Vlotterkamer (Yamaha xv1000)

Rudolf8885

Rookie
26 feb 2021
11
6
Oud-Turnhout
Hallo, weet er iemand hoe je enkel de vlotterkamer van de carburateur kan verwijderen bij een Yamaha virago xv1000 (1986) om de vlotters bij te regelen?
mijn carburateur is ultrasonisch gereinigd geweest en sindsdien staan de vlotters volledig verkeerd waardoor er niet meer met de motor kan gereden worden, die gooit de benzine rechtstreeks in de cilinders en uitlaat.(en zo ook met der tijdin de motorolie )Het is een carburateur met ecu regeling en ik heb de vlottertest uitgevoerd en zit 7 cm hoger dan het mag zijn.
Mijn probleem is dat ik niet aan de achterste kruisvijsjes van de vlotterkamer kom om het bakje te kunnen verwijderen.
zelfs met een buigzame schroevendraaier heb je geen plaats genoeg .
20 keer de carburateur uit en inbouwen tot ik bij beide cilinders het juiste niveau zou hebben, zie ik echt niet zitten .
graag advies van iemand dat ook reeds met dit probleem zat.
Mvg, Rudolf
 

Bijlagen

  • B8B19C81-F4A3-482E-A1FD-4584D639EF0B.jpeg
    B8B19C81-F4A3-482E-A1FD-4584D639EF0B.jpeg
    172,2 KB · Weergaven: 13
  • BAEAE3AC-D7FE-4F2C-B4A8-28104E26E42A.jpeg
    BAEAE3AC-D7FE-4F2C-B4A8-28104E26E42A.jpeg
    154,7 KB · Weergaven: 13
CM? mm lijkt mij waarschijnlijker.

Als je ze er af hebt kan je ze toch afstellen? Daarvoor hoef je ze niet telkens in en uit te bouwen.
Slang benzinetoevoer aansluiten en een slangetje vanaf de aftap omhoog naast de vlotterbak laten lopen dan kan je zien tot hoever het niveau komt.

edit: ter vergelijk:
IMG_3770.jpeg
 
Het zijn wel degelijk cm.
carburateur is na het ultrasonisch reinigen nog bij een garagist binnen geweest en die zei dat de vlotters ondersteboven waren ingebouwd en heeft die dus omgedraaid, misschien daardoor dat die 7cm boven de vlotterkamer rand komt te staan?
hoe kan je de stand meten als de carburateur is uitgebouwd?
Volgens mijn handboek moet dit met draaiende motor.
Alvast bedankt voor de reactie
 
Ik heb geen ervaring met jou motor, maar met de vlotter kun je maar een paar mm verstellen. 7cm zou betekenen dat dit boven je carburateur is.
Ik vermoed dat nu dus de vlotters verkeerd steken en die helemaal niet afsluit en doordat de benzinepomp draait het peil in het slangetje zo hoog komt. 😳
Maar hoe meet je de stand dan met uitgebouwde carburateur? Speelt de druk van de benzinepomp geen rol dan?
 
Als de vlotter niet afsluit zal het niveau blijven stijgen.
Als het goed is sluit de vlotter af als er brandstof op een bepaald niveau komt. Of dit met benzine gebeurd die door zwaartekracht naar de carburateur gaat of onder druk maakt niet uit.
 
Hhhmmm... dit is een bijzonder verhaal, maar misschien ligt het aan mij.

Wat is een carburateur met ECU regeling? Dit zijn gewoon de standaard Hitatchi carbs die op al die oude virago's zaten, heb ik zelf nooit wat aan de vlotterhoogte hoeven doen en er is ook geen stelschroefje voor aanwezig. Je kunt ze een beetje verbuigen, meer niet.
Als de vlotternaald niet afsluit is dat een heel ander verhaal. Dan moet die gewoon schoon gemaakt worden of vervangen. Als de vlotterer verkeerd om in zou zitten kan het wel zo zijn natuurlijk dat die vlotter naald niet afsluit, en dan pompt dat pompje wel lekker door inderdaad....

Kijk, @Timo84 is net een seconde eerder :t
 
Hhhmmm... dit is een bijzonder verhaal, maar misschien ligt het aan mij.

Wat is een carburateur met ECU regeling? Dit zijn gewoon de standaard Hitatchi carbs die op al die oude virago's zaten, heb ik zelf nooit wat aan de vlotterhoogte hoeven doen en er is ook geen stelschroefje voor aanwezig. Je kunt ze een beetje verbuigen, meer niet.
Als de vlotternaald niet afsluit is dat een heel ander verhaal. Dan moet die gewoon schoon gemaakt worden of vervangen. Als de vlotterer verkeerd om in zou zitten kan het wel zo zijn natuurlijk dat die vlotter naald niet afsluit, en dan pompt dat pompje wel lekker door inderdaad....

Kijk, @Timo84 is net een seconde eerder :t
Het is inderdaad zonder afstelschroef zelfs ook niet om de carburateur zelf nog te regelen en denk dus echt dat de vlotters ondersteboven geplaatst zijn.
mijn virago is een Amerikaanse, misschien daarom al met CPU regeling .
 

Bijlagen

  • 407C3D1B-98A3-4C96-842C-E84A99EDCA7A.jpeg
    407C3D1B-98A3-4C96-842C-E84A99EDCA7A.jpeg
    322,9 KB · Weergaven: 7
Als de vlotter niet afsluit zal het niveau blijven stijgen.
Als het goed is sluit de vlotter af als er brandstof op een bepaald niveau komt. Of dit met benzine gebeurd die door zwaartekracht naar de carburateur gaat of onder druk maakt niet uit.
Bedankt, samen met die schets ben ik wel verder geholpen dan, denk ik.
vlotternaalden zijn pas vervangen na het ultrasonisch reinigen dus de vlotters zullen wel ondersteboven zitten.
Vandaag gaat het niet meer lukken die uit te bouwen, maar van het weekend zal ik wel een gaatje vinden om verder te werken .
Iedereen alvast bedankt voor de feedback 👍🏻
 
Mooi dat je geholpen lijkt! Ben benieuwd of het dat ook echt gaat zijn🤞
Maar de ECU of CPU regelt helemaal niks aan je carburateur, maak je daar geen zorgen over;) Al de XV blokken van 750 t/m 1100cc zijn vrijwel identiek, sommige modellen hebben een benzinepomp, andere niet. En daar gaat het om het elektrische pompje heeft dan een eigen stuurkastje, dus ik denk dat je die bedoelt,als je op DEZE link klikt kun je het hele verhaal lezen als je wil. Staat ook in beschreven hoe je kan testen of er iets stuk is en wat.
 
Eindelijk even tijd gehad de carburateur er vanonder te halen en inderdaad, de vlotters zitten ondersteboven . Jammer genoeg vandaag geen tijd meer om er verder aan te doen.
Aan alle , bedankt voor de hulp, het zal 1 van deze wel lukken om de vlotters juist bij te stellen .
 

Bijlagen

  • 8BDB93ED-EEFE-4498-8E80-9EAF70001A4F.jpeg
    8BDB93ED-EEFE-4498-8E80-9EAF70001A4F.jpeg
    230,3 KB · Weergaven: 19
  • D6EA3892-512E-4FC6-8FC0-FC45D4878346.jpeg
    D6EA3892-512E-4FC6-8FC0-FC45D4878346.jpeg
    253,5 KB · Weergaven: 18
Als de vlotter niet afsluit zal het niveau blijven stijgen.
Als het goed is sluit de vlotter af als er brandstof op een bepaald niveau komt. Of dit met benzine gebeurd die door zwaartekracht naar de carburateur gaat of onder druk maakt niet uit.
Ik vrees dat ik niet genoeg druk krijg om de vlotters te laten stijgen want het level bij uitgebouwde carburateur blijft onder de vlotterkamer. Dus blijkbaar geen optie voor mij 😳
Heeft er iemand de vlotterkamer al eens verwijderd bij geplaatste carburateur?
want zo staat het uiteindelijk uitgelegd in mijn manual, helaas niet hoe je aan die achterste vijzen komt 😟
 
Die schroefjes zijn erg zacht, ik heb toendertijd inbus boutjes erin gedaan, die kan je met een kogelkopschroevedraaier verdraaien.
Mijn eerste motor was ook dit model, een XV1000 USA import.
1614695492019.png
 
Laatst bewerkt:
vlotter komt van vlot, iets dat drijft dus.
geen druk die dat omhoog duwt. nivo kontroleren volgens sm en eventueel bijregelen.
Helaas werkt het niet zo . Ik heb het geprobeerd, daarom vroeg ik om meer uitleg . Nu weer al het werk voor niets want mijn bougies slaan weer direct zwart aan en na een tijd valt de motor gewoon stil. Teveel benzine . Ik zou graag weten hoe je die vlotterkamer los krijgt zonder de carburateur uit te bouwen. Aan die twee achterste vijsjes geraak je zelfs met een plooibare schroevendraaier niet aan.
😟
 
Helaas werkt het niet zo . Ik heb het geprobeerd, daarom vroeg ik om meer uitleg . Nu weer al het werk voor niets want mijn bougies slaan weer direct zwart aan en na een tijd valt de motor gewoon stil. Teveel benzine . Ik zou graag weten hoe je die vlotterkamer los krijgt zonder de carburateur uit te bouwen. Aan die twee achterste vijsjes geraak je zelfs met een plooibare schroevendraaier niet aan.
😟
Heb je meer foto's van de carburateurs. Want ik ken geen ander principe dan dat het wel zo werkt. De achterste schroefjes zal je niet bijkomen zonder de carb's los te halen.
 
Eindelijk gerepareerd, in de garage is de mechanieker ook 3 uur aan het zoeken geweest waarom de benzine er uit bleef lopen , uiteindelijk heeft hij ontdekt dat de vlotters zelf verplooid waren en dus tegen het vlotterbakje vast kwamen te zitten vooraleer die dus konden stijgen . Terug wat omgeplooid , vlotters bijgeregeld en klaar.
Draait perfect nu , maar nog veel olie in de uitlaat, zal nog wel even duren vooraleer die weg is.
Uiteindelijk was het dus de vorige garagist die dacht dat de vlotters ondersteboven staken en ze omgedraaid en verplooid heeft de oorzaak van mijn ellende ...
Iedereen toch bedankt voor de vele tips .
 
Terug
Bovenaan Onderaan