Zot
De botte fuckman
- 28 mei 2002
- 41.349
- 5.697
Honda schrijft controlle van alle kleppen voor. Wie ben ik om het beter te weten?De grap bij het stellen van de VTEC kleppen is dat de VTEC kleppen niet openen en sluiten als je de krukas met de handrondraait (tenzij je dit met een snelheid van 7000 omwentelinge per minuut doet.) Dus kan je ze niet zonder meer stellen. Daarvoor moet de nokken as er uit een paar pinnetjes (om de vtec kleppen te dwingen meer te draaien) er in, nokkenassen er in dan gaan de vtec kleppen wel mee. Dan stellen. dan nokkenassen er weer uit , dan pinnentjes er uit nokkenassen er weer in en verder inelkaar zetten. (info van Zot die het voormij gedaan heeft (snelmotoren in zeist)
Hij (zot) zei ook dat de controle voor de VTEC kleppen eigenlijk wel overgeslagen kan worden. Je laat dus alleen de normale kleppen controleren. hoeven die , de normale kleppe) niet gesteld te worden (wat bij mij bij 24k het geval was) dan hoef je de VTEC kleppen niet te controleren want die draaien minder mee dan de normale kleppen.
Dan zijn de kosten niet hoger eerder wat lager dan een normale VFR. Veel werkplaatsen doen het volgens Zot op deze manier.
Ik vertel klanten wat de mogelijkheden zijn en doe onderhoud aan de motor in overleg met de klant. Aanraden om klepspeling over te slaan doe ik niet, maar ik vertel wat de risico's en de kosten zijn.