Vraag over motorbok

BMWTouring

MF'er
12 jul 2011
88
0
Groningen
Zie veel threads...maar stel de vraag toch nog maar een keer. Dit aangezien ik uit de andere threads voor mijzelf geen antwoord kan halen.

Ik wil de motor geheel demonteren. (Suzuki TL1000). Dus alles eraf en eruit. Nu is de schuur (nog niet) zo ruim dat ik er een motorheftafel in kwijt kan zonder dat je "propperig" wordt.

Maar is een motorheftafel wel noodzakelijk??? Op het circuit moet ik ook "gewoon" sleutelen.

Paddockstands zijn leuk, maar dan kan ik de voorvork er niet uithalen....

En een "Minilift voor motoren" moet ik deze niet borgen met spanbanden? Dit om het omvallen uit te sluiten. Deze laatste lijkt mij wel de meest nuttige op dit moment. Kan ook mee naar het circuit. En ik dacht het motorblok verwijderen als al het andere eraf is. Laten zakken en voila.

Wat denken jullie?
 
met een hefttafel alleen krijg je de voorvork er ook zeker niet uit.
en er zijn paddockstands waarbij de voorvork er wel uit kan :) heb er zelf 1tje staan

zoals hierboven ; het is wel makkelijker , maar zeker geen vereiste.
je kan een wat betere positie voor je lichaam creeren ...
je moet gewoon probleemoplossend denken.
ik heb ook geen heftafel. en mijn motor hangt regelmatig spanband oid aan het plafond van mn garage .
maar waarom ga je de TL helemaal uit elkaar halen , erop rijden is toch veel leuker ;)
 
Gewoon álles demonteren totdat je een kaal rollend chassis hebt, dan kan je hem gewoon met een paar spanbanden ophangen en de wielen, voorvork en swingarm eruit halen.

Of als je hem niet op kan hangen kan je hem dan, als ie volledig kaal is, ook simpelweg op kop op een paar kratten bier ofzo zetten en dan pak je van boven de wielen eruit. In beide gevallen alleen eerst even alle bouten/moeren vast voor de tijd losdraaien.


Zo'n minilift heb je lijkt me maar weinig aan. Die ondersteund maar op 1 punt, daar heb je niet zoveel aan als je beide wielen eruit wil halen. Dat werkt alleen bij crossers, die zijn een stuk lichter en hebben nog een dubbele framebuis onder het blok lopen. Daar kan je de motor nog fatsoenlijk op uitbalanceneren/vastzetten en tot het frame strippen.
 
Laatst bewerkt:
Een heftafel is mijns inziens meer een "modeverschijnsel" net als paddock stands.

Ik sleutel altijd zonder.
Een krik en wat blokken hout, of wat sjorbanden waar je je motor mee op kan hijsen/op hoogte houden als je je voorvork/voorwiel of achterbrug/achterwiel er uit wilt halen is wel noodzakelijk.
 
Een heftafel is mijns inziens meer een "modeverschijnsel" net als paddock stands.

Ik sleutel altijd zonder.
Een krik en wat blokken hout, of wat sjorbanden waar je je motor mee op kan hijsen/op hoogte houden als je je voorvork/voorwiel of achterbrug/achterwiel er uit wilt halen is wel noodzakelijk.

dat vind ik wel errug kort door de bocht hoor, mode verschijnsel net als paddockstands
met een brug is het juist relaxed dat je op hoogte kunt werken...

tuurlijk kun je zonder sleutelen , zeker als je je wiel er maar af en toe eruitmoet pakken.
maar met stands is toch iets minder moeite doen , en staat toch best stevig(quali stands dan)

ik krik mn motor liever niet op met een blok hout onder het spruitstuk ... wat ook velen doen.
 
met een hefttafel alleen krijg je de voorvork er ook zeker niet uit.
en er zijn paddockstands waarbij de voorvork er wel uit kan :) heb er zelf 1tje staan
:^ paddock stand + balhoofdbok. Werkt inderdaad ideaal als de voorvork eruit moet.

Er zijn ook standaards die je in de as van de achterbrug bevestiging schuift. Met een paar spanbanden kan je dan voor- en achterwiel van de grond houden. Heb zo geen link maar er zijn vast mensen die dat wel bij de hand hebben.
 
Vroeger altijd alles zonder heftafel,schaarkrik,padockstand gedaan,gewoon op de grond,
en dat ging prima,tegenwoordig heb ik een heftafel,padockstands,schaarkrik enzzz,dat werkt
gewoon vele malen makkelijker,noodzakelijk is het allemaal niet maar werkt wel een stuk fijner.
 
Mwah heftafels, spanbanden en paddockstands is met name handig met normaal onderhoud, werk aan de koppeling, ketting, remmen enz. enz.

Als je een motor gewoon tot op het frame wil strippen brengt het niet zo veel (alles wat je er extra omheen zet kan zelfs in de weg zitten), een schaarkrik kan evt. handig zijn om het blok er onderuit te halen maar dit is evt. ook met een krat bier te doen. Als het blok er eenmaal uit is en hij is verder kaal is het geheel zo hanteerbaar dat je de wielen en vorken er zo uit pakt zonder speciaal gereedschap.
 
Tot zover heb ik hem nu:
motor_0.jpg

motor_4.jpg


Alleen onder zie ik niet echt iets om een krik onder te zetten.....moet het op het spruitstuk? Ben ik zeker geen voorstander van.

motor_2.jpg
 
Uitlaat en alles demonteren, kratje bier op kop onder het blok.

Dan ff 2 man om hulp vragen, dan kan 1 persoon de laatste 2 blokbouten eruithalen en de andere 2 tillen het blok langzaam uit het frame op het kratje. Zo doe ik het meestal.

Kan evt. oo
 
:^ paddock stand + balhoofdbok. Werkt inderdaad ideaal als de voorvork eruit moet.

Er zijn ook standaards die je in de as van de achterbrug bevestiging schuift. Met een paar spanbanden kan je dan voor- en achterwiel van de grond houden. Heb zo geen link maar er zijn vast mensen die dat wel bij de hand hebben.

deze(n) gebruikte ik bij mijn Jappen ;)

 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan