Vietnam

Status
Niet open voor verdere reacties.
@MarvelousM. Maar dan kun jij ongeveer evenveel over Vietnam vertellen als ik :)

Inderdaad, ook de Rebel, maar dan het chopper-model. Erich (mijn Engelse vriend hier) heeft ook dit model.

Over het algemeen valt het ook wel mee met aanhouden. Zeker als je alleen bent: de politie spreekt zelden Engels. De enige keer dat ik te hard reed had ik ook echt pech: vlak voor Tet, Minh achterop en ook nog een Engels-sprekende agente. Dan kun je het schudden.

Mocht je deze vakantie nog wat noordelijker reizen dan Saigon.....

Ik zou heel graag langs willen komen, alleen word dit onze eerste keer reizen met een baby,... Misschien dat ik zelf nog een paar dagen op reis ga, want in de omgeving waar ik zit ben ik de enige buitenlander! Probeer dus altijd na 2 weken alleen Vietnamezen te zien, weer wat toerisme te zoeken ;)

Laatste keer was ik naar het eiland Phu Quoc, wat ook een echte aanrader is als je in de buurt bent!
 
@gsxrrr. Ik heb ook de site aan de originele post toegevoegd. Staat nu ook op mijn lijst als ik weer een keer naar het noorden ga.

Gebruik maken van motorfietsen gebeurt heel veel. Je hoort overal "motorbike?". Ik heb het zelf nooit gedaan omdat ik altijd mijn eigen gids bij me had, maar ik zou het anders zeker doen. Ik ga ook het liefst naar de niet-toeristische plaatsen, ook voor eten. Doe ik bij voorkeur overal, niet alleen in Vietnam.

Stel je er niet te veel van voor, het is meer de plek waar het ligt dan de rest die wel indruk maakt ;)

'Motorbikegidsen' zijn mij destijds ook goed bevallen, ze rijden je de hele dag rond voor een habbekrats en willen je graag plekken laten zien buiten de standaard bezienswaardigheden. Als je niet zelf een vervoersmiddel hebt, maar toch meer wil zien buiten georganiseerde tripjes een goed alternatief.
 
Stel je er niet te veel van voor, het is meer de plek waar het ligt dan de rest die wel indruk maakt ;)

'Motorbikegidsen' zijn mij destijds ook goed bevallen, ze rijden je de hele dag rond voor een habbekrats en willen je graag plekken laten zien buiten de standaard bezienswaardigheden. Als je niet zelf een vervoersmiddel hebt, maar toch meer wil zien buiten georganiseerde tripjes een goed alternatief.

Dit heb ik ook in cambodja en thailand gedaan, zeker een aanrader. Vooral als je alleen reist en alle tijd hebt!
 
Inspiratie

Ik ben bijna door mijn ideeen heen. Als er nog vragen of suggesties zijn hoor ik die graag (en liefst z.s.m.: het lukt niet altijd om direct iets in te kloppen (writers-block en andere b.b.h.h.)). Het is zondag vandaag, dus voldoende tijd om na te denken, zeker als je mijn onderschrift in gedachten houdt. Anders zal er misschien ad-hoc nog wel eens een aanvulling komen.

Totdat de overvloed aan vragen en ideeen loskomt heb ik nog wel een paar toeristische suggesties. Ik heb in het begin geschreven dat ik dat niet zou doen maar vooruit. Nood breekt wetten. Dus vanaf morgen een aantal dagen sportieve en toeristische “trips en trucs”.

Op de foto een toffee-fabriek in de omgeving van Can Tho (Mekong).

full
 
Ik zou heel graag langs willen komen, alleen word dit onze eerste keer reizen met een baby,... Misschien dat ik zelf nog een paar dagen op reis ga, want in de omgeving waar ik zit ben ik de enige buitenlander! Probeer dus altijd na 2 weken alleen Vietnamezen te zien, weer wat toerisme te zoeken ;)

Herkenbaar. Op familiebezoek is totaal anders dan vakantie. Wij probeerden het altijd wel te combineren met iets, bv. een weekje Laos of Cambodia, of een paar dagen in een resort in Phan Thiet.

HCM was en is altijd chaotisch: Minh heeft daar gestudeerd en gewerkt en ze heeft daar veel vrienden en vriendinnen. Ze heeft daar echt een agenda nodig. De dag begint daar vaak met een ontbijtafspraak (zonder mij, dan ben ik nog niet toerekeningsvatbaar) en eindigt 's avonds. Ik laat zowiezo de meeste afspraken aan mij voorbij gaan. Vaak zeiden we tegen elkaar "we zien elkaar vanavond wel weer in bed".
 
Herkenbaar. Op familiebezoek is totaal anders dan vakantie. Wij probeerden het altijd wel te combineren met iets, bv. een weekje Laos of Cambodia, of een paar dagen in een resort in Phan Thiet.

HCM was en is altijd chaotisch: Minh heeft daar gestudeerd en gewerkt en ze heeft daar veel vrienden en vriendinnen. Ze heeft daar echt een agenda nodig. De dag begint daar vaak met een ontbijtafspraak (zonder mij, dan ben ik nog niet toerekeningsvatbaar) en eindigt 's avonds. Ik laat zowiezo de meeste afspraken aan mij voorbij gaan. Vaak zeiden we tegen elkaar "we zien elkaar vanavond wel weer in bed".

Wij proberen idd ook samen even weg te kunnen. Weet alleen niet hoe komende okt/nov er uit gaat zien, onze baby is dan namelijk pas 4/5 maanden oud!

Als ik ergens een mogelijkheid kan vinden, jullie badplaats staat nog steeds op mijn verlanglijstje. :]
 
Modderbaden

Vroeger een vast onderdeel van ons bezoek aan Nha Trang. Ideaal voor een heerlijk relaxte dag. Zie Dịch vụ Archives - Tắm bùn Tháp Bà
Je begint met een poosje in een modderbad te liggen, naar keuze in een prive-badkuip (max. 2 personen) of in een wat groter bad met 4-6 personen. Daarna wat in de zon opdrogen, je douchen en vervolgens in een heel heet bad met mineraalwater.

Na afloop kun je lunchen, er zijn een paar zwembaden, je kunt onder een soort waterval staan en er zijn ligstoelen om te rusten. De soort ligstoel is afhankelijk van de kleur van je handdoek en die is weer afhankelijk van de keuze van het modderbad: private or public tub. Advies: kies private, dan heb je ook de beste ligstoelen.

Ook zijn er mogelijkheden om gemasseerd te worden. Ik heb daar wisselende ervaringen mee. De eerste keer was erg slecht: masseuses die over de schotten van de massage-hokjes met elkaar aan het praten waren, slechte techniek etc. De tweede keer was een compleet arrangement waar je bij het hete bad werd gemasseerd. Dit was wat beter. Kortom, het is een gok (Mrs. Ngoc Anh in HCM is vele malen beter en professioneler) maar ik ben door mijn achtergrond “tamelijk” kritisch.

Voor wie na het badderen aktief is geworden, ligt naast het complex een midgetgolfbaan.

Inmiddels is er een tweede: I- RESORT HOT MINERAL SPRING
We zijn hier nog niet geweest dus kan daar niets over zeggen.
 
Heel erg leuk om te lezen!!
Zelf twee jaar geleden ruim een maand in Vietnam geweest als backpacker en van noord naar zuid gereisd. Hier ook liefde voor motorrijden opgepakt. In totaal ongeveer 1,5 week achterop rond gereden. Eerst een paar dagen rond Hue, en toen van Hue naar Danang. Kreeg de smaak te pakken en heb ook nog iets meer dan een week van Nha Trang - Boun Ma Thuot - Gia Nghia - Dalat - Ho Chi Minh gedaan. Het leukste is dat je op plekken komt waar je anders niet komt en kunt stoppen waar en hoe lang je wilt. Kan alleen niet meer terug vinden met wie ik pad ben gegaan de tweede keer, met degene wie ik de eerste keer op pad ging bestaat niet meer (geen website meer en ook niet meer actief op tripadvisor sinds feb 2011) maar er zijn genoeg mensen die zich easy rider noemen. Even een avondje mee borrelen om er achter te komen of het klikt en eventueel eerst 1 dagje op pad. Vooral deze laatste trip was fantastisch en kan ik iedereen aanraden. Nog nooit zo'n mooie trip gedaan; langs de koffieplantages, mooie watervallen, zijde en baksteenfabriekjes etc.

Durfde zelf niet te rijden in Vietnam, zeker niet zonder ooit eerder op een motor te hebben gezeten, maar zou het nu met een rijbewijs en een gids wel aandurven. Dit zag ik wel meer; mensen die wel zelf reden maar dan ook zo'n "easy rider" met zich mee hadden. Als je betaald dan regelt hij wel een maatje die de fiets weer terug rijd, dus zelf van Noord naar Zuid rijden zou moet kunnen. Ik kwam ook mensen tegen die een Minsk voor een aantal dagen hadden gehuurd (met name in het Noorden, bijvoorbeeld hier ). Dit staat bij mij nog op het verlanglijstje als ik nog een keer in Vietnam kom.
 
Laatst bewerkt:
Duiken

Tja, dat is een moeilijke. Tot vóór een jaar of 2 was daar in Nha Trang maar 1 antwoord op: CocoDiveCenter. Zie Coco Dive Center, Nha Trang Diving, Vietnam

Ze hebben een eigen boot. Ik heb zelf een aantal duiken bij hun gedaan en ook de Advanced Adverture cursus gevolgd. Er werd altijd zeer veel aandacht aan veiligheid besteedt. Ook was er veel individuele aandacht. Ik heb bij een tweede duik vaak problemen om wat dieper te gaan. Geen probleem, er werd gewoon een Vietnamese dive-master extra meegestuurd die bij mij zou blijven als ik niet dieper kon. Perfecte service.

Ook werd er altijd voor gezorgd dat je onder de boot terug kwam. Ik heb verhalen gehoord van o.a. Jeremy Stein’s Rainbow Divers, waar je soms na bovenkomen 200 m. moest snorkelen. Zie Rainbow Divers | Rainbow Divers Vietnam
Het verste dat ik terug heb moeten snorkelen zal 15-20 meter zijn geweest: overmacht, omdat de andere duiker die bij ons was, bijna zonder lucht zat maar daarover niets tegen onze divemaster Guy had gezegd (bij deze duik waren 2 duikers met 1 divemaster). Omdat we ook nog een (standaard) decompressiestop moesten maken en Guy geen risico wilde nemen stuurde hij ons meteen naar boven. Daar is later op de boot nog wel een hartig woordje over gesproken. Alle andere keren via de ankerketting omhoog (zoals het hoort)!

Xuan, de eigenaresse van CocoDiveCenter is de eerste Vietnamese PADI Master Instructor en Jean-Pierre als consultant heeft meer dan 12.000 gelogde duiken: een echte ervaren veteraan dus. Ik ken Jean-Pierre al sinds 1997 en Xuan sinds 2000. De laatste tijd is Xuan echter met andere zaken bezig, zit Jean-Pierre wat vaker in Frankrijk en wordt de winkel bemand door...., tja, ik denk hulpkrachten. Hoe dus op dit moment de kwaliteit van de duiken is durf ik niet te zeggen. De laatste keer dat ik langs ging (een maand of 2 geleden) werd in de winkel gezegd, dat Jean-Pierre weer in Vietnam was. Als hij zich weer met de zaken gaat bezig houden kan ik CocoDiveCenter weer van harte aanbevelen.

Mijn laatste duik is door omstandigheden al weer een paar jaar geleden dus of mijn opmerkingen over de Rainbow Divers nog kloppen durf ik niet te zeggen. Ik zou zeggen, ga bij beiden kijken en beslis.

Op de foto Minh, die instructie krijgt van Xuan (links) vóór haar eerste try-dive. Hoe diep je gaat bij zo’n eerste try-dive hangt af van hoe de duiker zich voelt. Ik lag aan de oppervlakte te snorkelen en zag ze steeds dieper gaan. Bij bovenkomst hoorde ik dat ze tot de maximale diepte van 10 meter waren gekomen. Voor beginners zeker een aanrader.

full


Nog een paar van de foto’s, die ik tijdens het fotodeel van de Advanced Adventure cursus heb gemaakt. Ik kreeg voor die duik de digitale camera van mijn instructeur. Later kreeg ik alle gemaakte opnames + een hele serie voorbeelden op cd mee.

full


full


full


Edit. Ik heb deze post ook in "HET duiktopic" gezet.
 
Laatst bewerkt:
@Stimmie. Goed verhaal! Ook een zeer nuttige link voor Hanoi. Bedankt.

Voor de rest: gewoon weer snel een ticket kopen en hier rond komen rossen.
 
Leuk om te lezen Fred! Bedankt!

Ik kom met 2 vrienden in September naar Vietnam. Heb al een paar leuke tips opgeschreven! Bedankt!
 
Boottocht

Eén van de beste attracties van Nha Trang (vind ik zelf). Je wordt ’s morgens vroeg bij je hotel opgehaald en naar de haven gereden. Om een uur of 9 vaar je weg. Je vaart langs een aantal eilanden. Op 1 of 2 plaatsen legt men aan en kun je snorkelen. Tussen de middag is er een uitgebreide lunch. Soms kun je extra seefood kopen die de bemanning tijdens het snorkelen heeft opgedoken. Echt vers dus.

Na de lunch zetten ze een vlot met drank overboord en gooien ze reddingsboeien ernaast: floating bar. En in de zon met het dobberen kan het soms hard gaan (heb ik gemerkt).

Daarna weer wat varen en snorkelen. ’s Middags wordt ook fruit geserveerd.
Aan het eind van de dag varen ze langs een vissersdorp en kun je soms tegen betaling varen in een ronde rieten boot. Ik heb dat ook gedaan en ik begrijp nog steeds niet hoe ze zo’n ding een hoek om krijgen. Bij mij draaide hij alleen maar rond maar ging gewoon dezelfde richting uit. Ergens tussen 4 en 5 ben je weer terug in de haven. Kost dacht ik ca. $10/pp. Aanbevolen!

Gasten van ons hadden ook een dergelijke trip geboekt in het reisbureautje naast het SeaView hotel. Zij klaagden na afloop dat er een groot deel van de dag heel harde muziek werd gedraaid en dat de bemanning meer bier dronk dan de gasten. Ik weet niet hoe je je daar tegen kunt beschermen. Misschien tevoren informeren?

Opm. Bovenstaand programma is gebaseerd op mijn eigen ervaringen en die zijn al weer even geleden. Het is altijd mogelijk dat het programma nu anders is. Te boeken in heel veel reisbureautjes.
 
Jammer dat ik een serieuze waterfobie heb, duiken is daarom niet helemaal mijn ding. Ik heb wel een boottocht bij Nha Trang gedaan die gewoon langs de rivier op en neer ging, met tussendoor lunch bij een local thuis. Ook hebben we er op een scheepswerf rondgelopen, bijzonder om te zien hoe anders dat er aan toe gaat dan hier. Tripje was zeker de moeite waard, alleen kan ik het niet aanraden met een zware kater. De avond ervoor was er een goede beachparty die tot flink laat doorging :P.
 
Boottochten over de rivier hier in NT is nieuw voor mij. Als ik weer eens in NT ben zal ik eens informeren, evenals voor de motortrips naar Dalat.
 
Als ik even google zie ik alleen maar grote boten voor groepen, wij hadden een kleintje, wellicht een privétocht vanuit het hotel oid. Ik zal het even aan mijn ouders vragen, die hadden 'm geboekt.
 
Cu Chi tunnels en Cao Dai tempel

Vind ik zelf een absolute must. Is meestal een gecombineerde dagtocht vanuit HCM.

Cao Dai Tempel
Ik moet zelf altijd aan zuurstokken denken als ik deze tempel zie. Meestal zorgt de reisorganisatie ervoor dan men langsgaat als er een dienst is. Uniek en dus de moeite waard. Zie de foto’s.

De Cu Chi tunnels
Een groot tunnelcomplex uit de Vietnam-oorlog. Buiten een heleboel voorbeelden van primitieve maar uiterst effectieve booby-traps. Daarna een demonstratie hoe men vroeger de tunnel in ging en dat camoufleerde. Vervolgens kun je zelf ook een stukje door de tunnels. Het eerste deel is wat uitgegraven en kun je betrekkelijk gemakkelijk door. Halverwege kun je kiezen: eruit of ook het tweede deel. Dat tweede deel is de originele grootte. Ik ben niet groot, maar zat met mijn schouders tegen de wanden en moest mijn hoofd bukken. Niettemin een unieke belevenis.
Na afloop krijg je thee en kun je als je dat wilt nog met een Kalasnikov schieten. Vrij duur. Een jaar of 5 geleden al iets van VND 180.000 voor een magazijn met 10 patronen. Echt recht schieten lukt ook niet zo: de lopen zullen wel wat krom zijn.

full


full


full
 
Laatst bewerkt:
Rotsklimmen

Voor de motorrijdende rotsklimmers of rotsklimmende motorrijders (zit m.i. toch een verschil in) zijn er wel wat mogelijkheden. Er zijn in HCM een paar klimmuren maar daarvoor hoef je natuurlijk niet naar Vietnam.

Halong Bay is een groot (en moeilijk) klimgebied. Er is een klimgids met routes van 5.7 tot 5.13 (is 5b tot 8a/b (Frans) of V tot X (UIAA)) en te bestellen op http://www.fixedpin.com/Vietnam_A_Climbers_Guide_files/Vietnam Sample Pages.pdf

Meer kliminformatie is te vinden op Asia Outdoors

In de omgeving van Nha Trang ken ik maar 1 mogelijkheid: Hon Chon. Dit ligt aan de kust iets ten noorden van Nha Trang (zie foto). Gewoon de boulevard naar het noorden blijven volgen en je ziet het vanzelf. Tegenwoordig moet je betalen voor toegang. Het zijn meer boulderrotsen, alleen liggen er veel stenen dus vallen en afspringen is tamelijk risicovol.

full
 
Laatst bewerkt:
Cu Chi tunnels en Cao Dai tempel

Vind ik zelf een absolute must. Is meestal een gecombineerde dagtocht vanuit HCM.

Cao Dai Tempel
Ik moet zelf altijd aan zuurstokken denken als ik deze tempel zie. Meestal zorgt de reisorganisatie ervoor dan men langsgaat als er een dienst is. Uniek en dus de moeite waard. Zie de foto’s.

Ben ik ook geweest.... vond het bijzonder. Had buiten nog een levendige discussie met een paar mensen..... ik wou richting de voordeur lopen en ze bleven maar nee zeggen en wijzen.... blijkt ook dat je daar met de klok mee moet lopen. Blijkbaar overgepakt vanuit het Bhoedisme. Het duurde even voordat ik het begreep.... maar toen toch netjes rond het gebouw gelopen. :P
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan