#VFR Topic Deel 12, de zomer in knallen met V4

Hi,

Zal mij even voorstellen, Kevin 28 jaar uit Purmerend. Sinds juni in het bezit van een VFR 1999. Jaren niet gereden, vorige motor ging kapot in Duitsland. ( Yamaha thundercat). Nog een motorweekend weggeweest op een mt03 ( doe dit nooit! ) en een huis gekocht. Nu begon het toch weer te kriebelen. En mij dus verwend met een VFR.

Nu gelijk mijn vraag, zijn er mensen hier die ervaring hebben met een superbike stuur op een vfr 800 rc46? Ik merk dat ik, of weer moet wennen aan het motorrijden, of dat ik toch iets meer rechtop wil zitten. Ik krijg voornamelijk last van mijn nek. Aan risers heb ik ook gedacht, nu lijkt mij een superbike stuur meer toevoegen aan een meer rechtop houding.

P.S wat een heerlijke machine voor de rest!
Hallo Kevin!

Ja ik heb er ook een superbike stuur op, ook op een vfr800fi. Dat maakt echt een flink verschil. En er zijn verschillende sturen -qua hoogte en breedte- mogelijk, dus altijd een mogelijkheid als je weet wat je wilt. Alleen de topkuip is wel een dingetje, die kan in de weg zitten. Oh, en de gaskabels zijn aan de korte kant.
 
Hallo Kevin!

Ja ik heb er ook een superbike stuur op, ook op een vfr800fi. Dat maakt echt een flink verschil. En er zijn verschillende sturen -qua hoogte en breedte- mogelijk, dus altijd een mogelijkheid als je weet wat je wilt. Alleen de topkuip is wel een dingetje, die kan in de weg zitten. Oh, en de gaskabels zijn aan de korte kant.

Yes, had ik ook gelezen. Een superbikestuur is toch te kantelen? Ben alleen nog op zoek naar de remleidingen van een Pan, die schijnen te passen.
 
Werd ik toch verrast van et weekend, op de een of andere reden was ik ervan overtuigd dat een 1200f niet op zn achterwiel kon rijden.... qua aangepast vermogen in 1e en 2e versnelling en dat soort gein die er standaard op zit.

Wel dus. Dat moet me niet nog een keer gebeuren... ik houd em liever op twee banden
 
De politie uitvoering heeft ook een hoog stuur er op. Geen porum, maar misschien kun je hoe en wat er mogelijk is.
 
Zoiets:
 

Bijlagen

  • 187829-27767-35-pristine.jpg
    187829-27767-35-pristine.jpg
    68,1 KB · Weergaven: 8
Kom me hier ook even melden. Na het total loss rijden van m'n TDM op zoek naar een leuk alternatief, het is een RC36 uit '95 geworden met 67k op de klok en een Remus einddemper. Fijn apparaat! Hartstikke mooi geluid en lekker comfortabel. Nog even wennen aan de nieuwe zithouding voordat ik bochten zo hard kan aanvallen als ik met mijn TDM deed.

Nu loopt de VFR ook erg rukkerig onder de 4000 toeren, je voelt hem echt in de ketting rukken bij lage snelheid met een hele kleine gasopeningen. Daarnaast knalt hij dan erg uit de uitlaat. De symptomen verdwijnen als ik de choke er half op zet, ik vermoed dus dat het stationair circuit te arm staat voor een open einddemper. Ik wil daarom het stationair circuit goed zetten en daarna de carbs syncen. Kunnen jullie me vertellen of de stationair schroeven kruiskop of platbek zijn, en welke kant je op moet draaien voor rijker en armer?

Screenshot_20201112-211417__02.jpg
 
Mooie fiets 👍🏻

Denk dat je de oorzaak in dat rukkerige rijgedrag moet zoeken in vervuilde stationair sproeiers.
Carbs eraf, stationair sproeiers eruit en deze poosje in de valvecleaner of een ander sterk oplosmiddel laten weken.
Daarna doorprikken met passende naald, daar zijn speciale setjes voor.
Oppassen dat je ze niet ruimer maakt (er zitten vaak ook soort mini ruimertjes bij zo'n setje)

9 v/d 10 keer is bovenstaande de oorzaak van slecht lopen bij lage deellast bij een carbfiets
 
Kan ook. Ga logischerwijs van makkelijk naar moeilijk dus begin met afstellen. Is ook niet onlogisch met een vrij open einddemper. Als ik ver buiten bereik moet stellen of ik krijg het niet goed ga ik wel naar de stationair sproeiers kijken.

Kan je me vertellen of de stationair schroeven kruiskop of platbek zijn, en of in of uitdraaien rijker is?
 
Thanks, slim, iig via cmsnl ontdekt dat het een platbek is. Alleen het wphb verteld me niet welke kant ik op moet draaien. Heb jij dit nog ergens ontdekt?
 
Even twee zaken niet door elkaar halen; met stationair schroeven stel je het stationair toerental af.
Met lucht/mengsel schroeven stel je rijk of arm, meer of minder lucht..
Normaal gesproken draai je ze uit voor meer lucht (armer) en in voor minder lucht (rijker).. stationair.
Je regelt hier vooral het goed oppakken vanuit stationair op gasgeven mee.

Jouw fiets heeft een ander uitlaat systeem, ik denk dat je motor over het hele toerengebied armer loopt..
Dan zou je meer baat hebben bij de gasnaalden een tandje hoger te hangen..
 
Laatst bewerkt:
Even twee zaken niet door elkaar halen; met stationair schroeven stel je het stationair toerental af.
Met lucht/mengsel schroeven stel je rijk of arm, meer of minder lucht..
Normaal gesproken draai je ze uit voor meer lucht (armer) en uit voor minder lucht (rijker).. stationair.
Je regelt hier vooral het goed oppakken vanuit stationair op gasgeven mee.

Jouw fiets heeft een ander uitlaat systeem, ik denk dat je motor over het hele toerengebied armer loopt..
Dan zou je meer baat hebben bij de gasnaalden een tandje hoger te hangen..
Toch op een dyno bank meten en aanpassen.
 
De gasaanname vanaf 1/8e - een kwart gas tot groter voelen goed, dusdanig goed dat ik geen behoefte heb om aan de hoofdsproeier of de naald te zitten. Minieme gasopeningen voelen nog niet goed, vandaar dat ik het stationair circuit wil aanpassen richting de rijkere kant. Niemand hier lijkt zeker te weten welke kant het bij de VFR op werkt dus ik ga uit van de richting die jij noemt @PLR en vogel het verder uit, zal me hier tzt nog wel effe melden.

Thanks voor de moeite!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: PLR
De gasaanname vanaf kwart gas tot groter voelen goed, dusdanig goed dat ik geen behoefte heb om aan de hoofdsproeier of de naald te zitten. Minieme gasopeningen voelen nog niet goed, vandaar dat ik het stationair circuit wil aanpassen richting de rijkere kant. Niemand hier lijkt te weten welke kant het bij de VFR op werkt dus ik vogel het zelf wel uit, zal me hier tzt nog wel effe melden.

Thanks voor de moeite!
VFR forum?

Ik heb zelf geen idee, bovendien ook geen ervaring.

Wel heb ik vroeger 2 dubbele Webers zelf afgesteld, synchroon op (ruis) gehoor met een slang aan je oor en luchtregelschroeven afstellen dmv bougie dop verwijderen en gelijke toeren terugval voor de optimale afstelling.
 
  • Leuk
Waarderingen: PLR
Die ruis kende ik niet, mooie truc. M'n zwager heeft gelukkig een carbtune die ik mag lenen voor het syncen. Ga met de stelschroeven spelen om het hoogste stationair toerental te vinden, vaak zit er wel een kwart speling in de draai van de stelschroef op het hoogste toerental. De truc met het loshalen van de bougies wordt helaas weer een beetje lastig op de VFR. Ik ga het gewoon proberen en alle stelschroeven aan de rijke kant van de optimale afstelling zetten, kijken of de gasaanname beter is geworden. Zoals gezegd, ik meld me hier weer!
 
Met de luchtmengselschroeven stel je het CO af bij stationair toerental, hiermee zal ook het stationaire toerental variëren wat je uiteraard weer bijsteld met je stationair afstelschroef (gezamenlijke vooropening van de gaskleppen).
 
Net weer een rondje gereden, 2e dag sinds bezit dat het wegdek droog is. Wat een machine! Merk dat ik steeds meer op de voorkant durf te leunen en dieper de bochten in ga. Toeren rond de 6000 houden en op een koppelgolf de bocht uit, met die heerlijke brul uit m'n Remus pijp. Ben heel blij!

Onderweg nog even bij Arie Molenaar naar hun NR750 staan kijken, dat is toch wel een schoonheid hoor. Nog net effe mooier dan mijn RC36-2.

1605884147168.png
 
Leuke kleurstelling! Zelf aangepast of zo uit de fabriek gerolt?

Zelf vandaag een mooi tooltje binnengekregen, lange haakse schroevendraaier met platbek aan het uiteinde. Ik ga op 2 december onderstaande naar het RDW rijden om op kenteken te zetten, als dat geregeld is rol ik de VFR naar binnen om die carbs af te stellen.

XT500.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan