Voordat ik motorrijden opgeef.

Tot nu toe is mijn ervaring dat motoren met windscherm of kuip rumoeriger zijn dan motoren zonder kuip/windscherm. Dat is zelfs al waar voor een minuscuul stuurkuipje. Naked bike dus, of een verrekte goed windscherm.

Helm afsluiten aan de onderkant doet veel. En controleer ook gelijk de plek waar je vizier aan je helm vastzit. Bij mijn (Suomi) helm is dit een groot geluidslek.

Ik heb trouwens dagen dat gepiep in m'n oren juist door oordoppen veroorzaakt word. Vraag me niet waarom, maar als ik ze indoe hoor ik na 20 minuten een zachte piep in m'n oren die er niet is. Ook als ik gewoon binnen zit. 't is maar zo af en toe, dat is het vreemde.
 
Ik heb trouwens dagen dat gepiep in m'n oren juist door oordoppen veroorzaakt word. Vraag me niet waarom, maar als ik ze indoe hoor ik na 20 minuten een zachte piep in m'n oren die er niet is. Ook als ik gewoon binnen zit. 't is maar zo af en toe, dat is het vreemde.
Misschien sluiten ze "te goed" de lucht af, en krijg je druk op je oren?
Helpt het als je eens stevig slikt? Ik bedoel niet de doppen doorslikken (hoewel dat ongetwijfeld ook prima zou helpen ;) ) maar het balanceren van de luchtdruk in je oren? Ik had dat probleem altijd met die kneedbare wegwerp-doppen (nou ja, "wegwerp", ze zijn al geel dus waarom zou je ze ooit moeten wegwerpen? :9 )

Dat van die schermen is precies ook mijn ervaring. Velen denken dat HOGERE schermen juist helpen maar GEEN scherm is stiller. Plus dat je wellicht zonder scherm iets minder hard rijdt wat ook indirect helpt de herrie in te perken...
 
Je kunt professionele oordopjes krijgen, via een speciaalzaak voor
gehoortoestellen e.d., die precies passend worden gemaakt voor jou oor d.m.v.
een mal en vloeibaar rubber!!

Werkt perfekt i.i.g. waterdicht en je hoort ook verdomd weinig!!
Alleen kunnen je oren nog geluiden c.q. trillingen opvangen door je neus!!

Erg stil !!! Volgens mijn achterneef, maar die rijdt geen motor!!

Dove mensen mogen toch gewoon autorijden en motorrijden??

Met vriendelijke groet,

Onno
 
Misschien sluiten ze "te goed" de lucht af, en krijg je druk op je oren?

Met luchtdruk heeft het weinig te maken; ik kan de buizen naar m'n oren gewoon openzetten (handig; ik kan ook gewoon naar 8 meter diepte duiken zonder flessen en zonder 'oorproblemen'), en dat scheelt niks.

Geen idee waar het door komt. Echt irritant is het ook niet, dus ik accepteer het gewoon.

Dat van die schermen is precies ook mijn ervaring. Velen denken dat HOGERE schermen juist helpen maar GEEN scherm is stiller. Plus dat je wellicht zonder scherm iets minder hard rijdt wat ook indirect helpt de herrie in te perken...

Mjah, je went snel aan geen scherm, en dan rij je nog fluitend 180. Persoonlijk vind ik een klein schermpje toch wel fijn, anders ga je zo aan je armen hangen bij flinke tegenwind en een lange rit. Maar elk voordeel heeft z'n nadeel. Voor de topicstarter is geen scherm toch wel de beste oplossing denk ik.

Je kunt professionele oordopjes krijgen, via een speciaalzaak voor
gehoortoestellen e.d., die precies passend worden gemaakt voor jou oor d.m.v.
een mal en vloeibaar rubber!!

Dat zijn de mijne ook. De mijne zijn '105 dB' oordoppen, een maatje zwaarder dan de standaard motorrijders-oordoppen dus. Ik had ze dan ook al voor ik m'n rijbewijs had.

Doppen op maat laten maken is imho toch wel de beste oplossing. 't is relatief duur, klopt. Toch wel 1/3 van de prijs van een paar hele simpele motorlaarsjes. Of 1/4 van de prijs van een simpel textieljack.

Buiten dat je doof word zonder doppen, vind ik het met doppen veel en veel fijner rijden. Niet op de korte afstanden, maar vanaf de 100km kom ik met doppen stukken frisser op plaats van bestemming aan dan zonder doppen.
 
Gebruik voor mijn werk op maat gemaakte oordoppen, geschikt voor zware industrie,
gebruik ik ook voor motorrijden. ik vind dit ideaal, lekker stil, maar je kunt de toeters van andere voertuigen nog horen. ook kun je met de helm af en doppen in nog redelijk goed met iemand praten
(praten lukt altijd wel, maar je kan de ander dan ook nog horen :) )

ga ook idd es kijken bij zo'n gehoortoestellenspecialist (zo mooi woord :) )
deze kan wel advies geven over de verschillende filters.
S^





:+
 
Daar zal ik dan eens achteraan gaan.. hopelijk kan ik ook testrijden met een ruitje ;)

Moet je vragen naar de ruitjes van MDI, daar mag je mee testrijden als het goed is, staat in de folder.

Schubert S1.. die hadden de dealers waar ik ben geweest, niet op voorraad.. maar het blijft een combinatie van factoren.. die helm zal niet de wervelingen onder mijn hals wegnemen. De beste helm die ik tot nu toe getest heb, is de Arai Condor. Die zat echt als gegoten, maar de turbulentieherrie was net zo erg als mijn te ruime Shark.

Met de Schubert S1 kan je bij een aantal zaken mee testrijden. Moet je even over informeren.

miss beetje mosterd na de maaltijd deze antwoorden maar had geen zin om de rest te lezen
 
Koop een motor ZONDER kuip, da's nog effectiever.
Ik hoop dat je snel een oplossing vind, erg vervelend voor je!


Bob (voorheen: BMW R1100RT met oordoppen, nu Buell M2 zonder oordoppen)
Ik zat me inderdaad te bedenken dat ik met mijn CB550 (zonder kuip dus) ook altijd zonder oordoppen reed. Nergens last van, ook niet bij ritten van meer dan 2uur op de snelweg. Pas toen ik mijn FZR kocht (met kuip dus) heb ik oordoppen gekocht omdat ik soms al na ritjes van 20 minuten, 's avonds een pieptoon in mijn oren kreeg.
 
Ik denk ook dat je doofheid wel eens door de ruit kan komen. Vooral als de turbulentie de rand van je helm raakt maakt dit een hoop herrie. Dus op een sportieve motor zou je moeten kiezen voor een iets lagere ruit zodat je hoofd in de niet-turbulente wind terecht komt of voor een dikke toerder waarbij alle turbulentie over je heen gaat. Ga ook eens verzitten en kijk wat het voor effect heeft op het geluid: met je hoofd verder naar voren/boven moet de herrie dan afnemen.

Misschien kun je ook eens proberen om turbulentietape (zigzag tape) op de rand van je ruit te plakken. Ik weet niet of het helpt maar het wordt in de vliegtuig (en schaatspak) wereld gebruikt om grote, onregelmatige turbulentie tegen te gaan en een fijnere turbulentie te krijgen die minder hinderlijk kan zijn.
 
Sinds begin dit jaar heb ik ook last van tinnitus. Bij mij was de uiteindelijke oorzaak een dance feest in een betonnen ruimte waar de muziek gewoon veel te hard stond. Dat was de druppel na 25 jaar concertbezoek en 1 jaartje motorrijden.

Daarna kocht ik een V-Strom DL650, en dat was schrikken. Veel meer lawaai en gebulder dan bij mijn vorige naked GS550. Na veel proberen heb ik nu de oplossing om stil te rijden. Een ruit van MDI, een Schubert S1 en zachte oordoppen van het merk Laser Lite. Ik had ook oordoppen op maat laten maken, maar dat was geen succes. Ze werkten wel goed als ik niet op de motor zat, maar op de motor zat mijn hoofd zodanig in de turbulentie dat de oordoppen in mijn oren zaten mee te bonken en daardoor de tinnitus zelfs gestimuleerd werd. De zachte schuimrubberen oordoppen zitten gewoon klemvast en dempen net zo goed.

Tja, 't is wel jammer dat het nooit meer echt stil zal worden in mijn hoofd...
 
Sinds begin dit jaar heb ik ook last van tinnitus. Bij mij was de uiteindelijke oorzaak een dance feest in een betonnen ruimte waar de muziek gewoon veel te hard stond. Dat was de druppel na 25 jaar concertbezoek en 1 jaartje motorrijden.
Bij mij ook sinds ruim 1 jaar. Toch ook een combinatie van aanleg, gehoorbeschadiging en motorrijden.
Helaas kun je ook tinnitus zomaar krijgen (vraag maar aan mijn tweelingbroer, die geen motor rijdt) en gaat het waarschijnlijk nooit meer over.
Gelukkig went het een beetje...

Ze werkten wel goed als ik niet op de motor zat, maar op de motor zat mijn hoofd zodanig in de turbulentie dat de oordoppen in mijn oren zaten mee te bonken en daardoor de tinnitus zelfs gestimuleerd werd. De zachte schuimrubberen oordoppen zitten gewoon klemvast en dempen net zo goed.

Tja, 't is wel jammer dat het nooit meer echt stil zal worden in mijn hoofd...
Helaas ook mijn ervaring. Een avondje disco levert geen extra oorsuizen op, die is er toch al '(

Een motor zonder ruit en een goede stille helm én gehoorbescherming is de beste remedie tegen oorsuizen. Ik zou het motorrijden er niet voor opgeven.
Zonder bescherming gaan rijden is dus wel heel dom, want dan vraag je om gehoorbeschadiging en mogelijke tinnitus. Maar dat geldt dus ook voor dance feesten etc.

Als je bij de KNO arts terecht komt zal er waarschijnlijk een gehoortest worden gedaan. Bij mij is het oor wat ook suist duidelijk minder in de gehoortest.
Mijn goede oor suist ook niet!
 
Kan iemand me vertellen hoeveel Db een goede set oordoppen minimaal moet dempen?
Ik gebruik nu Praxis oordoppen (herbruikbaar) die 28 Db dempen. Als ik 140 rijdt hoor ik wel windsuizen, maar geen idee of dit nu erg is of niet.

Die dure dingen die je op maat kan maken dempen volgens mij minder dan 28 Db, maar dat weet ik niet zeker...

Laten we zeggen dat ik er "vroeg bij" wil zijn om beschadiging te voorkomen... :)

Wel balen als je dat overkomt zeg
 
t voordeel is als je wat dover wordt..heb je ook geen last meer van windgeruis...dus is het zonde geld om nu dure schuberts te kopen... :P
 
heerlijk, geen gezeik meer aan me kop...

[me]Thunderer flikkert z'n doppies nu de prullenak in O-) [/me]
 
t voordeel is als je wat dover wordt..heb je ook geen last meer van windgeruis...dus is het zonde geld om nu dure schuberts te kopen... :P
i.p.v. windgeruis heb je dan altijd ruis, zeeruis of zo :+
Helaas is het suizen wat dan vaak overblijft een beetje te vergelijken met een piepende monitor... Of allerlei onverklaarbare geluiden.
Je hebt maar 2 oren en wat je kwijt bent aan gehoor, komt echt niet meer terug.
Ik heb wel eens verhalen gehoord van mensen die ernstig last van oorsuizen hadden, die als laatste redmiddel gehoorzenuwen lieten doorsnijden.
Helaas waren ze toen stokdoof, maar 'hoorden' ze nog steeds het suizen '(
Je mag er van mij best grapjes over maken, maar wees voorzichtig met je zintuigen en natuurlijk de rest van je lijf.
 
In eerste instantie heb ik gekeken wat een das voor effect heeft. Het zag er niet uit, maar de das een paar keer om mijn nek heen geslagen zorgde toch voor een iets rustiger motorrijden. Maar voor mijn gevoel was het toch nog teveel. Ik heb nog wat dealers afgestruind en uiteindelijk eentje gevonden die Schubert verkoopt.

Ik heb net een testrit gedaan met de S1 en was stomverbaasd. Ten eerste zat die helm zo goed gesloten dat mijn otoplastieken fout gingen zitten waardoor ze heel veel geluid lekten (klinkt raar, maar is echt zo. daar moet ik nog een keer met Beter Horen over gaan praten). Ik heb daarom weer de gele schuimpies in mn oren gedaan en ben verder gereden.. Toen kwam ik erachter hoe goed die helm was.. wat een rust, wat een stilte. Ik ben via de ring (70 km/u) de snelweg op gegaan (220 km/u O-) ) en het bleef lekker rustig. Wat een GEWELDIGE helm..

Aangezien mijn Micron uitlaat een race-uitlaat zonder db killer is en echt een bak herrie produceert, heb ik een Laser uitlaat besteld en die wordt volgende week geinstalleerd. Dan moet het toch near-perfect zijn. Misschien dat ik over een tijdje een iets lager ruitje neem, maar ik denk dat dat maar een klein verschil zal opleveren (heb wat testjes gedaan op de snelweg met die Schubert).

Al met al lijkt een oplossing toch gevonden te zijn... gelukkig... :]
 
Laatst bewerkt:
Goed voor je dat je dicht bij de oplossing lijkt te zijn. Ik wist niet dat er zoveel verschil was tussen de helmen. Nou ja, goed dat je dit geprobeerd hebt en niet hebt opgegeven bij het zoeken naar een oplossing. Wellicht kun je met andere maatregelen die al eerder genoemd zijn nog meer verbetering bereiken. Alle beetjes helpen hierbij moet je maar denken.

Succes in ieder geval. Ik kom je nog wel eens tegen in de omgeving (of bij een Mega Meeting).
 
Tóppie. Nu maar hopen dat dit een permanente oplossing voor je probleem vormt.
 
hi ik heb een beetje hetzelfde probleem. als ik de helm aan de onderzijde echter afsluit dan is het gebulder al een stuk inder en zou ik tevreden zijn.
ik heb een caberg justisimo en daar zijn geen passende kinstukken voor te vinden. Weet iemand of er ook iets universeels bestaat? dat aant e passen is aan een helm?
een nieuwe helm kan ik op dit moment echt niet betalen.
 
hi ik heb een beetje hetzelfde probleem. als ik de helm aan de onderzijde echter afsluit dan is het gebulder al een stuk inder en zou ik tevreden zijn.
ik heb een caberg justisimo en daar zijn geen passende kinstukken voor te vinden. Weet iemand of er ook iets universeels bestaat? dat aant e passen is aan een helm?
De vraag is of dat wel helpt. Ik heb zelf een helmsok geprobeerd bij mn oude helm die ook een kinstuk heeft, maar geen resultaat. Wat voor de ene helm wel werkt, werkt voor de ander niet. Ligt er blijkbaar ook aan WAAR de wind precies komt. Misschien kun je een das proberen, hielp bij mij ook een beetje.
 
Met goede oordoppen kun je op de motor geen gehoorbeschadiging oploppen omdat die nu eenmaal genoeg dempen.

Het enige is dan je eigen irritatie van het geluid. Verder kun je inderdaa met ander kuipruitje en/of helm nog wat extra veranderen. Een andere motor is misschien ook nog een optie.

Maar schade oplopen kan niet meer met goede doppen. Maar 100.000 km rijden zonder doppen, waarvan zeker 50% snelweg veroorzaakt nog geen bijzondere schade. Ik heb het op laten meten en ik zat voor mijn leeftijd nog boven het gemiddelde...

:)
 
Met goede oordoppen kun je op de motor geen gehoorbeschadiging oploppen omdat die nu eenmaal genoeg dempen.
Ik denk dat een groot aantal KNO artsen het niet met je eens zal zijn. Motorrijden met oordoppen kan zeker beschadiging opleveren.. er zijn nog genoeg andere omstandigheden die het kunnen veroorzaken, zoals overgevoeligheid, demping/kwaliteit oordoppen, turbulentie etc. Het is voor iedereen anders.. de een kan jaren motorrijden zonder problemen, de ander niet..
 
Ik heb niet alle posts in dit topic doorgelezen maar raad je aan eens te gaan proefrijden met een schuberth helm.


EDIT: postings gelezen...
 
voor jou is het probleem in ieder geval opgelost.
daarom heb je dit topic gestart.
nu kan een ander mischien zijn voordeel er ook nog mee doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan