Vloeibare pakking carter.

Jawadde

MF'er
24 sep 2020
59
14
Paal - België
Hallo, ik wil het carter van mijn Honda CB200 van 1975 terug dichtdoen en nu zag op Youtube een filmje waarin ze ook vloeibare pakking (Threebond) op de 2 rubberen oliedichtingen doen. Is dat echt nodig om op de rubberen oil seals pakking te doen? Dient een oil seal niet gewoon om het blok af te sluiten zonder het gebruik van pakking?
Ik heb een foto bijgevoegd van youtube.
Alvast bedankt.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20201023-123156_YouTube.jpg
    Screenshot_20201023-123156_YouTube.jpg
    92,7 KB · Weergaven: 17
Dank u. Ik was ook van mening dat een rubberen keerring dat niet nodig zou hebben maar in het youtube filmpje doen ze het en het lijken mij geen prutsers. Probleem is dat wanneer je het niet doet je het pas weet als de motor klaar is en je er mee onderweg bent.
 
Dat vind ik wel het nadeel van filmpjes op yt, en vaak vooral bij Amerikanen. Elke idioot kan ZIJN werkwijze op yt gooien alsof hij de waarheid in pacht heeft. En helaas gaan ze regelmatig regelrecht tegen de adviezen van fabrikanten en professionals in en maken er een zootje van of nog erger geven regelrecht gevaarlijk 'advies'
Of ligt dat gewoon aan de filmpjes die ik kijk? :+
 
Staat er nog wat over in het wphb?
Bij m’n oudere Suzuki’s wordt wel regelmatig aangegeven dat bij de raakvlakken van het carter wat vloeibare pakking gebruikt wordt bij rubber seals en pakkingen.
Ook de “halve” maantjes (in de kop)dienen een laagje vloeibare pakking te krijgen ook al zijn deze van rubber.
 
Hallo, ik wil het carter van mijn Honda CB200 van 1975 terug dichtdoen en nu zag op Youtube een filmje waarin ze ook vloeibare pakking (Threebond) op de 2 rubberen oliedichtingen doen. Is dat echt nodig om op de rubberen oil seals pakking te doen? Dient een oil seal niet gewoon om het blok af te sluiten zonder het gebruik van pakking?
Ik heb een foto bijgevoegd van youtube.
Alvast bedankt.
Wat je zelf al zegt hoort de keerring droog geplaatst te worden. Mits hij nieuw is. Bij n gebruikte zou ik wat licht montage pasta gebruiken.
 
Dat vind ik wel het nadeel van filmpjes op yt, en vaak vooral bij Amerikanen. Elke idioot kan ZIJN werkwijze op yt gooien alsof hij de waarheid in pacht heeft. En helaas gaan ze regelmatig regelrecht tegen de adviezen van fabrikanten en professionals in en maken er een zootje van of nog erger geven regelrecht gevaarlijk 'advies'
Of ligt dat gewoon aan de filmpjes die ik kijk? :+
Ik volg je. Het is inderdaad niet altijd simpel om het kaf van het koren te scheiden. Het werkplaatshandboek schept geen duidelijkheid. Bedankt. Ik overweeg nu toch om het niet op de keerringen te gebruiken.
 
Staat er nog wat over in het wphb?
Bij m’n oudere Suzuki’s wordt wel regelmatig aangegeven dat bij de raakvlakken van het carter wat vloeibare pakking gebruikt wordt bij rubber seals en pakkingen.
Ook de “halve” maantjes (in de kop)dienen een laagje vloeibare pakking te krijgen ook al zijn deze van rubber.
Het werkplaatshandboek zegt: apply a uniform coating of proper sealing agent to the crankcase mating surface. Meer niet maar aan mijn keerringen van de vorkbenen die je ook geen vloeibare dichting. Het youtube filmpje deed mij twijfelen.
 
Principieel nee, niet op keerringen en/of o-ringen en al die zaken die al een rubber laagje hebben, lichtjes invetten is voor al die rubber afdichtingen afdoende.
Als "nood middel" bij beschadigingen vh metaal een heel voorzichtig "ja"
En indien ja, zo dun mogelijk, geen losse klodders die binnen in je carter los kunnen raken en olie kanalen kunnen verstoppen met alle narigheid als uitkomst EN de juiste vloeibare pakking, het liefst geen siliconen omdat alleen met krabben(dus beschadigen) kunnen worden verwijdert.
Het liefst iets als Hylomar blue, dat lost heel gemakkelijk op met een doekje thinner en je hoeft niet te krabben, als je het heel dun wilt aanbrengen kun je het ook verdunnen met wat thinner en zo met een kwastje een heel dun gelijkmatig laagje aanbrengen.
In dezelfde categorie valt het originele middel vd motorfabrikanten, yamaha-bond, honda-bond, kawa-bond etc. , blijvend flexibel, oplosbaar en verdunbaar.
 
Ik weet wat het woord betekend.

Ik bedoelde eigenlijk: heb je voor mij een merk en type? Ik weet namelijk echt niet wat ik me er bij voor moet stellen.
Iets anders dan lagervet als zijnde ‘montagepasta’ ken ik niet :+
 
Molykote (dow corning chemical) 111 is een dikke siliconen VET, dus iets anders dan siliconen kit en HET middel voor het monteren van rubbers,o-ringen en keerringen.
Let wel op bij metaal, 111 bied vrijwel geen bescherming tegen corrosie van metalen en smeert metalen ook slecht, het is bedoelt voor kunstoffen.
En uiteraard, het is siliconen, dus eenmaal aangebracht wil er niets anders meer op hechten, dus op een horizontaal gedeeld carter siliconen gebruiken in de buurt van je pasvlakken die je met vloeibare pakking moet afdichten is dat geen goed idee.

er is ook type 44, die is dunner,makkelijker smeerbaar en aan te brengen en smeert metalen delen aanzienlijk beter dan de 111 en de roestwerende werking is beter dan die van 111.
 
Laatst bewerkt:
Principieel nee, niet op keerringen en/of o-ringen en al die zaken die al een rubber laagje hebben, lichtjes invetten is voor al die rubber afdichtingen afdoende.
Als "nood middel" bij beschadigingen vh metaal een heel voorzichtig "ja"
En indien ja, zo dun mogelijk, geen losse klodders die binnen in je carter los kunnen raken en olie kanalen kunnen verstoppen met alle narigheid als uitkomst EN de juiste vloeibare pakking, het liefst geen siliconen omdat alleen met krabben(dus beschadigen) kunnen worden verwijdert.
Het liefst iets als Hylomar blue, dat lost heel gemakkelijk op met een doekje thinner en je hoeft niet te krabben, als je het heel dun wilt aanbrengen kun je het ook verdunnen met wat thinner en zo met een kwastje een heel dun gelijkmatig laagje aanbrengen.
In dezelfde categorie valt het originele middel vd motorfabrikanten, yamaha-bond, honda-bond, kawa-bond etc. , blijvend flexibel, oplosbaar en verdunbaar.
Bedankt voor je uitleg. Ik heb Threebond gekocht. Dit is zoals Hondabond en ik ga het er heel dun met mijn vinger (met handschoen) opsmeren.
 
Principieel nee, niet op keerringen en/of o-ringen en al die zaken die al een rubber laagje hebben, lichtjes invetten is voor al die rubber afdichtingen afdoende.
Als "nood middel" bij beschadigingen vh metaal een heel voorzichtig "ja"
En indien ja, zo dun mogelijk, geen losse klodders die binnen in je carter los kunnen raken en olie kanalen kunnen verstoppen met alle narigheid als uitkomst EN de juiste vloeibare pakking, het liefst geen siliconen omdat alleen met krabben(dus beschadigen) kunnen worden verwijdert.
Het liefst iets als Hylomar blue, dat lost heel gemakkelijk op met een doekje thinner en je hoeft niet te krabben, als je het heel dun wilt aanbrengen kun je het ook verdunnen met wat thinner en zo met een kwastje een heel dun gelijkmatig laagje aanbrengen.
In dezelfde categorie valt het originele middel vd motorfabrikanten, yamaha-bond, honda-bond, kawa-bond etc. , blijvend flexibel, oplosbaar en verdunbaar.
Bedankt voor je uitleg. Ik heb Threebond gekocht. Dit is zoals Hondabond en ik ga het er heel dun met mijn vinger (met handschoen)
Pasta die gebruikt wordt om onderdelen samen te stellen.Bekijk bijlage 1559770
Keramisch vet van bijvoorbeeld Kroon kan je volgens wat ik las ook gebruiken als montagepaste. Dit kan tot 1500°C gebruikt worden. Ik las ook dat je het op papieren pakkingen kan doen dus misschien ook op de keerringen?
 
Molykote (dow corning chemical) 111 is een dikke siliconen VET, dus iets anders dan siliconen kit en HET middel voor het monteren van rubbers,o-ringen en keerringen.
Let wel op bij metaal, 111 bied vrijwel geen bescherming tegen corrosie van metalen en smeert metalen ook slecht, het is bedoelt voor kunstoffen.
En uiteraard, het is siliconen, dus eenmaal aangebracht wil er niets anders meer op hechten, dus op een horizontaal gedeeld carter siliconen gebruiken in de buurt van je pasvlakken die je met vloeibare pakking moet afdichten is dat geen goed idee.

er is ook type 44, die is dunner,makkelijker smeerbaar aan te brengen.
Op de pot keramisch vet van Kroon lees ik dat deze dat wel kan. Ik gebruik het veel met behulp van een klein kwastje.
 
"Keramisch" vet is lastig, als er in het "vet" keramische bolletjes/deeltjes zit dan is dit vooral een anti-vreet pasta en eigenlijk niet een vet om dingen mee te smeren, die keramische deeltjes slopen lagers ed.
Vooral die "tot 1500° C" is een aanwijzing dat dit eerder een anti-seize is dan een vet.
Keramisch vet is zeg maar de superieure variant van koperpasta, vooral op rvs schroefdraad erg effectief tegen vreten.

anekdote: mijn baas die zijn homokineten van zijn auto had gevuld met een "keramisch 1000°c vet" wat dus een anti-seize pasta was, drie weken laten beide homokineten volledig naar de kl0te 😂, compleet kapot en ruim door de keramische delen in de pasta.
 
"Keramisch" vet is lastig, als er in het "vet" keramische bolletjes/deeltjes zit dan is dit vooral een anti-vreet pasta en eigenlijk niet een vet om dingen mee te smeren, die keramische deeltjes slopen lagers ed.
Vooral die "tot 1500° C" is een aanwijzing dat dit eerder een anti-seize is dan een vet.
Keramisch vet is zeg maar de superieure variant van koperpasta, vooral op rvs schroefdraad erg effectief tegen vreten.

anekdote: mijn baas die zijn homokineten van zijn auto had gevuld met een "keramisch 1000°c vet" wat dus een anti-seize pasta was, drie weken laten beide homokineten volledig naar de kl0te 😂, compleet kapot en ruim door de keramische delen in de pasta.
Oei, dat is wel nuttige info. Aan lagers heb ik het nog nooit gedaan maar wel aan bouten, zadelpen, scharnieren van deuren, bij monteren van lagers (buitenkant van de lager) en op papieren pakking van cilinderkop.
Bedankt
 
Terug
Bovenaan Onderaan