Vrije ruimte rondom een motorheftafel?

FastFranck

MF'er
2 okt 2016
42
4
Hallo,

Ik ben in de markt voor een garage en daar MOET natuurlijk een motorheftafel in komen.
Nu ben ik benieuwd wat anderen - liefst uit ervaring - aan vrije ruimte hebben rondom de motorheftafel.

Ben namelijk van plan om de motorheftafel te ‘verzinken’ in de betonvloer en dat gat wil ik graag maar 1x maken O-)

Alvast bedankt voor de input!
 
Ruimte na aftrek raamwerk + isolatie is 245cm.
Niet enorm breed dus.

Heb zelf 100 + 65 + 80 in gedachten waarbij 65 de lift is. 80 voor vrije ruimte rechts van de motor en 100 vrije ruimte links.
Zou liefst 120 + 65 + 60 doen.

Liever aan 1 zijde meer loopruimte zodat ook ruimte heb om onderdelen en rotzooi neer tr leggen.
 
Ik heb zelf mijn werkbank aan de kopse kant van de heftafel, en genoeg ruimte aan beide zijden. Als ik jou was zou ik eerst kijken voor een wandrek oid waar je inderdaad je onderdelen in kan leggen en dan de overgebleven ruimte verdelen.
65cm breed is ook nog wel wat op te beknibbelen,weet niet of je hem zelf gaat construeren? De mijne is 55 cm breed en mijn ervaring is dat dat breed genoeg is. Je staat altijd direct op de motor te werken en er is onder de motor ruimte genoeg om gereedschap neer te leggen.Oja de afstand tussen de kopse kant en de werkbank is 80 cm bij mij.
 
Schoenmaat 44, geen bierbuik ;)

Hoogte wordt 280cm (binnenmaat)

Kan hooguit op 120cm naar L+R vanuit ‘t hart komen.

80cm is voor de meeste zaken wel gangbaar. Twijfel dus om rechts smaller te gaan zodat ik links van de motor meer heb.
Op de kopse kant komt inderdaad een werkbank.

Zal wel even een schets maken, praat makkelijker *D
 
IMG-20181025-WA0029.jpg
IMG-20181025-WA0028.jpg
IMG-20181025-WA0027.jpg

Ik heb 78 cm aan aanrecht kant en 82 cm aan kast kant. Prima werkbaar.
 
Ik heb 'm 70 cm van de muur staan, en dat is werkbaar maar zeker niet ruim. Ik heb wel wat houders aan de muur, en een elektrische kachel van 15 cm diep, maar die zitten niet op torso-hoogte. Ik denk dat 60 cm krap wordt.
 
Bij ons staat ie meestal ca 75cm vanaf de wand en OP een plavuizenvloer.
Wel hebben we aan deze wand een gereedschaprek waar alle sleutels aan hangen. Vrijwel altijd is deze werkafstand wel voldoende.

Voordeel van OP de vloer is dat je 'm kan verschuiven als nodig. Maar dat is niet vaak en dan vooral voor het gemak.
Wat ook wel eens gebeurt dat is dat we het hele spul met motor erop zelfs tegen de wand duwen al we in de garage meer ruimte nodig hebben.
Als losse brug helemaal niet in gebruik kan ie ook tegen de wand op zijn kant worden gezet. Vastzetten met spanband aan de muur.

Brug inbouwen in de vloer is heel mooi, maar heeft niet alleen maar voordelen.
Positie is vast. Hefhoogte moet 20cm meer zijn dan op de vloer en bij omhoog staan is de 'open bak' een vergaarbak voor vuil en als iets valt ligt het altijd beneden in de bak onder het frame waar je het net niet ziet. Bij brug op de vloer kan je er vaak nog onder kijken en als nodig iets verschuiven.
Onze brug heeft kunststof wielen om evt. te verplaatsen. De brug kan op goede positie vastgezet worden met stelpootjes, de wielen zijn dan net iets los.
 
Gaaf zeg. Maar dit is wel een DHZ-projectje wat niet voor mij is weggelegd.
Zou niet weten hoe ik zo’n lift moet bouwen. Pneumatiek en elektra heb ik vrijwel geen kaas van gegeten '(
 
Laatst bewerkt:
DHZ project was het inderdaad wel...... technisch gezien is het voor mij niet een groot probleem, want ik ben werkzaam bij en autohefbruggenfabrikant......maar om die boel in de grond te krijgen was wel even een dingetje. Maar goed , blij dat ik doorgezet heb, heb er enorm plezier van!!!
Zit wel een nadeel aan hoor.....wat doe je als je gaat verhuizen? hahahahaha
 
DHZ project was het inderdaad wel...... technisch gezien is het voor mij niet een groot probleem, want ik ben werkzaam bij en autohefbruggenfabrikant......maar om die boel in de grond te krijgen was wel even een dingetje. Maar goed , blij dat ik doorgezet heb, heb er enorm plezier van!!!
Zit wel een nadeel aan hoor.....wat doe je als je gaat verhuizen? hahahahaha

Wel de mooiste brug!
Ik zal ook gewoon een schaarbrug verzonken installeren omdat dit zelfs voor mijn amateuristische ik goed te doen is.

Ontopic:
Ik wil rondom minimaal 100cm aanhouden. Alleen nog ff uittekenen wat, en of, er nog iets tussen muur en brug komt te staan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan