vraag: alle harleys goed onderhouden?

Nu durf ik ook! *O*

Maar dan ook idd die echte choppers, en niet die standaard HTLFVCL's + parfum + petje.
8-)






Mijn broer, toch een H-D rijder met rechterhandjes incluis passend gereedschap heeft onlangs toegegeven dat; wanneer je op een H-D zo gaat rijden zoals ik cq anderen op hun yoghurt bekers dat de kans bestaat dat:

de levensduur van mijn H-D gedecimeerd wordt

Als ze bij H-D de competitie zouden zijn aangegaan dan waren de harley blokken nu ook 4 cylinders in lijn, dwarsgeplaatst in een alu frame geweest en klonken ze ook als een zwerm muggen on speed/acid. Nee het is wel goed zo. anders kun je je al helemaal niet meer afzetten tegen waar dan ook je je wil afzetten.

Maar ik blijf wel lekker zoemen op mn jap :]
 
8-)






Mijn broer, toch een H-D rijder met rechterhandjes incluis passend gereedschap heeft onlangs toegegeven dat; wanneer je op een H-D zo gaat rijden zoals ik cq anderen op hun yoghurt bekers dat de kans bestaat dat:Als ze bij H-D de competitie zouden zijn aangegaan dan waren de harley blokken nu ook 4 cylinders in lijn, dwarsgeplaatst in een alu frame geweest en klonken ze ook als een zwerm muggen on speed/acid. Nee het is wel goed zo. anders kun je je al helemaal niet meer afzetten tegen waar dan ook je je wil afzetten.

Maar ik blijf wel lekker zoemen op mn jap :]

Interessante vraag voor een eerlijk vergelijk is dan natuurlijk wat de gemiddelde Japanse viercylinder gaat doen indien íe voornamelijk gebruikt wordt bij terrasjes aftokkelen bij 1500 toeren en stapvoets rijden :X O-)
 
Harleys zijn betrouwbaar als men er goed mee omgaat en onderhoudt, vaak schort hier nog wel eens wat aan. Ik zou kiezen voor een EVO (of ouder) daar kunnen onafhankelijk werkplaatsen en jij zelf nog aan sleutelen, moderne machines bevatten electronica en computers en maken je erg afhankelijk van de dealer als er wat is.

In brikken en klassiekers is een topic over het reviseren van een shovel, erg interessant.
 
met een harley krijg je wel veel bekijks van vrouwelijk schoon.
in het jaar dat ik H-D reed wist ik niet wat me overkwam , echt van alle
kanten allemaal lekkere chicks.

nu rij ik weer lekker eenzaam en alleen op m,n BMW , heerlijk die rust.....hahahaha 8-)
 
Koop een Buell, betrouwbaarder en aparter.
Aparter misschien, maar ik denk toch dat HDs wat betrouwbaarder zijn. Niettemin is veel ellende bij Buells het gevolg van knutselwerk aan in/uit-laat in de huiselijke kring en ook de meeste HD dealers hebben erg weinig passie en interesse in het merk en hun gesleutel is navenant.
Bij de oudere Buells (waarvan ik er zelf eentje heb) moet je erg goed opletten dat alle recalls zijn uitgevoerd en dat je de laatste versies hebt van onderdelen als isolators, primary spanners, schokbreker, en olie-pomp aandrijving. Mijn grootste probleem is het breken van het voorste motor-ophangpunt, maar het motorblok is nog steeds erg goed na 105.000 (incl paar trackdagen per jaar). Ook ben ik nog nooit iets verloren (nou ja, het motorblok dus bijna :+ ) of is er zelfs maar een lampje stuk getrild. Wel houd ik de motor weg bij officiele dealers, dat scheelt alvast een hoop kans op ondeskundig geknoei.
 
Onproffesioneel prutsen met een gezonde dosis verstand, in dit geval slimmer :s

Zijn er Buells (types) die standaard wel betrouwbaarder zijn dan Harleys?
 
Onproffesioneel prutsen met een gezonde dosis verstand, in dit geval slimmer :s

Zijn er Buells (types) die standaard wel betrouwbaarder zijn dan Harleys?
Dan 'n Revo blok? :N

XB serie levert weinig problemen op, maar ook dat krijg je wel kapot ;)
 
En als ik Bobbel mag geloven prutsen sommigen professioneel -O-
Tja... Bij mijn Buell is de versnellingsbak gesneuveld omdat de dealer de belt veel te strak had gezet... Na een beurt met remblokken begon de voorrem te piepen en bleek dat de veer-klip verkeerd om gemonteerd was en zichtbaar met een tang geforceerd in positie was gezet... Na vervangen van vorkkeeringen crashde ik de motor bij de eerste rempoging: De voorvork-klem was enkele malen te strak aangedraaid en was daardoor gebroken (3 maanden gesukkeld met mijn schouder, geen cent van de mo-f*cking-co gezien)... Na een beurt bleek maar 1 liter motorolie (ipv 2) in de tank gegooid te zijn en bleken luchtfilter en bougies niet vervangen (wel op de rekening)... Mijn achter-isolators (nieuwe type) werden ongevraagd vervangen met het oude type isolator... Er zat een vreemde rammel in de luchtkast en na openen vond ik een imbus-sleutel...

Afijns, ik kan wel even doorgaan. Dit zijn ervaringen opgedaan bij meerdere dealers. Dit zijn bedrijven die doodleuk 300 pond voor een kleine- en 550 pond voor een grote beurt rekenen voor een doodsimpele luchtgekoelde OHV V-twin met zelf-stellende kleppen, enkele carb (niks te synchroniseren) en spotgoedkope olie / filters / bougies. Je kunt een 4-kleps Ducati rijden voor dat soort geld. En een leenmotor is voor velen een onbekend begrip. "Gelukkig" was al na 1 jaar de garantie-termijn over en sindsdien doe ik vrijwel alles zelf.

Ik zeg er wel bij dat er ook prima dealers zullen zijn, maar let verdraaid goed op dat je een enthousiaste treft. Ik vermoed dat Buells bij veel dealers weinig geliefd zijn vanwege de vele recalls in het verleden (waar een dealer niet zelden financieel bij inschiet) en de geringe winst-marges in vergelijking met HDs.
 
Om een lang verhaal kort te houden en een antwoord te geven op de TS het volgende.

Niet elke Harley is goed onderhouden en ook al ziet hij er netjes uit dan kan er nog ondeskundig aan geprutst zijn. Je moet een beetje geluk hebben bij de aanschaf, in iemand die zelf onderhoud heeft gedaan heb ik nog het meeste vertrouwen. Een gereviseerd blok zegt mij helemaal niets, maar rekeningen kunnen wel waardevolzijn. Een bezoek aan het bedrijf dat de revisie heeft uitgevoerd en navraag doen kan ook helpen, je moet een beetje achterhalen of deze voldoende kennis en materialen hebben om de klus naar behoren te klaren. Er zijn dus veel prutsers op dit gebied!
Overigens is het niet alleen bij Harley zo maar bij ELKE motor, een BMW kan ook voor een hoop problemen zorgen als er verkeerd onderhoud is gepleegd.
 
Om een lang verhaal kort te houden en een antwoord te geven op de TS het volgende.

Niet elke Harley is goed onderhouden en ook al ziet hij er netjes uit dan kan er nog ondeskundig aan geprutst zijn. Je moet een beetje geluk hebben bij de aanschaf, in iemand die zelf onderhoud heeft gedaan heb ik nog het meeste vertrouwen. Een gereviseerd blok zegt mij helemaal niets, maar rekeningen kunnen wel waardevolzijn. Een bezoek aan het bedrijf dat de revisie heeft uitgevoerd en navraag doen kan ook helpen, je moet een beetje achterhalen of deze voldoende kennis en materialen hebben om de klus naar behoren te klaren. Er zijn dus veel prutsers op dit gebied!
Overigens is het niet alleen bij Harley zo maar bij ELKE motor, een BMW kan ook voor een hoop problemen zorgen als er verkeerd onderhoud is gepleegd.
Maar.... Als je zo tussen de regels doorleest, zijn Harleys (en derivaten) toch wel behoorlijk afhankelijk van tijdig en zorgvuldig onderhoud. Vermoedelijk meer dan een gemiddelde Japanner. Het risico dat je een kat in de zak koopt is dus eerder groter dan kleiner dan gemiddeld.

Of is dat geen terechte conclusie?
 
Maar.... Als je zo tussen de regels doorleest, zijn Harleys (en derivaten) toch wel behoorlijk afhankelijk van tijdig en zorgvuldig onderhoud. Vermoedelijk meer dan een gemiddelde Japanner. Het risico dat je een kat in de zak koopt is dus eerder groter dan kleiner dan gemiddeld.

Of is dat geen terechte conclusie?


Geldt vooral voor de oudere harleys zoals de Shovel types. Bij de Evo valt dat wel mee, mits origineel en uiteraard tijdens aankoop ook goedlopend. Geen L%L verhaal van het ligt aan een sproeiertje of er moeten nieuwe bougies in, als ie niet goed loopt niet kopen of rekening houden met een revisie.
 
Interessante vraag voor een eerlijk vergelijk is dan natuurlijk wat de gemiddelde Japanse viercylinder gaat doen indien íe voornamelijk gebruikt wordt bij terrasjes aftokkelen bij 1500 toeren en stapvoets rijden :X O-)
Mijn "gemiddelde" jap moet daar niets van hebben. Die voelt zich beter met het 7 voudige aan RPM's en stapvoets is enkel vragen om een te heet blok dus ja dan is zo'n H-D beter geschikt :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan