Vier dagen in de Ardennen

Crossing The Rubicon

BMW K1300GT/Yamaha Royal Star Venture XVZ 1300 TF
2 mrt 2021
1.626
2.669
Groene Hart
April 2023 – 4 dagen Belgische Ardennen met de BMW K1300GT

Donderdag 27 april 2023
Groene Hart – Vencimont (België - Ardennen)
460km

Rond 05:30u gaat de wekker. Ik hou nogal van vroeg opstaan en ik moet in ’s Hertogenbosch en Eindhoven nog even een kort klusje klaren voordat het avontuur gaat beginnen. De temperatuur buiten is op 3 meter hoogte 0.9 graden Celsius en op de auto’s en de boerenvelden is een dun laagje ‘ijs’ waar te nemen. De wegen zijn ok volgens onze vrinden van de ANWB. Voor de zekerheid heb ik mijn terminale thermische ondergoed maar aangedaan. Dat bleek geen overbodige luxe. Mijn textiele Alpine pak is voor deze reis alleen voorzien van de regenvoering. De thermovoering laat ik thuis; ik voel me net een Michelinmannetje met die extra laag.

IMG_9529.JPG


Het is minimaal 10 jaar geleden dat ik met de motor (Pan ST1300) in de Belgische Ardennen heb gereden en ik ‘heb er zin an!’ De motor heb ik gisterenavond al geladen met alle troep die ik denk nodig te hebben en de BMW heeft in de garage overnacht. Overnachten doe ik zelf de komende 3 nachten in een appartement in Vencimont. Je struikelt daar over de gites, appartementen en wat al niet meer, en er schijnt nogal wat ellende verhuurt te worden daar. Google is je vriend…….. Om 05:50u rij ik de dijk af richting de altijd gezellige N11 en daarna bij Bodegraven de A12 op: geen mens te bekennen. Rond negenen heb ik mijn klusjes geklaard en krijg ik ter hoogte van Maastricht kouwe knuisten. Tijd voor een bak koffie. Vanaf Maastricht rij ik zo snel mogelijk naar de Maas en die volg ik helemaal tot aan Dinant.

IMG_9542.JPG

IMG_9539.JPG

Het blijkt een geweldige en rustige route. Rond het middaguur is het 12 graden en rond drieën, als ik even stop in Bouillon voor een bak koffie, is het maar liefst 18 graden.

IMG_9557.JPG


Rond vieren ben ik in Vencimont en neem mijn intrek in het appartement. Super! Begane grond, eigen parkeerplek en entree, regendouche, complete keuken, pelletkachel en een tuin op het zuidwesten met een zitje. De uitbaatster komt ook nog even een doosje verse eieren brengen van de eigen kippen.

IMG_9560.JPG


Kan slechter voor 7 tientjes per nacht. Voor eten en drinken kun je in dit gehucht niet terecht maar ik kokkerel zelf wat. Rond half acht maak ik nog een wandeling van een uurtje maar die klimmetjes van 8% voel je direct in je kuiten.

IMG_9561.JPG


Rond achten volgt nog een bak koffie, nou ja, Senseo van het huis, maar kieskeurig zijn doen we weer een andere keer. De weersverwachting voor morgen is in de ochtend buien en na 1300u droog. We hebben een tocht van ruim 250km op de rol dus gaan we gewoon om negen uur rijden. Tot morgen!

Schermafbeelding 2023-04-27 om 21.12.37.png


O ja, Oranje boven!
 
Laatst bewerkt:
Vrijdag 28 april 2023
Rondje Belgische en Franse Ardennen
265km

Als we om 07:30u aan het ontbijt zitten is het buiten een soort mistroostig: de regen klettert op het dak van het schuurtje en stroompjes water zoeken de laagste plek. We nemen nog maar een bak koffie en rond negenen gaan de motorpakken aan en gaan we op weg.

Schermafbeelding 2023-04-28 om 19.59.53.png


De wegen zijn klets- en kletsnat en het duurt even voordat we daaraan gewend zijn en lekker toeren. Tot een uur of twaalf krijgen we nog een paar flinke plensbuien waarvan één zelfs met hagel. We rijden qua hoogte tussen de 150 en de 425 meter.

IMG_9568.JPG


Na de lunch rijdt het een stuk beter. Weer rijden we langs de Maas: dan weer in Frankrijk en dan weer in België. Prachtroute!

IMG_9581.JPG


Dan toch nog even over de staat van de Belgische en Noord Franse wegen: 70 procent is prima, 20 procent is prima om met een off road te rijden en de resterende 10 procent verdient de kwalificatie ‘Braamstruikse Binnenpad’ nog niet eens. Man, man wat een ellende. Onderweg heb ik nog wat gespeeld met de instellingen van de vering maar of je nu in de stand ‘comfort’ of ‘sport’ door een kuil van 15 centimeter diep dendert haalt niet veel uit.

IMG_9576.JPG


Rond vieren vinden we het wel weer welletjes. De temperatuur is inmiddels gestegen tot 20 graden en alles is weer droog. Ik moet nog eens op zoek naar waterdichte handschoenen want dit is een drama. Vooral het uit- en aandoen van natte handschoenen is een vervelend klusje. Als iemand tips heeft over goede waterdichte handschoenen dan hoor ik dat graag.

IMG_9585.JPG

Schermafbeelding 2023-04-28 om 20.01.55.png


Rond 1900u lopen we weer een (ander) rondje door het dorp. We hebben even opgeschreven wat er in Vencemont te koop staat: restaurant, kroeg, bakker (brood is wel te koop maar via een broodautomaat – getver!), winkel van sinkel, nog een restaurant, diverse vakantiehuizen, voormalig bankgebouw, leeg en vervallen benzinestation, lege en vervallen houtzagerij, autogarage etc. etc. Kortom, zoals er honderden dorpjes in België en Frankrijk te vinden zijn.

De route van morgen weten we nog niet. Er is hier zat moois te vinden maar we hebben ook nog een mooie route naar Kautenbach in Luxemburg en weer terug.

Afijn, we gaan het zien morgen. Goed weekend.
 
ik denk als je in kautenbach rondtoert je vencimont snel vergeten bent ben er enkele keren geweest [village de vacans vencimont]
in luxb is het gewoon schitterend als je goed weer hebt........
 
Je hebt vandaag Charleville Mezieres gemist. Dat is best een leuke omgeving. Zeker omhoog, de berg op. Maar ik begrijp dat je bewust de kleinste weggetjes opzoekt. Daar heb je in die omgeving zeker karresporen en kasseienwegen bij. Zeker bij spoorovergangen kan je behoorlijke klappen maken.
 
Erg mooie omgeving daar! Wat handschoenen betreft ben ik zelf erg blij dat ik handkappen op mijn motor heb zitten dat scheelt echt een hoop. De wegen daar in die omgeving zijn super en een beetje een minder bekende kant van de Ardennen voor Nederlanders dan de cliché plaatsen zoals Durbuy en La Roche. Vorige week zaterdag zelf ook daar geheel verregend... Maar dat volgt in mijn reisverslag wat komen gaat...
Ik heb deze alvast toegevoegd aan het overzicht.
 
Zaterdag 29 april 2023
Rondje Luxemburg
325km

Het is nogal grijs buiten als we rond 8 uur op de motor stappen voor een toertje Luxemburg. Garmin Adventure geeft aan 105km en ca. 2 uur rijden. De natuur loopt hier nog wat achter door hoogte en kou. Veel kale bomen en een grauw landschap. Tot aan de Luxemburgse grens gaat het perfect: mooie bochtige route en we rijden af en toe op 600 meter hoogte. Hier en daar geen asfalt maar de bekende betonplaten en kasseien.

Schermafbeelding 2023-05-02 om 13.08.31.png

Schermafbeelding 2023-05-02 om 13.09.00.png
Schermafbeelding 2023-05-02 om 13.10.39.png


Rond halftien passeren we de Luxemburgse grens en dat merk je direct: wat een top-asfalt! Daar houdt alle positiviteit ook direct op want een clubje onverlaten heeft een wielerwedstrijd (GP Elsy Jacobs) (??) georganiseerd en grote delen van Luxemburg rond Wiltz en Kautenbach zijn afgesloten.

Schermafbeelding 2023-05-02 om 13.28.24.png

Wie kent ze niet......?

De aangegeven ‘deviation’ is niet van dien aard dat Garmin de route zo weer even oppikt: ‘neem een u-bocht’. We lijken steeds in een soort fuik terecht te komen. Vanuit Kautenbach naar Nocher levert ook problemen op. Uiteindelijk rijden we vanuit Kautenbach richting Vianden en pikken daar de route weer op.

Schermafbeelding 2023-05-02 om 13.11.05.png


De horeca in Kautenbach is helaas niet meer wat het geweest is. Hotel Hatz is al jaren gesloten en Hotel Huberty (bijna van jaar op jaar in andere handen) bediend vandaag alleen maar binnen in het restaurant i.v.m. tekort aan personeel. Het zit binnen vol, we kunnen er niet terecht. Het hele terras is echter leeg. Dat kennen we uit het verleden wel anders.

Schermafbeelding 2023-05-02 om 13.11.41.png


Afijn, dus Vianden maar aangedaan en daar een bakkie gedaan, het is er (nog) niet druk. Direct getankt: Euro98 voor 1,76. Paar jaar terug was het nog gewoon 1 euro de liter.

Schermafbeelding 2023-05-02 om 13.22.02.png


We vervolgen verder de route een stukje Duitsland in. Als we terug willen rijden komen we de bekende ellende weer tegen met de fietsroute. Uiteindelijk rijden we ca. 25km ‘om’ om weer zeggenschap te krijgen over onze eigen route.

De terugweg naar Vencimont is weer aantrekkelijk. Dat zelf een curvy route laten bereken is Garmin wel toevertrouwd. We rijden omhoog en omlaag tot wel 17%. Eén keer komen we via een half onverharde weg op een boerenerf en daar loopt de weg dood. We kijken even in de stallen en bij het jongvee. De boer komt even een praatje maken en kan er wel om lachen. Dit weggetje is twee jaar gelden afgesloten nadat zijn voorvaderen bijna 80 jaar recht van overpad hadden gegeven voor doorgaand verkeer. Hij is de 4e generatie op deze (inmiddels moderne, met melkrobot van Lely) boerderij.

Schermafbeelding 2023-05-02 om 13.21.25.png


Rond vijven komen we weer aan in Vencimont. Het is mooi geweest vandaag. De BBQ gaat aan en we genieten van deze laatste avond in de Belgische Ardennen. Wat Belgische biertjes maken het feest compleet.
 
Laatst bewerkt:
Zondag 30 april 2023
Vencimont naar het Groene Hart
340km

Rond negenen verlaten we Vencimont. Het is mistig en 4 graden, tandjes! We rijden de eerste 100km binnendoor. De zon breekt door de mist en het is een feest om hier te rijden. We wanen ons alleen op de wereld.

Schermafbeelding 2023-05-02 om 13.35.09.png

Schermafbeelding 2023-05-02 om 13.34.20.png


We rijden binendoor tot net na Luik en even voor Maastricht rijden we de A2 weer op. Man, man, man wat een drukte! Korte file voorbij Maastricht, korte file bij het invoegen bij Eindhoven en als laatste net voor Utrecht een korte file maar hier moeten we net de A2 af.

Er staat een colonne van een paar honderd motorrijders op de rechterbaan stil in deze file. Veel motoren moeten nog afgebouwd worden zo te horen (dempers missen) en de meeste staan nog in de matte grondlak. Misschien zijn ze de weg kwijt? Wij moeten deze ‘colonne’ doorkruisen om de afslag te nemen. We krijgen eigenlijk niet- of nauwelijks ruimte. Wat is dit nu weer? Uiteindelijk lukt het ons toch maar rondom ons wordt geschreeuwd en worden handgebaren gebruikt die wij niet herkennen dus zwaaien wij vriendelijk terug!

Schermafbeelding 2023-05-02 om 13.33.24.png


Met deze 'spannende' episode eindigt onze vierdaagse trip naar de Belgische en Franse Ardennen. Zeker een aanrader!

Half mei vertrekken we voor een dag of 6 naar het Zwarte Woud. Tot dan!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan