5 dagen toeren

Wat zouden jullie doen ?

  • Vogezen

    Stemmen: 10 62,5%
  • Alpen

    Stemmen: 6 37,5%

  • Totaal aantal stemmers
    16
  • Opiniepeiling gesloten .

peettomaat

Die hard MF'er
Donateur
24 feb 2015
250
467
Hellevoetsluis
Ik heb nog wat vrije dagen en kan komende donderdag t/m maandag ( misschien uitloop naar dinsdag) nog een tripje maken.
Voor nu ,maar dat kan natuurlijk nog veranderen, zijn de weersvoorspellingen best goed richting Vogezen en Alpen. In deze tijd van het jaar is het denk verstandig
om een vaste standplaats te kiezen ivm vochtige ochtenden en natte zooi inpakken.
Nu twijfel ik over de Vogezen 600 km, bij vroeg vertrek makkelijk te doen of de Alpen ( Le bourg d"Oisans) 1030 km waar ik toch ondanks vroeg vertrek
pas laat in de middag ( vermoeid) aan zal komen maar dan wel 3 dagen in hooggebergte kan rijden.
 
Wat @cb_750_kz zegt. Ik kom net terug uit de Vogezen, en ze zijn fantastisch. Aan de andere kant heb ik ook vijf dagen gereden en Eifel, Zwarte Woud, Noord-Zwitserland en Vogezen gezien. Dus je zou zowel Vogezen als Alpen kunnen doen, maar dan niet met vaste standplaats. Wil je kamperen of hotel?
 
In de Vogezen / Elzas heb je prachtige wegen. Neem niet alleen de "doorgaande" wegen , maar pak ook de kleine weggetjes tussendoor. Over het algemeen goed asfalt en wat steiler en bochtiger.
Col de la Schlucht en het hoogste punt Le Hohneck rondom Gerardmer is bv een leuke omgeving om een dag te rijden.
Als je de beentjes wil strekken, neem dan het wandelpad Sentier de Roches, op voorwaarde dat het niet regent en je geen hoogtevrees hebt.
 
Ik ben net terug uit de Vogezen. Een dag heen, 3 dagen daar, een dag terug. Voor 5 dagen/4 nachten vind ik het precies mooi. Je hebt op de heen en terugweg nog tijd om een stuk binnendoor te pakken, in plaats van 1000km snelweg te moeten rijden. Maakt de hele trip met net wat relaxter. Je zit wat minder hoog, dus het is vooral in de nachten ook wat minder fris. Overdag was het afgelopen week prima, maar in de nachten daalde het toch tot een graad of 5.
 
Ben al eerder in de Vogezen geweest maar ook meerdere keren in de Alpen. En het plan is wel om te gaan kamperen. De Alpen trekken mij meer, niet zozeer voor de haarspeldbochten maar ik vind het boven de boomgrens heerlijk rijden. Mooie vergezichten als het weer meezit.
Relaxter en verstandiger is denk wel zoals hierboven al genoemd om lekker de Vogezen te doen
 
Mijn route van Zwitserland door de Vogezen naar het noorden was mooi, maar vrij specifiek.

Dag 4 onder constructie 3 - Toermotorroute

En hij moet nog een keer nagelopen worden, want je wordt in sommige dorpen/steden door woonwijken geleid. Wel een echt mooie route met Balmberg-Pas, Ballon d'Alsace, Markstein, Grand Ballon, Schlucht, passagecols over single tracks, etc. En dat allemaal in één dag. Start bij een hotel in Zwitserland, eindigt bij een kloosterhotel in Oberbronn, Noord-Vogezen.
 
Als je de Alpen doet ben je helemaal vertiefd als je terug komt van die terugweg, tenzij je de brommer op een karretje zet. Ik begrijp je voorkeur voor de Alpen heel goed maar zou het zelf niet in vijf dagen doen
 
Dat was ook inderdaad mijn grote twijfel om het wel of niet te doen. Dus Vogezen wordt het ( mits weer meezit, bij grote kans op regen zie ik er vanaf.)
 
Je kiest voor een vaste uitvalsbasis, waarom? Ga je met de tent?
Als je dat niet zou doen, er is overal plek in de B&B's Gashofen en Hotels.
Dat maakt het heel flexibel.
Ik heb een keer in vijf dagen een rondje Rijn, Pfalz, Schwarzwald, Vogezen, Eifel gedaan.
 
Je kiest voor een vaste uitvalsbasis, waarom? Ga je met de tent?
Ja klopt ik ga met de tent en normaal vind ik het geen probleem om elke dag te verkassen maar in deze tijd van het jaar is in de ochtend meestal alles kleddernat.
Vandaar de keuze vaste uitvalsbasis ik weet dat ik daardoor wel beperkt ben in de bestemming. Voorjaar en zomer als de dagen langer zijn doe ik dat ook altijd op die manier...
 
Ja klopt ik ga met de tent en normaal vind ik het geen probleem om elke dag te verkassen maar in deze tijd van het jaar is in de ochtend meestal alles kleddernat.
Vandaar de keuze vaste uitvalsbasis ik weet dat ik daardoor wel beperkt ben in de bestemming. Voorjaar en zomer als de dagen langer zijn doe ik dat ook altijd op die manier...
Het was vorige week inderdaad allemaal drijfnat in de ochtend. Voor 4 nachten zit je in de Vogezen prima, als je een beetje centraal gaat zitten kan je iedere dag een andere richting op zonder dat je elke keer dezelfde wegen rijdt.
 
Ik deel de passie voor kamperen niet, maar snap wel wat de charme kan zijn. Maar is het voor een weekje in de herfst niet net zo praktisch om een hotel te pakken? Scheelt meteen een boel bagage,
 
En Normandië? Het landschap vind ik mooier dan de Vogezen. En de Calvados smaakt me daar nog beter dan thuis.
 
Je kiest voor een vaste uitvalsbasis, waarom? Ga je met de tent?
Als je dat niet zou doen, er is overal plek in de B&B's Gashofen en Hotels.
Dat maakt het heel flexibel.
Ik heb een keer in vijf dagen een rondje Rijn, Pfalz, Schwarzwald, Vogezen, Eifel gedaan.

Hoe vind je de bb, gashoven en hotels gemakkelijk? Enkele weken terug, dat het +30 graden was, ging ik ook op de bonnefooi zonder voorbereiding en had grootste moeite om via Booking.com iets knaps te vinden op de dag zelf. Daarna nog handmatig in Google naar motor hotels gezocht en alles wat ik gevonden had zat vol. Op booking kom je met+ 150€ per nacht wel op meer opties uit, maar vind ik eigenlijk te gek. Mijn eis was wel dat ik mn motor uit het zicht, of veilig kon parkeren. Booking.com toont ook lastig alle hotels op de plattegrond. Is alleen een kleine straal rondom een specifieke locatie zichtbaar. En Google maps toont lang weer niet alles :p
 
Terug
Bovenaan Onderaan