vraag van een nieuweling

newbie273

Rookie
9 mei 2008
11
0
Geachte forum-leden,

Hoewel niet meer zo heel erg jong heb ik sinds een half jaar het motorrijbewijs en helemaal gek van de Honda Deauville. Het nieuwe model is me wat te duur waardoor ik op zoek ben naar een occasion (ntv 600). Helaas heb ik net zoveel verstand van een motor als een koe van breien (geintje). Daar schuilt dan gelijk het gevaar om een kat in de zak te kopen. Er zijn heel veel vragen waar ik nog geen antwoord op heb. Internet zal mij op termijn wel wat wijzer maken (hoop ik). Graag zou ik één vraagje hier willen stellen. Mijn oog is dus gevallen op de Honda Deauville, laten we zeggen uit 2002 of 2003. Als ik zo ga snuffelen dan lopen de prijzen en gereden kilometers nogal uiteen. Natuurlijk ook weer afhankelijk van de eventuele accesiores. Doch ik vraag me af hoeveel kilometers een motor zoal kan rijden voordat er wezelijke mankementen tevoorschijn komen? Ik ga dan wel uit naar de ideale omstandigheden. Nooit gevallen of ongeluk gehad, altijd netjes onderhouden enz. Nu zie ik veel verschillen. De één heeft amper 25000 op de teller terwijl de ander 55000 op de teller heeft staan. Van auto's kan ik het best aardig inschatten, doch van een motor totaal niet. Wil/kan me iemand ietsje verder heplen?

Groet.

MK
 
Ik heb de NTV650 revere gehad, die beviel me uitermate goed. Was niet kapot te krijgen (ook met 10 graden vorst, deed hij het) Deze had 78000 op de teller toen ik heb kocht en heb hem met iets meer dat 95000 verkocht.

Die deuville vond ik log sturen ivm de ntv650 (of de nt650 hawk).

Aangezien de deauville ong hetzelfde blok heeft, zal deze zeker tot 100000km weinig motorische problemene geven.
 
Hoi,

Bedankt voor jullie reactie. Inderdaad begrijp ik dat de history belangrijk is. Maar ik lees erg veel over het simpele terugdraaien van tellers en natuurlijk het ogenschijnlijk vertoon van goed onderhoud. Natuurlijk zou ik naar de history vragen en de motor kritisch bekijken. Maar mijns inzien is dat (zeker voor een leek) geen enkele garantie of goed met de motor is om gesprongen. Of zie ik het nu te zwart in??

MK
 
tweedehands kopen zal altijd een gok zijn.
Er loopt net een topic over het warmdraaien van een motor en de evenredige slijtage.
Het probleem is dus dat slijtage bij mishandeling van de moto niet eenvoudig vast te stellen is zolang er geen zeer duidelijke aanwijzingen zijn (olieverbruik en dergerlijke).

Zelf rij ik met een tweedehands (of zesdehands) rond en die draait al een heel eindje goed, geluk gehad dus.
Ook een mooie onderhoudshistorie is geen garantie op misbruik, maar zeker een pluspunt.

maar als de verkoopster mooie ogen en grote t***** heeft zou ik hem zeker kopen O-)
 
Laatst bewerkt:
Ylon,

Hahahahahaha,

Mooie ogen en grote T**********... ik zal het onthouden.


bedankt voor je reactie.

MK
 
Zoals Ylon zei 2 hands is altijd een gok

Heb 2 jaar geleden een motor gekocht bij de dealer.

1ste eigenaar onderhoud oke al ze beurten gehad en de hele meuk

Had op dag 3 problemen en bleef prolemen hebben dealer kon t niet vinden en tegen de garantie einde gezegd dat ik een andere motor wilde aangezien ik meer kilometers op een leenmotor had gereden dan op me eigen moto.

kreeg een andere 3 jaar ouder zelfde type BMW R 1100RT en daar rij ik probleemloos al 2 jaar mee....

tis wat je maar treft

succes in ieder geavl met zoeken
 
Hoi oneeye,


Bedankt voor de reactie. Inderdaad is een occasion altijd een gok. Maar dat is bij een auto ook niet anders. Ook het idee dat het veiliger zou zijn om een voertuig bij een dealer te kopen en niet particulier gaat niet altijd op!!!!! Oké, je hebt dan wel garantie, daar is dan ook alles mee gezegt!

Ik denk (kort door de bocht) dat men gewoon geluk moet hebben. Maarja, in deze tijd is elke euro er één. Toch? Dus dan wil je je ook zó goed mogelijk voorbereiden om geen kat in de zak te kopen... Maar het blijft moeilijk om dat te realiseren. Zeker voor een leek.

Iedereen tot nu toe hartelijk dank voor jullie reacties.


MK
 
Waar woon je en waar heb je wat zien staan? Wellicht is er een behulpzame MF-er in je buurt, die het leuk vindt om samen een kijkje te nemen... ;)
 
Misschien heb je hier iets aan? een beetje veel, maar liever te veel dan later problemen ;)

moet er eerlijk bij vertellen dat ik deze info ooit eens ergens van het net heb geplukt, maar ik weet niet meer precies waar. Mocht ik er nog achter komen waar ik het ooit vandaan had, dan zal ik er alsnog een bronvermelding bij zetten.

Checklist Motor :

Vooraf
Is het blok warm? (onderkant voelen) anders kun je niet testen hoe hij koud start.
Naar garantie informeren

Voorkant
• De velg. (beschadiging velgrand)
• Vorkpoten (beschadiging? recht? Functioneerd goed?) (Als voorvork recht is, loopt spatbord evenwijdig aan wiel)
• Werkt de voorvering soepel?
• Staat van de remblokken
• Draai voorwiel rond, dit moet soepel kunnen. Kijk of er geen slag in zit en controleer het profiel van de band. (minimaal 1.0 mm) Zijn de banden erg aan de zijkant afgesleten? (vaak zeer schuin, dus hard, door de bocht geweest)


Sturen (Zet de motor op de middenbok met voorwiel los van de grond)
• Controleer of er speling zit op de voorvork of voorwiel.
• Draait de voorvork soepel van links naar rechts?
• Stand remvloeistof? (lage vloeistofstand kan versleten remblokken betekenen)
• (val)schade aan het stuur?

Achterkant
• Kijk of het achterwiel recht in de achtervork staat (merkstreepjes op achtervork)
• De velg (beschadiging velgrand)
• Zit er speling op het achterwiel?
• Controleer profiel achterband (minimaal 1.6 mm)
• Kijk of de remhevel al op de limiet zit (versleten remmen)
• Zet stuur recht en ga een paar meter voor de motor zitten en kijk of de wielen in één lijn staan
• In geval van kettigaandrijving: de staat van ketting en tandwielen, en spanning van de ketting.

Motorblok
• Lekt er olie uit kleppendeksel, cilinderkop- en voet en carterafdichtingen ?
• Water lekkage?
• Rubberen leidingen bros?

Diversen
• Zit er roest op de motor?
• Functioneerd voor- en achterlicht? Remlicht? Richtingaanwijzer?
• Afstelling koplamp in orde?
• Accu (Toestand polen? Stand accuzuur? Behuizing? Slangetje aan accu?)
• Laat de dagteller zich resetten?
• Erg beschadigde, of juist fonkelnieuwe voetsteuntjes kunnen op hard rijden of een valpartij duiden.
• Lopen alle hendels soepel? (Afstelmogelijkheid op de maximale stand?)

Motor
• Start soepel met koude motor?
• Stationair geluid hapert niet?
• Stationair toerental niet te hoog?
• Kleur rook mag niet te blauw of (te) zwart zijn


Proefrit
• Slipt de koppeling bij versnellen in de hoogste versnelling? (Versleten koppelingsplaten?)
• Geeft de motor bij het inschakelen van de eerste versnelling een grote schok, met de koppeling ingeknepen? (Versleten koppelingsplaten?)
• Knallen uit de uitlaat bij gas loslaten? (uitlaat niet in orde)
• Maakt de transmissie zingende geluiden?
• Rammelen of ratelen bij lage toerentallen? (distributieketting?)
• Werken kilometerteller, snelheidsmeter, toeren teller goed?
• Remt goed?
• Trekt de motor één kant op, of volgt ie keurig zijn weg? (losse handen)
• Na de proefrit nogmaals controleren op lekkages.

Tot slot:
• Zijn alle sleutels voorhanden?
• Kloppen de papieren? (klopt het framenummer?)
• Wat is de geschiedenis van de motor? (vorige eigenaar)

Aandachtspunt Controle

Motorblok Zijn de kleppendeksel, cilinderkop- en voet en carterafdichtingen vrij van
olielekkage?
(het beste na een proefrit) Is er sprake van een waterlekkage bij het koelsysteem?
Zijn de koelslangen bros?
Zijn de (rubberen) inlaatspruitstukken bros?
Uitlaat Bij een niet originele demper: voorzien van een keurmerk (EG-ABE)?
Wanneer er met de hand tegen de demper geslagen wordt, rammelt er dan wat?
Zo ja, zitten er schotten los!
Zit er roest op het systeem?
Zijn er sporen van een ongeval?
Armaturen Laat de dagteller zich "resetten"?
Functioneren de kop-, achter-, en remlampen? En de toeter?
Zijn er sporen van een ongeval op de knipperlichten?
Sleutels Zijn alle sleutels voorhanden?
Functioneert het stuurslot?
Functioneertest van alle sloten.
Hydraulische leidingen Verouderd (ouder dan 4 jaar)?
Bros? Week? Zacht?
Hendels Lopen soepel? Afstelmogelijkheid op de maximale stand?
Buddyovertrek Scheuren? Uitgescheurd? Bedekt onder een sticker? Is het een originele overtrek?
Wanneer dit niet het geval is, is het geheel correctgemonteerd?
Tank Met een zaklamp de binnenkant bekijken, roestvorming?
Stuuruitslag Onbeschadigd? Wanneer beschadigingen te zien zijn, kan het duiden op eenongeval.
Balhoofdlagers Motor opbokken. Voorwiel vrij maken,stuur van links naar rechts draaien. Dit moet
soepel en zonder tegenstribbelengaan.
Motor met het voorwiel tegen een muur zetten. Nu meerdere malen krachtig het
stuur richting de muur drukken. Dit mag niet gepaard gaan met speling en kraken
Binnenpoten v/d voorvork Met een vinger langs de binnenpotenbewegen. Wanneer deze droog zijn, kan
het duiden op kapotte keerringen.
Voorwiel Heeft het voorwiel speling? Het voorwiel met beide handen krachtig in de rijrichting
bewegen. Dit moet zonder speling geschieden. Geven alle spaken dezelfde toon?
Een ComStar- wiel van Honda. Alle klinknagels dienen vast te zitten.
Voorband Profieldikte van minimaal 1.0 mm. Zitten er scheurtjes in de band? Niet goed!
Voorrem Zitten er groefjes in de schijf? Test met de nagels! Schijf dunner dan toegestaan?
Meten met een schroefmaat.
Remvloeistof Remvloeistof verouderd? Bruingekleurd?
Remblokjes versleten? Let op wearlimit!
Bok-standaard In opgebokte toestand, moet één wiel vrij van de grond staan. Zo niet is of de
standaard verbogen of de aanslag op het frame.
Zij-standaard Moet automatisch inklappen, of een kortsluitschakelaar moeten het starten
verhinderen. Dubbele veren moeten gemonteerd zijn.
Ketting en tandwielen Laat de ketting zich makkelijk van het achtertandwiel naar achteren lichten?
Vernieuwen!
De doorhang van de ketting controleren wanneer het achterwiel steeds een stukje
doorgedraaid wordt. Verschillende spanningen? Gevaar voor breken! Vernieuwen!
Cardan Hoe is de staat van de keerringen in het systeem?
Achterbrug Bij een opgebokte motor flink aan de brug schudden. Dit moet zonder speling kunnen.
Achtervering Lekkage? Functioneren? Roest op de demperstangen?
Monoshock Bij een opgebokte motor, de achterbrug vastpakken en krachtig omhoog en omlaag
bewegen. Wanneer hier speling inzit, zijn de lagers van het veersysteem versleten.
Zit er roest aan de buitenkant van het hefboomsysteem? Wanneer er vet op het
systeem zit, kan het zijn dat de lagers droog gelopen zijn.
Gebruik een zaklamp om te kijken of er scheurtjes zitten in afdichtingmaterialen.
Achterwiel Heeft het voorwiel speling? Het voorwiel met beide handen krachtig in de rijrichting
bewegen. Dit moet zonder speling geschieden. Geven alle spaken dezelfde toon?
Een ComStar- wiel van Honda. Alle klinknagels dienen vast te zitten.
Achterrem Zitten er groefjes in de schijf? Test met de nagels! Schijf dunner dan toegestaan?
Meten met een schroefmaat.
Een trommelrem. Kijk of de remhevel al op de limiet zit. Zo ja, dan zijn de remblokjes
aan vervanging toe.
Achterband Profieldikte van minimaal 1.6 mm. Zitten er scheurtjes in de band? Niet goed!
Is de band versleten?
De stand van de wielen De motor opbokken, stuur recht zetten, diep door de hurken en kijken of de wielen in
één lijn staan. Wanneer dit niet het geval is, kan de motor verkeerd in elkaar gezet
zijn, of een deel van de frameconstructie is krom.
Onder de buddyzit Hoe is de toestand van de accu (polen, stand van het accuzuur, de kast van de accu)?
Zit er een slang aan de accu? Is er schade door accuzuur?
Hoe is de staat van de stekkerverbinding?
Proefrit
Koppeling Slipt de koppeling bij versnellen in de hoogste versnelling? Zo ja, moet de koppeling
bijgesteld worden of de platen en/of veren zijn versleten.
Geeft de motor bij het inschakelen van de eerste versnelling een grote schok,
met de koppeling ingeknepen? Zo ja, klevende platen, niet goed afgesteld, of
de stalen platen zijn versleten.
Wisselde belasting Een helpende hand gaat achterop mee op de motor. Wanneer er onder belasting,
zo ook bij gas geven, blauwe rook uit de uitlaat komt, zijn waarschijnlijk de
zuigerveren versleten.
Wanneer er onder wisselende belasting en bij het loslaten van het gas, blauwe
rook uit de uitlaat komt, moeten waarschijnlijk de kleppen geslepen worden.
Wanneer er bij het gas loslaten knallen uit de uitlaat komen, dan is de uitlaat
waarschijnlijk niet luchtdicht afgesloten.
Rammelen, ruisen Maakt de transmissie zingende geluiden? Komt vaak voor bij 1 cilinder. Meer
cilinders? Tandwielen en ketting vervangen.
Rammelt of ratelt bij lage toerentallen? Dan is de distributieketting
waarschijnlijk versleten of moet bijgesteld worden.
Armaturen Werkt de kilometerteller?
Werkt de snelheidsmeter?
Werkt de toerenteller?
Papieren Klopt het framenummer?
Hoeveel eigenaren heeft de motor gehad?
Reparaties Wanneer de eigenaar aangeeft grote reparaties te hebben laten uitvoeren, is
dat aantoonbaar? (Bonnen, rekeningen)
 
Waar woon je en waar heb je wat zien staan? Wellicht is er een behulpzame MF-er in je buurt, die het leuk vindt om samen een kijkje te nemen... ;)

Helemaal mee eens. Ga niet alleen op pad, maar neem een 'deskundige' mee, want ook een ervaren verkoper heeft in 2 minuten gezien dat je een leek bent, en smeert je dan ( wellicht ) een slechte motor aan.

Neem anders een kijkje op onderstaande link. Daar staat zeker iets bij waar je wat aan hebt.


http://66.102.9.104/search?q=cache:...jst+motorfiest+kopen&hl=nl&ct=clnk&cd=2&gl=nl

Suc6 met de aankoop !!
HD4ever
 
Laatst bewerkt:
Dag Mensen,

Wow, wat een fijne reacties. Met deze informatie kom ik al een heel eind.

Beste HD4 ever en Jac 73,
Ik zal de linken zeker gaan raadplegen. dank jullie

Beste Clown683,
Ik woon vrij zuidelijk van Nederland. Op precies te zijn in Limburg (Gemeente Heerlen). Het is inderdaad een idee om mensen te vragen die wellicht mee zouden willen gaan. Maar goed, je vraagt niet zomaar aan een "vreemde" om een gunst.. Toch?? Maar niet geschoten is inderdaad mis. Ook hier zal ik aan denken. Op dit moment heb ik niet echt iets op het oog. Hier in het Zuiden is weinig aanbod van Deauvilletjes. Het meesten zie ik toch (via internet) boven de grote rivieren. Eigenlijk ben ik me nog aan het orienteren. Ik probeer me zó goed mogelijk voor te bereiden voor de dag dat ik een leuke machine zie staan die te koop word aangeboden. Voorbereiding is erg belangrijk. Want laten we wel wezen. als je EURO 6500,- uitgeeft wil kje natuurlijk wel iets goeds hebben.. Toch? Ook jij bedankt voor je reactie..

Beste Wildram,
Jou reactie heb ik uitgeprint. Het is inderdaad een hele lijst. Hartelijk dank dat je de moeite hebt genomen om dit allemaal op te sommen..

Super mensen, hartelijk dank allemaal..

MK
 
Eum... Ik heb een Yamaha XJ900F uit 1992. Zonder al te veel moeite kan het blok wel 300.000 - 400.000 km aan !

Af en toe kleppen stellen indien nodig, 1x per jaar olie incl. filter vernieuwen
Verder goed behandelen zoals het hoort, dus niet gaan jakkeren met koude motor.
Eerst rustig warm rijden.

Een Daeuville is wat mijn rij instructeur ook had. Een goede en makkelijk bestuurbare fiets.
En onderhoudsvriendelijk (cardan).
 
Laatst bewerkt:
De deauville staat bekend om zijn lange levensduur en zuinigheid.
Zoals vele zullen zeggen, "Een rustige motor". Eigenaars van deauville's zijn dan ook geen race types wat ten goede komt aan de levensduur en onderhoudskosten.
Ik heb er zelf ook een.

Omdat de deau zo'n lange levensduur heeft proberen veel handelaars ook de wat oudere deau's te verkopen. Voor 2002 heeft geen enkele deau het CBS of ABS systeem. Daarna wel.
Je zoekt dus een deauville met het CBS en/of ABS systeem erop.

Ik kocht bij een particulier en had iemand mee die zicht had op auto/motor techniek.
En ja, er mankeerde wat aan. De eigenaar was slecht in onderhoud voor de motor.
Op basis daarvan wist ik zo'n 1000 euro van de prijs af te krijgen. De man wist geen papieren te overleggen voor wat betreft historie. Bij MotoPort de gehele motor laten nakijken en daar kwam een rekening uit van 700 euro. Tot op de dag van vandaag gaat de motor perfect. 1x per jaar laat ik hem nakijken, kosten super laag. (rond de 150 euro)

De meeste handelaars zeggen dat de Deauville veel langer mee kan gaan dan de handel toestaat. Daarmee bedoelen ze te zeggen dat de mensen gewoon geen motor willen kopen van 10 jaar oud ondanks dat de motor in goeie staat is. Echt slechte deau's zijn er niet zolang ze geen ongeluk hebben gehad. Betekent natuurlijk niet dat je blind moet gaan kopen maar wel dat de kans niet zo groot is dat je een vreselijke miskoopt begaat.

Succes!
 
Zo, heb de post van Wilddam eventjes als favoriet toegevoegd, goede dingen staan er in!
Inderdaad ff bij voorwiel kijken of hij ergens 'blijft steken' als je hem los van de grond draait, zo ja dan heeft diegene drempels te hard genomen, of een wheelie te hard op de grond laten komen (lagers zijn dan verlept ofzo)
 
Laatst bewerkt:
Ik ben nog nooit gevallen. en al helemaal niet met les. Ik heb vroeger geoefend met een driewieler. Ik was toen een jaar of twee.

:+

Dat is een geruststellende wetenschap voor me. Wat het met de vraag van de TS te maken heeft is me geheel onduidelijk. Maar toch leuk dat je het vertelt. *O* _O-
 
Als aanvulling op de al zeer uitgebreide en volledige post van Wilddam:

Kijk aan de voorkant ook even naar de aanslagnokken van je stuurinrichting + de lokatie waar deze op het frame "aanslaan" (die nokken die je stuuruitslag beperken, dus).
Als hier beschadigingen te zien zijn kun je er negen van de tien keer al vanuit gaan dat er een niet zachtzinnige schuiver mee gemaakt is.

[edit]
Spatie toegevoegd ... leest wél zo makkelijk
[/edit]
 
Laatst bewerkt:
De website die hier werd gelinkt bevat veel meer info, maar ik wou nog even kwijt dat er in je theorieboek ook een hoofdstuk word geweidt aan die 'probleem', eveneens met een kleine checklist. (tenminste, die van de ANWB)
 
Misschien heb je hier iets aan? een beetje veel, maar liever te veel dan later problemen ;)

moet er eerlijk bij vertellen dat ik deze info ooit eens ergens van het net heb geplukt, maar ik weet niet meer precies waar. Mocht ik er nog achter komen waar ik het ooit vandaan had, dan zal ik er alsnog een bronvermelding bij zetten.

Checklist Motor :

Vooraf
Is het blok warm? (onderkant voelen) anders kun je niet testen hoe hij koud start.
Naar garantie informeren

Voorkant
• De velg. (beschadiging velgrand)
• Vorkpoten (beschadiging? recht? Functioneerd goed?) (Als voorvork recht is, loopt spatbord evenwijdig aan wiel)
• Werkt de voorvering soepel?
• Staat van de remblokken
• Draai voorwiel rond, dit moet soepel kunnen. Kijk of er geen slag in zit en controleer het profiel van de band. (minimaal 1.0 mm) Zijn de banden erg aan de zijkant afgesleten? (vaak zeer schuin, dus hard, door de bocht geweest)


Sturen (Zet de motor op de middenbok met voorwiel los van de grond)
• Controleer of er speling zit op de voorvork of voorwiel.
• Draait de voorvork soepel van links naar rechts?
• Stand remvloeistof? (lage vloeistofstand kan versleten remblokken betekenen)
• (val)schade aan het stuur?

Achterkant
• Kijk of het achterwiel recht in de achtervork staat (merkstreepjes op achtervork)
• De velg (beschadiging velgrand)
• Zit er speling op het achterwiel?
• Controleer profiel achterband (minimaal 1.6 mm)
• Kijk of de remhevel al op de limiet zit (versleten remmen)
• Zet stuur recht en ga een paar meter voor de motor zitten en kijk of de wielen in één lijn staan
• In geval van kettigaandrijving: de staat van ketting en tandwielen, en spanning van de ketting.

Motorblok
• Lekt er olie uit kleppendeksel, cilinderkop- en voet en carterafdichtingen ?
• Water lekkage?
• Rubberen leidingen bros?

Diversen
• Zit er roest op de motor?
• Functioneerd voor- en achterlicht? Remlicht? Richtingaanwijzer?
• Afstelling koplamp in orde?
• Accu (Toestand polen? Stand accuzuur? Behuizing? Slangetje aan accu?)
• Laat de dagteller zich resetten?
• Erg beschadigde, of juist fonkelnieuwe voetsteuntjes kunnen op hard rijden of een valpartij duiden.
• Lopen alle hendels soepel? (Afstelmogelijkheid op de maximale stand?)

Motor
• Start soepel met koude motor?
• Stationair geluid hapert niet?
• Stationair toerental niet te hoog?
• Kleur rook mag niet te blauw of (te) zwart zijn


Proefrit
• Slipt de koppeling bij versnellen in de hoogste versnelling? (Versleten koppelingsplaten?)
• Geeft de motor bij het inschakelen van de eerste versnelling een grote schok, met de koppeling ingeknepen? (Versleten koppelingsplaten?)
• Knallen uit de uitlaat bij gas loslaten? (uitlaat niet in orde)
• Maakt de transmissie zingende geluiden?
• Rammelen of ratelen bij lage toerentallen? (distributieketting?)
• Werken kilometerteller, snelheidsmeter, toeren teller goed?
• Remt goed?
• Trekt de motor één kant op, of volgt ie keurig zijn weg? (losse handen)
• Na de proefrit nogmaals controleren op lekkages.

Tot slot:
• Zijn alle sleutels voorhanden?
• Kloppen de papieren? (klopt het framenummer?)
• Wat is de geschiedenis van de motor? (vorige eigenaar)

Aandachtspunt Controle

Motorblok Zijn de kleppendeksel, cilinderkop- en voet en carterafdichtingen vrij van
olielekkage?
(het beste na een proefrit) Is er sprake van een waterlekkage bij het koelsysteem?
Zijn de koelslangen bros?
Zijn de (rubberen) inlaatspruitstukken bros?
Uitlaat Bij een niet originele demper: voorzien van een keurmerk (EG-ABE)?
Wanneer er met de hand tegen de demper geslagen wordt, rammelt er dan wat?
Zo ja, zitten er schotten los!
Zit er roest op het systeem?
Zijn er sporen van een ongeval?
Armaturen Laat de dagteller zich "resetten"?
Functioneren de kop-, achter-, en remlampen? En de toeter?
Zijn er sporen van een ongeval op de knipperlichten?
Sleutels Zijn alle sleutels voorhanden?
Functioneert het stuurslot?
Functioneertest van alle sloten.
Hydraulische leidingen Verouderd (ouder dan 4 jaar)?
Bros? Week? Zacht?
Hendels Lopen soepel? Afstelmogelijkheid op de maximale stand?
Buddyovertrek Scheuren? Uitgescheurd? Bedekt onder een sticker? Is het een originele overtrek?
Wanneer dit niet het geval is, is het geheel correctgemonteerd?
Tank Met een zaklamp de binnenkant bekijken, roestvorming?
Stuuruitslag Onbeschadigd? Wanneer beschadigingen te zien zijn, kan het duiden op eenongeval.
Balhoofdlagers Motor opbokken. Voorwiel vrij maken,stuur van links naar rechts draaien. Dit moet
soepel en zonder tegenstribbelengaan.
Motor met het voorwiel tegen een muur zetten. Nu meerdere malen krachtig het
stuur richting de muur drukken. Dit mag niet gepaard gaan met speling en kraken
Binnenpoten v/d voorvork Met een vinger langs de binnenpotenbewegen. Wanneer deze droog zijn, kan
het duiden op kapotte keerringen.
Voorwiel Heeft het voorwiel speling? Het voorwiel met beide handen krachtig in de rijrichting
bewegen. Dit moet zonder speling geschieden. Geven alle spaken dezelfde toon?
Een ComStar- wiel van Honda. Alle klinknagels dienen vast te zitten.
Voorband Profieldikte van minimaal 1.0 mm. Zitten er scheurtjes in de band? Niet goed!
Voorrem Zitten er groefjes in de schijf? Test met de nagels! Schijf dunner dan toegestaan?
Meten met een schroefmaat.
Remvloeistof Remvloeistof verouderd? Bruingekleurd?
Remblokjes versleten? Let op wearlimit!
Bok-standaard In opgebokte toestand, moet één wiel vrij van de grond staan. Zo niet is of de
standaard verbogen of de aanslag op het frame.
Zij-standaard Moet automatisch inklappen, of een kortsluitschakelaar moeten het starten
verhinderen. Dubbele veren moeten gemonteerd zijn.
Ketting en tandwielen Laat de ketting zich makkelijk van het achtertandwiel naar achteren lichten?
Vernieuwen!
De doorhang van de ketting controleren wanneer het achterwiel steeds een stukje
doorgedraaid wordt. Verschillende spanningen? Gevaar voor breken! Vernieuwen!
Cardan Hoe is de staat van de keerringen in het systeem?
Achterbrug Bij een opgebokte motor flink aan de brug schudden. Dit moet zonder speling kunnen.
Achtervering Lekkage? Functioneren? Roest op de demperstangen?
Monoshock Bij een opgebokte motor, de achterbrug vastpakken en krachtig omhoog en omlaag
bewegen. Wanneer hier speling inzit, zijn de lagers van het veersysteem versleten.
Zit er roest aan de buitenkant van het hefboomsysteem? Wanneer er vet op het
systeem zit, kan het zijn dat de lagers droog gelopen zijn.
Gebruik een zaklamp om te kijken of er scheurtjes zitten in afdichtingmaterialen.
Achterwiel Heeft het voorwiel speling? Het voorwiel met beide handen krachtig in de rijrichting
bewegen. Dit moet zonder speling geschieden. Geven alle spaken dezelfde toon?
Een ComStar- wiel van Honda. Alle klinknagels dienen vast te zitten.
Achterrem Zitten er groefjes in de schijf? Test met de nagels! Schijf dunner dan toegestaan?
Meten met een schroefmaat.
Een trommelrem. Kijk of de remhevel al op de limiet zit. Zo ja, dan zijn de remblokjes
aan vervanging toe.
Achterband Profieldikte van minimaal 1.6 mm. Zitten er scheurtjes in de band? Niet goed!
Is de band versleten?
De stand van de wielen De motor opbokken, stuur recht zetten, diep door de hurken en kijken of de wielen in
één lijn staan. Wanneer dit niet het geval is, kan de motor verkeerd in elkaar gezet
zijn, of een deel van de frameconstructie is krom.
Onder de buddyzit Hoe is de toestand van de accu (polen, stand van het accuzuur, de kast van de accu)?
Zit er een slang aan de accu? Is er schade door accuzuur?
Hoe is de staat van de stekkerverbinding?
Proefrit
Koppeling Slipt de koppeling bij versnellen in de hoogste versnelling? Zo ja, moet de koppeling
bijgesteld worden of de platen en/of veren zijn versleten.
Geeft de motor bij het inschakelen van de eerste versnelling een grote schok,
met de koppeling ingeknepen? Zo ja, klevende platen, niet goed afgesteld, of
de stalen platen zijn versleten.
Wisselde belasting Een helpende hand gaat achterop mee op de motor. Wanneer er onder belasting,
zo ook bij gas geven, blauwe rook uit de uitlaat komt, zijn waarschijnlijk de
zuigerveren versleten.
Wanneer er onder wisselende belasting en bij het loslaten van het gas, blauwe
rook uit de uitlaat komt, moeten waarschijnlijk de kleppen geslepen worden.
Wanneer er bij het gas loslaten knallen uit de uitlaat komen, dan is de uitlaat
waarschijnlijk niet luchtdicht afgesloten.
Rammelen, ruisen Maakt de transmissie zingende geluiden? Komt vaak voor bij 1 cilinder. Meer
cilinders? Tandwielen en ketting vervangen.
Rammelt of ratelt bij lage toerentallen? Dan is de distributieketting
waarschijnlijk versleten of moet bijgesteld worden.
Armaturen Werkt de kilometerteller?
Werkt de snelheidsmeter?
Werkt de toerenteller?
Papieren Klopt het framenummer?
Hoeveel eigenaren heeft de motor gehad?
Reparaties Wanneer de eigenaar aangeeft grote reparaties te hebben laten uitvoeren, is
dat aantoonbaar? (Bonnen, rekeningen)




:o een beetje veel :X _O-
 
Dat is een geruststellende wetenschap voor me. Wat het met de vraag van de TS te maken heeft is me geheel onduidelijk. Maar toch leuk dat je het vertelt. *O* _O-

sorry deze post heeft inderdaad niets met dit topic te maken, dat heb je wel eens als je meerdere topics door elkaar leest.

Ik wens de TS veel succes met de keuze voor zijn nieuwe liefde en veel veilige kilometers.
 
Terug
Bovenaan Onderaan