Vizier motorhelm schoonmaken

ChristofR

Die hard MF'er
29 mei 2020
304
212
West-Vlaanderen, België
Heb vrijdagavond de helm die ik besteld had, een AGV X3000, opgehaald. Dit weekend wat gereden, ook nu net gaan tanken en wat insecten op het vizier.

Heb er niet aan gedacht om een speciaal schoonmaakmiddel mee te nemen uit de winkel, maar gezocht op google hoe ik het vizier het beste schoonmaak. Blijkbaar is dat het beste met een zachte doek en wat lauw water.

Klopt dit ? Of beter een andere manier ? Wil zeker geen krassen, m'n helm is nog maar twee dagen oud.
Morgen ga ik eens een dagje werken met de motor, en kan nu geen aangepast schoonmaakmiddel meer halen.
Is een zachte microvezeldoek met wat water voldoende ?
 
Een zachte microvezeldoek met lauwwarm water werkt goed. Als je vliegjes op je vizier hebt die er niet meteen afgaan, dan leg je de microvezeldoek er eventjes op en kort erna afnemen en komt alles eraf.
 
Heb vrijdagavond de helm die ik besteld had, een AGV X3000, opgehaald. Dit weekend wat gereden, ook nu net gaan tanken en wat insecten op het vizier.

Heb er niet aan gedacht om een speciaal schoonmaakmiddel mee te nemen uit de winkel, maar gezocht op google hoe ik het vizier het beste schoonmaak. Blijkbaar is dat het beste met een zachte doek en wat lauw water.

Klopt dit ? Of beter een andere manier ? Wil zeker geen krassen, m'n helm is nog maar twee dagen oud.
Morgen ga ik eens een dagje werken met de motor, en kan nu geen aangepast schoonmaakmiddel meer halen.
Is een zachte microvezeldoek met wat water voldoende ?

Thuiskomen, nat microvezeldoekje op je vizier leggen, kwartiertje later veeg je met 1 haal je vizier schoon. Klaar.
Gewoon het vocht z'n werk laten doen ipv veel poetsen en microkrasjes veroorzaken.

Veel resultaat met weinig werk, beter kan t niet.
 
Nat keukenrol op je vizier leggen. 5 minuten het vocht in de dode insecten in laten trekken. Dan gewoon schoonvegen. Zo simpel kan het zijn.

Werkt ook prima, maar pas op met 'papier', sommige grove/ruwe merken veroorzaken toch microkrasjes. Na 3 x gebruiken merk je er niets van, maar na een jaar en dan in het donker rijden kan t toch een waas veroorzaken.
 
:Y
inderdaad oppassen met ‘hard papier’

Meestal krijg ik van die bussen vizier schoonmaak spul van de putoline gratis als je ergens wat koopt ofzo. Spuit ik op het vizier, even laten weken en met een microvezeldoekje poets je het er zo van af.
 
Ok, bedankt iedereen ! Ik ga een zacht microvezeldoekje nat maken en even op het vizier laten rusten en dan voorzichtig schoonmaken. In de loop van de week dan wel eens een aangepast schoonmaakmiddel halen...
 
Waarom moet je per sé een schoonmaakmiddel hebben? je vizier gaat niet beter worden van chemische middelen.
 
Ik weet niet of dat perse zo is. Zou ik op de zijkant moeten lezen. Maar ik vind ‘t vooral makkelijk. Mijn helm zit in de zelfde box als mijn motor, is geen kraan in de buurt
 
En vooral geen glassex gebruiken, krijg je een waas van op je vizier na langdurig gebruik.
Afwasmiddel werkt wel weer prima om het zicht helder te krijgen.
 
Ik weet niet of dat perse zo is. Zou ik op de zijkant moeten lezen. Maar ik vind ‘t vooral makkelijk. Mijn helm zit in de zelfde box als mijn motor, is geen kraan in de buurt
als je een flesje reiniging middel kan meenemen naar je box, kan je ook een fles water meenemen naar die box, toch? :+
 
Het 1 is een gratis chemisch middel waarvan je geen idee hebt wat het langdurige effect op je vizier is, en het andere is gewoon water :+
 
En vooral geen glassex gebruiken, krijg je een waas van op je vizier na langdurig gebruik.
Afwasmiddel werkt wel weer prima om het zicht helder te krijgen.
Klopt wordt ook niet geadviseerd glassex, kost je je vizier op de duur.
 
Ik laat mijn vizier een paar minuten weken in een nat microvezel doekje met een drup dreft. Dan veeg ik 95% van de vliegjes zo weg. Daarna doe ik hetzelfde nog een keer. Hierbij heb ik het vizier dicht en vastgeklikt zodat de binnenkant droog blijft.
 
En deze water en eventueel afwasmiddel/dreft methode werkt ook uitstekend om een eventueel schermp(je) schoon te maken.
 
Laatst zat mijn vizier onder de dode insecten. Heb toen het vizier van de helm gehaald en in een emmer water met een flinke scheut groene Dreft afwasmiddel laten weken. Volgende dag was het vizier nagenoeg schoon en hoefde ik het alleen met een zachte, katoenen (!!) doek drogen. Daarbij de laatste restjes van muggen e.d. verwijderd. Doek van katoen, want katoen krast niet, in tegenstelling tot sommige papiersoorten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan