Na het behalen van m'n A wilde ik eigenlijk toch direct wat km maken, dus afgelopen weekend maar eens een motor gehuurd bij silverline, een Honda CBF500. Lekker makkelijk dacht ik, want dat was ook de motor waarop ik gelesd had. Motor opgehaald, maar toen stond in het kentekenbewijs dat het een 25kW was. De verhuurder zei dat het echt wel een volle motor was, maar dat 25kW enkel erin stond voor de mensen met een licht rijbewijs. Ok, ik dus lekker op weg, maar in de Ardennen kwam ik er al snel achter dat deze motor toch heel anders reed dan mijn lesmotor: wanneer ik een berg opging en m'n gas helemaal open had, was ik blij als ik boven de 100 nog bovenop de berg was... Dat lijkt me toch meer een 25kW motor dan een volle motor?!
Bij het terugbrengen hierover nog wel gehad, maar Silverline blijft zeggen dat het een volle motor was, ondanks dat de Honda-dealer en het RDW zeggen dat het echt een 25kW motor geweest moest zijn, gezien het rijgedrag en de registratie.
Heeft iemand hier ook eens mee te maken, of kan me uitleggen waarom het wel/geen 25kW motor is?
Na het behalen van m'n A wilde ik eigenlijk toch direct wat km maken, dus afgelopen weekend maar eens een motor gehuurd bij silverline, een Honda CBF500. Lekker makkelijk dacht ik, want dat was ook de motor waarop ik gelesd had. Motor opgehaald, maar toen stond in het kentekenbewijs dat het een 25kW was. De verhuurder zei dat het echt wel een volle motor was, maar dat 25kW enkel erin stond voor de mensen met een licht rijbewijs. Ok, ik dus lekker op weg, maar in de Ardennen kwam ik er al snel achter dat deze motor toch heel anders reed dan mijn lesmotor: wanneer ik een berg opging en m'n gas helemaal open had, was ik blij als ik boven de 100 nog bovenop de berg was... Dat lijkt me toch meer een 25kW motor dan een volle motor?!
Bij het terugbrengen hierover nog wel gehad, maar Silverline blijft zeggen dat het een volle motor was, ondanks dat de Honda-dealer en het RDW zeggen dat het echt een 25kW motor geweest moest zijn, gezien het rijgedrag en de registratie.
Heeft iemand hier ook eens mee te maken, of kan me uitleggen waarom het wel/geen 25kW motor is?
Het klopt helemaal wat ik er heb staan; wanneer ik beneden nog 120-130 reed, was ik bovenaan de berg echt zo'n 20 km langzamer, maar had heb dan wel in z'n 6 staan. Later nog eens hetzelfde trucje geprobeerd in z'n 5, toen zakte ie weliswaar niet tot de 100, maar dezelfde snelheid had ik zeker niet. En beide keren natuurlijk wel met m'n gas helemaal open.
Wat mij trouwens door mede-motorrijders is gezegd, is dat een 25kW juist op de hoge snelheden minder vermogen en kracht heeft, dus vandaar mijn veronderstelling dat het dus wél een 25kW motor was. Maar ook een 25kW zou dit moeten trekken proef ik bij Baksteen, of niet?
wat ik bedoelde was dat een +25 fiets verhuren alsof het een -25 is....bepaald niet netjes is en eventueel de bestuurder in grote problemen zou kunnen brengen aangezien hij daar z'n rijbewijs niet voor zal hebben....
En een -25 fiets verhuren aan iemand die vraagt om een +25 fiets vind ik ook niet kunnen....dat bedoelde ik eigenlijk
wat ik bedoelde was dat een +25 fiets verhuren alsof het een -25 is....bepaald niet netjes is en eventueel de bestuurder in grote problemen zou kunnen brengen aangezien hij daar z'n rijbewijs niet voor zal hebben....
En een -25 fiets verhuren aan iemand die vraagt om een +25 fiets vind ik ook niet kunnen....dat bedoelde ik eigenlijk
Het zijn geen brommers. Topsnelheid, tsssss...Ik heb het ook een keer gehad met silverline. Net een paar weken mijn rijbewijs, daar ook een motor gehuurd. Wilde ook een motor die op mijn lesmotor leek.
Reed ik op de snelweg, ging ie niet harder dan 140 terwijl mijn lesmotor toch echt een dikke 160 reed. Reactie Silverline: Je mag toch niet zo hard op de snelweg. Alsof hun dat wat uitmaakr!!!??
Ha, precies wat ze ook bij mij zeiden... En hetzelfde gevoel ook nog eens: terwijl een afgerachte lesmotor makkelijk met inhouden 170 kan, haalt 'volle' Silverline motor in de Ardennen nog geeneens de 140!Ik heb het ook een keer gehad met silverline. Net een paar weken mijn rijbewijs, daar ook een motor gehuurd. Wilde ook een motor die op mijn lesmotor leek.
Reed ik op de snelweg, ging ie niet harder dan 140 terwijl mijn lesmotor toch echt een dikke 160 reed. Reactie Silverline: Je mag toch niet zo hard op de snelweg. Alsof hun dat wat uitmaakr!!!??
En gelukkig ben ik dus niet de enige die denkt dat het een 25kW was... Nu daar bij SIlverline ze nog overtuigen dat ze geen volle motor aan me gegeven hadden. En zelfs al hadden ze die niet, dan blijf je toch niet bij hoog en laag beweren dat het wel een volle motor is, terwijl je een 25kW meegeeft...Die CB500 waar ik op leste toendertijd was er een uit 92 geloof ik, en die haalde een top van rond de 180.
Dit was een volvermogen fiets en die zou er echt geen moeite mee hebben om een bergje op te komen..
Denk idd dat het gewoon een 25kw fiets is geweest. Misschien hadden ze op dat moment niets anders
alle auto's die er uit getrokken zijn nog even buiten beschouwing gelatenAls ik dit zo lees ("mijn"lesmotor reed dik 160, de mijne haalde 180) wordt er flink doorgereden tijdens de rijlessen.
Nee, niet als de bestuurder niet op de hoogste was van dit feit. Dan is de verhuurder verantwoordelijk/aansprakelijk. Jij kan dit redelijkerwijs namelijk nooit weten omdat e.e.a. op kenteken anders vermeld staat.
Als ik dit zo lees ("mijn"lesmotor reed dik 160, de mijne haalde 180) wordt er flink doorgereden tijdens de rijlessen.
Neuhh hoor, hoe kom je daar nou bij?Als ik dit zo lees ("mijn"lesmotor reed dik 160, de mijne haalde 180) wordt er flink doorgereden tijdens de rijlessen.
Het lijkt mij inderdaad "normaal" dat je onder begeleiding eens de topsnelheid voelt, dan kan de instructeur nog wat uitleg geven over wat en hoe...Als ik dit zo lees ("mijn"lesmotor reed dik 160, de mijne haalde 180) wordt er flink doorgereden tijdens de rijlessen.