#VFR Topic Deel 12, de zomer in knallen met V4

Weet iemand wat voor formaat de sleutel is van het voortandwiel van een VTEC VFR?
57193C51-9E92-4484-B2D7-C39BAB5403B8.jpeg

speciale 10mm bout, zal wel sleutelwijdte 17 zijn.
 
Ik heb even een vraag over de voorvork van een vfr800 rc79.

Als ik op de motor klim, dan veert alleen de achterkant in.
voor gebeurt er bijna niets.
Achter zijn er nog 2 streepjes zichtbaar op de verstelling, en voor nog 3 groeven.

Bij remmen zit de voorvork best ver onderin.
Dus de voorspanning kan niet lager lijkt me.
weeg zelf 85kg.

Komt dit vaker voor? Hoort het zo, of is er iets aan de hand?
 
Geen idee, maar als je erop gaat zitten is de vuistregel: voor en achter grossomodo gelijk inveren.

Rebound instellingen ed zijn bij mij standaard...en persoonlijk vind ik de vfr comfortabel en tegen het slappe aan.
 
Waar woon je?
Anders even naar een vering specialist gaan en daar laten voelen.
Wat je zelf kan testen; ga naast de motor staan en druk zo gelijkmatig de voor en achterkant in. Die moet (wat swetty al zegt) evenredig omlaag (snelheid & veerweg) én omhoog komen.
Standaard zal dat niet het geval zijn.
Ik weet niet wat je standaard in kan stellen aan de RC79 en afhankelijk daarvan kun je in samenspraak met de veringspecialist bepalen wat je eraan wil doen.
Andere veren/olie is het makkelijkste áls er iets moet worden veranderd.
Je kan ook het hele binnenwerk van de voorvork laten wisselen voor een volledig instelbare en een andere achterschokbreker erin. Dat is altijd het beste, maar ook de duurste oplossing.
 
Waar woon je?
Anders even naar een vering specialist gaan en daar laten voelen.
Wat je zelf kan testen; ga naast de motor staan en druk zo gelijkmatig de voor en achterkant in. Die moet (wat swetty al zegt) evenredig omlaag (snelheid & veerweg) én omhoog komen.
Standaard zal dat niet het geval zijn.
Ik weet niet wat je standaard in kan stellen aan de RC79 en afhankelijk daarvan kun je in samenspraak met de veringspecialist bepalen wat je eraan wil doen.
Andere veren/olie is het makkelijkste áls er iets moet worden veranderd.
Je kan ook het hele binnenwerk van de voorvork laten wisselen voor een volledig instelbare en een andere achterschokbreker erin. Dat is altijd het beste, maar ook de duurste oplossing.
Locatie: Nederland. (Specifieker wil ik niet zijn, iets met een gracht en zo)
Moet binnenkort voor nieuwe bandjes, zal dan vragen of ze iets afwijkend zien.
Het verhaal met gelijk inveren is mij bekend.
omdat je redelijk ver naar achteren zit op een vfr wilde ik het even checken.
heel de boel veranderen lijkt me voor nu niet nodig, rijd opzich prima.

bedankt voor jullie reacties!
 
Tenzij jouw bandenboer ook een veringspecialist is, zou ik daar niet vragen om specifieke vragen over vering. Ze zullen vast wel kunnen zien of er iets mis is, maar meer dan dat meestal niet echt.
Even langsrijden bij bijvoorbeeld FrontRowComponents, HK Suspension of Hyperpro kan zeker de moeite waard zijn.

Voor wat het waard is: mijn VFR rijdt op zich ook wel prima, maar is wel érg zacht en afgeveerd als een slagschip :P :+
Voor en achter veert ook niet gelijk en krijg ik met de standaard veren e.d. ook niet voor elkaar. T.z.t. komt er nieuw binnenwerk in de voorkant en een instelbare schokbreker in de achterkant *O*
 
Google ff op Stickslipp.
En hoe je een voorwiel correct monteert zonder dat er spanning op de vorkpoten komt.

Verder kan het veel andere oorzaken hebben, van een kromme voorpoot tot versleten slider bussen, oude olie, te strakke (meestal after market) keerringen of een combi van deze factoren.

Je vork hoort gewoon vanaf de eerste mm's soepel aan te spreken, dit heeft niets met de veervoorspanning (of die moet mega te strak staan) of demping te maken.
 
Hi,

Zal mij even voorstellen, Kevin 28 jaar uit Purmerend. Sinds juni in het bezit van een VFR 1999. Jaren niet gereden, vorige motor ging kapot in Duitsland. ( Yamaha thundercat). Nog een motorweekend weggeweest op een mt03 ( doe dit nooit! ) en een huis gekocht. Nu begon het toch weer te kriebelen. En mij dus verwend met een VFR.

Nu gelijk mijn vraag, zijn er mensen hier die ervaring hebben met een superbike stuur op een vfr 800 rc46? Ik merk dat ik, of weer moet wennen aan het motorrijden, of dat ik toch iets meer rechtop wil zitten. Ik krijg voornamelijk last van mijn nek. Aan risers heb ik ook gedacht, nu lijkt mij een superbike stuur meer toevoegen aan een meer rechtop houding.

P.S wat een heerlijke machine voor de rest!
 
Terug
Bovenaan Onderaan