voor de uitlaat techneuten!. arrow demper

jelle visser

MF veteraan
21 jun 2004
1.165
3
noord holland
Een vraagje: Vriend van mij heeft voor woon/werk verkeer een nieuwe aprilia sportcity 300 scooter gekocht.
Nu vond hij het geluid standaard wel erg flauw en vond ergens een arrow open demper die van een gsxr 600 af kwam.
Nu is de scooter slechts 300 cc en die (niet) goedgekeurde demper kwam van een 600cc viercilinder dus dat zou genoeg moeten dempen.
Hij alles pas gemaakt met een adaptorplaat zodat ie op de ori bocht kon.
Maar dat ding maakt me een partij kabaal!. Niet normaal.
Er zijn choppers met open uitlaten die daar een hard piemeltje van krijgen!.
Begrijp niet hoe zo'n 300cc 1 cilinder scootertje zo'n bak herrie kan maken?.
Scooter is idd een 1 cilinder.

Iemand ideeen?. Zou een db killer veel schelen?.

Gr Jelle
 
300 cc uit een cilinder is meer dan 150 cc uit een cilinder van de soes...okay komt dan wel 4x zo vaak, maar jouw vulling en drukgolf is dus groter...gewoon DB killer er in
 
Had idd ook al het idee dat het aan die grote cilinder zou liggen.
Statoinair hoor je hem al goed maar als je hem belast dan is het gewoon niet te doen!.
Is het bij een db killer nu zo dat hoe langer hij is, des temeer hij gedempt word?.
Lijkt me wel leuk om daar zelf wat voor te maken!.
 
scooter -1
miepen over te harde uitlaat -1
zelf proberen +1

Zoek eens goed uit hoe eea werkt mbt uitlaten en dB killers, dan kom je een heel eind :Y
 
Een vraagje: Vriend van mij heeft voor woon/werk verkeer een nieuwe aprilia sportcity 300 scooter gekocht.
Nu vond hij het geluid standaard wel erg flauw en vond ergens een arrow open demper die van een gsxr 600 af kwam.
Nu is de scooter slechts 300 cc en die (niet) goedgekeurde demper kwam van een 600cc viercilinder dus dat zou genoeg moeten dempen.
Hij alles pas gemaakt met een adaptorplaat zodat ie op de ori bocht kon.
Maar dat ding maakt me een partij kabaal!. Niet normaal.
Er zijn choppers met open uitlaten die daar een hard piemeltje van krijgen!.
Begrijp niet hoe zo'n 300cc 1 cilinder scootertje zo'n bak herrie kan maken?.
Scooter is idd een 1 cilinder.

Iemand ideeen?. Zou een db killer veel schelen?.

Gr Jelle
die beredenering volg ik niet helemaal..
 
Ehh Martell, reageer dan niet als niks te melden hebt.
Dacht dat je hier technische vragen kunt stellen maar dat heb ik blijkbaar mis :? . Of ligt dat gewoon aan jou?.
Wil best het 1 en ander zelf proberen maar een zetje in de rug is nooit verkeerd!.
Help hier zelf ook regelmatig mensen in de goede richting maar die moet je dus blijkbaar allemaal afbranden?.
 
@wouter: het is een 4-takt
@koent: als ik mezelf zo terug lees staat het idd wat raar....wat ik bedoel is: je zou verwachten dat het wel mee zal vallen qua herrie maar het is niet normaal wat een herrie dat ding geeft!.
Ik rij zelf met een ingekorte/ongekeurde akra demper op mijn zxr maar die hoor je geeneens lopen naast die scooter.
 
Wat K@w@ zegt.
Het komt dan wel van een 600cc af maar dat is A)150cc per cilinder en B)vrij kleine opeenvolgende volumeverplaatsingen per volmaakte takt.
Vaak ook nog vrij smalle uitlaatpijpen bij een 600cc 4-cil...
Omgerekend naar 4 cilinder spreek je bij de scooter bij wijze van spreken over een 1200cc.
En ja, een 1 cilinder stampt nogal waar een 4 cilinder zoemt.

Een DB-killer zou best kunnen werken maar de belangrijkere vraag is eerder: rijdt het nog een beetje?
 
Ehh Martell, reageer dan niet als niks te melden hebt.
Dat maak ik zelf wel uit.
Dacht dat je hier technische vragen kunt stellen maar dat heb ik blijkbaar mis :? . Of ligt dat gewoon aan jou?.
Je stelt een hoop vragen, trekt conclusies en zo.
Wat je wilt. Jouw feestje :)
Wil best het 1 en ander zelf proberen maar een zetje in de rug is nooit verkeerd!.
Help hier zelf ook regelmatig mensen in de goede richting maar die moet je dus blijkbaar allemaal afbranden?.

Afbranden?

Ben je nou opeens een zielige jankert :?

_O-

Nou, succes met jullie einddemper dan maar :)
Ik heb iig geen zin om verder te helpen. Maar niet getreurd; er zijn zat behulpzame MF-ers die best wel verstand hebben van motoren.

Sorry dat ik je topic heb bevuild. Ik zal je niet meer lastig vallen. Mijn excuus :Y
 
Lijkt me heel verstandig Martell, de enige met rare antwoorden zonder enig nut ben jij op DIT topic.
Daarnaast moet je goed lezen want ik stel maar 1 vraag.
Ben geen zielige zeikert, eerder jij met scooter -1 etc. Iets met goedkoop......
Dan vraag jij gewoon om een reactie!.
Ben trouwens niet boos ofzo, maar daar wordt ik gewoon een beetje moe van.......

Ik weet niet of het een beetje rijdt. Hij wilde gewoon een wat lekkerder geluid maar dit is niet helemaal de oplossing......too much zeg maar ;)
We gaan wel gewoon wat klooien met db killers, we zien wel.

Gr Jelle
 
Lijkt me heel verstandig Martell, de enige met rare antwoorden zonder enig nut ben jij op DIT topic.
Daarnaast moet je goed lezen want ik stel maar 1 vraag.
Ben geen zielige zeikert, eerder jij met scooter -1 etc. Iets met goedkoop......
Dan vraag jij gewoon om een reactie!.
Ben trouwens niet boos ofzo, maar daar wordt ik gewoon een beetje moe van.......

Ik weet niet of het een beetje rijdt. Hij wilde gewoon een wat lekkerder geluid maar dit is niet helemaal de oplossing......too much zeg maar ;)
We gaan wel gewoon wat klooien met db killers, we zien wel.

Gr Jelle
Als ik jou was ging ik rijden zonder uitlaatdemper, anders komt je eigen gejank er boven uit.
 
Snap soms best dat ik mensen hoor zeggen dat ze dat gezeik op zo'n forum soms zat zijn.
Maarja,het is toch ook wel vaak heel nuttig en gezellie. O-) Blijft een kwestie van filteren. :+
 
Als ik jou was ging ik rijden zonder uitlaatdemper, anders komt je eigen gejank er boven uit.
_O-

Ontopic:
Wss is de doorlaat van die demper 2 of 3x de diameter van de originele uitlaatbocht... In feite staat dat ding nu een beetje in de open lucht te blaffen, waar toevallig zich in die open lucht een demper hangt. Ik heb eens een Honda Dax gehad met een open absorptie dempertje, diameter zo'n 75mm. Daar kwam meer kabaal uit dan de gemiddelde motor met open pijp
 
Lijkt me heel verstandig Martell, de enige met rare antwoorden zonder enig nut ben jij op DIT topic.
Ja, nogmaals mijn nederige excuses.
Daarnaast moet je goed lezen want ik stel maar 1 vraag.
Ik moet inderdaad beter lezen, want je stelt maar één vraag :Y
Ben geen zielige zeikert, eerder jij met scooter -1 etc. Iets met goedkoop......
Dan vraag jij gewoon om een reactie!.
Ik vraag inderdaad om een reactie met iets goedkoops :)
Excuus, zal het niet meer doen.
Ben trouwens niet boos ofzo, maar daar wordt ik gewoon een beetje moe van.......
Sorry dat je er moe van wordt, gelukkig ben je niet boos :)
Ik weet niet of het een beetje rijdt. Hij wilde gewoon een wat lekkerder geluid maar dit is niet helemaal de oplossing......too much zeg maar ;)
We gaan wel gewoon wat klooien met db killers, we zien wel.

Gr Jelle



edit
Ow, doe ik toch nog een beetje je topic vullen met niet terzake doende dingen.... :$
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Snap soms best dat ik mensen hoor zeggen dat ze dat gezeik op zo'n forum soms zat zijn.
Maarja,het is toch ook wel vaak heel nuttig en gezellie. O-) Blijft een kwestie van filteren. :+

Gezellig?
Je moet gewoon je b@kkes houden jij !!








:+

grapje ;)

_O-

On-topic.
Aprilia verkoopt vast geen 'sportpijpen' voor deze scootâh?
Dus iets wat een acceptabeler geluid maakt?
 
Lijkt me heel verstandig Martell, de enige met rare antwoorden zonder enig nut ben jij op DIT topic.
Daarnaast moet je goed lezen want ik stel maar 1 vraag.
Ben geen zielige zeikert, eerder jij met scooter -1 etc. Iets met goedkoop......
Dan vraag jij gewoon om een reactie!.
Ben trouwens niet boos ofzo, maar daar wordt ik gewoon een beetje moe van.......

Ik weet niet of het een beetje rijdt. Hij wilde gewoon een wat lekkerder geluid maar dit is niet helemaal de oplossing......too much zeg maar ;)
We gaan wel gewoon wat klooien met db killers, we zien wel.

Gr Jelle
stel je nie aan

Ja, nogmaals mijn nederige excuses.Ik moet inderdaad beter lezen, want je stelt maar één vraag :YIk vraag inderdaad om een reactie met iets goedkoops :)
Excuus, zal het niet meer doen.Sorry dat je er moe van wordt, gelukkig ben je niet boos :)edit
Ow, doe ik toch nog een beetje je topic vullen met niet terzake doende dingen.... :$
foei




zo, opgelost
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet of er gietwielen in zitten of wielen met spaken.
Wat ik vroeger wel ens deed is een stukje stevig kunstof met een paar wasklemmen aan de voorvork maken zodat het plaatje tegen de spaken ratelt.
Als dit niet mogelijk is kan je ook nog zelf het geluid van een echte motor nabootsen.
 
Zoals hierboven al gezegd, een 300cc ééncilinder kan je niet vergelijken met een 600cc viercilinder.
Bovendien roep je zelf al dat het om een ongekeurde racedemper gaat, dus dan weet je op voorhand dat het wat meer geluid gaat geven.
(Culater gebruikt nooit de term herrie of lawaai)

Er zijn passende dempers verkrijgbaar, maar ja, dat kost geld.........
Goedkoopste oplossing is een dB killer in die racepijp 8-)

Voorbeeld:
Ixil Conical Shorty (met en zonder dB killer)


Akrapovic (met dB killer)


Alleen de Akra heeft een E-keur!
 
Blijft interessant dit!
De drukgolven uit een 300cc 1 cilinder volgen elkaar trager op dan die van een 4 in lijn 600. Geperforeerde buis in de raceuitlaat van de 600 is gemaakt op snelle maar kleine druk- en geluidsgolven. De langzamere golven uit jou enkele cilinder kunnen amper worden opgenomen door de demperwol. Daarbij komt nog dat linkpijp waarschijnlijk flink in diameter toeneemt en daarmee de golven vergroot en langzamer maakt (dus nog minder opname van geluid). Mogelijk maakt hij hetzelfde geluid als je je uitlaat weglaat! ;)

ik stem iig voor een dikke terugloper! Dat hoort nou eenmaal op scooters ;)
 
Blijft interessant dit!
De drukgolven uit een 300cc 1 cilinder volgen elkaar trager op dan die van een 4 in lijn 600. Geperforeerde buis in de raceuitlaat van de 600 is gemaakt op snelle maar kleine druk- en geluidsgolven. De langzamere golven uit jou enkele cilinder kunnen amper worden opgenomen door de demperwol. Daarbij komt nog dat linkpijp waarschijnlijk flink in diameter toeneemt en daarmee de golven vergroot en langzamer maakt (dus nog minder opname van geluid). Mogelijk maakt hij hetzelfde geluid als je je uitlaat weglaat! ;)

ik stem iig voor een dikke terugloper! Dat hoort nou eenmaal op scooters ;)


Is ook interessant :Y

Normaliter hoef je er niet bij stil te staan.
Maar zodra je iets gaat doen met performance winst, of iets aparts aan uitlaat (of inlaat) systeem, dan gaat er een nieuwe wereld open.
En dan is de productie van geluid nog maar een klein onderdeeltje van het hele verhaal.

Maar goed, laten we niet het hele topic verpesten met allerlei bijverschijnselen.

Kan iemand TS helpen met de juiste en passende dB-killer?


edit
ik hoop dat deze bijdrage beter is dan mijn voorgaande, en dat de topicstarter er ook wat aan gaat hebben :Y
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ondanks dat men hier (blijkbaar) een grondige hekel heeft aan scooters..kan ik zo'n antwoord als die van Existence wel waarderen. Geeft ten minste een logica aan waarom een grote demper niet perse gelijk staat aan groter dempend effect.

Oh en Martell..als je zo'n fan bent van die + tekentjes.. je bent een mod, regel het :+ . Staat leuker dan het te typen.

While you're at it..doe meteen een 'like' button (of is dat deze :^)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan