voorbereiding circuittraining

geit72

MF'er
8 jul 2007
163
0
amsterdam
Wie heeft er ervaring met circuitrijden op je eigen motor? En hoe heb je je daarop voorbereid?
Heb je nog andere banden erop gezet of je motor extra laten nakijken of zo? En hoe zit het me verzekeren? Kun je je daarvoor extra laten verzekeren?
WIl nl in mei paar rondjes op t circuit rijden met mijn suzuki gsx600f.. is een oudje uit 95 waar een paar banden onder zitten waar ik niet goed van wordt (tenminste..denk dat t door de banden komt..) voel nl echt bijna alles op t wegdek..itt de banden van de Fazer van m,ijn vriendinnetje is dat een groot verschil
Zij heeft een dikkere achterband..en mss ook zachter dan die van mij..kan t ook hiermee te maken hebben..hmmm..hoop vragen..en hopelijk ook binnenkort een hoo[p antwoorden.. ;) :)
 
Wie heeft er ervaring met circuitrijden op je eigen motor? En hoe heb je je daarop voorbereid?
Heb je nog andere banden erop gezet of je motor extra laten nakijken of zo? En hoe zit het me verzekeren? Kun je je daarvoor extra laten verzekeren?
WIl nl in mei paar rondjes op t circuit rijden met mijn suzuki gsx600f.. is een oudje uit 95 waar een paar banden onder zitten waar ik niet goed van wordt (tenminste..denk dat t door de banden komt..) voel nl echt bijna alles op t wegdek..itt de banden van de Fazer van m,ijn vriendinnetje is dat een groot verschil
Zij heeft een dikkere achterband..en mss ook zachter dan die van mij..kan t ook hiermee te maken hebben..hmmm..hoop vragen..en hopelijk ook binnenkort een hoo[p antwoorden.. ;) :)

Sportbanden voor een GSXF is wat moeilijk, hij heeft nml. een rare standaardmaat 110/80/17 en 140/80/17. En daar is wat slecht een gangbare sportband voor te krijgen. Qua voorband kan je een Pilot Power 110/70/17 gebruiken, hier heb ik op de F hele goede ervaringen mee, je legt hem een klap makkelijker van het ene oor op het andere.

Achterband wordt wat lastiger, heb zelf een 150/70/17 Pilot Road er op gehad, reed prima, maar staat wel heel erg bol waardoor je contactvlak met het asfalt wat kleiner is. Je rijd hem hierdoor vrij snel vierkant. Ondanks dat heb ik nog nooit iets van gripverlies gemerkt bij het goed doorgassen, maar een echte sportband is het niet (ookal doet hij het nog aardig op het circuit als huis, tuin en keukenrijder)
 
Laatst bewerkt:
Je kan je verzekeren voor op t circuit maar das beperkt.
Alleen tijdens voorrijdsessies in groep 1!!!!

kosten 69 euries

Wil vant jaar ook s op t circuit gaan rijden en was aant kijken voor een verzekering maar heb me laten vertellen da je tijdens zo n voorrijdsessie niet zo hard rijd...... is zo n verzekering dan wel nodig? Ongelukje zit in een klein hoekje maar toch......

Check motorsportlifestyle.nl
 
O ja, je kan natuurlijk ook gewoon naar de Nürburgring gaan en daar lekker een paar rondjes knallen.

Natuurlijk wel eerst een beetje de baan verkennen en goed je huiswerk doen over de regelgeving op "De Ring" :}
 
O ja, je kan natuurlijk ook gewoon naar de Nürburgring gaan en daar lekker een paar rondjes knallen.

Natuurlijk wel eerst een beetje de baan verkennen en goed je huiswerk doen over de regelgeving op "De Ring" :}


uhuh, beetje verkennen, en binnen no-time weet je alle geweldige blinde bochten van het 20.8 kilometer tellende baantje, de ferrari's en viper's en porches en motoren die het 'baantje' wel kennen en je om de oren vliegen, heel verstandig :}

beter is het gewoon inderdaad maar eens een beginners circuittrainingkje doen waarbij je niet elke 2 tellen in je spiegels hoeft te kijken en je vol kan concentreren op wat er voor je gebeurt. Is beslist een stuk veiliger
 
Wat ik gewoon niet snap is dat ze moeilijk doen over verzekeren op het circuit. Bewijst maar weer eens hoe goedhartig men over mensen denkt die hun uitlaatklep in het racen hebben. Doen we het op de weg niet maar op het circuit is het nog niet goed. Gaat lekker zo. Lekker meelevend. Botst allemaal weer lekker met elkaar hier op deze aardkloot. Nee het is duidelijk hoe verzekeringen werken. Laat het geld maar rollen. Jouw geld dus. En dat van hun? Nee dat houden we het liefst in de knip. Ik bedoel wat willen ze nou? Zeggen ze wil je racen dat doe je maar op circuit! Ga je op circuit per ongeluk op je bek, tja zoek het dan maar zelf uit. Vind je het gek waarom mensen nog snel rijden op de openbare weg? Als er wat gebeurd krijgen ze tenminste nog iets vergoed!

Misschien een tip. Een speciale verzekering oprichten voor mensen die circuitrijden? Dan maar iets meer premie betalen, maar wel zekerheid hebben dat je nog wat geld krijgt voor evt. schade. (veroorzaakt door derden) En dan doel ik niet op zo een verzekering die schade dekt onder voorwaarde dat je met een marshall rijdt, geen tijden worden geklokt, en weet ik veel wat voor bullshit voorwaarden allemaal. Nee gewoon een volledige verzekering! Desnoods een verzekering waar je maar een keer per jaar je zwaarste schade kan claimen! Simpel toch? Nee hoor... :N hier niet.
 
Laatst bewerkt:
uhuh, beetje verkennen, en binnen no-time weet je alle geweldige blinde bochten van het 20.8 kilometer tellende baantje, de ferrari's en viper's en porches en motoren die het 'baantje' wel kennen en je om de oren vliegen, heel verstandig :}

precies
gewoon onthouden waar bleu balls van de baan is gegaan
en de rest gassss
:+
 
Als je bijna alles op het wegdek voelt dan kan dat aan je voorvorkdemping liggen.
Dus de samenstelling en.of de leeftijd van de olie in de vorkpoten.
Een deel kan te wijten zijn aan de bandenspanning.
 
Laatst bewerkt:
Dus je kentekenplaat goed verborgen houden ;) O-)

veel plezier :W


als jij iemand aanrijdt (of omgekeerd) dan kunnen beide partijen geen beroep doen op elkaars verzekering. is maar logisch ook. op circuit gaan brengt altijd een risico met zich mee.
 
als jij iemand aanrijdt (of omgekeerd) dan kunnen beide partijen geen beroep doen op elkaars verzekering. is maar logisch ook. op circuit gaan brengt altijd een risico met zich mee.

Zeker verzekerings agent? :+
 
op circuit ben je niet verzekerd.

Én je hebt niet het gevaar van overstekende kinderen, slome bejaarden weggebruikers, verkeerslichten, flitspalen, vuile (onzichtbare) weggedeelten...

Het enige dat telt is dat wat er voor je gebeurt. Wie er achter je zit, is niet belangrijk. Degene die in de bocht zit, heeft z'n lijn, en daarachter zoeken ze het maar uit. ;)
 
Wat ik gewoon niet snap is dat ze moeilijk doen over verzekeren op het circuit. Bewijst maar weer eens hoe goedhartig men over mensen denkt die hun uitlaatklep in het racen hebben. Doen we het op de weg niet maar op het circuit is het nog niet goed. Gaat lekker zo. Lekker meelevend. Botst allemaal weer lekker met elkaar hier op deze aardkloot. Nee het is duidelijk hoe verzekeringen werken. Laat het geld maar rollen. Jouw geld dus. En dat van hun? Nee dat houden we het liefst in de knip. Ik bedoel wat willen ze nou? Zeggen ze wil je racen dat doe je maar op circuit! Ga je op circuit per ongeluk op je bek, tja zoek het dan maar zelf uit. Vind je het gek waarom mensen nog snel rijden op de openbare weg? Als er wat gebeurd krijgen ze tenminste nog iets vergoed!

Misschien een tip. Een speciale verzekering oprichten voor mensen die circuitrijden? Dan maar iets meer premie betalen, maar wel zekerheid hebben dat je nog wat geld krijgt voor evt. schade. (veroorzaakt door derden) En dan doel ik niet op zo een verzekering die schade dekt onder voorwaarde dat je met een marshall rijdt, geen tijden worden geklokt, en weet ik veel wat voor bullshit voorwaarden allemaal. Nee gewoon een volledige verzekering! Desnoods een verzekering waar je maar een keer per jaar je zwaarste schade kan claimen! Simpel toch? Nee hoor... :N hier niet.

Ze, dat is justitie en niet je verzekeraar :W

Een verzekeraar zal je niet verzekeren omdat je harder rijdt dan normaal waardoor de kans dat je valt groter is en de gevolgen ernstiger zijn, kan ik me helemaal in vinden. Bovendien zal menig circuitrijder ooit een keer onderuit gaan, tel uit je verlies ;)
 
tja en dan ga je voor het eerst het circuit op, je hoofd vol met allemaal tips en waar je allemaal niet al aan moet denken. Ondertussen pompt je verhoogde hartslag een sloot adrenaline door je lijf en raak je gestressed omdat je het allemaal niet in 1x kunt overzien. Ik denk dat je je beter kunt beperken tot de volgende tips:

- als je "alles" voelt zoals je zegt zou het best eens zo kunnen zijn dat dit eerder aan je vering ligt dan aan je band. laat er vooraf even naar kijken dan weet je dat dat goed is.
- zet je bandenspanning ca 10% lager dan normaal voorgeschreven is voor het bandtype
- ga lekker rijden, doe relaxed. Rij je banden 2 rondjes warm. Probeer eerder een mooie lijn te rijden dan het ronderecord te breken. vaak ga je op deze wijze juist sneller.......
- verzekering: afhankelijk van de soort verzekeringsmij en het type circuitdag dat je gaat volgen is het soms zo dat je nog gewoon verzekerd bent. Zoniet bieden zowel het CRT als motorsportlifestyle alsook de knmv dagverzekeringen aan. Check de kleine lettertjes.

veel plezier!
 
Ze, dat is justitie en niet je verzekeraar :W

Een verzekeraar zal je niet verzekeren omdat je harder rijdt dan normaal waardoor de kans dat je valt groter is en de gevolgen ernstiger zijn, kan ik me helemaal in vinden. Bovendien zal menig circuitrijder ooit een keer onderuit gaan, tel uit je verlies ;)

Ik denk dat het verlies nog altijd veel en vele malen, en nog eens vele malen, minder is dan de jaarlijkse schades / ongelukken gebeurd op Nederlandse wegen die vervolgens "geclaimd" worden bij onze Nederlande verzekeringsmaatschappijen.

Tel uit "het" verlies... ;) Dat is pas oprecht spreken van verlies! ;)

Dus denk je dat het daar aan zal liggen? Statistisch gezien zal het weinig zijn. Punt is wel dat mensen denken omdat ze volledig verzekerd zouden met circuit rijden, zij extreem gaan rijden omdat ze denken "het wordt toch wel vergoed". Maar daarentegen denk je dat die mensen zitten te wachten op al dat papierwerk, en eventueel (zwaar) lichamelijk letsel met misschien wel de dood als gevolg? Denk het niet. Dus denk ik persoonlijk dat het aantal gevallen van echt letsel en total loss schade(claims) op circuit toch "vrij minimaal" zal blijven en echt niet dat er honderden claims per week binnenkomen omdat ze allemaal op hun bek zijn gegaan... of zonodig perse de grens op moesten zoeken. (ergens ook wel logisch?)

Aan de andere kant, hoe kan je de grens opzoeken omdat je het uiterste wilt halen uit jezelf, en je weet dat je voorzichtig aan moet doen omdat je weet dat niks of nauwelijk iets vergoed gaat worden... ? (je moet je dus inhouden omdat je voorzichtig wilt gaan rijden, zonder extra risico wat je toch al zou doen omdat je op circuit rijdt)

Met andere woorden, ik vind het gewoon een vorm van "discriminatie". Niet om het een of ander, maar het lijkt erop dat de motorsport een "opoffersport" is. (is het ook vind ik, welke sport niet zul je menig persoon horen denken, maar een andere kettingset kost dus wel even veel meer dan een nieuwe set spar handschoenen voor bij karate...om maar een voorbeeld te noemen. ;) ) Geen wonder dat het zo duur is!

En nee zelfs dat weerhoudt me er niet van om er mee te stoppen, want ik leef er voor, en dat het geld kost, neem ik dan ook maar voor lief in deze maatschappij! Goh moraal van het verhaal, neem alles voor lief in deze maatschappij want verandering zit er toch niet in. (?)

:]

:+

En nee vat deze post niet al te serieus op, maar ergens zit er volgens mij (?) wel een kern van waarheid in. Zoals in alles op de wereld. :? :+
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het verlies nog altijd veel en vele malen, en nog eens vele malen, minder is dan de jaarlijkse schades / ongelukken gebeurd op Nederlandse wegen die vervolgens "geclaimd" worden bij onze Nederlande verzekeringsmaatschappijen.

Tel uit "het" verlies... ;) Dat is pas oprecht spreken van verlies! ;)

Dus denk je dat het daar aan zal liggen? Statistisch gezien zal het weinig zijn. Punt is wel dat mensen denken omdat ze volledig verzekerd zouden met circuit rijden, zij extreem gaan rijden omdat ze denken "het wordt toch wel vergoed". Maar daarentegen denk je dat die mensen zitten te wachten op al dat papierwerk, en eventueel (zwaar) lichamelijk letsel met misschien wel de dood als gevolg? Denk het niet. Dus denk ik persoonlijk dat het aantal gevallen van echt letsel en total loss schade(claims) op circuit toch "vrij minimaal" zal blijven en echt niet dat er honderden claims per week binnenkomen omdat ze allemaal op hun bek zijn gegaan... of zonodig perse de grens op moesten zoeken. (ergens ook wel logisch?)

Aan de andere kant, hoe kan je de grens opzoeken omdat je het uiterste wilt halen uit jezelf, en je weet dat je voorzichtig aan moet doen omdat je weet dat niks of nauwelijk iets vergoed gaat worden... ? (je moet je dus inhouden omdat je voorzichtig wilt gaan rijden, zonder extra risico wat je toch al zou doen omdat je op circuit rijdt)

Met andere woorden, ik vind het gewoon een vorm van "discriminatie". Niet om het een of ander, maar het lijkt erop dat de motorsport een "opoffersport" is. (is het ook vind ik, welke sport niet zul je menig persoon horen denken, maar een andere kettingset kost dus wel even veel meer dan een nieuwe set spar handschoenen voor bij karate...om maar een voorbeeld te noemen. ;) ) Geen wonder dat het zo duur is!

En nee zelfs dat weerhoudt me er niet van om er mee te stoppen, want ik leef er voor, en dat het geld kost, neem ik dan ook maar voor lief in deze maatschappij! Goh moraal van het verhaal, neem alles voor lief in deze maatschappij want verandering zit er toch niet in. (?)

:]

:+

En nee vat deze post niet al te serieus op, maar ergens zit er volgens mij (?) wel een kern van waarheid in. Zoals in alles op de wereld. :? :+

Gemiddeld gaan er per circuitdag ong 5 mensen onderuit, das per ong 200 mensen. Denk dat per dag in nederland ongeveer evenveel motorrijders op de weg onderuit gaan, maar dan wel per 500.000 mensen.

Het laatste beschreven is voor de verzekering een veilige marge om winstgevend je premie te innen. Tel uit je winst :+
 
Ok, dan een paar echte tips....

Ik neem aan dat je je GSXF nu ook niet all risk hebt verzekerd, waarom zou je dat op een circuit wel doen dan? Omdat je meer risico loopt? Ik denk het niet, begin in de beginnersgroep en je zult merken dat je juist minder risico loopt.

Verder, probeer van je eerste dag te genieten, stel jezelf geen enkel doel, anders dan volledig open te staan voor datgene wat je marshall je verteld. Uit ervaring kan ik je melden dat alle (rijtechnische) tips die je van tevoren krijgt, op het moment dat je je eerste sessie gaat rijden volledig uit je hoofd verdwenen zijn:)

Als je na de eerste dag in staat bent om lekker rond te rijden, de lijnen een beetje kent en gewoon erg veel lol hebt gehad, heb je het goed gedaan. Laat je ook niet imponeren door alle stoer uitziende motoren en rijders om je heen, doe gewoon je eigen ding en probeer zoveel mogelijk de marshall in de gaten te houden.

O ja, begin maar vast te sparen... je bent waarschijnlijk binnenkort een verslaving rijker:)
 
Ben zoiezo wel van plan om rustig te beginnen ja.
Ben momenteel wa beperkt verzekerd. En weet niet in hoeverre unive nog n extra verzekering voor circuitrijden aanbiedt...zal dat eens uitzoeken..
Maar als t echt zo lastig is met verzekeren als de meeste hier zeggen dan kan je mss toch altijd nog gewoon zeggen dat je onderuit bent gegaan met je motor (tegen je eigen verzekering) door bv iemand die ineens besloot af te remmen..en er toevallig geen getuigen waren en die gast is doorgereden of zo..maar ja, afhankelijk van hoe t is gebeurd zal de verzekering dan evt de schade dekken denk ik? Ik heb echt geen flauw benul..heb m nog nooit hoeven te gebruiken..
Wat betreft de banden...ik heb de bridgestone bt nog wat eronder zitten..degene die erop horen te zitten gezien t type..
Met mijn vering is nix mis..die is laatst nog gecheckt...dus daar kan t niet aan liggen..bandenspanning kan t ook niet zijn..dat houdt ik nl netjes volgens het boekje bij..
Waarom zou ik (volgens grigio) mijn bandenspanning met 10 % moeten verlagen? je kan toch beter juist een iets te hoge bandenspanning hebben dan een te lage?
P.S. Olie pas ververst dus dat kan t ook niet zijn denk ik...(edkedk) en dat is dus ook gewoon verse olie in de vorkpoten neem ik aan toch?!
 
..
Waarom zou ik (volgens grigio) mijn bandenspanning met 10 % moeten verlagen? je kan toch beter juist een iets te hoge bandenspanning hebben dan een te lage?

Omdat je bandjes flink veel warmer worden op het circuit... :]
(voel ze maar eens na een sessie)
 
Terug
Bovenaan Onderaan