De hoeveelheid lucht is ook van invloed. Ik zou zeker niet experimenteren met de hoeveelheid olie, eerder met de oliedikte.Beste scooteraars
Ik heb een algemene (niet merk gebonden) vraag omtrent oliegevulde telescoop voorvorken, en wat men met olie niveaus en diktes bereikt.
Ik weet dat een dikkere olie een stuggere vork geeft. Inveren gaat stugger, uitveren ook. Dunne olie doet het tegenovergestelde.
Meer olie doet de vork stugger inveren, geldt dat ook voor uitveren? Minder olie zorgt voor soepeler inveren, geldt dat ook voor uitveren?
Nu komt het. Stel ik koop een 10W olie en vind dat deze een te soepel veerkarakter geeft. Kan ik dan de vork iets of wat bijvullen om een stuggere vork te krijgen? Of komen er dan ineens meerde (negatieve?) aspecten de hoek om kijken?
Hetzelfde met een vork die te stug blijkt te zijn. Kan ik dan wat olie aflaten om hem soepeler te maken? Of krijg je dan allerlei negatieve neven effecten? Ik kan me namelijk voorstellen dat wanneer het olie niveau te laag is, sommige delen wellicht niet of in mindere mate door de olie beïnvloed worden en dat is niet waar de vork voor gemaakt. is
Met andere woorden:
Moet je een vork altijd afvullen met de voorgeschreven hoeveelheid? Of is hoeveelheid (naast verschillende diktes) ook een geschikte methode om het karakter te veranderen?
Goeiedag ik heb het zelfde met mijn motorfiets. Suzuki gsx 1200 voorvork voelt slap aan met in en uit veren. Heb gelezen dat je ook de veren kunt vervangen van het merk hyperpro. Denk dat dat heel erg veel scheelt. Zeker met het erbij doen van dikkere olie ik ga dat dus zeker ook proberen. ! Succes met je zoektocht naar betere perfectie! Hoor graag als het geholpen heeft de olie alleen !
De hoeveelheid lucht is ook van invloed. Ik zou zeker niet experimenteren met de hoeveelheid olie, eerder met de oliedikte.
Ik heb zelf een motor gehad waarbij de vorige eigenaar had geknoeid met de voorvork.Zit deze gevuld met olie dan valt er niks samen te drukken en zal je poot niet lekker inveren. En bij forcering (diepe kuil in de weg ofzo) kan er teveel druk ontstaan. En die olie moet/wil toch ergens heen dan. Langs de keerringen is dan de ideale uitweg..
Te klein, olie bijvullen, te groot olie eruit.Oke, klinkt vrij logisch.
En stel nou ik vul een poot netjes af volgens specificaties. Ik ga de luchtkamer opmeten en die is te klein, of te groot. Wat kan ik dan doen om het volgens specificaties te krijgen?
Meet de luchtkamer die er nu is en vergelijk deze met de voorgeschreven luchtkamer.Nu komt het. Stel ik koop een 10W olie en vind dat deze een te soepel veerkarakter geeft. Kan ik dan de vork iets of wat bijvullen om een stuggere vork te krijgen? Of komen er dan ineens meerde (negatieve?) aspecten de hoek om kijken?
Oke, dus het maakt in theorie dus niet uit hoe groot de luchtkamer is zolang je de olie maar juist afmeet? Andersom ook, als de luchtkamer juist is is automatisch het olieniveau ook goed? Even er vanuit gaande dat er geen aftermarket onderdelen in de vork zitten.
Maar wat nou als een van die twee juist is, en de ander niet? Je hebt de juiste hoeveelheid olie afgemeten maar de luchtkamer is te groot of te klein? Wat kan je dat doen om de afwijkende waarde te verbeteren?