Vol leer vanaf welke temperatuur? En met of zonder thermo

Net als het gros al zegt, altijd thermo onder leer. Mijn combikoei ventileert behooorlijk dus ik rij vanaf 15 graden in het leer. Mijn volgende broek zoek ik uit om iets minder of iets gecontroleerder te ventileren. Onder mijn textiel pakkie heb ik alleen thermo als het onder de 10 graden is (nu dus) en stukjes tot 20km rijd ik met de huidige temperaturen in spijkerbroek met thermo eronder.
 
10 graden is goed te doen. Heb ook bij -7 in leer gereden, als je maar genoeg lagen aandoet. En ook altijd een lidl dingetje eronder, lekker in de zomer tegen zweet, lekker in de winter voor wat warmte.
 
Wanneer vol leer?
Vanaf 18°C,geen wind,als het niet regent,geregend heeft of gaat regenen.



Waarom?
Omdat ik alleen rij vanaf 18°C,geen wind,als het niet regent,geregend heeft of gaat regenen.



Ohja,altijd thermo.
 
Ik heb sinds kort een combinatie van leer en textiel. Zit een winddichte en waterdichte binnenjas in. Dat gecombineerd met wat laagjes moet voldoende zijn. Maar dat is natuurlijk smokkelen, niet echt een racepakkie.

Revit Galactic.
[afbeelding]

Ik rijd pas vanaf 15 graden omdat ik alleen maar een leren pak heb. Dan is het best goed te doen en dat terwijl ik het syndroom van Raynaud heb. Alleen last van bevroren vingers en neus. B|
Heb het nieuwe pak nog niet geprobeerd dus ben zelf ook wel benieuwd.

Mooi pak, waterdicht of met strech stukken?
 
gewoon in mn 2 delig leren pak vanaf +1 zonder thermo. is best te doen hoor zolang het maar droog is!
 
Ik heb nog niemand het verschil zien maken tussen thermokleding en technisch ondergoed.

Thermokleding is vooral bedoeld om in de kou te dragen. Technisch ondergoed isoleert ook, maar voert gelijktijdig ook het vocht af. Vandaar dat je technisch ondergoed het hele jaar door kunt dragen, omdat het ook 's zomers enigszins verkoelend kan werken.
 
Ik rij altijd met thermo kleding dan krijg ik m'n pak tenniste uit als ik helemaal bezweet ben.
Als het zo rond de 10 graden is ga ik over op leer

Ik dacht dat ik de enige was. Ik rij dus ook altijd met thermo, en vanaf een graad of 12 maar dat hangt vooral van de wind en thermometer af. ;)
 
Fijne reacties allemaal. Inderdaad ontbreekt die Poll. Beetje laat om het nu nog aan te maken:)

Ik vermoed zomaar dat ik toch maar eens een setje thermo moet gaan aanschafferen

THX!!
 
Ik heb nog niemand het verschil zien maken tussen thermokleding en technisch ondergoed.

Thermokleding is vooral bedoeld om in de kou te dragen. Technisch ondergoed isoleert ook, maar voert gelijktijdig ook het vocht af. Vandaar dat je technisch ondergoed het hele jaar door kunt dragen, omdat het ook 's zomers enigszins verkoelend kan werken.
:^
Hoe dan ook, ik draag altijd een lange thermische onderbroek en een thermisch of technisch onderhemd, al is het maar omdat ik dan véél gemakkelijker in en uit mijn lederen of Gore-Tex pakken kan glijden.

En bij -10 is een lederen pak ook goed te doen (ok op een FJR), met minstens een fleece laagje er onder.
 
Laatst bewerkt:
ik draag altijd iets onder mijn motorpak
voor de benen / het onderlijf heb ik de volgende dingen die te combineren zijn:
merinowol lange onderbroek
vocht regulerende lange onderbroek
trainingsbroek

aan de bovenkant heb ik iets meer keuze
merinowol tshirt
merinowol shirt met lange mouwen en ritskraag
merinowol shirt met lange mouwen
softshell
dry duke shirt (strak passend, stretch en snel drogend)

is het erg warm dan heb ik de vochtreg onderbr en de dry duke aan onder het leren/textiel pak
zodra het minder warm word gaat de trainingsbroek ipv de vochtreg en de merino ritskraag ipv de dry duke. vervolgens komen daar in deze volgorde de dingen bij: merino tshirt, softshell, merino onderbr, merinoshirt

ik ben erg fan van merinowollen kleding, kriebelt niet en maakt het bij een beetje lichaamsbeweging niet gelijk te warm, het kan goed met vocht omgaan en stinkt niet snel.
onderkleding moet passend zijn (net niet strak), dan werkt het veruit het beste. in de kou kan het de warmte zo het beste vasthouden en in de hitte voelt het veel minder plakkerig aan en droogt het erg snel.
voor warme dagen 1 laag onderkleding wat strak passend is en snel droogt
voor koude dagen meerdere lagen en het liefst een wind dichte laag.

als je dit soort kleding beschikbaar wilt hebben voor het hele jaar, alle weerype's, kost het redelijk wat, vooral de wind dichte kleding is niet goedkoop. of ik al mijn kleding ook had aangeschaft alleen voor de motor weet ik niet, ik kan het gelukkig ook buiten het motor rijden erg goed gebruiken :)

als het textiel echt te warm word komt het leer uit de kast, is koeler maar vooral makkelijker schoon te maken/houden :)

om de nek gaat nog een gore-tex kol, als het koud is een helm muts en als het echt vriest komt er nog een 2e gore col aan te pas. qua handschoenen 4 keuzes: elec verwarmde handschoenen, gore licht gevoerde handschoenen, vol leer "race handschoenen", doorwaai (mesh) handschoenen.
 
Ik heb nog niemand het verschil zien maken tussen thermokleding en technisch ondergoed.

Thermokleding is vooral bedoeld om in de kou te dragen. Technisch ondergoed isoleert ook, maar voert gelijktijdig ook het vocht af. Vandaar dat je technisch ondergoed het hele jaar door kunt dragen, omdat het ook 's zomers enigszins verkoelend kan werken.
Ik heb ook geen idee wat het verschil is. Ik heb verschillende varianten met verschillende stoffen en diktes, maar gebruikt het random. Wintersport, zeilen in de zomer (nachtzeilen) of winter (winterwedstrijden) en zomers op de motor (rij niet 's winters).
Het voert het vocht af, waardoor je dus niet nat wordt/blijft. En dat is altijd comfortabel, of het nu warm of koud is.

En geen katoenen t-shirt er overheen, dat houdt alsnog het vocht vast.
 
Ik rij zo vaak als het kan in leer. In de winter een windstopper broek en shirt van probiker, en voor de zomer een zomerthermo broek en shirt van alpinestars. Beide zijn super onder het leer.
 
Ik rij nu "altijd" in leer (ben nog aan het lessen) en heb zelfs met 0.5 graden op de snelweg voor een half uur het niet koud gehad. Draag wel thermo kleding eronder. Ik ben wel erg benieuwd hoe warm ik het in de zomer ga krijgen als ik het nu niet eens koud heb. :+
 
Ik rij nu "altijd" in leer (ben nog aan het lessen) en heb zelfs met 0.5 graden op de snelweg voor een half uur het niet koud gehad. Draag wel thermo kleding eronder. Ik ben wel erg benieuwd hoe warm ik het in de zomer ga krijgen als ik het nu niet eens koud heb. :+
Nu heb je nog last van angstzweet. :+
 
afgelopen weekend met leren kushitani pak op pad, nog niet veel mee gereden, ook had ik thermo-ondergoed aan van de gamma, en een colli voor mn nek. Had het niet koud, maar met mn textiele pak is het toch net wat warmer. Pasvorm van kushitani is zo goed dat ik daar de hele zomer in rond ga rijden, en ik kan mn andere eigendommen mooi onder het zadel kwijt van mn gsxf!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een 1 delig leren pak met perforatie op de borstkast.
Waar je voor moet zorgen is dat je de kou buiten het pak houdt. Thermo kleding werkt slechts beperkt. Als het buiten tussen de 8 en 12 graden is draag ik over het pak een Spidi windjack/regenjas. Werkt perfect !!!!

Vooral practisch als je lange dagtochten maakt. 's morgens koud, jas aan, 's middags warm jas uit en onder de buddy of ik frot hem in de overall, 's avonds koel jas weer aan......
 
Laatst bewerkt:
Net nog een ritje in leren pak met pantalon aan. Goed te doen met wat technische kleding (goed voor warm en koud weer)

Ik raad het daarin tegen niet aan om zonder een goede broek te rijden. Ik moet zeggen dat wat onderkleding al wonderen doet. Ik heb wel een leren jack met ''winter voering'' dat zeker wat helpt. (bering kingston)
 
Terug
Bovenaan Onderaan