VRO

Verdere rijvaardigheidstraining vind ik..

  • waardeloos

    Stemmen: 10 8,8%
  • nuttig

    Stemmen: 103 91,2%

  • Totaal aantal stemmers
    113

Huricane

Die hard MF'er
17 dec 2004
538
0
Ik wil van het voorjaar een VRO cursus gaan volgen via de KNMV, zijn er mensen die zo'n cursus gedaan hebben en wat vinden jullie ervan? leerzaam etc.

full
 
Eén ding: gewoon doen!
Het is niet alleen goed voor je beheersing/veiligheid, maar ik vond het ook gewoon een hele leuke dag. Ook lekker uitleven (binnen de grenzen) op dat 'dijkweggetje' wat ze hebben liggen bij het circuit in Lelystad.
Instructeurs vond ik ook allemaal erg goed, veel ervaring en veel te vertellen. Ik ga zeker nog een keer.
 
En mensen die het waardeloos vinden mogen zeggen waarom. Als ze er zelf geen ervaring mee hebben dan melden ze dat en hoeven ze niet te zeggen waarom

Dus jij vindt iemand zijn mening niet nuttig als ze geen ervaring hebben?? :r
Zullen we dan het forum maar sluiten?

Of beter: Wat is jouw "ervaring"??????????? O-)

Bij de weg: Motorbeheersingscursussen zijn altijd nuttig, vanuit gaande dat je bij een bekende organisatie de cursus volgt, en hier kun je checken of ze bekend zijn.
KNMV is oké, naar mijn menig.

EN JA, IK HEB VRO 1 GEDAAN.
 
VRO1 vond ik in het begin een beetje duf. Slalom, remproef, ja dat kan ik wel. 's Middag gingen we achter de instructeur aan boenderen (op een veilige manier) toen voor het eerst de stepjes aan de grond gereden. Kortom een erg leuke en leerzame dag op de motor.
 
Nuttig, maar omdat de VRO-organisaties het toch ook wel om het geld gaat, komen ze met diverse vervolg cursussen.
Als je ze dan allemaal braaf volgt kom je erachter dat dat ook makkelijk in 1 dag te stoppen was en dat had je veel geld bespaart.

Vergeet niet, al heb je 10 VRO's gedaan, als je daarna op de openbare weg onderuitgaat, komen ze je niet het lesgeld terug brengen.
 
Ik was net vanplan 't zelfde topic te beginnen, ik zie dat er al een aantal me voor zijn geweest...


Maar m'n vraag is eigenlijk of er ook alternatieven zijn voor deze rijopleiding???
VRO 1 'klinkt' als vrij sinmpele punten die ik al gedaan heb, remmen, over een wipwap rijden, zittend op tank met knieen op de buddy seat en steeds meer slib ervaringen...
Maar 't is toch alteid handig om ze nog eens door te nemen met eimand de er mer ervaring mee heeft maar om daar dan 200 euro voor te dokken... VRO2 en 3 klinken dan leerzamer...

Iemand ervaring???

Groet, joost
 
Dus jij vindt iemand zijn mening niet nuttig als ze geen ervaring hebben?? :r
Zullen we dan het forum maar sluiten?

Of beter: Wat is jouw "ervaring"??????????? O-)

Bij de weg: Motorbeheersingscursussen zijn altijd nuttig, vanuit gaande dat je bij een bekende organisatie de cursus volgt, en hier kun je checken of ze bekend zijn.
KNMV is oké, naar mijn menig.

EN JA, IK HEB VRO 1 GEDAAN.
Wat ik bedoel is dat er vaak mensen een mening over iets hebben zonder zelf te weten hoe het zit en het dan af zitten kraken. Wat is mijn ervaring? Ik wil er een gaan doen over een paar maanden. Omdat ik er zelf geen ervaring mee heb heb ik ook niet gestemt. Over een motor kan iemand die er niet op gereden heeft alleen een mening hebben dat hij hem niet mooi vind. Hij kan niet zeggen dat de motor niet lekker rijd als ie er zelf geen ervaring mee heeft. Dat mag ie ook aan andere over laten die er wel mee gereden hebben en hem echt niet lekker vonden rijden ipv. te zeggen 'hij is paars dus hij rijd niet lekker'
 
Is het niet zo, dat je bij zo'n dag telkens een beetje warme ballen krijgt?
Als ik telkens met een slakkegangetje ga rijden, dan staan constant de ventilatoren te draaien. Dus mijn vraag is, blijf je nog een beetje doorrijden of sta je telkens stil te wachten op anderen of op andere oefeningen?
 
VRO1 heb ik mei 2004 gedaan en dat vond ik erg leerzaam.
Met de opmerkingen dat de oefeningen bij de VRO1 in de categorie zitten "ja dat kan ik wel" ben ik het niet eens: genoeg nieuwe dingen gedaan en geleerd. En daarnaast vind ik wat herhaling niet verkeerd: je went toch snel de verkeerde dingen aan. Ik ga dan ook mei dit jaar de VRO2 doen: al is het alleen maar voor het legaal raggen over het circuit in Lelystad.

VRO3 van de KNMV kun je trouwens doen zonder eerst 1 en 2 te hebben gehad: VRO3 is meer gericht op het meer uit je sportmotor halen.
 
Heb zelf de VRO3 gedaan, was super hele dag oefeningen en rondjes rijden en 's avonds helemaal kapot.
Voor de VRO 3 hoef je niet eerst 1 of 2 gedaan te hebben. Voor VRO 2 moetje wel eerst VRO 1 gedaan hebben.
Gewoon doen, je kunt meestal ook nog korting op je verzekering krijgen. Check wel ff of je die dag bij je verzekering verzekerd bent anders is een dagverzekering zeer aan te raden...
 
Nuttig, maar omdat de VRO-organisaties het toch ook wel om het geld gaat, komen ze met diverse vervolg cursussen.
Als je ze dan allemaal braaf volgt kom je erachter dat dat ook makkelijk in 1 dag te stoppen was en dat had je veel geld bespaart.

Vergeet niet, al heb je 10 VRO's gedaan, als je daarna op de openbare weg onderuitgaat, komen ze je niet het lesgeld terug brengen.

Ben'k het niet helemaal mee eens. Heb 2 VRO's gedaan op Lelystad afgelopen jaar. Zou ze beide niet in 1 dag willen doen. Vond dat we een druk, volledig schema hadden. Worden telkens toch weer andere dingen behandeld (heb 1 en 3 gedaan)

Is het niet zo, dat je bij zo'n dag telkens een beetje warme ballen krijgt?
Als ik telkens met een slakkegangetje ga rijden, dan staan constant de ventilatoren te draaien. Dus mijn vraag is, blijf je nog een beetje doorrijden of sta je telkens stil te wachten op anderen of op andere oefeningen?

Je staat wel eens stil. Mijn ervaring is wel dat het heel erg aan de instructeur ligt. De ene rijd lekker door (ook met de oefeningen) terwijl een ander meer verteld.

Hier staan 2 filmpjes op het circuit Lelystad
 
nou ik heb ze ook alle drie gedaan en ik moet zeggen dat er toch een paar keer een hartslag oversloeg.zeker als je met je nieuwe motor opgesteld staat en voor jou valt er iemand zijn motor geheel aan diggelen.ook als je lekker aan het raggen ben en voor jou in de bocht begint er iemand gigantisch te slingeren omdat zijn achterwiel van de grond af getild werd door zijn uitlaat en je kunt er dan nog net omheen.als bij het sprinten je voorwiel niet meer naar beneden wil en je red het nog maar net. dus tlman je kunt echt wel een paar snelle rondes draaien en geloof me dan ben je na een sessie blij dat je ff stil mag staan.maar het is wel een leerzame en gezellige dag
 
nou ik heb ze ook alle drie gedaan en ik moet zeggen dat er toch een paar keer een hartslag oversloeg.zeker als je met je nieuwe motor opgesteld staat en voor jou valt er iemand zijn motor geheel aan diggelen.ook als je lekker aan het raggen ben en voor jou in de bocht begint er iemand gigantisch te slingeren omdat zijn achterwiel van de grond af getild werd door zijn uitlaat en je kunt er dan nog net omheen.als bij het sprinten je voorwiel niet meer naar beneden wil en je red het nog maar net. dus tlman je kunt echt wel een paar snelle rondes draaien en geloof me dan ben je na een sessie blij dat je ff stil mag staan.maar het is wel een leerzame en gezellige dag

Maar over welke heb je het nu? Alle 3 of VRO3?
 
yellow,
eigenlijk vond ik de tweede het spannendst.kreeg er bermvlucht-aquaplenningsbak en remmen in een bocht bij.deze drie dingen vond ik toch wel vreemd de eerste keer.met 80km per uur de natte berm in jakkeren???????(als ik dat wil koop ik wel een offroad.)enne lig je met je steppies aan de grond moet ik mijn voorrem inknijpen omdat de bocht afgesloten is.vond ik toch eng(het miezerde ook nog)
maar achter de instucteur aan jakkeren is echt geweldig.zeker omdat hij zich razend snel aan jou tempo aanpast.ik heb hem een keer verzocht vol te gaan zodatik hem kon volgen.NOT
hij lachen ik minder maar geeft wel aan dat ze ook wel van een geintje houden zolang het op een veilige manier kan.de tweede cursus heeft ook nog iets meer bijzondere verichtingen dan de derde cursus.sommige vond ik gewoon leuk om te doen en zeker de eerste keer moet je jezelf echt ooit over een drempel zetten.daarna denk je dan "vond ik dit eng??"
en ik stapte toen ook net over van vier naar twee cilinder.
had net een week mijn vtr toen ik de tweede cursus deed.
hij liet mij zien dat mijn bochtentechniek aangepast moest worden op v-twin rijden.iets minderhard erin niet zoveel terug schakelen iets eerder op het gas en veel harder eruit komen
ik ben een redelijk sportief rijder en ik weet zeker dat ik mijn plezier en zekere manier van rijden mede hieraan te danken heb.
ik ga zeker weer een keertje terug.denk dit jaar omdat mijn laatste in 2001 is geweest.
 
In 2004 VRO-1 gedaan: top! Veel oefenen en tussendoor stukjes theorie.
Zit er aan te denken om dit jaar weer VRO-1 te doen, gewoon ervaring opdoen of wellicht VRO-3.
Succes!
 
Zoals korte bochies kunnen draaien vind ik niet boeiend. Dat is toch niet te doen met een TLR. Daar draai je gewoon te weinig toeren voor. Ik vind het leuker om vanalles op snelheid te doen en ook belangrijker om te oefenen.
Als ik met 30km/h omdonder vind ik dat minder erg dan met 200.
 
Zoals korte bochies kunnen draaien vind ik niet boeiend. Dat is toch niet te doen met een TLR. Daar draai je gewoon te weinig toeren voor. Ik vind het leuker om vanalles op snelheid te doen en ook belangrijker om te oefenen.
Als ik met 30km/h omdonder vind ik dat minder erg dan met 200.

The easy way :?

Nix is beroerder om ergens 10 keer te moeten steken terwijl je maatje de brommer in keer rond gooit ;) Ik heb juist veel profijt gehad van de korte bochtjes.

Maar misschien dat een circuit dag dan meer iets voor jou is

Op m'n site staan wel een paar foto's/films van de VRO.
 
Yellow,
met een vtr die in goes geweest is voor een dynoboost is het ook geen pretje om met zeer lage snelheid te rijden maar kreeg het wel voor elkaar.is inderdaad makkelijk met keren enz.er zijn er wel meer die op zo'n dag zeggen dat het allemaal niet zo boeiend is maar na het uitvoeren denken ze daar ineens anders over.bij vro2 zijn de oefeningen meer gericht op praktijk.remmen in een bocht- bermvlucht-noodstop met pakweg 150km/uur.en daarna lekker lang gassen.maar als jij dat niet ziet zitten nou dan gewoon naar assen of zo.betaal je duur-bent niet verzekerd en krijgt niet 5 jaar lang korting op je verzekering
ach ieder zijn ding.
 
Krijg je trouwens bij alle verzekeringen korting op de premie na het volgen van de VRO?
Ik zelf zit bij centraal beheer.
 
KLinkt allemaal zeer goed toch, zo'n vro dagje... Was het al van plan te doen maar ga het nu zeker doen, gezellig met een paar vrienden VRO1.
Is er nog een verschil tussen de verschillende plaatsen, zit zelf aan Lellystad te denken... ff lekker door de polder blazen :]
 
Hou verhouden de cursussen van motor island op maurik zich eigenlijk tot de vro's van knmv etc.? Het is daar iets duurder weet ik en niet op eigen motor en met ook off road erbij dacht ik. Dat lijkt me ook erg leuk en de 'gewone' VRO cursussen zijn ook al aan de prijs. Is het gelijkwaardig qua wat je er van leert of niet? Iemand ervaring?
 
Terug
Bovenaan Onderaan