Hallo,
mijn toch al niet te beste dynamo heeft tijdens mijn reis naar Spanje uiteindelijk helemaal de geest gegeven.
De monteur van de garage in Spanje waar ik hem bracht stuurde me naar een motorsloop bedrijf.
Hij had gebeld en er zou een soortgelijke stator gevonden zijn.
Deze stator kwam oorspronkelijk uit een Honda 250cc scooter maar hij paste wonderwel en hij deed het ook nog!!!
Dat wil zeggen, ik heb er nog zo'n 2000 km mee kunnen rijden. Daarna was het uit met de pret.
Maar goed hij staat in de stalling. Ik heb de boel opengemaakt en kwam tot de ontdekking dat de bedrading van de stator naar de spanningsregelaar was doorgebrand. Niet in de dynamo maar een stuk verderop naar de spanningsregelaar toe.
Hier komen mijn vragen.
Kan de oorzaak hiervan zijn dat de vervangende stator te veel vermogen moest leveren
in verhouding tot zijn capaciteit?
Kan de oorzaak zijn dat de monteur de boel niet goed genoeg heeft geïsoleerd?(ik ben niet bij het inbouwen geweest)
Heeft iemand ervaring met vervangings statoren?
(een originele is leverbaar maar kost ca.275euro)
Heeft iemand ervaring met het opnieuw laten wikkelen van een originele stator?
Al vast heel erg bedankt voor jullie reactie!
Mijn oude Suus is nog veel te goed om hem af te schrijven, bovendien ben ik verknocht geraakt aan dat ding. Inmiddels staan er ruim 110000 kilometer op de teller en hij doet het gewoon(meestal) erg goed en... niet in de laatste plaats... hij is betaald!
Groet,
Ritsaert
mijn toch al niet te beste dynamo heeft tijdens mijn reis naar Spanje uiteindelijk helemaal de geest gegeven.
De monteur van de garage in Spanje waar ik hem bracht stuurde me naar een motorsloop bedrijf.
Hij had gebeld en er zou een soortgelijke stator gevonden zijn.
Deze stator kwam oorspronkelijk uit een Honda 250cc scooter maar hij paste wonderwel en hij deed het ook nog!!!
Dat wil zeggen, ik heb er nog zo'n 2000 km mee kunnen rijden. Daarna was het uit met de pret.
Maar goed hij staat in de stalling. Ik heb de boel opengemaakt en kwam tot de ontdekking dat de bedrading van de stator naar de spanningsregelaar was doorgebrand. Niet in de dynamo maar een stuk verderop naar de spanningsregelaar toe.
Hier komen mijn vragen.
Kan de oorzaak hiervan zijn dat de vervangende stator te veel vermogen moest leveren
in verhouding tot zijn capaciteit?
Kan de oorzaak zijn dat de monteur de boel niet goed genoeg heeft geïsoleerd?(ik ben niet bij het inbouwen geweest)
Heeft iemand ervaring met vervangings statoren?
(een originele is leverbaar maar kost ca.275euro)
Heeft iemand ervaring met het opnieuw laten wikkelen van een originele stator?
Al vast heel erg bedankt voor jullie reactie!
Mijn oude Suus is nog veel te goed om hem af te schrijven, bovendien ben ik verknocht geraakt aan dat ding. Inmiddels staan er ruim 110000 kilometer op de teller en hij doet het gewoon(meestal) erg goed en... niet in de laatste plaats... hij is betaald!
Groet,
Ritsaert