vraag over oudere motor

t.i.m.o.n

MF veteraan
13 mrt 2005
2.983
259
Rhenen
hallo

Misschien een stomme vraag
omdat ik momenteel bijna niet meer rij vanwege de kids en andere hobby's wil ik een wat oudere goedkopere motor kopen.
Ik gebruik de motor dan af en toe tijdens een avondritje en dan is het ook wat minder erg als er een keer een krasje op komt in mijn overvolle schuur haha.
Mijn oog valt op een CBR 600 F in goede technische staat die ik van een mooi prijsje kan overkopen.
Ik weet dat dit hele betrouwbare motoren zijn. Ik weet ook wel op wat voor zaken ik moet letten. Waar ik alleen mee zit is het volgende. Is er een grote kans dat bepaalde pakkingen zoals koppakking, voetpakking etc. sneller slijten of lek zijn wanneer een motor al wat ouder is (95) Of slijt een goede pakking van Honda niet zo snel?
 
De CBR600f heeft geen voetpakking dus dat is al een zorg minder.

Maar inderdaad: Spanningsregelaar, nokkenaskettingspanner en de brandstofpomp willen na een halve ton nog wel eens de geest geven. Voor de rest de normale slijtagedelen.
 
cbr 600 f pc 25 is zeer betrouwbaar. Heb er 2 gehad. Maar een beetje saai als motorkarakter.
1 keer defecte spanningsregelaar gehad en een defect kraantje (ouderdom). Membraam deed haar werk niet meer en strandde met panne langs de weg.
De staat van de kuipen, liefst rood/witte kleur en originaliteit bepaald de prijs van die brommers.

Een suzuki sv650 eerste generatie ben ik grotere fan. Heeft meer karakter. Maar och. pak die cbr maar.

Tussen mijn eerste 2de hands cbr 600 f en de 2e zat 26 jaar tussen.
eerste keer vond ik het een powerbeest, de 2e aanschaf een leuk kwaliteitsproduct. Heb ze niet lang gehad.
20220428_161940.jpg
 
Ik ging er al helemaal voor zitten, heb m'n vingers geknakt voordat ik wat neertyp...
Beetje blij gemaakt met de kreet "oudere" motorfiets, blijkt het een dood vogeltje...
Niks geen BSA, Nimbus of NSU...maar een Honda uit '95..

Vuk zeg...da's toch niet oud?
Bovengenoemden starten gegarandeerd na een decennium stilstand, dat zie ik de CBR nog niet doen.
Maar vooruit; ieder z'n ding.

Veel plezier met de Honda; als je die stuk krijgt ben je een hele grote 👍

😉
 
Met de Honda is niets mis. Maar elke keer als je het ding wil gebruiken de carburateurs schoonmaken is heel vervelend. Een carburateurfiets moet je tegenwoordig regelmatig gebruiken. Ik zou dus voor een injectiefiets gaan kijken.
 
  • Eens
Waarderingen: M14
Met de Honda is niets mis. Maar elke keer als je het ding wil gebruiken de carburateurs schoonmaken is heel vervelend. Een carburateurfiets moet je tegenwoordig regelmatig gebruiken. Ik zou dus voor een injectiefiets gaan kijken.
Ik denk:
Als je 5x per jaar 100 km rijdt: april, juni, augustus en oktober.
Als je alleen Shell V-power of BP-Ultimate tankt.
In december en maart de accu een dag aan een druppellader hangt.
Dan zal een CBR600F elke keer starten.
Sommige carburateur motoren hebben een probleem met e10 als ze lang stilstaan.
Een kapotte nokkenaskettingspanner hoor je direct aan een enorm geritsel uit het blok.
De spanningsregelaar kun je eenvoudig checken door de accuspanning te meten als de motor draait. Ideaal is iets tussen de 13,8 en 14,4 volt denk ik.

Voor alle duidelijkheid: ik heb geen CBR600F. Ik heb wel een CBR900RR uit ‘93 en de betrouwbaarheid komt denk ik aardig overeen.
 
Laatst bewerkt:
hallo

Misschien een stomme vraag
omdat ik momenteel bijna niet meer rij vanwege de kids en andere hobby's wil ik een wat oudere goedkopere motor kopen.
Ik gebruik de motor dan af en toe tijdens een avondritje en dan is het ook wat minder erg als er een keer een krasje op komt in mijn overvolle schuur haha.
Mijn oog valt op een CBR 600 F in goede technische staat die ik van een mooi prijsje kan overkopen.
Ik weet dat dit hele betrouwbare motoren zijn. Ik weet ook wel op wat voor zaken ik moet letten. Waar ik alleen mee zit is het volgende. Is er een grote kans dat bepaalde pakkingen zoals koppakking, voetpakking etc. sneller slijten of lek zijn wanneer een motor al wat ouder is (95) Of slijt een goede pakking van Honda niet zo snel?
Zo te lezen is de aanbieding die je beschrijft OK voor wat je van een motor verwacht. Maar er is vast meer vergelijkbaars te koop voor je budget. Ben je bereid om alternatieven te overwegen? Zo ja, aan wat voor soort budget zit je te denken?

PS de meeste motoren die nu "oud" zijn zullen niet de (heel erg) slechte motoren zijn. Want: die heel erg slechte motoren zijn er door natuurlijke selectie toch al niet meer.
 
Ik ging er al helemaal voor zitten, heb m'n vingers geknakt voordat ik wat neertyp...
Beetje blij gemaakt met de kreet "oudere" motorfiets, blijkt het een dood vogeltje...
Niks geen BSA, Nimbus of NSU...maar een Honda uit '95..

Vuk zeg...da's toch niet oud?
Bovengenoemden starten gegarandeerd na een decennium stilstand, dat zie ik de CBR nog niet doen.
Maar vooruit; ieder z'n ding.

Veel plezier met de Honda; als je die stuk krijgt ben je een hele grote 👍

😉

Die discussie heb ik al eens gevoerd "live" met de oude garde. Keer op keer.
Oud is iets relatiefs. Kinderen lopen nu rond met T-shirts bedrukt op straat met "Who the fuck is Kurt Cobain?"

Toen ik classic racete was het een vast gespreksonderwerp in de paddock.
De oude garde (in de organisatie) bleef maar vasthouden als uiterste datum 31/12/1972 voor deelname classic motoren. En liefst geen japanners.
Dat hebben ze heel lang volgehouden. (In België)
Met lede ogen en dik tegen hun zin zijn er nu classen waar ze racen met verschrikkelijke "Tupperware"brommers a la zxr400. Een gruwel voor de senioren. Plastiek, waterkoeling, betrouwbaar, goede wegligging, geen trillingen, geen vibraties. Dat is dus geen motorfiets....
De jeugd dit en de jeugd dat.....
maar de jeugd heeft geen geld....dan moeten ze ook niet racen of zelf het sleutelen aanleren was het weerwoord. Toen wij zo oud waren....(geeuw)

Nu ik hun leeftijd stilaan begin te benaderen moet ik ook slikken dat het zo snel gaat. De tijd en de motoren. De eerste R1 jaargangen worden al toegelaten in bepaalde disciplines onder het predicaat "classic".
ZX9r is al van 1994. Duc 996 is bijna 25jaar oud.....
 
Leuk zulke puristen. ik merk dan op dat automatische vervroeging van de ontsteking en een spanningsregelaar i.p.v. domweg een weerstand eigelijk ook best hi-tech was.

Het argument injectie vs carbs ben ik in principe voor injectie voor het gemak. MET CARBS IS ECHTER NIETS MIS: Als je een lange periode van rust aan ziet komen (zeg een half jaar) kun je een brandstofstabilisator kopen om de brandstof langer goed te houden. Ook kun je de carburateurs leegmaken.

Het verradelijke is wel dat veel mensen die "lange periode van rust" niet zien aankomen: Plots is men vijf jaar verder en moet zo'n apparaat weer gereanimeerd worden.
 
Leuk zulke puristen. ik merk dan op dat automatische vervroeging van de ontsteking en een spanningsregelaar i.p.v. domweg een weerstand eigelijk ook best hi-tech was.

Het argument injectie vs carbs ben ik in principe voor injectie voor het gemak. MET CARBS IS ECHTER NIETS MIS: Als je een lange periode van rust aan ziet komen (zeg een half jaar) kun je een brandstofstabilisator kopen om de brandstof langer goed te houden. Ook kun je de carburateurs leegmaken.

Het verradelijke is wel dat veel mensen die "lange periode van rust" niet zien aankomen: Plots is men vijf jaar verder en moet zo'n apparaat weer gereanimeerd worden.
Heb ik wel weer een mooi projectje.


Maar heel eerlijk is ee niks mis met carburateurs. Gewoon e5 in gooien en geen e10. Spul staa hier ook wel eens een maand stil en doet het dan ook gewoon normaal
 
Dank allen! er zijn veel alternatieven. ik heb nu een gsx 750 f. ook niet de jongste motor maar ik wil een kleinere motor, gsx 750 vind ik net te lomp voor af en toe een avondritje. ik hoef er namelijk geen woon werkverkeer meer mee te doen.
cbr 600 f heb ik ook altijd een tijdloos model gevonden.
 
Ik ging er al helemaal voor zitten, heb m'n vingers geknakt voordat ik wat neertyp...
Beetje blij gemaakt met de kreet "oudere" motorfiets, blijkt het een dood vogeltje...
Niks geen BSA, Nimbus of NSU...maar een Honda uit '95..

Vuk zeg...da's toch niet oud?
Bovengenoemden starten gegarandeerd na een decennium stilstand, dat zie ik de CBR nog niet doen.
Maar vooruit; ieder z'n ding.

Veel plezier met de Honda; als je die stuk krijgt ben je een hele grote 👍

😉
hahaha heb je gelijk in!
 
Die discussie heb ik al eens gevoerd "live" met de oude garde. Keer op keer.
Oud is iets relatiefs. Kinderen lopen nu rond met T-shirts bedrukt op straat met "Who the fuck is Kurt Cobain?"

Toen ik classic racete was het een vast gespreksonderwerp in de paddock.
De oude garde (in de organisatie) bleef maar vasthouden als uiterste datum 31/12/1972 voor deelname classic motoren. En liefst geen japanners.
Dat hebben ze heel lang volgehouden. (In België)
Met lede ogen en dik tegen hun zin zijn er nu classen waar ze racen met verschrikkelijke "Tupperware"brommers a la zxr400. Een gruwel voor de senioren. Plastiek, waterkoeling, betrouwbaar, goede wegligging, geen trillingen, geen vibraties. Dat is dus geen motorfiets....
De jeugd dit en de jeugd dat.....
maar de jeugd heeft geen geld....dan moeten ze ook niet racen of zelf het sleutelen aanleren was het weerwoord. Toen wij zo oud waren....(geeuw)

Nu ik hun leeftijd stilaan begin te benaderen moet ik ook slikken dat het zo snel gaat. De tijd en de motoren. De eerste R1 jaargangen worden al toegelaten in bepaalde disciplines onder het predicaat "classic".
ZX9r is al van 1994. Duc 996 is bijna 25jaar oud.....
Klopt! toch vind ik de oudere modellen iets hebben. Tegenwoordig is het allemaal zo ielig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan