Vraagje ivm helm maat

82dt

MF veteraan
26 apr 2004
1.305
2
Adegem, BELGIE
Hallo,

Ik ben op zoek naar een nieuwe kwalitatieve helm (shoei xr-1100 bv.). Nu ben ik de shoei xr1100 reeds gaan passen en normaal heb ik altijd Large van helmmaat.

Echter heb ik de indruk dat de helm licht drukt op m'n voorhoofd maar voor de rest heel lekker zit...Doe ik de XL aan, heb ik die druk niet maar dan heb ik ook de indruk dat de helm te los zit...

Ik heb de omtrek boven m'n oren gemeten en natuurlijk 61cm...wat betekent dat ik tussen de L en de XL zit...

Wat doen jullie in dergelijke gevallen? Zou de L zich nog een beetje aanpassen door hem te dragen of zou ik het kunnen oplossen door dikkere wangkussen te nemen in de XL?

Ik heb ook de schuberth R1 gepast, maar die blijkt dan slechts 2 sterren te halen op de sharp helmet test...terwijl de shoei 5 op 5 heeft...!
 
Neem de L: gaat vanzelf beter zitten. Helm moet ook een ietsje te krap zitten zodat hij na verloop van tijd helemaal pas zit
 
Ik zou wel voorzichtig zijn met de druk op je voorhoofd. Ikzelf heb er met 1 helm dus regelmatige koppijn aan overgehouden. Probeer de helm dan toch echt wat langer, of zoek naar een helm die minder drukt.
 
Zou eens iets van een Arai proberen, misschien past die beter bij de 'vorm' van je hoofd als de Shoei voor je gevoel niet helemaal goed zit.. Als dat gevoel niet goed is, zou ik hem zowiezo niet kopen ;)
 
ik heb ook altijd gekloot met helmen... ik kom altijd terug op een shark helm. misschien even verder kijken i.p.v. 1 merk
 
Ik heb de arai getest en m'n kim komt op zo'n 2 cm van de schaal...volgens de verkoopster is dit niet veilig...

Ik heb nu een shark RSI en die zat goed...maar na 2 jaar is hij echt versleten...(rubberen dichting versleten, vizier sluit niet meer aan, wangkussen zouden moeten vervangen worden) Ik heb een helm nodig die elke dag kan gebruiken en liefst ook nog redelijk stil.

Schuberth blijkt niet veilig te zijn...ik heb nu nog Bell en X-lite als kandidaten...iemand hier ervaring mee?

oh ja...Lazer, agv heb ik ook al op m'n hoofd gehad...allemaal te krap...
 
als een nieuwe helm "lekker" zit, neem ik aan dat hij al te groot is. een helm moet zoals een schoen/laars inklinken naar je hoofd. het is gewoon onmogelijk een perfect passende (productie) helm te maken in de fabriek omdat geen een hoofd hetzelfde van vorm is.
 
Ik heb de arai getest en m'n kim komt op zo'n 2 cm van de schaal...volgens de verkoopster is dit niet veilig...

Ik heb nu een shark RSI en die zat goed...maar na 2 jaar is hij echt versleten...(rubberen dichting versleten, vizier sluit niet meer aan, wangkussen zouden moeten vervangen worden) Ik heb een helm nodig die elke dag kan gebruiken en liefst ook nog redelijk stil.

Schuberth blijkt niet veilig te zijn...ik heb nu nog Bell en X-lite als kandidaten...iemand hier ervaring mee?

oh ja...Lazer, agv heb ik ook al op m'n hoofd gehad...allemaal te krap...
SHARP - THE HELMET SAFETY SCHEME

voor veiligheid O-)
 
Neem de L: gaat vanzelf beter zitten. Helm moet ook een ietsje te krap zitten zodat hij na verloop van tijd helemaal pas zit
als een nieuwe helm "lekker" zit, neem ik aan dat hij al te groot is. een helm moet zoals een schoen/laars inklinken naar je hoofd. het is gewoon onmogelijk een perfect passende (productie) helm te maken in de fabriek omdat geen een hoofd hetzelfde van vorm is.
:^

Beter iets te krap. Maar, als het echt knelt zou ik naar andere merken gaan kijken.
 
Laatst bewerkt:
Iemand die ervaring heeft met Bell helmen en Xlite?

Voordeel van de Shoei XR 1100 is deze z'n vizier heel strak laat aansluiten...Trouwens de XR1100 laat m'n kop niet spannen als tussen een bankschroef hoor :+

Ik mag hem ook nog eens uittesten en er kwartiertje mee rijden, dan zal ik het wel weten denk...(Moet er nu net sneeuw in de lucht hangen... :? )
 
De zijkant strak is niet zo erg maar die druk op het voorhoofd gaat niet weg. Daar is de vulling namelijk niet zo dik als aan de zijkanten. Mijn vriendin heeft hier nog zo'n helm van liggen, wordt nooit meer gedragen omdat het absoluut niet wegging.
Ook gekocht na zo'n geweldig advies dat hij altijd in het begin strak moet zitten :z
 
De zijkant strak is niet zo erg maar die druk op het voorhoofd gaat niet weg. Daar is de vulling namelijk niet zo dik als aan de zijkanten. Mijn vriendin heeft hier nog zo'n helm van liggen, wordt nooit meer gedragen omdat het absoluut niet wegging.
Ook gekocht na zo'n geweldig advies dat hij altijd in het begin strak moet zitten :z
:^ zeker een shoei heeft een vrij dunne voering, zowel de wangkussens als het bovengedeelte rekt niet of nauwelijks op!! ik zou dus afraden om een shoei te kopen welke licht drukt op het voorhoofd.

Wat je wel kan doen is de XL kopen maar de wangstukken laten wissel van ik dacht 37 mm naar 39 of 41mm. Dit kan elke goede shoei dealer voor je doen alleen hebben ze de kussens misschien niet op voorraad liggen.
 
-O- gaat over de grootte van de helm -O-

Dacht: Je maat moet maar voor z'n eigen helm zorgen!
 
Laatst bewerkt:
heb zelf een shoei.. op zich geen last van drukpunten, wel van irritatie op het voorhoofd wat na verloop van tijd ook pijn gaat doen.. is overigens met warm weer erger dan met kou..

een helm moet zo strak zitten dat je geen kauwgom kunt kauwen, maar er moet wel een vinger tussen je voorhoofd en de helm gestoken kunnen worden.. ik twijfelde ook tussen 2 maten (S en M) maar toen ik na 3 maanden gebruik van de S een M probeerde die ongeveer even lang gedragen was, was ik blij de kleinere genomen te hebben..

gewoon het aanbod aannemen om er ook mee te rijden en als dat niet lukt gewoon de helm in de winkel langer op je hoofd houden dan 5 min...
 
Laatst bewerkt:
Iemand die ervaring heeft met Bell helmen en Xlite?

Voordeel van de Shoei XR 1100 is deze z'n vizier heel strak laat aansluiten...Trouwens de XR1100 laat m'n kop niet spannen als tussen een bankschroef hoor :+

Helaas heeft het niet zoveel nut om te vragen wat de ervaringen van een ander zijn met een bepaalde helm. Welke bij mij heerlijk zit zal bij een ander niet lekker zitten. Ik vind Suomy heerlijk zetten maar dat is puur een persoonlijke kwestie.

En wat die bankschroef betreft, ga maar eens een dagje sturen met een helm die te strak op je voorhoofd zit '( heb je straks ook een mooie troffe op een kast staan ;)
 
Koop nooit een helm die drukt bij het voorhoofd. Daar zit namelijk haast geen "rek" in. Oftewel, het zal daar altijd blijven drukken. Fijn joh, met hoofdpijn rondscheuren... :/

Als je toch écht dat type helm wilt hebben dan kun je beter de grotere nemen (die dus niet drukt bij je voorhoofd) en de rest van de helm wat opvullen om 'em wel goed te laten zitten
 
heb zelf een shoei.. op zich geen last van drukpunten, wel van irritatie op het voorhoofd wat na verloop van tijd ook pijn gaat doen.. is overigens met warm weer erger dan met kou..
Precies dit bedoel ik, het is eerder irritatie...Probleem is als je de helm te groot koopt, je misschien bij hoge snelheden teveel turbulentie krijgt :?

Ik zal zowiezo goed passen, want heb geen zin in een helm van 450 euro die mooi op de kast staat te blinken...

Te weten dat ik m'n shark rsi zonder passen heb gekocht en die als gegoten zat...enige probleem is dat ik het geen kwaliteit vind...tenzij je om de 2 jaar een nieuwe wil kopen...
 
Dat komt er van als Belgen en Nederlanders samen een forum gaan delen... *D

Het gaat idd over de grootte / maat / size van de helm

Ja, en dan jou gaan uitlachen terwijl hij zelf de taal niet machtig is _O-

Maar pin je gewoon niet te snel vast op een merk omdat hij goed uit een test komt. Een veilige helm uit de test die niet goed op je hoofd zit is hetzelfde als die helm in je hand houden tijdens het rijden ;)
 
Laatst bewerkt:
Anders eens een arai passen, die kunnen ze ook helemaal pas naar je hoofd maken, en eventjes shoppen, veel prijsverschil. Termaat in nijmegen had ik mijn oude rx7 corsair gekocht ook helemaal pas gemaak, maar mijn nieuwe helm heb ik uit de UK dat scheeld pas echt veel geld heb nu een rx7 GP kost hier 899 heb em uit de uk voor 480 pond 540 eu en geen invoer kosten. In de UK zijn helmen en kleding belastingvrij omdat ze bescherming geven. En heb ook nog eens een disign die pas in 2010 in NL geleverd wordt.
 
Ja een Arai zit wel goed maar het stoort me een beetje dat m'n kin zo dicht tegen de schaal zit... |(
Ik vraag me af of dat wel veilig is...Ook blijkt de Arai redelijk luidruchtig te zijn, niet?
 
Terug
Bovenaan Onderaan