voorste cilinder van V-twin wordt heter

Bert650

MF'er
30 okt 2010
125
0
Bree
Ahoi,

Mischien een stomme vraag maar toen ik net mijn yamaha dragstar 650 even heb laten draaien merkte ik dat de voorste cilinder veel warmer was dan de achterste.

Kan dit kwaad of zit ik me nu zorgen om niets te maken?
 
Niet per se... De voorste cilinder vangt ook (veel) meer rijwind en koelt dus ook harder af, je wil toch beide cilinders op temperatuur hebben dus het zou me niks verbazen als het zo bedacht is. Je kunt altijd even naar de afstelling laten kijken natuurlijk.
 
meestal wordt de achterste warmer als de voorste. aangezien de voorste vol in de rijwind staat en de achterste door de voorste uit de rijwind wordt gehouden.
dus als de voorste warmer wordt als de achterst zal een moeten kijken waarom:
a. de achterste niet warm genoeg wordt
of
b. de voorste te warm wordt.
 
Bij luchtgekoelde V-twins krijgt de achterste cilinder vaak een rijker mengsel om het verschil in koeling op te vangen. Ik kan mij voorstellen dat, bij gebrek aan koeling omdat je hem stationair draait, de voorste cilinder dan warmer wordt dan de achterste.
 
;) ssst, ik ben nieuw hier ;)


Je bent echt net nieuw hier, net een uur geleden ingeschreven, welkom :W


Het kan vanuit de fabriek uit zo afgesteld zijn, het kan ook zijn dat je ene cilinder wat meer doet dan de ander, smerige carburateur, klepspeling, compressie.
Hoe zit het met de temperatuur van je uitlaatbochten?
 
:? Dus synchroon stellen hoeft/kan niet. ?
Synchroon stellen heeft niet zoveel te maken met het mengselsverhouding, meer met het aanleveren van een gelijke hoeveelheid mengsel :P

Zo zijn er bijvoorbeeld ook luchtgekoelde 4-in-lijn motoren waarbij de middenste 2 cilinders af-fabriek iets rijker staan omdat ze net iets minder koeling krijgen.
 
Synchroon stellen heeft niet zoveel te maken met het mengselsverhouding, meer met het aanleveren van een gelijke hoeveelheid mengsel :P

Zo zijn er bijvoorbeeld ook luchtgekoelde 4-in-lijn motoren waarbij de middenste 2 cilinders af-fabriek iets rijker staan omdat ze net iets minder koeling krijgen.

Wis ik niet, maar bij synchroon stellen stel je toch de benzine/lucht verhouding af dmv de bekende regelschroeven, of ben ik nu de weg kwijt ? En heeft de achterste cilinder van een twin niet langere koelribben dan de voorste ?
 
Wis ik niet, maar bij synchroon stellen stel je toch de benzine/lucht verhouding af dmv de bekende regelschroeven, of ben ik nu de weg kwijt ? En heeft de achterste cilinder van een twin niet langere koelribben dan de voorste ?
Synchroonstellen is het afstellen van de gaskleppen zodanig dat alle cilinders bij dezelfde gasstand dezelfde hoeveelheid vacuum genereren. En dezelfde hoeveelheid vacuum komt neer op dezelfde hoeveelheid lucht wat uiteindelijk in de cilinder terecht komt. Maar hoeveel benzine precies bij die hoeveelheid lucht wordt gemengd, dat wordt bepaald door je carburateurs of je injectie.

En ja, het zou best kunnen dat de achterste cilinder langere koelribben heeft dan de voorste :P
 
Synchroonstellen is het afstellen van de gaskleppen zodanig dat alle cilinders bij dezelfde gasstand dezelfde hoeveelheid vacuum genereren. En dezelfde hoeveelheid vacuum komt neer op dezelfde hoeveelheid lucht wat uiteindelijk in de cilinder terecht komt. Maar hoeveel benzine precies bij die hoeveelheid lucht wordt gemengd, dat wordt bepaald door je carburateurs of je injectie.

En ja, het zou best kunnen dat de achterste cilinder langere koelribben heeft dan de voorste :P

De hoeveelheid benzine welke wordt meegezogen door de snelheid van de lucht/onderdruk bepaal je m.i. door het afstellen van het vacuum. Schrijf ik niet over injectie carbs.

Langere koelribben en/of dat bij een V twin de cilinders niet recht achter elkaar staan zorgt voor een betere koeling van de achterste cilinder. :)
 
Laatst bewerkt:
De hoeveelheid benzine welke wordt meegezogen door de snelheid van de lucht/onderdruk bepaal je m.i. door het afstellen van het vacuum. Schrijf ik niet over injectie carbs.

Langere koelribben en/of dat bij een V twin de cilinders niet recht achter elkaar staan zorgt voor een betere koeling van de achterste cilinder. :)
1. Injectie carbs bestaan niet.
2. Dat is toch wat Fiah zegt? :?
 
De hoeveelheid benzine welke wordt meegezogen door de snelheid van de lucht/onderdruk bepaal je m.i. door het afstellen van het vacuum. Schrijf ik niet over injectie carbs.

Langere koelribben en/of dat bij een V twin de cilinders niet recht achter elkaar staan zorgt voor een betere koeling van de achterste cilinder. :)


Dit bepaal je dus door de grootte van de sproeiers.

Synchroniseren is enkel gelijk zetten van de gaskleppen, zodat elke cilinder gelijk presteert.

Door bij een V twin andere sproeier maten voor voor en achterste cilinder te monteren, is er wel een klein verschil in de hoeveelheid benzine die meegezogen wordt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan