Reisverslag 2021: De Vogezen in de herfst

Kars

(O_o)
10 jun 2003
5.837
1.191
Achterhoek
Nou, daar is ‘ie dan; mijn eerste reisverslag, hier op MF. Hoewel ik in mijn motor-jaren vele trips heb mogen maken, kwam het er vaak niet van om er een verslag van te maken. Mijn vrouw maakt veelal fotoboeken, iets wat ik stiekem best vaak uit de kast pak en al bladerend weer weg zwijmel bij de prachtige plekken waar we zijn geweest.

Dus nu, een uitgeschreven verslag, inclusief (veel*) foto’s per dag :)

*niet geschikt voor inbelverbindingen

Inleiding


We (mijn vrouw en ik) hadden het idee opgevat om in oktober een motortrip te plannen. Alleen was de vraag; waarheen? Een topic hier op MF gaf wat goede inzichten qua mogelijke locaties waarbij er één bij ons bleef hangen; de Vogezen. We zijn er ooit eens langs gereden toen we in 2010 een trip naar midden-Frankrijk maakte. Zelf was ik er in 2002, destijds met een goede vriend een road-trip gemaakt. Onder andere de Grand Ballon stond mij nog goed bij als fraaie motor-bestemming.

OK, knoop doorgehakt, we gaan naar Les Vosges! De weersvoorspellingen zien er tot nu toe goed uit, droog en zonnig met uitschieters naar 21 graden!
Maar hoe gaan we? Op de motor, of met de auto en de motoren op een trailer? Dat laatste dus, en dat is tweeledig: we wandelen graag (en gaan we nu óók doen), dus ergens met de auto heen is dan wel lekker. En met slecht weer is het net even iets prettiger om in de auto te zitten. Ja, luxe, maar zo fijn.

Via MotorTrailerCenter een trailer voor twee motoren gehuurd voor een week. Shoutout naar Marcel van MTC, want de service is uitstekend!

Alles ingepakt, niks vergeten…? Here we go!

Veel leesplezier!
 
Dag 1: de heenreis

We reden op zondag richting Sainte-Marie-aux-Mines, alwaar we een AirBnB hadden gevonden. Voordeel van op zondag rijden: geen vrachtverkeer in Duitsland. Nadeel van door Duitsland rijden: overal wegwerkzaamheden… Maar goed, we mogen in D’land maar 80 km/u met de aanhanger dus we rijden lekker kalm aan die kant op. Geen haast.

Na een aantal stops (inclusief currywurst bij een raststätte, jammie!) komen we rond 16.00 uur aan op onze bestemming voor de aankomende 5 dagen. En die is prachtig! Een oude textielfabriek, omgebouwd naar drie smaakvol ingerichte appartementen. Vanuit hier gaan we tripjes maken!

Eerst eten, en dat doen we bij een uitstekend Italiaans restaurant! “Maar Kars, waarom niet bij een authentiek Frans restaurant?” Ja had gekund, maar ik had zin in pizza *D

Foto's!

Onze eigen Franse baguette met de trailer + motoren:
IMG_20211017_111831_edit.jpg


Lekker Hollands broodje in de auto eten:
IMG_20211017_090048.jpg


Uitzicht vanuit ons appartement:
IMG_20211017_174922.jpg


De achterkant van het pand:
IMG_20211018_093054.jpg


En bijbehorende (gigantische) tuin:
IMG_20211018_093102.jpg


Een voorgerecht bij de Italiaan:
IMG_20211017_183027.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dag 2: een lange(re) wandeling

Het is 7.30 uur als ik nog wat slaperig de woonkamer van ons appartementje binnen wandel. Mijn vrouw is al even op, de koffie staat klaar. Het is koud buiten, op het dak van de auto zijn de ijsbloemen te zien. Brr… Het plan voor vandaag? Vanochtend eerst een wandeling maken en dan eind van de ochtend op de motor richting Gérardmer!

Dat eind van de ochtend werd ergens in de middag. De wandelroute was prachtig, maar véél langer dan verwacht… Ai, dat wordt morgen spierpijn… Tegen 14.00 uur zitten we dan toch op de motor.

De eerste kilometers voelen nog wat onwennig, vooral omdat we relatief weinig hebben gereden afgelopen jaar. Ook zijn we beide sinds begin dit jaar in het bezit van een andere motor; ik heb afscheid genomen van mijn Aprilla RSV Mille en ben terug gegaan naar de 850cc metende parallel-twin van Yamaha, dit keer in de vorm van een TDM uit 2001. Mijn vrouw verkocht haar prachtige Ducati 600SS Nuda omdat de sportieve houding parten ging spelen. Haar keuze viel op de eigenzinnige maar strak sturende BMW F650CS Scarver uit 2002.

Al snel voelen de motoren vertrouwd aan. Het asfalt ligt er goed bij en het is rustig, waardoor we ons volledig op de bochten kunnen concentreren. Het kwik stijgt al snel naar de 19 graden en de zon krijgt vrij spel door het gebrek aan bewolking. Een strakblauwe lucht boven ons, het grijze griprijke asfalt onder ons als we via de D48, D148 en D61 afzakken naar Col de la Schlucht. Daarna de D417 richting Lac de Longemer en zo door naar Gérardmer. Wát een heerlijke route!

Even uitrusten aan de rand van Lac de Gérardmer. Ik trakteer mezelf op een cola en een softijsje, mijn vrouw kan de verleiding niet weerstaan en kiest voor een echte Franse crêpe au miel. Genieten!

Wat ook genieten is, is de terugweg. We rijden via de D23 omhoog en pas bij de D459 rijden we terug naar onze uitvalsbasis. Strak 17.00 uur stappen we ons appartement binnen, moe (van de wandeling) maar uitermate voldaan!

Foto-tijd!

Uitzicht tijdens de wandeling:
00001IMG_00001_BURST20211018112613.jpg


Groot en sterk!
00001IMG_00001_BURST20211018113127.jpg


Bossen zo groot als grote bossen:
IMG_20211018_100350.jpg


Eindelijk de top bereikt!
IMG_20211018_105218.jpg


Je komt wat tegen onderweg....
IMG_20211018_123742.jpg


Selfie-tijd:
IMG_20211018_144249.jpg


De motoren vlakbij Lac de Longemer:
IMG_20211018_151204.jpg


Lac de Longemer zelf:
IMG_20211018_151212.jpg


Me and the bikes:
IMG_20211018_151547.jpg


Gérardmer na het seizoen:
IMG_20211018_153419.jpg


Gewoon parkeren waar het kan:
IMG_20211018_153423.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20211018_100350.jpg
    IMG_20211018_100350.jpg
    466,5 KB · Weergaven: 12
Laatst bewerkt:
Dag 3 – Steil omhoog (deel één)

Voor vandaag staat de Le Grand Ballon op de planning. Het wordt wederom prachtig weer, maar dit keer gaan we iets eerder op pad ;) Even snel een paar boodschappen doen bij de lokale supermarché en dan snel op de motor!

We kwamen er gisteren achter dat de befaamde Route des Crêtes dus gewoon begint in het dorpje waar wij verblijven en dat we al een leuk stukje daarvan hadden mogen proeven, dus daar pakken we vandaag nog een stukje van mee.

We rijden eerst een stukje via de D416 naar de D11.3 richting Aubure, om daarna via de D48 over de D11 en D11.6 naar de D417 te rijden en dan weer richting Col de la Schlucht. Van daaruit over de D430 verder zuidwaarts.

Aan de D430 ligt Le Hohneck, op de grens van de Vogezen. “Daar wil ik heen!” hoor ik luid en duidelijk door mijn headset. “Je weet dat het een redelijk krap weggetje steil omhoog is?” zeg ik. “Boeit me niet, met deze motor durf ik dat wel!” hoor ik terwijl ze haar Scarver linksaf stuurt en met een flinke teug gas de haarspeldbochten opzoekt.

Eenmaal bovenaan is het uitzicht prachtig. Het waait hard, maar daar hebben we gelukkig weinig last van tijdens het rijden. Nu weer naar beneden en op naar Le Grand Ballon!

De D431 ligt er in de herfstzon prachtig bij en het is echt verrekte rustig. Vanaf de andere kant een enkele motorrijder die waarschijnlijk net zo hard geniet als wij. Eenmaal op de top aangekomen parkeren we onze motoren bij het restaurant en is het tijd voor koffie en gebak. Op het terras nog erg gelachen met twee Duitse motorrijders die ook Route de Crêtes rijden. Dan nog de afweging: lopen we nog anderhalf uur richting de echte top; het bekende weerstation? We maken een foto van het bordje om later te kunnen vertellen dat het te ver lopen was (hoi spierpijn van gisteren) en stappen weer op de motor.

Vanuit de top van de Vogezen zijn we omgedraaid en een deel van de D430 weer terug gereden. De D5B3 gepakt en via de D34D en D23H richting Plainfaing. De D23 leidt ons weer huiswaarts.


Ploatjes!

Wegen en bochten zover je kunt zien:
IMG_20211019_113736.jpg


C'est bon!
IMG_20211019_113747.jpg


Trés bon!
IMG_20211019_113831.jpg


Tijd voor koffie en een broodje:
IMG_20211019_121127.jpg


"Kiek dan, daor he'j d'n Groote Ball'n!"
IMG_20211019_121536.jpg


Gewoon fraai:
IMG_20211019_121406.jpg


Gewoon fraai (2):
IMG_20211019_121601.jpg


Met m'n TDM:
IMG_20211019_125441.jpg


Bovenop een winderige Hohneck:
IMG_20211019_130307.jpg


Go west!
IMG_20211019_130312.jpg


We waren er echt:
IMG_20211019_130428.jpg


De laatste bochten voor de Grand Ballon:
IMG_20211019_135422.jpg


Bordje met wandelroute genaamd "Doen we niet"
IMG_20211019_135756.jpg


Koffie en taart!
IMG_20211019_140728.jpg


IMG_20211019_140738.jpg


Motoren op de parking bij de Grand Ballon (incl. die van die 2 Duitsers):
IMG_20211019_143213.jpg


Mooie weg terug:
IMG_20211019_152617.jpg


Hoe idyllisch / romantisch / enz. :
IMG_20211019_153617.jpg


"Volgens mij ligt er hars op de grond..."
IMG_20211019_153707.jpg


En bijna terug, uitzicht op een kasteel (spoiler alert!):
IMG_20211019_164058.jpg

\
IMG_20211019_164026.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20211019_135446.jpg
    IMG_20211019_135446.jpg
    306,6 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:
Ik zie dat niet alle plaatjes willen inladen, ga ik nog even mee aan de gang!
Fixed!

Binnenkort de rest van het verhaal!
 
Laatst bewerkt:
Dag 4 – De grote stad in

“Gaan we nog naar Colmar?” Lijkt me een goed plan. Colmar is een prachtige stad met typische vakwerk-panden en gezellige straatjes. Alhoewel de weersvoorspellingen meer wind (storm zelfs) en regen tegen de middag laten zien, pakken we toch de motor.

We rijden via Aubure, Fréland, Orbey en Labaroche om zo via Turckheim naar Colmar te rijden. We parkeren de motoren naast Musée Unterlinden en proppen onze motorkleding in de zijkoffers van mijn TDM. Het loopt een stuk prettiger op wandelschoenen dan op motorlaarzen.

Het weer blijft prima en we kopen te dure chocola en eten bij een te duur restaurant. Maar hé, we zijn op vakantie en dan mag dat (soms). Tegen 14.00 uur pakken we onze spullen weer uit de koffers en rijden we over de D1B door een aantal typische wijn-dorpjes en genieten we van de prachtige herfstkleuren. De D416 slingert omhoog en daarna weer omlaag richting St. Marie-aux-Mines.

We zetten onze motoren in de garage terwijl het flink betrekt. Donkere wolken pakken zich samen en de eerste spettertjes raken mijn licht kalende hoofd. Oh jee, de voorspelde regen. En storm. Maar we hebben een prachtige dag gehad, en wederom lekker op de motor gezeten.

Wat eten we eigenlijk vanavond? De Italiaan lonkt. Keuze gemaakt. Bij terugkomst ruikt mijn hoodie nog heerlijk naar pizzeria. Nog even de kachel hoog en daarna naar bed, terwijl de regen door de harde wind tegen de ramen aan slaat. Hopen dat het morgen beter is.


Daar horen foto's bij:

Een verlaten hotel is het ideale punt om even te rusten:
IMG_20211020_103941.jpg


IMG_20211020_103817.jpg


Het is prachtig onderweg:
IMG_20211020_100459.jpg


Colmar!
IMG_20211020_113505.jpg

IMG_20211020_122044.jpg

IMG_20211020_121905.jpg

IMG_20211020_122241.jpg

IMG_20211020_132800.jpg


Op de terugweg nog een bordje voor een kameraad tegen gekomen:
IMG_20211020_153412.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dag 5 – Steil omhoog (deel twee)

Vannacht heeft het flink gewaaid en geregend. Deze ochtend is de harde wind afgenomen, maar het regent nog wel. De wind en lage temperatuur heeft er voor gezorgd dat veel bomen van schrik hun blad hebben afgeschud, de regen heeft dat getransformeerd tot een spekgladde laag op het wegdek. Dat word vandaag geen motorrijden… Ook niet heel erg, want er staat nog een wandeling op de planning; in het nabijgelegen plaatsje Ribeauvillé liggen namelijk drie kasteelruïnes vlak bij elkaar met een mooie wandelroute eromheen.

In de auto richting Ribeauvillé beseffen we dat we de juiste beslissing hebben gemaakt. De wegen liggen bezaait met blad, takken en andere organische troep welke uit de bossen is gewaaid. Inmiddels is het wel gestopt met zachtjes regenen; het giet. Eenmaal aangekomen in het dorpje parkeren we de auto en lopen we samen onder één paraplu door het centrum. We wachten heel even de grootste bui af om daarna toch aan de wandeling te beginnen.

Het klaart zowaar op. We begeven ons naar het startpunt en lopen de route linksom om zo met het steile gedeelte te beginnen. Ik loop liever steil omhoog en weer geleidelijk naar beneden i.p.v. andersom namelijk.
En steil is het. Sommige stukken moeten we elkaar via stenen randen omhoog helpen. Nondeju, dat wordt wéér spierpijn.

Chateau de Saint-Ulrich is het grootst, de ruïne zelf is ook nog het meest in tact ten opzichte van de andere twee. Inmiddels is de zon doorgebroken en hebben we een prachtig uitzicht over het dal en zien we het Zwarte Woud in de verte liggen. Daarna lopen we verder omhoog naar Chateau du Haut-Ribeaupierre en vanaf daar gaat het geleidelijk weer naar beneden. Vermoeiend maar erg mooi!

We besluiten om nog even een paar boodschappen te doen bij de plaatselijke hyper-marché, waar we uiteraard langer rond lopen te neuzen dan de bedoeling was. Het bijbehorende tankstation had scherpe benzineprijzen, dus meteen de auto vol getankt voor de terugreis morgen.

’s Avonds pakken we de meeste dingen vast in en maken we de motoren klaar om morgen zo op de trailer te rijden. Ze hebben zich keurig gedragen en geen klap verkeerd gegeven. Beide motoren waren van het voorjaar voorzien van nieuw BT023-rubber, wat zorgde voor prima grip en voldoende feedback. Voor ons beide was dit dus de eerste (grotere) trip met deze motoren en hebben we ze goed leren kennen. Conclusie: goede keus, we zijn uitermate tevreden met onze toer-fietsjes.


Foto's dan maar weer!

Ribeauvillé (zelfde stijl als Colmar):
IMG_20211021_110900.jpg


De stad en zijn oude muur:
IMG_20211021_122847.jpg


Het lijkt niet steil maar dat is het wel!
IMG_20211021_125713.jpg


Mooi heur!
IMG_20211021_125806.jpg


Worth the climb:
IMG_20211021_131021.jpg


En van een afstandje:
IMG_20211021_162036.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dag 6 – de terugreis

Aan alle mooie trips komt een eind, zo ook aan deze. We doen ’s morgens rustig aan en sturen nog een berichtje naar onze host om hem te bedanken voor de mooie locatie en goede uitrusting van het appartement. Om 10.00 uur trekken we de deur achter ons dicht en rijden we via Nancy richting Luxemburg, naar Luik, door naar Maastricht, om in Nederland hartelijk welkom te worden geheten door oer-Hollands kloteweer 😉 De prachtige herfstkleuren vallen nu niet meer op.

Helaas is het laatste stukje richting de Achterhoek erg druk en zijn we pas na 19.00 uur thuis. Onderweg maar even een Whoppertje naar binnen gedrukt, nu eerst lekker douchen en vannacht slapen we waarschijnlijk als een roos in ons eigen bed.

Het was een heerlijke vakantie!


De laatste foto's...:

Nog een laatste blik op ons appartement:
IMG_20211022_092519.jpg


Motoren staan weer als een huis!
IMG_20211022_092641.jpg


Mooie route onderweg met mist:
IMG_20211022_100548.jpg


En zon:
IMG_20211022_113138.jpg
 
Bedankt voor het leuke verslag en de gave foto's. Enne, extra punt voor de Scarver!

(Een vriend van mij rijdt ook een TDM, hij mag alleen nog maar achteraan rijden vanwege het vele olieverbruik (stankwalm). Hij heeft een eerste versie nog vd TDM)
 
  • Haha
Waarderingen: Kars
Ha, de TDM ! Heb er ook lang een gehad, geweldige motor.
Het verslag: goed geschreven. Ik genoot van zinnetjes als : "Bossen zo groot als grote bossen" en "Inmiddels is het wel gestopt met zachtjes regenen; het giet", wou dat ik die zelf geschreven had. :} 'k Bedoel maar: heb dit met veel plezier gelezen. Merci !
 
  • Geweldig
Waarderingen: Kars
Hoop bekends, hoewel ik dat prachtige gebied alleen vanaf de trapfiets ken.
De mijnen in Saint Marie ook bekeken ? Superleuk plaatsje, lekker actieve jeugd had ik het idee.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kars
Dank voor de leuke reacties allemaal!

Hoop bekends, hoewel ik dat prachtige gebied alleen vanaf de trapfiets ken.
De mijnen in Saint Marie ook bekeken ? Superleuk plaatsje, lekker actieve jeugd had ik het idee.
Nee niet bekeken, wel paar keer langs gereden. Tellure schijnt best wel heel gaaf te zijn, een soort van theme-park met entree naar de echte mijnen. Wellicht in de toekomst!

Bedankt voor het leuke verslag en de gave foto's. Enne, extra punt voor de Scarver!

(Een vriend van mij rijdt ook een TDM, hij mag alleen nog maar achteraan rijden vanwege het vele olieverbruik (stankwalm). Hij heeft een eerste versie nog vd TDM)
Hahaha herkenbaar, dat had ik met mijn TRX :')
Deze TDM heeft gelukkig een verwaarloosbaar olieverbruik, nu rijdt mijn vrouw ook rustig achter mij zonder zwart te worden...
Scarver-punt aan mijn vrouw doorgegeven :)
 
Leuk verslag van jullie motortrip deze herfst. :t
Prima, vooral omdat jullie redelijk weer hebben gehad.
Ook op de foto's kan je zien dat het heerlijk rustig is overal. Dat is in de zomer vaak wel anders. Zeker bovenop de kam. (rte des Crêtes)

Goed plan om in deze tijd van het jaar, de auto te gebruiken.
Als de herfst echt losbreekt, is het geen pretje om op 2 wielen naar NL te moeten rijden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kars
Leuk verhaal, een van de belangrijkste argumenten om op dit forum te zitten, leuke reisverhalen te lezen mooie omgevingen te zien en ideeën op te doen om voor eigen tripjes. Maar waarom doe je de heen en terugreis ook niet op de motor?
 
Leuk verhaal, een van de belangrijkste argumenten om op dit forum te zitten, leuke reisverhalen te lezen mooie omgevingen te zien en ideeën op te doen om voor eigen tripjes. Maar waarom doe je de heen en terugreis ook niet op de motor?

Op de motor, of met de auto en de motoren op een trailer? Dat laatste dus, en dat is tweeledig: we wandelen graag (en gaan we nu óók doen), dus ergens met de auto heen is dan wel lekker. En met slecht weer is het net even iets prettiger om in de auto te zitten. Ja, luxe, maar zo fijn.
;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan