VF750F koelvloeistof

Dutchforce1

VF750F + Futura
20 mei 2020
127
30
Alblasserdam
Ja hoor, een nieuwe casus.

motor:
Honda VF750F 1983

voorgeschiedenis:
6 weken stilgestaan van de zomer

symptomen:
tijdens een snelwegrit wat haperingen in het vermogen, daarom even gestopt bij een parkeerplaats om te zien of er zichtbaar iets niet in orde is. geen bijzonderheden waargenomen, vermogen ook weer normaal, dus weer opgestapt.
een paar honderd meter 80 gereden, niks aan de hand, vrachtwagen ingehaald, niks aan de hand, dan weer verder op vaartje 120 (belgie). 100 meter verder volledige vermogen weg, dus richting pechstrook. Nog steeds niks te zien aan de motor zelf. De motor slaat wel aan bij starten, maar gooit een aanzienlijke hoeveelheid koelvloeistof via de overloop eruit. Die laten we nu dus maar uitstaan. De motortemperatuur is al die tijd niet boven de 90 graden geweest.

Lang verhaal kort, motor (en mezelf) op laten halen.

Eerste indruk op werkbank:
Ik dacht de koppakking, dus thuis de compressie gemeten (bougies overigens prachtig koffiebruin): allemaal prima, klein verschil maar binnen de marges die honda aangeeft.

Verder ben ik nog niet gekomen. Wie heeft een idee wat als eerste verder te onderzoeken? De waterpomp defect misschien, stilstaande koelvloeistof die is gaan koken rond de cilinders? Maar waarom dan ineens dat verlies van vermogen?

Update volgt

Oplossing: defecte koelvloeistof-pijpje in expansievat. Verder direct na deze storing een ander blok erin gezet. Bleek een blok uit 1984 te zijn, die hebben een andere pickup-magneet dan die uit 1983. Daardoor startte hij wel, maar kon niet boven 3000 toeren komen. Hoe hoger de toeren hoe zwakker de vonk werd.
 
Laatst bewerkt:
Massa aansluitingen ook gecontroleerd? Slechte massa kan de meest vreemde storingen veroorzaken. Kan best dat je het al vermeld hebt hoor, maar te lui om het topic terug te lezen ;)
Goed idee, was gaandeweg ook bij mij opgekomen, maar de gedachte was weggedwarreld voor ik er iets mee deed.

Net gemeten, aarde vanaf cdi's en het blok (bougies) in orde. Meer aarding is er volgens mij niet te vinden in het elektrische schema.
 
Goed idee, was gaandeweg ook bij mij opgekomen, maar de gedachte was weggedwarreld voor ik er iets mee deed.

Net gemeten, aarde vanaf cdi's en het blok (bougies) in orde. Meer aarding is er volgens mij niet te vinden in het elektrische schema.
Uit m'n blote hoofd ook niet, dikke kabel naar het blok en dun kabeltje naar de beugel van de bobines.
 
carbu-afstelling trekt nergens op, of niet alle kanalen zijn open, krijgt onvoldoende benzine bij gas openen.

als test : spuit maar eens wat startpilot/remmenreiniger boven de carbu's bij gasgeven

en testen zonder luchtfilterkast is zelden een goed idee
 
carbu-afstelling trekt nergens op, of niet alle kanalen zijn open, krijgt onvoldoende benzine bij gas openen.

als test : spuit maar eens wat startpilot/remmenreiniger boven de carbu's bij gasgeven

en testen zonder luchtfilterkast is zelden een goed idee
Ga ik doen. Trekt dat spul door het luchtfilter heen? Of nog 1 keer zonder luchtfilter starten?

Het is ook zeker niet gebruikelijk om zonder luchtfilters te starten hoor. Nu dan een keer gedaan om het luchtfilter uit te sluiten en om te kunnen zien/filmen wat er nou eigenlijk gebeurt. Er zit nu zoveel tijd en aandacht in dat je steeds raardere dingen gaat proberen...
 
test : spuit maar eens wat startpilot/remmenreiniger boven de carbu's bij gasgeven
Zowel voor als achter het luchtfilter gespoten, geen effect.

Toch zegt mijn gevoel dat ik het wel in die hoek moet zoeken: gashendel open is lucht toevoegen, waarbij benzinegas meegezogen moet worden. (Je geeft dus geen gas, je krijgt het). Hoe verder de gashendel open gaat (dus hoe meer lucht), hoe belabberder het gaat. Conclusie: tekort aan brandstof.

Carbs zijn er weer af, alle kanalen over en weer met perslucht, daarna doorgespoten met remmenreiniger, en weer schoonblazen met perslucht. Een paar uur in de oven op 80 graden, voor het geval er toch stoom van het overkoken ergens in is geraakt. Ik weet nu echt zeker dat álle kanalen open zijn.

Van de week opnieuw testen.

Als alternatief heb ik genoeg onderdelen om een volledige carburateur op te bouwen, die onderdelen gaan allemaal door de ultrasoon van de week. Het zal lukken 😑
Check benzine kraan en aansluitingen onder aan de tank. Benzine buisjes carbs in orde?Tankdop trekt vacuum?
Benzineopbrengst in vlotterkamers is niks mis mee. Dank je voor het meedenken.
 
Ultrasoon, perslucht en controle tegen het licht.

Doorprikken is me ooit afgeraden omdat je het in het zachte materiaal zomaar het gat wat groter zou kunnen maken door te krassen. Verschil tussen (deels) verstopte sproeiers en schone is goed te zien als je ze naast elkaar tegen het licht houdt.
 
Toch zegt mijn gevoel dat ik het wel in die hoek moet zoeken: gashendel open is lucht toevoegen, waarbij benzinegas meegezogen moet worden. (Je geeft dus geen gas, je krijgt het). Hoe verder de gashendel open gaat (dus hoe meer lucht), hoe belabberder het gaat. Conclusie: tekort aan brandstof.

gasklep open = meer lucht naar de motor, initieel moet de benzine komen uit de gaatjes net onder/achter de gasklep in gesloten toestand
draai je de klep "ineens" ver genoeg open ontstaat er een grotere onderdruk voor/onder de gasschuif waardoor extra benzine wordt aangezogen (verrijking mengsel zoals bij een acceleratiepomp).

1 van/en/of beide gebeurt niet waardoor de motor niet wil oppakken.
en je bent pas echt zeker dat alles open is als je alles door spuit en het overal uit komt waar het moet uit komen, en bij alle 4 de carbu's in identieke vorm/hoeveelheid.
 
Wat zie ik? De vorig jaar vervangen inlaatrubbers zijn aangetast. De randen aan de binnenkant zijn zo goed als weg aan de motorblok kant.

Dat zou een hoop kunnen verklaren, ik had er nog niet naar gekeken omdat ze zo nieuw zijn.

Als de koppen echt te warm zijn geworden, zijn ze missen deels gesmolten. Ik lees op internet dat 120 graden wel zo'n beetje de maximale temperatuur is die rubber kan hebben, afhankelijk van de soort.

Dat zou een plotseling gebrek aan vacuum kunnen verklaren, en dus een reden zijn dat ik tijdens die snelwegrit - waarbij er meer lucht dan koelvloeistof in de koppen zat - het vermogen in zo korte tijd ineens kwijt was.

Misschien wil ik te graag het antwoord zien 🤔 ik ga ze gelijk maar bestellen.
 
Carburateur-kant
 

Bijlagen

  • IMG_20221008_150426.jpg
    IMG_20221008_150426.jpg
    159,5 KB · Weergaven: 37
Terug
Bovenaan Onderaan