Vogezen

demifort

MF veteraan
Donateur
20 jun 2007
10.852
10.475
Kreeg opeens wat verlofdagen in mijn schoot geworpen.
En aangezien ik nog eens met mijn Appie weg wilde zat ik zo te denken om Maandagochtend richting Vogezen te gaan.
Voorkeur was eigenlijk meer zuidelijk te gaan maar mijn vriendin had als verrassing vanaf vrijdag een hotelletje geboekt ergens op de Veluwe.

Ben op de motor nooit verder gekomen dan de Ardennen dus ben er benieuwd hoe het rijden in de Vogezen is.

Pak een B&B, kan ik lekker licht reizen.
 
Het reizen in de Vogezen is fantastisch. Veel ruimte, best goede wegen en paar een heuse colletjes, waarvan de Grand Ballon met zijn ruim 1400 meter de hoogste en bekendste is. Tip: overnachten in Motorherberg La Mouche is een aanrader. Nederlandse uitbaters en volop gezelligheid, en op de website motorhotel.eu staan de routes die je daar kan rijden. De Gites is de mooiste kamer maar normaal voor 3 nachten. Aanrijroute over Verdun binnendoor is ook mooi, kan je tot Luik snelweg en dan lekker binnendoor toeren. Heb dit de afgelopen 4 jaar op rij gedaan zonder mij te vervelen. Je hebt daar ook veel mooie meren, zwembroek onder motorkleding en ter plekke onderweg lekker zwemmen!

Veel plezier!
 
Laatst bewerkt:
Ha, dank voor je input.
Zit te twijfelen of ik over Charleroi zal gaan en dan in FR binnendoor naar Verdun en dan zo verder.
 
Verdun is het bezoeken ook meer dan waard mocht je interesse hebben in WO1,....

Heb daar veel rondgereden tijdens mijn glansrijke carrière als internationaal chauffeur.
Kwam onderweg altijd flink wat gedr ktekens en begraafplaatsen etc tegen.
Was indrukwekkend en zeker een bezoekje waard.
 
Ha, dank voor je input.
Zit te twijfelen of ik over Charleroi zal gaan en dan in FR binnendoor naar Verdun en dan zo verder.
Vorig jaar mijn eerste echte roadtrip naar de vogezen gedaan. fantastisch! en alles wat @MotoSkooly hierboven zegt. Als alternatieve aanrijdroute zou ik via de eifel en luxemburg gaan. Veel strakker asfalt en perfect voor de motor. Wij zijn uiteindelijk 5 dagen op pad geweest, mocht je interesse hebben in de routebestanden dan laat maar weten.

Wat beelden als opwarmertje ;)
.
 
Vorig jaar mijn eerste echte roadtrip naar de vogezen gedaan. fantastisch! en alles wat @MotoSkooly hierboven zegt. Als alternatieve aanrijdroute zou ik via de eifel en luxemburg gaan. Veel strakker asfalt en perfect voor de motor. Wij zijn uiteindelijk 5 dagen op pad geweest, mocht je interesse hebben in de routebestanden dan laat maar weten.

Wat beelden als opwarmertje ;)
.

Ik zit wbt Eiffel even met een uitlaatprobleem 😆.
 
Nadeel van via Luxemburg gaan is dat het noordelijke del van Frankrijk boven de Vogezen weer erg saai is. Als je toch via de kant van Charleroi wilt rijden dan is het erg mooi om pas bij Namur van de snelweg af te gaan en dan via de Maas omlaag en zo via de Semois naar Verdun.
 
Vorig jaar mijn eerste echte roadtrip naar de vogezen gedaan. fantastisch! en alles wat @MotoSkooly hierboven zegt. Als alternatieve aanrijdroute zou ik via de eifel en luxemburg gaan. Veel strakker asfalt en perfect voor de motor. Wij zijn uiteindelijk 5 dagen op pad geweest, mocht je interesse hebben in de routebestanden dan laat maar weten.

Wat beelden als opwarmertje ;)
.

Hoi,
Ik heb zeker interesse in de routebestanden!

groeten, Henk
 
@hhout , @Bas99 : hierbij de routebestanden Vogezen routebestanden. Deze zijn wel in ITN (oud tomtom) formaat. Als je gpx of ander formaat nodig hebt zijn ze vast wel te converteren.

Bedankt, ik heb ze gedownload en geconverteerd naar .gpx formaat. Helaas zijn jouw .itn files routebestanden; ze bevatten alleen een aantal routepunten. Als ik die in Basecamp open, dan berekent Basecamp er een route van volgens het gekozen activiteitenprofiel en zal dus was afwijken van de gereden route. Dat ging redelijk goed voor dag 1 t/m dag 4, maar dag 5 was problematisch. Ik heb bij dag 5 wat moeten improviseren. Ik denk wel dat alles zo ongeveer klopt. Overigens in dag 1 zit een foutje: het laatste routepunt ligt ergens ik Afrika. Dat punt heb ik maar verwijderd en nu kom ik in Saarbrücken uit. Lijkt me beter.

Maar toch bedankt. Het lijken mij heerlijke routes. Ga ik beslist rijden.
 
Bedankt, ik heb ze gedownload en geconverteerd naar .gpx formaat. Helaas zijn jouw .itn files routebestanden; ze bevatten alleen een aantal routepunten. Als ik die in Basecamp open, dan berekent Basecamp er een route van volgens het gekozen activiteitenprofiel en zal dus was afwijken van de gereden route. Dat ging redelijk goed voor dag 1 t/m dag 4, maar dag 5 was problematisch. Ik heb bij dag 5 wat moeten improviseren. Ik denk wel dat alles zo ongeveer klopt. Overigens in dag 1 zit een foutje: het laatste routepunt ligt ergens ik Afrika. Dat punt heb ik maar verwijderd en nu kom ik in Saarbrücken uit. Lijkt me beter.

Maar toch bedankt. Het lijken mij heerlijke routes. Ga ik beslist rijden.
Zou jij ze misschien willen delen als GPX formaat?
Ik heb ze getracht online te converteren, maar somehow ging het pas.
Alvast bedankt :)
 
Bedankt, ik heb ze gedownload en geconverteerd naar .gpx formaat. Helaas zijn jouw .itn files routebestanden; ze bevatten alleen een aantal routepunten. Als ik die in Basecamp open, dan berekent Basecamp er een route van volgens het gekozen activiteitenprofiel en zal dus was afwijken van de gereden route. Dat ging redelijk goed voor dag 1 t/m dag 4, maar dag 5 was problematisch. Ik heb bij dag 5 wat moeten improviseren. Ik denk wel dat alles zo ongeveer klopt. Overigens in dag 1 zit een foutje: het laatste routepunt ligt ergens ik Afrika. Dat punt heb ik maar verwijderd en nu kom ik in Saarbrücken uit. Lijkt me beter.

Maar toch bedankt. Het lijken mij heerlijke routes. Ga ik beslist rijden.
Was ik inderdaad al bang voor. Ik heb met de tomtom maar een paar routepunten, en laat hem vervolgens met kronkelroute zelf rekenen. Maar goed om te horen dat het gelukt is. Dat punt in afrika is inderdaad vreemd :). Hij zou er als volgt uit moeten zien.
Dag 1 vanaf luik binnendoor naar saarbrucken.
Dag 2. Saarbrucken - saint die des vosges
Dag 3 rondrit vogezen
Dag 4 saint die des vosges - wittlich
Dag 5 wittlich - eifel met stop bij de nordschleife mocht je nog even los willen :P.

Ik maak de routes nu met tomtom mydrive gezien tyre wat ingewikkeld is geworden. Toekomstige routes dus in gpx, maar daar heb je nu niets aan.
 
Zou jij ze misschien willen delen als GPX formaat?
Ik heb ze getracht online te converteren, maar somehow ging het pas.
Alvast bedankt :)

Hierbij de .itn routes geconverteerd (met GPSbabel naar .gpx. Ze bevatten alleen een aantal routepunten. Je moet er zelf nog een kronkelroute van maken. Ik zal ook eens proberen om ze te importeren in MyDrive en vandaaruit een kronkelroute berekenen. Ik laat nog wel wat weten.
 

Bijlagen

  • Vogezen GPX.zip
    4,1 KB · Weergaven: 35
Hierbij de .itn routes geconverteerd (met GPSbabel naar .gpx. Ze bevatten alleen een aantal routepunten. Je moet er zelf nog een kronkelroute van maken. Ik zal ook eens proberen om ze te importeren in MyDrive en vandaaruit een kronkelroute berekenen. Ik laat nog wel wat weten.


Inmiddels heb ik de routes geimporteerd in MyDrive en een track laten berekenen. Hierbij het resultaat. Er zit ook een plaatje bij zoals de track eruit ziet voor elke dag. Het zal zo ongeveer wel kloppen.

Groeten, Henk
 

Bijlagen

  • Vogezen GPX Tracks.zip
    2,3 MB · Weergaven: 46
Inmiddels heb ik de routes geimporteerd in MyDrive en een track laten berekenen. Hierbij het resultaat. Er zit ook een plaatje bij zoals de track eruit ziet voor elke dag. Het zal zo ongeveer wel kloppen.

Groeten, Henk
Ziet er goed uit. Alleen op de plaatjes ziet het er wat recht uit, maar dat zal aan de kaart liggen. Ik heb de gpx bestanden in mijn tomtom mydrive geladen en daar komt het bochtige karakter er wel goed uit. Veel plezier gewenst voor degenen die gaan. Onze overnachting in saarbrucken en wittlich was niet veel bijzonders, maar de overnachting in saint die des vosges is wel een aanrader Logis Hôtel le Régal. Afgesloten motorgarage, ruime parkeerplek (stonden ook veel motorrijders met trailers die met de auto daarheen rijden, en dan daar met de motor rijden), en uitstekend eten voor normale prijzen.
 
Als je de rondrit vogezen op dag 3 te kort vindt, zou je bij oderen (zuidoost hoek vd route), een extra lus naar cernay maken. Daar heb je ook wel wat interessante wegen liggen, maar vonden wij net te veel van het goede om op 1 dag te doen.
 
Inmiddels heb ik de routes geimporteerd in MyDrive en een track laten berekenen. Hierbij het resultaat. Er zit ook een plaatje bij zoals de track eruit ziet voor elke dag. Het zal zo ongeveer wel kloppen.

Groeten, Henk
Super bedankt!
 
Terug
Bovenaan Onderaan