Vietnam Deel 2

Thanh

Dit is Thanh, één van Minh’s leerlingen van de Engelse les. Ze zit in groep 4 en is 10 jaar.

Bekijk bijlage 1590728


Haar grote hobby is tekenen. Ze begint met het plakken van een frame en gaat daarbinnen tekenen. Alles gaat uit het hoofd. Niks natekenen. Niks overtrekken.

Bekijk bijlage 1590730


Daarna kleurt ze de tekeningen in met waterverf en verwijdert de tape. Een paar scans uit haar schetsboek.

Bekijk bijlage 1590731

Bekijk bijlage 1590732

Bekijk bijlage 1590733
Mocht ze ooit digitaal willen gaan tekenen dan zou ze eens Krita kunnen proberen ( Krita )
Weet alleen nie of ie ook in Vietnamees is... Maar graties en nie duur
 
Bedankt. Ik geef het door aan Minh, dan kan zij het aan Thanh vertellen.

Ik ga zelf ook nog even kijken. Ik heb een poosje terug bij Lazada een goedkoop tekentablet gekocht (ca. €20) om dat eens te proberen bij het bewerken van foto's. En om dan meteen een dure Wacom te kopen...

Bleek een goede beslissing, het spreekt me nog steeds niet echt aan.
Maar misschien wat droedelen... :+
 
Laatst bewerkt:
To be or not to be…

Afgelopen weekend mocht ik weer eens “het sterk wisselende niveau van opleiding en kennis” in mijn omgeving ervaren.

Zondagmorgen had ik een fotoshoot in en om het huis van Dung (spreek uit als Joem), één van Minh’s studenten. Foto’s komen nog. Na afloop werd ik uitgenodigd om mee te gaan naar een party pakweg 100 m. verder in het huis van Phuc (spreek uit als Foek), een ex-student van Minh en om onduidelijk redenen gestopt met de lessen bij haar.

Na eerst wat gegeten te hebben (en nee, alleen fris gedronken, ik lust geen bier) –het eerste hoofddoel van de party- ben ik wat foto’s gaan maken van het gezelschap (foto’s komen niet) en de omgeving van het huis (foto’s komen aan het eind).

Tijdens het maken van de foto’s babbelde ik wat met Dung en Phuc om ze wat Engels te laten oefenen en probeerde ik dat ook met een nichtje van Phuc. Dat viel niet mee, ze sprak en begreep nauwelijks Engels.

Vervolgens is Dung (zit in groep 9 van de 12 op high school) maar als tolk gaan fungeren. Hij is één van Minh’s beste studenten in Engels. Daarbij bleek dat het nichtje (Engelse roepnaam Cindy) in Nha Trang op de universiteit Engels studeert… :+

Ze vindt me nu vast niet meer aardig na wat opmerkingen over tolken door een leerling uit groep 9 voor een universitaire student Engels. OK, toegegeven, ze waren wat sarcastisch O-)

Op dat moment begon het tweede hoofddoel van de party -de karaoke- en ben ik naar huis gevlucht. Ik had geen oordoppen bij me.

Hieronder het uitzicht vanaf beide zijkanten van het huis naar achteren.

Be 1.jpg


Be 2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Invasive snails immune to pesticides in central Vietnam

Golden apple snails have decimated rice fields in Quang Nam Province for weeks, to the dismay of local farmers.

Snail 1.jpg

Tran May sits by his rice field with the golden apple snails in his hand, January 2021. Photo by VnExpress/Pham Linh.


Despite trying out both powder-based and liquid pesticides, Tran May, 70, is still met by scores of newborn golden apple snails. May lives in Nghia Thuong Commune of Tu Nghia District, where the snails have been wreaking havoc across fields and irrigation canals for weeks. "The snails appeared around 20 days ago and we’ve been trying different pesticides to get rid of them and stop their spread, but with little result," he said.

May has spent VND500,000 (over $20) on pesticides, along with five days recultivating young rice plants destroyed by the snails in their 1,500-square-meter rice field. Most rice fields in the neighborhood suffer the same problem, with farmers trying in vain to catch the snails to feed their chickens and ducks.

Excessive pesticide use has left a chemical odor in the air, with packaging lying strewn along canals. "If I caught some today, others would simply take their place," another farmer in Nghia Thuong Commune said. She said the snails have attacked not only the rice plants but her chili crop too.

Originating from South America, the golden apple snail was imported to Vietnam from 1985 to 1988 with the intention of raising it for human consumption. Not long after, the snails had spread to most freshwater ecosystems across the country, threatening wetland rice and vegetable crops, among others. The Global Invasive Species Program lists golden apple snail as one of the world's 100 worst invasive alien species.

Golden apple snails can live up to six months in drought condition and rapidly multiply within reach of water. They could lay eggs at a speed of 200-300 in about three hours. This species often feeds on young rice plants or young shoots right after sowing up until the crops are 30 days old.

Snail 2.jpg

Young golden apple snails after destroying a rice field in Tu Nghia District of Quang Nam Province, January 2021. Photo by VnExpress/Pham Linh.


Farmers blame the prolonged and historic flooding that had ravaged the central region last October and November for the excess of golden apple snails this year.

Le Thanh Tra, from the Agricultural Service Center of Tu Nghia District, said golden apple snails have appeared in almost every commune. But he warned farmers to limit the use of chemicals to get rid of the pest, instead suggesting the use of water spinach and breadfruit fiber along with bamboo steaks to lure and capture the animals.

According to Quang Ngai Plant Protection Department, farmers across the province have cultivated rice on a total area of 40,000 hectares (almost 99,000 acres) for the winter-spring crop and so far, 500 hectares have been damaged by the snails. Tu Nghia District has been hit hardest with 215 hectares destroyed.

Pham Ba, head of the department, said it has provided guideline on how to safely get rid of the snails, either chemically or manually.



Bron: Invasive snails immune to pesticides in central Vietnam - VnExpress International


“Invasion of the snails”. Klinkt als de titel van een horror-movie. Wat het voor de betreffende boeren ook ongetwijfeld is.

Dit lijkt hetzelfde effect als resistentie voor antibiotica. Ik vermoed dat men in alle gevallen nog wel een poosje op dezelfde manier doorgaat. Over antibiotica lees ik tenminste niet, dat men dit probleem gaat aanpakken.
 
Sloten (1)

Al vaker zijn de betonnen sloten ter sprake gekomen. Kort geleden nog met de hendelloze sluisdeuren. Deze sloot is zo te zien pas gestort.

Sloten 1.jpg



Op een veldje aan de overkant van de weg worden de afdekplaten gemaakt.

Sloten 2.jpg


Sloten 3.jpg




Morgen is te zien wat er mee gebeurd.
 
Zouden ze die lusjes er af halen als ze liggen? Of mogen de auto's en motoren dat doen op moment dat ze moeten uitwijken.....
Ik zie de video's wel verschijnen.....;-)
 
Sloten (2)

De afdekplaten van gisteren worden, als ze droog zijn, op een vrachtwagen geladen en vandaar uit op de sloot gelegd.

Sloten 4.jpg



Deze man is daar heel geconcentreerd mee bezig. Ik stond aan zijn kant te fotograferen maar hij keek echt geen moment opzij.

Sloten 5.jpg



Twee man zorgen ervoor dat de afdekplaten netjes op z’n plaats komen.

Sloten 6.jpg


Sloten 7.jpg
 
Zoals op de laatste foto te zien is, zit je als automobilist of motorrijder al behoorlijk in de problemen als je de lusjes raakt. Niettemin, met de geweldige stuurmanskunsten van de meeste Vietnamezen een zeer reële optie..

Gezien de algemene mentaliteit hier laten ze de lusjes gewoon zitten: “ze liggen toch? “ :+

En dat blijft ook handig voor die mensen die andere ideeën hebben, iets dat ik evenmin uitsluit. O-)

Maar ik zal er over een paar weken nog eens langs rijen...
 
Laatste stand van zaken rond Covid in Vietnam.

Beste Nederlanders in Vietnam,

Na een lange periode waarin Vietnam Covid-vrij was, is er sinds vorige week een binnenlandse uitbraak, met name geconcentreerd in Hai Duong Province en Quang Ninh Province, maar er zijn ook gevallen in Hanoi en Ho Chin Minh City en andere steden. De Vietnamese overheid heeft maatregelen genomen om de verspreiding van het virus tegen te gaan:

Zo’n 50.000 mensen zijn momenteel in quarantaine (grotendeels in hun eigen huis), en er zijn reis- en toegangsbeperkingen naar de meest getroffen provincies, steden en locaties. Scholen, bars en discotheken zijn gesloten. In de openbare ruimte moet iedereen een mondkapje dragen en afstand houden. De overheid adviseert bijeenkomsten te mijden en geen onnodige reizen te maken. De quarantaineperiode voor reizigers die Vietnam binnenkomen is in Hanoi verlengd tot 3 weken. De Nederlandse ambassade adviseert u om via de lokale media goed op de hoogte te blijven van de situatie en de aanwijzingen van de Vietnamese autoriteiten op te volgen.

Wilt u de komende periode Nederland inreizen vanuit Vietnam? Dan heeft u een negatieve COVID-19 PCR-testuitslag én een negatieve sneltest uitslag nodig om naar Nederland te kunnen reizen per vliegtuig. Dit is één van de Nederlandse maatregelen om de import en verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. In Vietnam is het niet mogelijk om een sneltest te krijgen. Dat betekent dat u deze sneltest moet doen in transit. Op dit moment is dat mogelijk als u via Dubai naar Nederland reist, maar deze situatie kan veranderen. Daarom adviseert de ambassade u om bij het plannen en boeken van een reis naar Nederland rekening te houden met deze verplichting. Zonder negatieve sneltest uitslag wordt u niet tot Nederland toegelaten dus het is heel belangrijk dat u een eventuele reis zo plant dat u deze onderweg naar Nederland in transit kunt doen en tijdig de uitslag van de sneltest krijgt om uw aansluitende vlucht te halen.

In de media leest u berichten over de aanschaf van vaccins door de Vietnamese overheid en voornemens om snel met vaccineren te beginnen. Op dit moment is er nog geen duidelijkheid over wanneer er daadwerkelijk een start gemaakt kan worden met vaccineren en voor wie vaccins beschikbaar komen. De ambassade zal de ontwikkelingen volgen en u informeren zodra daar meer duidelijkheid over is. Intussen adviseren we u om zelf goed op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen en de aanwijzingen van de Vietnamese overheid op te blijven volgen. Indien u vragen hebt of hulp nodig hebt van de ambassade, het consulaat-generaal of het ministerie van Buitenlandse Zaken, kunt u 7 dagen per week, 24 uur per dag contact met ons opnemen via +842438315650 of +31247247247.

Wij wensen u een prettige en veilige Tet-vakantie toe.

Nederlandse Ambassade
Hanoi

Nederlands Consulaat-Generaal
Ho Chi Minh City
 
$43,300 prize to decongest Da Lat traffic

Dalat 1.jpg

Vehicles are stuck around a roundabout in Da Lat during the 2017 Lunar New Year Festival. Photo by VnExpress/Thanh Nguyen.


Lam Dong Province is offering a grand prize of VND1 billion ($43,346) to whoever provides the best solution to traffic congestion in iconic Da Lat.

A competition to resolve traffic congestion in Da Lat, lasting until 2025 with a vision until 2035, was issued by the People’s Committee of the Central Highlands province Tuesday. Participants are limited to within Vietnam. The committee would pick out the five best ideas to resolve traffic congestion, before choosing a feasible grand prize winner.

Ideas must outline methods to resolve traffic congestion while effectively utilizing Da Lat’s available land plots for infrastructure. The deadline falls on April 14.

Da Lat, a major tourist destination with fluctuating elevation, is the only Vietnamese city without traffic lights. But traffic congestion has been a problem in recent years, especially during the weekends or holidays, when tourists often flock to the location.

Lam Dong People’s Committee has requested its construction department to garner public opinion and choose a proper time to install traffic lights in certain locations with high traffic density.

In 2018, Da Lat already proposed a seven-story public parking space downtown, and considered banning coaches with over 45 seats from entering the heart of the city. But so far, none of these plans have come to fruition.

The city was originally designed to accommodate around 90,000 people back in the early 20th century, but its population has now ballooned to nearly 230,000 while receiving around seven million visitors a year, experts said.



Bron: $43,300 prize to decongest Da Lat traffic - VnExpress International


Simpel: gewoon één grote auto- en motorvrije zone van Da lat maken. O-)

De hoofdpunten:
  • Alle toegangswegen afsluiten voor alle verkeer m.u.v. wielrijders en voetgangers.
  • Aantal grote parkeerterreinen en parkeergarages maken.
  • Pendelbussen langs een aantal haltes door het dorp laten rijden.
  • Verhuur van fietsen.

Voldoet volledig aan alle in het artikel genoemde eisen.
  • Geen verkeersopstoppingen
  • Geen verkeerslichten nodig
  • Geen smog overlast in Da Lat zelf
  • Genoeg wandelruimte voor bezoekende toeristen, waarvan het aantal daarom probleemloos kan groeien

Maar dan moeten ze natuurlijk niet net zoals in 2018 mijn briljante plan verkloten door er niets mee te doen (zoals met meer van mijn plannen hier).

Iemand betere, ehh ik bedoel natuurlijk aanvullende ideeën?
 
Laatst bewerkt:
Kim

Dit is Kim uit dezelfde klas bij Minh als Tranh, de tekenaar. Kim laat haar broertje het zware (teken)werk doen. Zie Vietnam Deel 2

Maar ze probeert zelf ook wel wat. Hier demonstreert ze een motortje, dat ze uit een stuk speelgoed heeft gesloopt, met een losse batterij. Met het tandwieltje op het asje probeert ze dit als graveerpen te gebruiken..

Kim 1.jpg
 
Ambitious female photographer with a desire to show Vietnam to the world

Female 1.jpg

‘Incensing Work,’ a photo capturing a woman drying incense sticks in Hanoi, which was ranked among the best 50 photos of the year at the 2019 AGORA Awards hosted by photography app Agora. Photo: Khanh Phan


A Vietnamese female photographer has recently attracted attention to the beauty of her motherland through her acclaimed photos.

Late last year, Ho Chi Minh City-based Khanh Phan won the third prize in the Daily Life topic of the 2020 Aerial Photography Awards’ People category with her entry titled 'Harvesting Grass.'


Female 2.jpg

The photo titled ‘Harvesting Grass' by Vietnamese photographer Khanh Phan ranked third in the People category's Daily Life topic at the 2020 Aerial Photography Awards.


Phan was also the only female photographer among seven outstanding participating photographers from across the world who were featured in the contest’s interviews, she shared.

Talking about her award-winning photo with Tuoi Tre News, Phan called it “a perfect harmony between man and nature with the light of the new day, the wind, and the details of the grass.” The 'Harvesting Grass' winning photo comes from Phan’s well-known namesake series, which has captured attention on social networks since around mid-2020.

The photographer did not hesitate to call the series the favorite artworks of her career, as it has been mentioned by people in different countries.
“It made overseas Vietnamese know about me and they bought my photos to ease their homesickness,” she said.
“They were proud to see a Vietnamese female photographer mentioned in international media and proud of their motherland.
“I was deeply touched."

Khanh Phan is not new to international photo awards, as she had won prizes at multiple contests prior to the 2020 Aerial Photography Awards, including Sony World Photography Awards, Skypixel, Siena Awards, World Photographic Cup, and more.


Female 3.jpg

‘Bao Boc,’ a photo capturing two Jrai boys at the Po Thi Festival in Vietnam’s Central Highlands province of Gia Lai, which won the first prize in the National category of the 2019 Sony World Photography Awards. Photo: Khanh Phan


Her works were also featured in UK media including The Times, The Guardian, The Telegraph, Daily Mail, and Wanderlust.
“I have a burning desire to bring the images of our country and its landscapes as well as people closer to the world, and the fastest way to make my dream come true is through photo contests,” Phan revealed her motivation.
“I’ve looked for and sent my entries to prestigious world contests, then luckily won some awards."

The 36-year-old photographer has also been praised at many Vietnamese photography awards.

'I love my beautiful Vietnam'
As Phan has never attended a professional photography school, she started to shoot in 2017 by learning from friends.

The woman who is working in the banking industry spent time self-studying on the Internet and learning from works by globally famous photographers. “I photograph out of my passion,” she said.


Female 4.jpg

‘Children Dancing with Gongs,’ a photo capturing children dancing with gongs at a festival in Vietnam's Gia Lai Province, which was listed among the world's best photos of golden hours in 2020 by Agora. Photo: Khanh Phan


Explaining the motivations behind her photos depicting stunning Vietnam, Phan called out her love for beautiful things.
“Above that is my love for my country,” she said.
“I love my beautiful Vietnam.”

Talking about her favorite topics in photography, Phan shared she has a special interest in craft villages.
“Vietnam is a rich country when it comes to culture and heritage values passed down from our ancestors,” Phan told Tuoi Tre News.
“Craft villages are a precious material for photography and most of my winning photos at international contests were ones depicting this topic."

As a child born to a farming family, Phan grew up seeing her parents working hard from dusk till dawn. That childhood memory has motivated Phan to take photos of hard-working people to “display their photos in museums and big galleries.”
“I photograph to pay tribute to those people and honor this life,” Phan said.
“To me, the most beautiful person is the person who works, as working creates life values and happiness.”


Female 5.jpg

Khanh Phan's ‘Flower on the Water,' a photo capturing people harvesting water lilies in the southern province of Long An, which won the Fun category of the 2018 SkyPixel Aerial Photography & Video Contest and the People category of the 2019 Siena drone photography awards.


Phan shared that she often spends time and efforts getting to know about a place as well as its nature and people before coming for shooting.
“It is not too hard to have a good photo but I want more than that,” she said.
“I need to deliver good stories and the local cultural beauty of Vietnam’s regions through my pictures.”

Phan added that she wanted to attract viewers by the eye-catching colors of her pictures to encourage them to get to know more about the stories behind them, for “Vietnam is an interesting country.”

Phan also believed that “life is always fair to people who never stop making effort” like her.

Calling herself lucky for being supported by friends and seniors in the local photography industry, Phan admitted the hardship of the passion she has pursued.
“But I’m happy because I have been able to do something which proves that women can achieve big dreams,” she insisted.
“As a woman, I love this life in my own way,” Phan expressed her thought in an interview on the 2020 Aerial Photography Awards’ website.

Below are photos Khanh Phan captured across her beautiful Vietnam:


Female 6.jpg

The Tam Coc tourism site is seen in this photo taken in the northern province of Ninh Binh.


Bron: Ambitious female photographer with a desire to show Vietnam to the world


De bron geeft veel meer foto’s, incl. de fotografe. Omdat haar foto compleet vernacheld wordt bij het kopiëren heb ik die niet opgenomen.

Ik heb geen echte website van haar kunnen vinden. Maar als je op haar naam googelt vind je wel veel foto’s.
 
Laatst bewerkt:
Dung

Dung is één van Minh’s leerlingen van de Engelse les. Ik was uitgenodigd om wat foto’s rond het huis te schieten.

Tegenover het huis hebben ze een aantal mango-bomen staan. En die zijn zojuist bespoten…

Dung 1.jpg



…met deze troep.

Dung 2.jpg



Dung helpt met het opruimen.

Dung 3.jpg


Dung 4.jpg



En terwijl Dung’s vader de slang netjes in een grote tas oprolt…

Dung 5.jpg



…brengen Dung, Phuc en Kim de spullen naar de schuur.

Dung 6.jpg
 
Ook wel weer grappig dat al die gasten op slippers lopen, makkelijk als je vaak je zolen uit en aan moet doen, maar ik vindt die krengen voor geen meter lopen. Moet altijd mn tenen krommen om te voorkomen dat ze van me voet vallen... ;-)
Dat verdelgingsmiddel is trouwens al een tijdje verlopen, dus of het veel nut heeft gehad...
 
Het went, zoals ik uit eigen ervaring kan vertellen. Gewoon zorgen dat ze goed passen. En ja, dat is soms zoeken.
Alleen die dingen met zo'n bandje tussen je tenen vind ik vreselijk. Die zie je hier vaak in hotelkamers. Kan ik niet op lopen.

Hij wilde waarschijnlijk milieuvriendelijk sproeien... O-)
 
Laatst bewerkt:
Tet

Tja, morgen is het Tet, het Vietnamese nieuwjaar. Ik kan niet zeggen dat ik er naar uitkijk.

Integendeel…

Als speciale bijdrage voor dit jaarlijks terugkerend “festijn” was ik al weken geleden bezig met een –althans dat was de opzet- humoristisch / sarcastisch stukje over hoe men in Nederland op vergelijkbare wijze Tet kan vieren.

Ik dacht daarbij bv. aan:

Handige weetjes
Het klopt, officieel mag je niet rijden als je alcolhol in je kraag hebt. Echt zero tolerance. Maar ik heb hier in de omgeving nog nooit een agent in uniform rond zien rijden. Dus ook geen controles. Bezoek na afloop dus rustig de rest van familie, vrienden en bekenden en vervolg deze geweldige ervaringen. De wegen zijn breed genoeg.

Verder moet je weten dat…
“Vietnam has one of the world's heaviest drinking populations. More than 4.6 billion liters of beer were consumed in 2019, a year-on-year increase of more than 10 percent. The country spends an average $3.4 billion on alcohol each year, or $300 per capita, while spending on related health problems averages $113, according to the Ministry of Health.” [1]

Gevoegd bij
“Vietnam also has one of the highest numbers of smokers in the world, with as many as 15.6 million smokers spending VND31 trillion ($1.36 billion) on cigarettes every year. The country is among the top 15 in the world with the lowest tobacco prices, according to the WHO.” [1]

En als klap op de vuurpijl:
“Home karaoke is still perceived as a terror for many Vietnamese residents as authorities have been powerless to solve the problem while it is too risky, and even deadly, for the locals to take matters into their own hands. It is quite common to hear karaoke noise in almost every neighborhood across Vietnam since many people prefer to showing off their ‘talent’ at the comfort of their homes instead of using services at a karaoke parlor.” [2]

Ofwel, zorg voor ruim voldoende bier, sigaretten en een grote karaoke-kist.

Gedrag
Wat specifieke aanwijzingen hoe je te gedragen als naar keuze:
  • Hersenloze aso met een grote bek ):O
  • Onderdanige-alles-slikkende –en-niets-durven-zeggende- dorpsbewoner. :X
en jawel, Tet kan dan niet meer stuk! *O*

Tja…

Uiteindelijk heb ik hierboven maar een paar delen van het eerste concept gebruikt. Bij het nog eens doorlezen vond ik het eigenlijk niet echt sarcastisch.

En nog minder humoristisch.

Dus net als Tet morgen.

Misschien moet ik, als het straalbezopen karaoke-gekrijs en –gelal op het hoogtepunt is, het nummer met de vocals van mijn grote vriend Alfred E. Neuman
en de variatie
een uurtje op standje repeat en vol volume op de karaoke-box zetten.

Referenties
[1] Vietnam position worsens on global cancer map: report - VnExpress International
[2] Residents, authorities helpless against karaoke noise in Vietnam
 
Laatst bewerkt:
En het laatste Covid-nieuws dat zojuist binnenkwam.

Beste Nederlanders in Vietnam,

De recente Covid-uitbraak in Vietnam blijft geconcentreerd in de provincies Hai Duong en Quang Ninh, en er zijn dagelijks nieuwe gevallen met name in Ho Chin Minh City. De Vietnamese overheid neemt regelmatig nieuwe maatregelen om de verspreiding van het virus tegen te gaan en ze verschillen per buurt, stad of provincie. Daarom adviseren de Ambassade en het Consulaat Generaal de lokale media goed te blijven volgen voor de laatste ontwikkelingen en voortvloeiende inperkingen.

In de openbare ruimte geldt nog steeds de verplichting een mondkapje te dragen en is het advies om voldoende afstand te houden ( 1 a 2 m). De lokale overheid adviseert bijeenkomsten (met meer dan 20 personen) te mijden en geen onnodige reizen te maken. De quarantaineperiode voor Hanoi die eerder verlengd werd naar 21 dagen, is weer teruggebracht naar 14 dagen.
Wilt u de komende periode Nederland inreizen vanuit Vietnam? Dan heeft u nog steeds een negatieve COVID-19 PCR-testuitslag én een negatieve sneltest uitslag nodig om naar Nederland te kunnen reizen per vliegtuig. Het is niet mogelijk om een sneltest te krijgen in Vietnam. Dat betekent dat u onderweg naar Nederland in transit een sneltest moet doen. Op dit moment is dat nog steeds mogelijk in de transitruimte van het vliegveld van Dubai. Via bijgevoegde link kunt u zien waar buiten Nederland een Covid-19PCR en sneltest kan worden afgenomen (Where can I get a PCR or rapid test outside the Netherlands?) .

Er is nog geen duidelijkheid over wanneer Vietnam zal starten met vaccineren en voor wie vaccins beschikbaar komen. De Ambassade en het Consulaat Generaal zullen de ontwikkelingen volgen en u informeren zodra daar meer duidelijkheid over is. Indien u vragen hebt of hulp nodig hebt van de ambassade, het consulaat-generaal of het ministerie van Buitenlandse Zaken, kunt u 7 dagen per week, 24 uur per dag contact met ons opnemen via +842438315650 of +31247247247.

Wij wensen u een prettige en veilige Tet-vakantie toe.

Nederlandse Ambassade
Hanoi
 
$43,300 prize to decongest Da Lat traffic

Bekijk bijlage 1592978

Vehicles are stuck around a roundabout in Da Lat during the 2017 Lunar New Year Festival. Photo by VnExpress/Thanh Nguyen.


Lam Dong Province is offering a grand prize of VND1 billion ($43,346) to whoever provides the best solution to traffic congestion in iconic Da Lat.

A competition to resolve traffic congestion in Da Lat, lasting until 2025 with a vision until 2035, was issued by the People’s Committee of the Central Highlands province Tuesday. Participants are limited to within Vietnam. The committee would pick out the five best ideas to resolve traffic congestion, before choosing a feasible grand prize winner.

Ideas must outline methods to resolve traffic congestion while effectively utilizing Da Lat’s available land plots for infrastructure. The deadline falls on April 14.

Da Lat, a major tourist destination with fluctuating elevation, is the only Vietnamese city without traffic lights. But traffic congestion has been a problem in recent years, especially during the weekends or holidays, when tourists often flock to the location.

Lam Dong People’s Committee has requested its construction department to garner public opinion and choose a proper time to install traffic lights in certain locations with high traffic density.

In 2018, Da Lat already proposed a seven-story public parking space downtown, and considered banning coaches with over 45 seats from entering the heart of the city. But so far, none of these plans have come to fruition.

The city was originally designed to accommodate around 90,000 people back in the early 20th century, but its population has now ballooned to nearly 230,000 while receiving around seven million visitors a year, experts said.



Bron: $43,300 prize to decongest Da Lat traffic - VnExpress International


Simpel: gewoon één grote auto- en motorvrije zone van Da lat maken. O-)

De hoofdpunten:
  • Alle toegangswegen afsluiten voor alle verkeer m.u.v. wielrijders en voetgangers.
  • Aantal grote parkeerterreinen en parkeergarages maken.
  • Pendelbussen langs een aantal haltes door het dorp laten rijden.
  • Verhuur van fietsen.

Voldoet volledig aan alle in het artikel genoemde eisen.
  • Geen verkeersopstoppingen
  • Geen verkeerslichten nodig
  • Geen smog overlast in Da Lat zelf
  • Genoeg wandelruimte voor bezoekende toeristen, waarvan het aantal daarom probleemloos kan groeien

Maar dan moeten ze natuurlijk niet net zoals in 2018 mijn briljante plan verkloten door er niets mee te doen (zoals met meer van mijn plannen hier).

Iemand betere, ehh ik bedoel natuurlijk aanvullende ideeën?
In de praktijk zullen ze zich rotschrikken met zo'n rationeel totaal plan. Dat betekent dat ze zoiets moeten uitwerken en daadwerkelijk transparant moeten plannen. Dat betekent automatisch dus ook minder achterover te kunnen drukken.
 
Ik weet ook heel goed wat ik voorstel… O-)

De gemiddelde Vietnamees pakt al de motor om op de hoek van de straat een boodschap te doen. Op de markt rijden ze luid toeterend tussen de kraampjes door. Om, zoals Erich vertelde, de lui die met de SUV naar het restaurant rijden om te laten zien hoe geweldig ze zijn maar te zwijgen.

Ik weet dat een poosje terug er in Hanoi bijna opstand was omdat ze de weg rond het Hoan Kiem meer en wat toegangswegen wilde afsluiten voor alle verkeer. Ik weet niet hoe de situatie nu is.

Een voorstel als dit levert een burgeroorlog op, waar alle “belangengroepen” aan meedoen. O-)
 
De laatste paar dagen merk ik dat mijn toetsenbord een beetje gaar begint te worden. Met name de “e” wordt regelmatig niet doorgegeven. Tijdens controleren let ik er extra op, maar ik zie regelmatig later toch woorden waar een “e” ontbreekt. Komt ook door mijn oogprobleem (makula degeneratie) dat ik het niet altijd zie: er vallen kleine stukjes in mijn beeld gewoon weg. Wat m.n. met tekst hinderlijk is.

Dus als woorden niet kloppen: Xin Loi.
 
Terug
Bovenaan Onderaan