Vraag veel windruis Shoei Xr 1100 op R6

Belletje

MF'er
6 jul 2008
40
0
Haarlem
Hallo mede motorfanaten.

Sinds een paar maanden rij ik een R6 model 2005. En omdat mijn helm niet meer helemaal goed paste qua voering (HJC), na veel zoeken en passen uitgekomen op een shoei xr1100.

Fijne motor en fijne helm, maar behoorlijk wat windgeruis.

Heb oordoppen aan laten meten bij Noizezz, maar zelfs na 2x opnieuw gemaakt en aangepast heb ik dit opgegeven. Doppen zitten goed, maar doe ik de helm op, dan sluiten ze totaal niet af. Zal wel aan mijn orgen liggen. Nu dus weer de universele alpine doppen.


Eerst een dubble bubble ruitje gekocht (werkte op m'n zxr 400 goed), maar dan wordt m'n helm bijna van m'n hoofd omhoog getrokken als ik normaal zit, en de hele tijd achter het ruitje zitten is geen optie.
Dus, originele ruitje er weer op. Whisper-kit van shoei helpt een stuk, maar met wat tegenwind is harder rijden dan 130km/uur echt niet relaxed.

Wie heeft ervaring met dit zelfde probleem en wat zou een oplossing kunnen zijn. Zat zelf te denken aan een ander soort ruitje, ander dubbel-bubble model-merk (nu een Puig), mss een flip up-bubble iets.. Kan ik alleen niets over vinden...

Ben trouwens 1.83m, niet extreem groot voor deze motor lijkt me

Wie helpt mij verder

Gegroet,
Danny
 
Laatst bewerkt:
Deze helm is uitgerust met een zogenaamd vizier. Deze kun je dicht doen bij hogere snelheid. Scheelt een hoop! :Y
 
Laatst bewerkt:
Whisper kit doet veel :Y
Had zelf veel last van turbulentie bij mijn oude motor (650F) nu ik naked rij is het bijzonder stil rond mijn hoofd :)
Vind de XR1100 ook geen superstille helm, stiller als de XR1000 maar daar is alles mee gezegd. Koelen doet ie wel super.
 
Mooi vergelijkingsmateriaal. Ik zelf rijd ook op een R6, echter wel 2003. Maakt waarschijnlijk geen kont uit. Ik heb ook de XR1100, en ook ik vind deze veel meer lawaai maken dan mijn oude helm. Ik heb ook een whisper kit aangeschaft, alleen het gedeelte voor de kin. Ik rijd nu ook met supere dure oordoppen van het Kruidvat, dat scheelt wel.

Het zal wel een laawaaiige helm zijn. De zithouding maakt naar mijn mening wel veel uit. Probeer je hoofd maar eens naar achter te doen. (als het ware in je nek leggen) en probeer een situatie na te bootsen zoals je op een toerfiets zou zitten. Het windgeruis wordt dan nihil. Heeft dus ook veel te maken met de zithouding van een sportfiets, je hoofd is te veel naar voren, je kin is zeg maar te veel naar je borst.

Nu de vraag aan jou: Heb jij ook dat kraagje bij de whisper kit bij die XR1100. Toen ik mijn kinstukje kocht was deze (nog) niet beschikbaar.
 
Ik ben al drie jaar aan het zoeken naar een stille helm: meerdere proefritten gemaakt met meerdere verschillende merken (Shoei, Schubert, Arai...) Ruitje (Honda CBF1000) hoger, lager... etc.

Nu uiteindelijk uitgekomen op een BMW Systeem 6 helm: stilste, die ik ooit had. Ook de enige die iets op de oren drukt, wat weer extra demping geeft. Ik had eigenlijk altijd een gewone integral helm, zo'n systeem helm leek me niks. Maar hij zit eigenlijk gewoon prima.

Eigenlijk zit er niks lekkerder dan een Arai, vind ik persoonlijk. Die is ook veel stiller dan de Shoei en de Schubert (S1 pro), maar op langere afstanden (naar Zwitserland) toch te lawaaiig.

De combi helm-motor-berijder maakt hoeveel lawaai je hoort JMO.
 
Laatst bewerkt:
Vergeleken met mijn oude shark is hij heel stil, maar als ik oordopjes in doe (universele van alpine) krijg ik last van vibraties en een half uur daarna suizen m'n oren nog dus die doe ik niet meer in.

Dit komt denk ik doordat er extra ruimte is gemaakt voor een headset in dat ding, dus door het opzetten van de helm gaan ze iets uit je oor en normaal zouden ze dan er weer ingedrukt worden maar bij deze helm heb je dan een holling en vallen ze er dus uit..
 
Het zal wel een laawaaiige helm zijn. De zithouding maakt naar mijn mening wel veel uit. Probeer je hoofd maar eens naar achter te doen. (als het ware in je nek leggen) en probeer een situatie na te bootsen zoals je op een toerfiets zou zitten. Het windgeruis wordt dan nihil. Heeft dus ook veel te maken met de zithouding van een sportfiets, je hoofd is te veel naar voren, je kin is zeg maar te veel naar je borst.
Dat is mijn vermoeden ook. Als ik op mijn fiets zit, CBF600 (sport-toer) dan heb ik nauwelijks last van windruis. Ik zou ook zonder oordoppen kunnen rijden namelijk, al wordt het na 25 minuten wel vervelend maar niet pijnlijk of iets dergelijks.

Buig ik meer naar voren dan hoor ik meer windruis. Er is een punt waarop het een heel vervelend maximum aan windruis bereikt. Dat bereik ik alleen als ik onnatuurlijk veel voorover buig en het hoofd ook. In de normale zithouding en zelfs wat naar voor gebogen merk ik er niets van.

Juist omdat ik ook wel zonder oordoppen zou kunnen rijden (ja ook 140 km/h) vind ik het een stille helm. Wat stil is en wat niet, is een vrij subjectief begrip, maar je begrijpt het verhaal wel denk ik.

Edit: de Alpine oordoppen vind ik zelf een drama. Zeker icm deze helm. Gebruik nu Pluggerzz motor en die zijn voor mij ideaal.
 
Laatst bewerkt:
Shoei helmen zijn altijd al vrij luidruchtig geweest. Ik heb nu een Neotec, die nieuwe systeemhelm, en op de TRX heb ik inderdaad veel last van windruis. Op de XJ heb ik daar geen last van. Dus het ligt meerendeel aan de kuipruit. Dat weet ik wel zeker.

Je kan met ringetjes soms wat proberen om de kuipruit iets anders te zetten.

mvg Rick
 
Tanks voor de reacties.
Turbulentie,dat was het woord dat ik zocht. Vandaag ook weer best wat tegenwind, houding maakt uiteraard verschil, maar geen een houding maakt de turbulentie minimaal. Ook hoofd positie heb ik al eindeloos geprobeerd.

Mensen nog ervaring met verschillende ruitjes? Denk dat ik daar idd het meeste zou kunnen winnen.

@ Thoom: sterker nog, ik heb alleen de kraag. Maakt het kinstuk nog veel verschil? Heb nu standaard kin'flap' .
 
Laatst bewerkt:
Tanks voor de reacties.
Turbulentie,dat was het woord dat ik zocht. Vandaag ook weer best wat tegenwind, houding maakt uiteraard verschil, maar geen een houding maakt de turbulentie minimaal. Ook hoofd positie heb ik al eindeloos geprobeerd.
Mensen nog ervaring met verschillende ruitjes? Denk dat ik daar idd het meeste zou kunnen winnen.
@ Thoom: sterker nog, ik heb alleen de kraag. Maakt het kinstuk nog veel verschil? Heb nu standaard kin'flap' .

Shoei helmen zijn niet de állerstilste, maar wel stiller dan de meeste, mits je helm goed past uiteraard. Ik raad je inderdaad wel aan dat kinstukje er in te doen, dat scheelt écht een hoop lawaai. Op iets langere ritten zijn oordoppen trouwens een absolute aanrader.

Turbulentie kan inderdaad een oorzaak zijn waarom je toch veel lawaai hebt rond je helm. Maar dat voel je vaak wel omdat je hoofd heen- en weer beweegt. Simpelste test: haal je kuipruitje er eens af en ga dan rijden, dan voel je meteen of turbulentie de oorzaak is. Als dat zo is, zijn er vele merken/modellen kuipruitjes te koop. Op jouw motor kan een "double bubble" model een hoop uitmaken. Wel maakt je lengte en zithouding daar nogal verschil in. Bij MDI kun je proefrijden met verschillende ruitjes, misschien is dat een idee?

Andere oorzaak kan zijn de kleding die anders aansluit op je helm. Ik heb bv. 's winters minder last van windruis door het dikkere colletje dat ik dan draag.
 
Helmen proberen de noemer 'gehoorbeschermers' mee te pakken (lees: pikken) maar dat kan eigenlijk niet. Ieder oor/gehoor is anders en een helm is standaard dus ja, ... Kijk anders naar deze helmentest van de ANWB ondankt het feit dat deze uit 2004 is:
ANWB Motor | motorrijlessen, motortrainingen, pechhulp, verzekering en meer

Gehoorbescherming kan eigenlijk alleen maar via universele of op maat gemaakte. Genoeg testen die hebben uitgewezen dat gehoorbeschermers gewoon nodig zijn op de motor.

@Belletje: bij Alpine kan je ook oordoppen op maat laten aanmeten :-/
 
Andere oorzaak kan zijn de kleding die anders aansluit op je helm. Ik heb bv. 's winters minder last van windruis door het dikkere colletje dat ik dan draag.

Dat scheelt idd. Ik draag zelfs tot 20 graden op langere ritten een dunne sjaal,puur voor de herrie die aan de onderzijde van de helm gecreëerd wordt.
Die vindt ik beter zelf overal te laten aansluiten dan bv een windstopper of eerdergenoemd item.
 
Dat scheelt idd. Ik draag zelfs tot 20 graden op langere ritten een dunne sjaal,puur voor de herrie die aan de onderzijde van de helm gecreëerd wordt.
Die vindt ik beter zelf overal te laten aansluiten dan bv een windstopper of eerdergenoemd item.

Ik heb zo'n flinterdunne "tube".
Die draag ik niet voor het lawaai, maar ik heb wel eens een wesp in de helm gehad, die kwam via mijn pak de helm in...... :X
 
Dat zal voor omstanders een leuke "saturdaynight fever" move opgeleverd hebben... :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan