VMT/VRO, nuttig of niet?

ZeeSchors

MF veteraan
11 mrt 2008
1.007
0
Sint Annaparochie
Verhoogde Motorrijvaardigheids Training.

Omdat ik eigenlijk nog een beginner ben, zit ik wel eens te denken om een vmt cursus te doen. Is dit nuttig of niet? :? :?
 
VMT VRO , het is allemaal een verbreding van je rijvaardigheid. je leert daar weer dingen die je bij normale rijles nooit zou krijgen
 
Wat is het verschil tussen vro en vmt? :? :?
De vraag moet zijn: "Wat is VMT?" _O-

Even gegoogled op "Verhoogde Motorrijvaardigheids Training" en blijkbaar is dat een cursus van een lokale rijschoolhouder in Leeuwarden. Verkeersschool Tilstra...
Ik voel een hele flauwe grap opkomen :X :X :X

Maar om even op jouw vraag terug te komen: VRO is Voortgezette RijOpleiding en wordt verzorgd door de KNMV: linkje
 
idd de vmt die wordt hier in Leeuwarden gegeven en die van de KNMV niet. Daarom welke is beter? En welke wordt door de verzekeringen geaccepteerd? Die van Leeuwarden of KNMV.
En wat doen de verzekeringen er mee? :? :?
 
die van knmv wordt herkend door de meeste verzekeraars en heb je er, volgens mij, veel meer aan. je krijgt meestaal korting op je premie.
 
idd de vmt die wordt hier in Leeuwarden gegeven en die van de KNMV niet. Daarom welke is beter? En welke wordt door de verzekeringen geaccepteerd? Die van Leeuwarden of KNMV.
En wat doen de verzekeringen er mee? :? :?


KNMV biedt een VRO aan, de meeste verzekeraars, (ik zelf zit bij UNIVE en die accepteerd het wel) daar bij heb je bij de VRO 3 varianten, de basis VRO dus voor beginnende of mensen die graag een vervolg willen op hun rijbewijs.
VRO 2 wordt al wat meer op hogere snelheden gewerkt, en VRO 3 wordt in lelystad op het PVI circuit gegeven
 
mijn ervaring is dat een VRO leuk en leerzaam is, maar wel pas na een paar jaar rijden.
ikzelf heb mijn VRO gedaan nadat ik een half jaar en ca. 17.000 km heb gereden, (veelal snelweg dus) maar dat veel oefeningen nog zo "vers" waren van mijn rijlessen dat ik er eigenlijk geen problemen mee had, waar anderen dat een stuk meer hadden.

aan de andere kant wel wat nuttige dingen geleerd (rijden over voorwerpen: geen drol aan maar goed om een keer gedaan te hebben, remmen over zand: nuttig!)

en het rondjes rijden over het circuit is natuurlijk erg leuk!
 
iets leren lijkt me altijd nuttig, zelfs als je ouder bent en al ervaring hebt leer je nog wat bij af en toe of moet je foute dingen afleren die je onderweg hebt opgepikt.
als er cursus voor is waarom niet.
 
Laatst bewerkt:
check ook bij je verzekering met welke cursussen je wel/geen korting krijgt op je premie. VRO is bij de meeste verzekeringen wel een paar procentjes korting waard, sommigen geven ook korting bij RMT.
 
Ik heb het als zeer nuttig ervaren, vooral het middagprogramma waar het bochten rijden geoefend werd. Ik heb nog niet zo lang m'n A-stempel (printje?)... Maar ik heb wel gemerkt dat rijlessen met een volg áuto zuigen (bochtenwise) :)

24-8 staat VRO-2 op het programma :)
 
Laatst bewerkt:
KNMV biedt een VRO aan, de meeste verzekeraars, (ik zelf zit bij UNIVE en die accepteerd het wel) daar bij heb je bij de VRO 3 varianten, de basis VRO dus voor beginnende of mensen die graag een vervolg willen op hun rijbewijs.
VRO 2 wordt al wat meer op hogere snelheden gewerkt, en VRO 3 wordt in lelystad op het PVI circuit gegeven
:?

Bij mij accepteerden ze het niet :?


Hoe dan ook.... als je extra korting krijgt op je premie (of wellicht beter gezegd: ietsje minder "meer" betaald ;)) is dat uiteraard leuk meegenomen. Maar...... je moet in eerste instantie zo'n dag gaan doen om je eigen vaardigheden te verbeteren. Eventuele korting op premies is m.i. slechts bijzaak.

Daarnaast maakt het volgens mij niet zo heel veel uit wie die cursus geeft. KNMV heeft de naam, maar er zullen vast genoeg instructeurs zijn die een aardig moppie kunnen sturen én dat ook kunnen en willen overbrengen op andere motorrijders, ookal gaat dat dan niet uit naam van de KNMV.
 
Laatst bewerkt:
Heb je helemaal niks aan. Als ze je aan willen rijden doen ze het toch wel. En een ongeluk zit in een klein hoekje. Als die vrachtwagenchauffeur achter je net een cd van BZN (of Abba) opzet en even niet oplet blijkt het opeens je tijd te zijn. En als je een lekke band krijgt met 240 is het ook afgelopen, heb je niks meer aan VRO. Ook springende kleuters zijn een eeuwig gevaar. De lunches tijdens de cursus schijnen ook ruk te zijn dus daar hoef je het ook al niet voor te doen. :r :r :r
 
Laatst bewerkt:
Intrigerende afsluiter .. VRO gehaald, motor kaput?

:$

Gewoon een rotonde oprijden, en dan opeens het voorwiel onder je weg.
Vreemde ervaring.
Zoveel zand/troep lag er helemaal niet, was niet overdreven nat...

Ging met wel 20km/u ofzo, maar goed, krassen doet dat asfalt toch.
 
Laatst bewerkt:
Heb je helemaal niks aan. Als ze je aan willen rijden doen ze het toch wel. En een ongeluk zit in een klein hoekje. Als die vrachtwagenchauffeur achter je net een cd van BZN (of Abba) opzet en even niet oplet blijkt het opeens je tijd te zijn. En als je een lekke band krijgt met 240 is het ook afgelopen, heb je niks meer aan VRO. Ook springende kleuters zijn een eeuwig gevaar. De lunches tijdens de cursus schijnen ook ruk te zijn dus daar hoef je het ook al niet voor te doen. :r :r :r

Ben je zo bang om erachter te komen dat je niet perfect bent? :W

Zo'n cursus is altijd nuttig, al was het alleen maar om ervaringen uit te wisselen met mede-cursisten.

Een ongeluk zit inderdaad in een klein hoekje, maar als je bij een dergelijke cursus vaardigheden en/of reflexen hebt aangeleerd kun je sommige ongelukken wel voorkomen of de schade beperken. Bovendien kan zo'n cursus goed voor het zelfvertrouwen en daarmee de paniekgrens verhogen, zodat je bij die lekke band bij 240 km/u misschien geleidelijk gas terugschroeft i.p.v. ineens los te laten of van schrik zelfs te remmen en kun je zo rustig uitrollen tot 'n snelheid waarbij je wel weer kunt sturen zonder gelijk onderuit te gaan.

En als je 'n cursus gaat volgen voor de lunch heb je het al helemaal niet begrepen. |(
 
Ben je zo bang om erachter te komen dat je niet perfect bent? :W

Zo'n cursus is altijd nuttig, al was het alleen maar om ervaringen uit te wisselen met mede-cursisten.

Een ongeluk zit inderdaad in een klein hoekje, maar als je bij een dergelijke cursus vaardigheden en/of reflexen hebt aangeleerd kun je sommige ongelukken wel voorkomen of de schade beperken. Bovendien kan zo'n cursus goed voor het zelfvertrouwen en daarmee de paniekgrens verhogen, zodat je bij die lekke band bij 240 km/u misschien geleidelijk gas terugschroeft i.p.v. ineens los te laten of van schrik zelfs te remmen en kun je zo rustig uitrollen tot 'n snelheid waarbij je wel weer kunt sturen zonder gelijk onderuit te gaan.

En als je 'n cursus gaat volgen voor de lunch heb je het al helemaal niet begrepen. |(


Bij nader inzien, als je het zo bekijkt, heb je helemaal gelijk!!!

Wie nooit van mening is veranderd heeft nooit iets geleerd...(oud Zimbabwaans spreekwoord).
:) *D :)
 
Laatst bewerkt:
Ik vond de VRO1 voornamelijk een lekkere en leuke dag sturen en ondanks dat de rijles er nog wel goed in zat heb ik er zeker nog wat nuttige dingen van opgestoken. Tevens ook bevestiging dat ik een goede rijschool gehad heb, een hoop wat behandeld werd heb ik al aangeleerd gekregen.

Volgend weekeind VRO2, heb er nu al zin in.
 
Terug
Bovenaan Onderaan