, chroom, oppakken vd motor etc) maar zijn er nog specifieke dingen waar ik naar moet kijken? Zoals bijvoorbeeld de beruchte(?) achterste nokkenas, deze is een beetje lastig bekijken bij een proefrit maar kan ik symptomen herkennen?

En natuurlijk de hamvraag, wat is een beetje redelijke prijs voor een VF750F uit '86 met 54k en originele(?) chromen 4in2 uitlaten?
 
Ik heb al een tijdje door alle VF-topics gebladerd en ik ben steeds meer geinteresseerd in de VF750F. Ik heb pas kort mijn rijbewijs en het leek mij een mooie motor. Ik rijd nu met mijn 1m92 op een CB400, ook erg leuk maar niet erg rap, zeker niet op de snelweg. Een supersport is me wat te gek maar een VF750F lijkt me comfortabel, ook op de snelweg.

Waarschijnlijk ga ik binnenkort kijken bij een '86er met 54k op de teller. Nu denk ik dat ik de standaard dingen wel herken (koude start, al dan niet rookpluimen bij warme motor, lekkages, accu, banden, chroom, oppakken vd motor etc) maar zijn er nog specifieke dingen waar ik naar moet kijken? Zoals bijvoorbeeld de beruchte(?) achterste nokkenas, deze is een beetje lastig bekijken bij een proefrit maar kan ik symptomen herkennen?

En natuurlijk de hamvraag, wat is een beetje redelijke prijs voor een VF750F uit '86 met 54k en originele(?) chromen 4in2 uitlaten?
Vooral luisteren hoe de motor stationair klingt koud en warm.
Hoor je een hoop getik uit de kop, dan kan het je nokkenas zijn, of je klepspeling...

Wat die motor nog moet kosten? Ik zou het refereren aan marktplaats, misschien iets meer of minder dan dat afhankelijk van de staat.

Succes ermee! Power heb je met een VF750 meer dan genoeg!
 
Ik heb al een tijdje door alle VF-topics gebladerd en ik ben steeds meer geinteresseerd in de VF750F. Ik heb pas kort mijn rijbewijs en het leek mij een mooie motor. Ik rijd nu met mijn 1m92 op een CB400, ook erg leuk maar niet erg rap, zeker niet op de snelweg. Een supersport is me wat te gek maar een VF750F lijkt me comfortabel, ook op de snelweg.

Waarschijnlijk ga ik binnenkort kijken bij een '86er met 54k op de teller. Nu denk ik dat ik de standaard dingen wel herken (koude start, al dan niet rookpluimen bij warme motor, lekkages, accu, banden, chroom, oppakken vd motor etc) maar zijn er nog specifieke dingen waar ik naar moet kijken? Zoals bijvoorbeeld de beruchte(?) achterste nokkenas, deze is een beetje lastig bekijken bij een proefrit maar kan ik symptomen herkennen?

En natuurlijk de hamvraag, wat is een beetje redelijke prijs voor een VF750F uit '86 met 54k en originele(?) chromen 4in2 uitlaten?


Let bij de koude start op tikken( zoals MrUfip hierboven al vermeld heeft) ivm slijtage van de nokkenas of de tuimelaars. Het tikken van de kleppen door de klepspeling verdwijnt weer snel. Tuimelaarslijtage hoor je iig goed. Dan kan ie ook nog ratelen tijdens de koude start (trekt meestal weer weg als ie een beetje warm wordt), duidt op een defecte nokkenaskettingspanner, het geratel is de ketting die tegen de kettingtunnel rammelt. Het zijn beide specifieke geluiden (die ik helaas beide ken.... :X B| ). Verder, als het blok goed start en loopt op de collector letten (de balanskamer van de uitlaat onder het blok), deze is regelmatig doorgerot. De originele dempers zijn zwart, de verchroomde zijn imitatie van Laser/Jama of BSM. Qua werking denk ik niet verschillend.
Succes en welkom hier!
 
En natuurlijk de hamvraag, wat is een beetje redelijke prijs voor een VF750F uit '86 met 54k en originele(?) chromen 4in2 uitlaten?

Op Marktplaats staat er een met 34.000 km, in zogenoemde 'nieuwstaat', voor 950 euro. Als hij echt goed is geen gekke prijs, zou mijn voorkeur hebben boven een goedkopere, mindere fiets.
 
Bedankt voor alle tips! Geluiden op de kop zal ik zeker opletten, alhoewel een beetje naaimachine(?) klepgetik toch geen kwaad kan? Ik neem aan dat een versleten nokkenas/tuimelaars wat dramatischer klinkt dan misschien wat ruim afgestelde kleppen?

Die voor 950euro had ik ook gezien, leek me alleen beetje typisch een VF750F uit '90. Maar misschien dat ik daar ook eens ga kijken.

En power heeft een VF750F meer dan genoeg zag ik maar ik vind het ook gewoon een mooi ontwerp. Alleen hoe meer ik er over lees, hoe huiveriger ik word voor die nokkenas ("the onset of chewed cams", "New cams and rockers were going into VFs every 10,000km", "Cam chains were not good either. The tensioner design was flawed").
 
Bedankt voor alle tips! Geluiden op de kop zal ik zeker opletten, alhoewel een beetje naaimachine(?) klepgetik toch geen kwaad kan? Ik neem aan dat een versleten nokkenas/tuimelaars wat dramatischer klinkt dan misschien wat ruim afgestelde kleppen?

Die voor 950euro had ik ook gezien, leek me alleen beetje typisch een VF750F uit '90. Maar misschien dat ik daar ook eens ga kijken.

En power heeft een VF750F meer dan genoeg zag ik maar ik vind het ook gewoon een mooi ontwerp. Alleen hoe meer ik er over lees, hoe huiveriger ik word voor die nokkenas ("the onset of chewed cams", "New cams and rockers were going into VFs every 10,000km", "Cam chains were not good either. The tensioner design was flawed").

Laat je niet gek maken, tuurlijk zijn die problemen er geweest, maar volgens mij gaan de meeste vf blokken naar de sloop met uitgelopen big ends en niet met versleten nokkenassen. Gewoon luisteren bij het starten, beetje tikken mag inderdaad zoals je zegt. Als ie na een proefritje gewoon lekker loopt is het gewoon goed.
 
Laat je niet gek maken, tuurlijk zijn die problemen er geweest, maar volgens mij gaan de meeste vf blokken naar de sloop met uitgelopen big ends en niet met versleten nokkenassen. Gewoon luisteren bij het starten, beetje tikken mag inderdaad zoals je zegt. Als ie na een proefritje gewoon lekker loopt is het gewoon goed.
Precies, ik heb er ook 30k probleemloos mee gereden voordat ik wat anders kocht, en dat was niet omdat ie stuk was. Het hangt erook vanaf hoe je rijdt, of je er goede olie in doet, op tijd olie ververst, kleppen stelt enz...
Ik ben van mening dat de VF'n wel wat gevoeliger zijn, maar ook een probleemloos blok kan je de soep in krijgen met fout gebruik.
 
de '750ers hadden de meeste problemen met de nokkenstokken,
de 1000ers hadden meer problemen met de drijfstanglagers. Oorzaak; een hoop vermogen in lage toeren en weinig smering tgv die lage toeren
het is ook raadzaam om de toerenteller minimaal rond de 3500-4000 toeren te houden tijdens de rit. (dus "sportief" rijden)
 
Precies, ik heb er ook 30k probleemloos mee gereden voordat ik wat anders kocht, en dat was niet omdat ie stuk was. Het hangt erook vanaf hoe je rijdt, of je er goede olie in doet, op tijd olie ververst, kleppen stelt enz...
Ik ben van mening dat de VF'n wel wat gevoeliger zijn, maar ook een probleemloos blok kan je de soep in krijgen met fout gebruik.

Ik ben het ook helemaal met jou eens, ze zijn gevoelig voor gebruik van goede olie en goed onderhoud. Maar welk blok heeft daar geen baat bij?

Verder wil ik hier toch even spammen, denken jullie nog aan 2e paasdag? Maak er ipv een saaie dag op de meubelboulevard een gezellig motordagje van! :Y :]
Komt allen!! *O* *O* :W :W
 
Dank voor de geruststellende woorden ;) Na nog wat verder lezen zag ik inderdaad dat goede olie, vaak verversen, goed opwarmen en boven de 4000 toeren houden ook flink helpt. En zolang het minder lawaai maakt dan mijn CB400f, zal het wel loslopen.

Trouwens VFAndre, ik heb net je VF1000F rebuild topic doorgelezen... held!
 
Dank voor de geruststellende woorden ;) Na nog wat verder lezen zag ik inderdaad dat goede olie, vaak verversen, goed opwarmen en boven de 4000 toeren houden ook flink helpt. En zolang het minder lawaai maakt dan mijn CB400f, zal het wel loslopen.

Trouwens VFAndre, ik heb net je VF1000F rebuild topic doorgelezen... held!

Dank, dank... ;)
 
Dank voor de geruststellende woorden ;) Na nog wat verder lezen zag ik inderdaad dat goede olie, vaak verversen, goed opwarmen en boven de 4000 toeren houden ook flink helpt. En zolang het minder lawaai maakt dan mijn CB400f, zal het wel loslopen.

Trouwens VFAndre, ik heb net je VF1000F rebuild topic doorgelezen... held!

CB400F is volgens mij luchtgekoeld, VF is watergekoeld, maakt zoieso minder herrie. Echter de aanwijzingen van André sluit ik mij volledig bij aan.

'90 is erg vaag, de laatste VF750 is hoogstens '86, echter betrof het hier een VF700 daar vanwege de brandstof emisie eisen in de VS i.p.v. een 750 de 700 blok werd gebruikt in alle VF7**F's
 
CB400F is volgens mij luchtgekoeld, VF is watergekoeld, maakt zoieso minder herrie. Echter de aanwijzingen van André sluit ik mij volledig bij aan.

'90 is erg vaag, de laatste VF750 is hoogstens '86, echter betrof het hier een VF700 daar vanwege de brandstof emisie eisen in de VS i.p.v. een 750 de 700 blok werd gebruikt in alle VF7**F's

Als ik het me goed herinner zijn de 700cc versies in de VS er geweest om de belastingmaatregelen die er waren gekomen om HD de hand boven het hoofd te houden te omzeilen. Die maatregelen betroffen 750CC inhoud (en meer geloof ik). Dus gingen alle japanse merken 700 cc machines maken.
 
de '750ers hadden de meeste problemen met de nokkenstokken,
de 1000ers hadden meer problemen met de drijfstanglagers. Oorzaak; een hoop vermogen in lage toeren en weinig smering tgv die lage toeren
het is ook raadzaam om de toerenteller minimaal rond de 3500-4000 toeren te houden tijdens de rit. (dus "sportief" rijden)

:^ dus niet voor ouwelullenrijders bestemd :+
 
Ok dan, morgen ga ik kijken naar deze
picture1bl2.png

Uit '86, slordige 50k op de teller en met nieuwe nokkenaskettingen en spanners. Met originele uitlaten (of dat nou een goed teken is...) maar met niet matchend topkuipje, dus even checken voor valschade. Volgens de eigenaar een ratel- en tikvrij blok en dat hoop ik morgen te bevestigen.
 
Ok dan, morgen ga ik kijken naar deze
[afbeelding]
Uit '86, slordige 50k op de teller en met nieuwe nokkenaskettingen en spanners. Met originele uitlaten (of dat nou een goed teken is...) maar met niet matchend topkuipje, dus even checken voor valschade. Volgens de eigenaar een ratel- en tikvrij blok en dat hoop ik morgen te bevestigen.

Ratel- en tikloos is veel belangrijker dan een matchend topkuipje! Dat is nog wel te vinden.
 
Ok dan, morgen ga ik kijken naar deze
[afbeelding]
Uit '86, slordige 50k op de teller en met nieuwe nokkenaskettingen en spanners. Met originele uitlaten (of dat nou een goed teken is...) maar met niet matchend topkuipje, dus even checken voor valschade. Volgens de eigenaar een ratel- en tikvrij blok en dat hoop ik morgen te bevestigen.
Ziet er netjes uit!
 
Is inderdaad belangrijker dan een kleurstelling. Nieuwe kettingen en spanners, da's mooi. Lijkt me trouwens de tank die in de verkeerde (blauwe ) kleurstelling is, de rest is rood volgens mij. Maar aan alles is te komen, dus daar hoef je je niet zo druk over te maken. Succes morgen! :Y
 
Idd VFAndré.
Het is de tank die niet klopt ;)


@FastFriend
Om even trug te komen op die carbs. Die van een 750 zijn 32mm en van een 1000 36 dat wordt dan flink wat wegslijpen aan de inlaatkant van de cilinder of niet :?
Of dta nou zo verstandig is. Aan de andere kant ik heb nog een blok liggen dus daar zou ik het eventueel op kunnen proberen, maar ik heb nog de junde nog het materieel om zo iets te doen. Zou ik iets van een Dremel moeten hebben. Of zijn er nog andere methoden?
 
Idd VFAndré.
Het is de tank die niet klopt ;)


@FastFriend
Om even trug te komen op die carbs. Die van een 750 zijn 32mm en van een 1000 36 dat wordt dan flink wat wegslijpen aan de inlaatkant van de cilinder of niet :?
Of dta nou zo verstandig is. Aan de andere kant ik heb nog een blok liggen dus daar zou ik het eventueel op kunnen proberen, maar ik heb nog de junde nog het materieel om zo iets te doen. Zou ik iets van een Dremel moeten hebben. Of zijn er nog andere methoden?
Wat misschien nog wel te proberen is: setje carburateurs van een VFR750 RC36-2 (94-97), dat zijn zo uit het hoofd 32mm carburateurs, maar met een vlakke (of d-vormige, weet ik niet zeker) gasschuif.

Of ze passen en je ze afgesteld krijgt en of het uberhaupt iets scheelt kan ik je niet vertellen ;)
1 voordeel aan de VFR carburateurs: de gaskabels zitten linksvoor vast ipv in het midden, maakt het dr af halen vd carbs onnoemelijk veel makkelijker :P
 
FF tussendoor met een vraagje hier:
Iemand die nog een origineel rechterspiegeltje heeft liggen voor een VF750F? ;)
Zitten nu 2 verschillende op de VF en da's niet zo mooi.... :N
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan