#VFR Topic Deel 12, de zomer in knallen met V4

@swetty Ik heb even uitgemeten: nu zit de accu op een stabiele 12.9V.
Zit nu al een paar uur op 12.9V en er gaat bijna niets af. Ik =blij :) (tot nu toe wel).
Ik ga morgen nog een keer doormeten en als het ook nog steeds 12.9V is (of boven de 12.8V) dan is het nog steeds goed.

Ik heb nog niet gereden met de motor (behalve de testrit dan) omdat ik nog wacht op mijn papieren, maar ik hoop echt in het weekend een leuk toertje te maken! *D
 
Als jouw draaiende motor 14,7V afgeeft en je een leuke rit maakt dan zou ik me geen zorgen maken....al dat gemeet met tienden is marge werk.

Rond de 12-13V stilstand en boven de 14V draaiend is goed....
 
Haha, ja de HISS lamp heb ik uitgezet :) Vind het nogal energievretende brol. Is ook wel stom dat het klokje altijd aan staat, of is daar een mogelijkheid om die ook uit te zetten?
Dat LEDje voor de HISS doet het maar 24 uur en dan gaat ie vanzelf uit tot hij weer op het contact is geweest. Dat LEDje werkt trouwens ongeveel een jaar op een penlite batterij.... zo'n energievreter is het :P
 
Vandaag de VFR meegenomen naar werk, normaal gesproken 10 minuutjes fietsen, vandaag 20 heen op de motor en weer 30 terug naar huis. Wat rijd dit fijn zeg!
De hoeveelheid licht die de koplamp afgeeft word ik blij van, zo vele malen beter dan op mijn oude Freewind. :}

Klein puntje waar ik een beetje last van heb is dat de motor "surged"/schommelt in de toeren bij een constante gas input. Bekend kwaaltje?
 
...
Klein puntje waar ik een beetje last van heb is dat de motor "surged"/schommelt in de toeren bij een constante gas input. Bekend kwaaltje?
Alleen rond de 3000rpm maar dat is een stuk te verminderen door de PAIR- en flappermod en het synchroniseren van de SV's.
Genoeg over te vinden op het forum van de VFR club.
 
Had ik ook last van, in de lagere toerentallen...potje injectiereiniger, premium benzine getankt en een flinke rit. Opgelost bij mij.
 
Zo, vandaag de motort gestart, even laten warmlopen, komt wel wat witte rook uit de uitlaat maar is denk ik condens. Ruikt niet zoetig ofzo.
Accu had nog altijd 12.9V, en laad lekker op, dus ik ben blij met het resultaat.
Ook na de PAIR en flapper is het gasrespons inderdaad wat beter. Niet meer een aan-uit schakelaar, maar lekker lineair :)
 
Tis of warmrijden zodat je hele uitlaatsysteen heet is of met rust laten......dat witte rook tijdens het opwarmen is condens.
 
Niet starten als je niet minimaal 10km (liever zelfs 20) moet rijden, een noodzakelijke start voor een probleem op te lossen of na een oliewissel zijn uiteraard een uitzondering
 
Ja, reden was eigenlijk ook om de accu te testen dat hij wel startte met die 12.9V, om te kijken dat ie wel bij laad enzo, en of hij zijn lading wel nog steeds stabiel houdt na die ene avond zo te zitten.
Had al genoeg problemen gehad dat het startrelais gewoon begon te tikken/ratelen en alles uit ging, daarom deze test :)
Zal volgende week wel genoeg kilometers maken ;)
 
12V is genoeg, het ampèrage is kracht en die is door het formaat de beperkende factor.
 
Ja, ik snap ook niet zo goed hoe je meet en wat je verwacht te meten. Een tamelijk overleden accu kan namelijk ook prima 12,9V leveren. En dat voltage zegt dan ook weer niets over het bijladen. Maar misschien zie ik iets over het hoofd?
 
Ik meet voor de motor aan te zetten (12.9v), bij de motor aanzetten (11,7v) bij het starten (10.9v), bij idle (14,7v), bij 5000rpm (14,7v) en dan bij de motor uitzetten (13.03v).
Ben zo'n beetje paranoïde met het probleem dat ik heb gehad met dat alarmsysteem, dus wil ik écht zeker zijn dat ik in de komende jaren geen problemen zal hebben :) Achja, nu ga ik er niet meer veel aan prutsen want het probleempje is verholpen ;)
 
En nu rijden.....

Ook zojuist een rondje gereden omdat ik ff snel een boodschapje moest doen, dus hier net voor de regen en donker worden. Ben iig blij met de dubbele koplampen want die geven ruim voldoende licht.

Ohja, na het starten flinke witte dampen.....
 
Ja, ik snap ook niet zo goed hoe je meet en wat je verwacht te meten. Een tamelijk overleden accu kan namelijk ook prima 12,9V leveren. En dat voltage zegt dan ook weer niets over het bijladen. Maar misschien zie ik iets over het hoofd?
Ri van de accu is agv een defecte cel hoogohmig geworden....en als er flinke stroom geleverd moet worden agv het starten dan donderd de externe spanning in elkaar....met als gevolg de startrelais gaat klapperen.
 
Ik weet, heb ook 2 zwakstroom danslessen gehad......
Vroeg me vooral af wat het nut was van het meten van het voltage van de onbelaste accu, maar dat heeft heer cda ondertussen toegelicht.
 
Nadat ik net na aanschaf twee jaar terug problemen met m'n accu had heb ik toen de accu en spanningsregelaar vervangen (uit voorzorg) en een voltmetertje gemonteerd. Overigens zou ik em nu wat hoger monteren, onder het rijden is ie niet goed zichtbaar.

sCgTcIw.jpg


Van m'n pa een Takkoni demper gekregen maar monteren gaat nog niet, ff wachten tot de bestelde uitlaatpakking binnen is :+
Toen ik deze kocht zat er een lelijke Sebring op. Die had ik snel naar origineel verwisseld, de buren te vriend houden als ik op rare tijden van huis ga is wel aan te raden... Maar voor weinig kon ik een Takkoni met e-keur aanschaffen
 
Laatst bewerkt:
Ik weet, heb ook 2 zwakstroom danslessen gehad......
Vroeg me vooral af wat het nut was van het meten van het voltage van de onbelaste accu, maar dat heeft heer cda ondertussen toegelicht.
Als dat ding 14,5V tijdens het rijden aanwijst dan weet iig dat bij laadt...en langzaam zakt onder de 10V dat je op een gegeven moment mag duwen....

Wat me in Nijmegen is overkomen...en achter moest laten in Velp.
 
Ik heb onlangs een voltmeter besteld op ali, deze om precies te zijn: 12V LED Digital Display Voltmeter Car Motorcycle Voltage Volt Gauge Panel Meter
Zal 'm op het stuur monteren met dual lock van 3M, omdat daar ook al een heleboel kabeltjes naartoe lopen.
Ik raad echt aan om eens zo'n rol Dual lock aan te schaffen, want zo hang ik nu ook al mijn powerbank aan m'n helm en mijn usb lader aan de muur.

ps: die van ali is precies dezelfde als die van Koso

PS: zo even nog een detailoverzicht gedaan en ik zag dat het schrapertje van de linkervoetsteun er was af gebroken.
Schroefdraad zat er nog in dus eventjes uitgeboord en een boutje dat even lang is als de andere kant in gestoken, want ik heb echt geen idee waar ik zoiets kan bestellen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan