Heel in 't kort, het is al vaak beschreven in dit forum.
Er zijn 2 soorten dynamo's op de motorfiets. De ene bestaat uit een ring van spoelen, meestal aan een zijdeksel op het carter. Daaromheen draait een vliegwiel met magneten. Dit draait als ik me niet vergis altijd in een oliebad.
De andere is een rotor met spoelen, met 2 sleepringen waar koolborstels op liggen. BMW, MZ, en ik meen ook de Diversion 900 en anderen.
Dat is het uiterlijk.
Dan heb je bij het eerste model minstens drie draden, die elk spanningvoerend zijn, dit kan oplopen tot 70 volt of meer wisselstroom, dat is AC op je meter. Soms is er een aparte massadraad, dat moet je kunnen terugvinden in je handboek.
Bij de modellen met sleepringen en koolborstels is er in ieder geval een draad vanaf regelaar/controlelampje naar de ene borstel, de andere draad van de borstels dan aan massa.
Uit elk van deze typen dynamo komt wisselstroom. Deze moet eerst worden gelijkgericht, dat gebeurt met een stel diodes, soms zie je deze zitten op de diodeplaat, ( BMW, MZ, anderen) soms zit dit geintegreerd in de regelaar. Na de diodes komt de regelaar, deze zorgt ervoor dat de spanning die door de dynamo wordt opgewekt, omlaaggehaald wordt naar ongeveer 13,5 tot 14 volt. Dan gaat het naar de accu en vandaar naar contactslot, allerlei zekeringen en relaisen, en de gebruikers. Soms wordt hier de ontsteking afgehaald, soms ook gaat de ontsteking met een aparte spoel (Honda CX 500, Honda XL 125 om er een paar te noemen die ik gehad heb en die ik ken) naar bobine en bougie.
Om nu het zootje te meten kun je beginnen om de accuspanning te meten bij draaiende motor. meter in de stand 20 Volt DC. Als het goed is zit je nu op 13,5 tot 14 volt. Bij stilstaande motor, en een accu die niet bloednieuw is en niet pas helemaal tot z'n dak geladen is, meet je rond de 12 Volt.
oke, bij draaiende motor okee.
Zet nu je licht aan en kijk of de spanning zakt. Als alles goed is moet de spanning nog steeds bij die 13,5 of meer zijn.
Als de spanning nu zakt heb je een probleem in je lichtcircuit.
Meet ook eens bij draaiende motor op de draden tussen dynamo en regelaar. Meter in AC bereik, de laagste stand is dan vaak 200 Volt. Je moet nu bij toenemende toeren een spanning tot 70 of zelfs 90 volt meten, dan is de dynamo ook okee.
Als er ernstige afwijkingen zijn moet je kijken in welk deel van het electriek: lampen, richtingaanwijzers, enz.
Hier kun je met de ohmmeter positie van je meter meten of er sluiting is naar massa. Wel contact af, en eventueel plus van de accu even losnemen. De ohmmeter houdt niet van externe spanning.
Dt is wat ingewikkelder, moet je ook een beetje de waarden kennen van de verschillende gebruikers: Sommige klaxons trekken ruim 4 Amp, dan heb je het over amper 3 Ohm, dat is moeilijk te meten. Grootlicht is koud lage weerstand, maar een paar Ohm moet je meten. Dit kun je ook voor jezelf uitzoeken door eens een koude koplamplamp door te meten, en een koude knipperlamp, dan krijg je een idee van wat je zou moeten meten.
Ga er maar vanuit dat als een electrisch ding ( lamp, klaxon, knipperlicht) moet werken, er in ieder geval stroomverbruik is en er dus een bepaalde weerstand, dus meer dan 0 Ohm moet zijn. Het enige electrische ding dat geen weerstand zou moeten hebben is de amperemeter, maar die zie je niet veel op moderne motoren.
Zoek het uit, veel plezier ermee en succes!
Groeten,
Eduard