Vraagje over de "ideale woonwerkfiets"

Pietel

MF veteraan
21 aug 2008
1.226
1
Amsterdam
Nu het weer beter wordt zie je ineens weer veel motoren tussen de file. Dit houdt in dat je niet meer altijd je eigen rit kan rijden, je komt immers wel eens achter iemand te zitten of je laat iemand voor. Geen probleem, we zitten met z'n allen op de weg in een klein land :]

Maar ik verwonder me erover dat zoveel mensen woon-werk doen op een bekuipte en bekofferde toerfiets. Dat is toch totaal niet praktisch? Vooral nu ze weer de weg opkomen, dat is eerst ff wennen, zie je ze bij elke oto die niet in het gelid staat wachten omdat ze (denken dat ze) er niet langs kunnen.

Uitzonderingen daargelaten, ik laat vaak een dame voorbij op een Pan die als een malloot door de file laveert, waarom denkt men beter af te zijn met zo'n buffel in het dagelijkse verkeer? Wat is volgens jullie de ideale filefiets en waarom? Ik denk zelf dat je het beste met een licht wendbaar motortje zonder massa's kuip voor je, zoals een CB 500 of XT kan woon-werken.
 
Het is heel simpel...
De beste woon-werkfiets is die fiets die je ook voor het overige gebruik kan gebruiken en die fiets die je zelf mooi en fijn vind.
Sommige mensen hebben een slechte rug of snel last van de polsen waardoor ze rechter op moeten zitten en dan is een toerbuffel een uitkomst en wees eerlijk... zo'n ding ziet er niet uit zonder koffers :X
Oh ja, sommige mensen hebben ook de koffers nodig om hun benodigdheden voor het werk mee te kunnen nemen.
Blijft wel een feit dat sommigen wat minder bang moeten zijn of beter in de spiegels mogen kijken zodat een snellere/smallere mede motormuis er even langs kan.
 
Het is heel simpel...
De beste woon-werkfiets is die fiets die je ook voor het overige gebruik kan gebruiken en die fiets die je zelf mooi en fijn vind.
Sommige mensen hebben een slechte rug of snel last van de polsen waardoor ze rechter op moeten zitten en dan is een toerbuffel een uitkomst en wees eerlijk... zo'n ding ziet er niet uit zonder koffers :X
Oh ja, sommige mensen hebben ook de koffers nodig om hun benodigdheden voor het werk mee te kunnen nemen.
Blijft wel een feit dat sommigen wat minder bang moeten zijn of beter in de spiegels mogen kijken zodat een snellere/smallere mede motormuis er even langs kan.
Simpel, op een XT zit je ook rechtop en in een grote topkoffer kan je heel wat kwijt.

Maargoed iedereen maakt natuurlijk zelf wel uit waar die op rijdt, gelukkig.
 
De 'ideale' woonwerkfiets lijkt mij een.......MOTORSCOOTER :Y Uiteraard die, met een behoorlijke ruimte onder de buddy *D Motor ernaast natuurlijk voor het 'hobbywerk' :W
 
Het ligt echt maar aan wat je eigen voorkeur is.
Voor woonwerk heb ik nu een SV650N en daarvoor een CB500.
Voor mij de perfecte fietsen, licht + wendbaar, zonder ruitjes dus vol in de wind etc,
maar ik hou er van.
De rijders op toerbuffels hebben misschien de koffers nodig of rijden lange afstanden
en vinden dan het comfort van zo'n fiets belangrijk. Okay, soms kom je ergens iets moeilijker
tussendoor, maar het gaatje wordt vanzelf groot genoeg.
Ook zal niet iedereen een aparte woonwerkfiets hebben, dus die rijden woonwerk met de fiets die ze het meest geschikt om in het algemeen mee te rijden.

Een jaar of zo geleden kwam ik op de A15 haven uit, geregeld een man tegen op een Goldwing midden in de spits. Ieder z'n ding.
 
het is eerder de bestuurder dan de breedte van de motor. Rijd bijna dagelijks tussen de file door en moet vaak even wachten achter naked bikerijders die de breedte van hun motor niet goed inschatten. OK, en af en toe pak je een spiegeltje mee, maar dat hoort erbij

Peter (met kuip, koffers en handvatverwarming!)
 
Ik rijd elke dag gewoon lekker met rugzak om naar school op mijn CBR600F, is goed te doen, ook in de file :)
 
Ik rijd elke dag op een BMW K75 RT met kuip en koffers tussen de file door.
Geen enkel probleem. Een enkele keer moet ik op en auto wachten maar dat zijn altijd gevallen waar ik te voet ook niet meer door had gekund ;)

Daarbij is dit ding ook geschikt om in de stromende regen even 200km verderop op een andere vestiging op bezoek te gaan, dus een best ideale woon werk fiets.

Enig nadeel is de idiote vorm van de bmw touring koffers waardoor je de meest simplele dingen soms gewoon niet kwijt kunt.
 
Ik rij dagelijks woon/werk op een Honda CBF500, moet de meeste km's filerijden en daar is 'ie ideaal voor. Lekker licht en wendbaar, rugzakkie op en gaan! Ideaal om mee door Amsterdam te crossen.
In de weekenden komt de Gixxer uit de garage. *D

Rij me nog wel 's vast op motorrijders met koffers, die het toch ff moeilijker hebben in de file. Lijkt mij niet praktisch...
 
Ik rij dagelijks met mijn GSX1400 (naked) woon/werk..prima fiets in principe, wel ben ik een beetje aan het kijken naar de toekomstige opvolger. dat heeft meer te maken met het feit dat mijn huidige fiets geen ABS heeft, en geen kuip.. verder is het een topfiets, veel vermogen en laag koppel.
opties voor de toekomst versys, ktm 950..
 
Bij een tourbuffel is de maximale breedte (spiegel-spiegel) zo'n 90 cm, dat is meer dan wat de koffers breed zijn. De meeste auto's staan verder uit elkaar.
 
ik zoude middenklasse aanbevelen als woon/werkmotor, zelf heb ik een cbf 600 abs halfkuip en moet zeggen ideaal. voldoende vermogen als ff sportief wil en comfort genoeg om na een dag hard werken naar huis te sjeezen.
maar keuze genoeg in dit segment.
 
Laatst bewerkt:
Mijn ideale woonwerkfiets blijft toch een AV Agusta, of het praktisch is maakt me dan niet zoveel uit.
 
Laatst bewerkt:
Ik rij elke dag op m'n kawa GT750. Ding is belastingvrij, heeft cardan dus nooit kettingen smeren en onderhoud is makkelijk zelf te doen (en bovendien staat er een 2e voor onderdelen in de garage, dus budgettechnisch ook erg leuk ;)). Voor mij dus een ideale woon-werk fiets. Voor een ander is het een rammelend onding met een zwabberframe, slappe vering en slecht bochtengedrag.
Iets met voorkeuren geloof ik......
 
Nu het weer beter wordt zie je ineens weer veel motoren tussen de file. Dit houdt in dat je niet meer altijd je eigen rit kan rijden, je komt immers wel eens achter iemand te zitten of je laat iemand voor. Geen probleem, we zitten met z'n allen op de weg in een klein land :]

Maar ik verwonder me erover dat zoveel mensen woon-werk doen op een bekuipte en bekofferde toerfiets. Dat is toch totaal niet praktisch? Vooral nu ze weer de weg opkomen, dat is eerst ff wennen, zie je ze bij elke oto die niet in het gelid staat wachten omdat ze (denken dat ze) er niet langs kunnen.

Uitzonderingen daargelaten, ik laat vaak een dame voorbij op een Pan die als een malloot door de file laveert, waarom denkt men beter af te zijn met zo'n buffel in het dagelijkse verkeer? Wat is volgens jullie de ideale filefiets en waarom? Ik denk zelf dat je het beste met een licht wendbaar motortje zonder massa's kuip voor je, zoals een CB 500 of XT kan woon-werken.
Rijdt wat gemakkelijker, schakellui, genoeg pit en lekker confortabel.
Rij een 1100gs, maar moet zelden stoppen omdat ik er niet langs kan, hoogstens dat ik eens een spiegeltje aantik met m'n stuur.
 
Ik rij regelmatig woonwerk. Meestal de korte stukjes met de GS500 en de langere stukken met de BMW K75RT.

De BMW is dorstiger, maar je zit heerlijk in een soort bushokje. Een beetje rijwind en als het regent zit je relatief droog..... als je snelheid hebt. De zit is ontspannen en het rijden zelf is niet vermoeiend, ook niet als je een stukje wat sneller rijdt.
Maar, die lege brooddozen links en rechts blijven in de schuur liggen, tenzij ik ze nodig heb.

De GS500 is voor het filerijden veel meer geschikt. Veel smaller, koekblikkers moeten het echt erg bont maken, wil ik er niet tussendoor kunnen rijden. En de GS500 is veel zuiniger.

Toch, 100 km aan een stuk is een stuk vermoeiender, je vangt de volle rijwind. En, hoewel in de regen tussen de file door op beide motoren een extreem natte ervaring is, met de GS500 is rijden op snelheid door de regen nog minder prettig. Die vrachtwaggels gooien veel water op, hoeveel merk je pas op een naked bike.

Puur voor het filerijden is de Honda Dylan met zijn breedte van 45 cm nog het meest geschikt. Geen geschakel, je hoeft echt alleen op het stuur en de spiegels te letten.
Met nattigheid is zo'n grootzeil aan het stuur prettig, en je mist door de raceplee constructie ook nog eens een flink deel van het opspattende water. Een zeer vervelend verschijnsel, echter, van de Dylan is zijn te lage topsnelheid van 110 km/uur. Dat is echt te weinig in het moderne verkeer, de combinatie van een minimaal motortje met een lage snelheid geeft iedere minkukel met een hoepeltje voor de neus het idee dat hij jou wel mag afsnijden.

Toch, voor mij is de ideale woonwerk motor een 400cc raceplee.
2007-Suzuki-Burgman4001-small.jpg




Helaas, mijn banksaldo zegt: eerst BMW en/of Suzuki oprijden, dan pas weer wat anders.
 
Je hebt ook 'lichte' fietsen met kuip, daarvoor hoef je echt niet een dik hok te rijden. En hoezeer je koffers wilt hebben merk je pas als je daadwerkelijk woon/werk (+ evt. boodschappen) doet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan