Vroegerrr was alles Beterrrt

Ik had jaren geleden eens een all road met een klein topkoffertje achterop voor mijn werk spullen. In die tijd bestond er nog geen internet bankieren, maar maakte ik maandelijks alles over via accept giro’s.
Zo ook op een dag ging ik vanuit het werk nog even langs de bank om al mijn acceptgiro’s voor die maand af te geven.
Ik reed alleen zo enthousiast en te hard over alle drempels dat het topkoffertje was open gesprongen en mijn accept giro’s verspreid lagen over 10 km dijk. 😂
Ja, dat ken ik ook wel.BMW R100 S met Krauser zijkoffers.
Rechter koffer schiet de deksel los.Kleding ect uiteraard los erin dus..Juist 😂

Yamaha xjr 1200 met magneet tanktas en niet om het balhoofd vast.
Net voor Spanje heelll veelll zijwind en tanktas klapte eraf.
Stoppen en tig meter naar beneden en weer gevonden.
 
RG250 Walter Wolf :}
Geweldig ding en mooi dubbel turbo karakter.
Als ik alleen niet iedere dag even tot de toerenbegrenzer trok dan liepen de bougies vet.
En een keer was de kilometerteller kabel kapot.
Ik lekker in alle versnellingen doortrekken de snelweg op.. :]
Later toen die vervangen was zag ik dat het bij dat toerental met 190 km/u was geweest.
Een beetje overdreven om te doen dacht ik toen. :+
 
De brommer van mijn pa, ergens begin jaren 60.
Of het allemaal beter was geen idee.
Maar kwam hem net tegen. Volgens mij een Batavus met JLO blokje.

Oja die schone is mijn moeder.
20240302_135615.jpg
 
Nu ook tinnitus en hoge tonen zijn weg -O-
Precies dat, geen hoge tonen meer horen, lage tonen zijn echter boven gemiddeld goed Voor de hoge tonen inmiddels apparaatjes achter m'n oor, met slangetje naar de gehooringang.

Ging een wereld voor me open. Wat heel fijn is dat ik met een App op m'n mobiel die apparaatjes zachter en zelfs uit kan zetten als iemand loopt te zeuren.
Selectieve gehoordschade noem ik dat.

Nu geen meter meer zonder oordopjes op de motor.
 
Mijn ouders vooral mijn moeder wilden echt niet dat ik ging motorrijden, m n oom had zichzelf plat gereden ,heeft in coma gelegen en t amper overleeft -O-,maar goed t leger riep en jaja motorordonnans *O*
Het begin was er en nooit meer gestopt:t
Ik was beroepsmilitair bij de marine, van mijn eerste salaris direct een 1 jaar oude Honda CX500 gekocht bij Safe, op afbetaling. Mijn ouders stonden garant zei ik bij de aankoop. Dat waren ze niet echt blij mee. 😂
 
Nou die ouders van mij vonden het maar niks.
Eenmaal mijn rijbewijs een moto guzzi t3 gekocht, toen draaide ze wel wat bij.

Een vriend van mij kwam langs met zijn nieuwe aanwinst. Denge denge denge Suzuki 750 gt. Toen vonden ze de Guzzi helemaal een heel beschaafde motor fiets.
 
Top die Fotoos van jullie ouders vroeger.Mijn ouders hadden helemaal niks met motoren en bromfietsen eigenlijk ook niet.
Bij ons aan de overkant woonde een man met een serieus waar MV Augusta 750.
Als die voorbij kwam hoorde ik dat uiteraard en vloog ik naar buiten.
Iets verderop kwam vaak een HD dus mijn motor virus is daardoor ontstaan denk ik.
Daarnaast al die keren dat ik bij Motorhuis Teunissen bij de etalage stond te gapen en daar mensen op motoren zag 👍.

Fotoos heb ik helaas niet veel door omstandigheden en zeker niet van die periode.
 
1992 toen mijn ouders op vakantie waren, op mijn gloednieuwe Jawa.
Wel al een les of twintig gehad.
Onderweg zwaaiden er motorrijders.
Ik hoorde er helemaal bij. :')
Onderweg midden in de drukke Beneluxtunnel tot stilstand gekomen.
Op het laagste punt onder in de tunnel kon ik het ding weer aantrappen en er uit rijden.
Direct de snelweg verlaten bij de eerste afslag.
Nog drie, vier keer aan moeten trappen.
Bij een motorzaak gestopt met de melding dat die steeds uitviel.
Meneer trok de benzine slang los en zette hem toen op reserve. :o
Ik moest gewoon tanken. :+
‘92 reed ik op deze.
IMG_0684.jpeg
 
Och met de leeftijd ben ik ook veranderd, dat zullen de meeste wel hebben.

Toen ik jong was, was ik zeer blij met mijn 6 cyl CBX en dan vooral dat ding in de toeren jagen, die sound, ik genoot er van.
Dat was dan ook het enige, wegligging beroerd, remmen zeg maar niet, benzine zuipen en olie nog veel meer.
24 klepjes en beroerde seals. Eigenlijk was het een onding, maarja die sound 🥰
(ik had wel eens heimwee naar de kwaak bij snellere ritjes)

Nu hecht ik meer waarde aan goede remmen en wegligging :t en het geluid boeit niet meer (eeuh welk geluid 8)7)
Het moet gewoon lekker rijden, de VFR 1200X die ik hier voorhad deed dat ook.
Motoren zijn sowieso veel beter op rij en remgebied dan vroeger.
Vroeger was alles slechter 😄
 
Ik rij eigenlijk ook altijd te hard. Maar het aantal bekeuringen kan ik nog steeds op de vingers van twee handen tellen. Ik beperk het meestal wel tot 20-30kmph boven de limiet.

Al moet ik toegeven dat dit wel de reden is dat ik m'n VFR RC36/1 naar een andere baas hebt gestuurd.

Was dat beestje zo gewend, dat het pas "leuk werd" als je ver voorbij de boete, en ruim in het invorder gebied rijd
( zelfs dat je nog 130 mocht ;p ) . Als in, ze schieten je ter plaatsen gewoon dood als je gepakt word snelheden :)

Langzaam rijden was gewoon echt niet leuk meer op die motor voor mij, vooral doordat ie toch wat te klein voor me
was en ik pas lekker zat als de druk van m'n polsen af was.

Die Varadero rijd ook leuk met 80 , 100 op de snelweg is helemaal dikke prima ( zit je als een koning op een bankstel ) , en
spelen in de bochten van Luxemburg doet ie nog makkelijker als die VFR ondanks z'n gewicht en hele "gs collectie aan koffers"

Had die motor jaren terug al moeten kopen.

Ook weer niet, want die zware rechterhand van me ... ja.. die 2 pitters benne best fel als je hem opentrekt .. en dan kan ie
best een handje vol zijn. Denk niet dat ik er "10 jaar terug" net zo veel lol van zou hebben als ik nu heb.
 
Nu is ze in de 90 kom ik op bezoek, heb je nog steeds zo'n rot motor _O-
Sommige dingen veranderen nooit :)

Hoe het kan verschillen, bij mij was het eigenlijk juist andersom , die ouwe heer van me is ook fanatiek op de motor
( die XL die hier staat is zijn ouwe motor ) , en moeders weet niet beter , die ouwe had alleen een motor dat ze elkaar
tegen kwamen.

Als ik langskom ( wonen een eind weg ) , is t eerste wat er na "heeeeeee, knuffel" er uit de mond komt..
"huh, ben je NIET op de motor ? " ( als k dan eens met de auto ben )

Broertje heeft ook gereden, maar die werd gecastreerd door z'n dame , dus die heeft geen motor meer.. iets met
kinderen ofzo..

Humor is , eerste wat die blagen doen als ik daar op bezoek kom, is op m'n motor klimmen en willen ze mee :)
( uiteraard zie ik dit altijd als een opvoedingskans ;p )
 
Terug
Bovenaan Onderaan