VT500 carb problemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

remotesunset

Die hard MF'er
27 jun 2009
800
0
Kampen (Overijssel)
hallo,
mijn topics zullen onderhand al wel vaak genoeg voorbij zijn gegaan maar ik probeer het nogmaals.

ik bezit een honda VT 500 C,
een erg leuke motor... wanneer hij functioneerd.
de motor is kort nadat ik hem kocht, problemen gaan geven

probleem 1
de motorsloeg af en wilde niet meer starten thuis met een multimeter binnen 5 minuten ontdekt / gemeten dat de dodemans knop geen verbinding meer maakte.
de knop goed schoon gemaakt en de boel functioneerde direct weer naar behoren.

probleem 2
een probleem wat steeds erger werd was een schokje dat tussen de 2000 en 3000 toeren zat. soms was het schokje zo erg dat het voelde alsof ik het gas 1 a 2 seconden dicht hield, tewijl ik toch echt vol gas gaf.
dan pakt de motor weer op en boven die 3000 toeren heb ik er nog nooit last van gehad.

(ik dacht dat het probleem in de carburateur zou zitten maar na deze schoon te hebben gemaakt en daarbij de gasnaalden gasschuifen te hebben gecontroleerd bleek er niks mis te zijn. wel heeft iemand de pilot screws uitgeboord en opnieuw afgesteld (wat er in mijn beleving op kan duiden dat het probleem al even speelt, de vorige eigenaar wist echt van niks. maar hij wist ook niks van een schokje af ;))

probleem 3
iets wat later erger werd (echt opviel).
het klappen in de uitlaat het werd van een af en toe plop bij gas los, een reeks knallen alsof een ralley auto aan kwam denderen (erg leuk spelletje maar niet de bedoeling).

dit lijkt mij doet mij denken aan een slechte ontsteking/timing.

probleem 4
wanneer ik de motor warm heb gereden en hem weg zette wilde de motor niet meer starten. na veel moeite en af en toe een oorverdovende knal of knal salvo. (daar heb ik een mevrouw op het tankstation waarschijnlijk een hartverzakking mee gegeven ... ze sprong zo haar auto in haha.)
wilde de motor weer gewoon starten

probleem 5
de motor begon bij gas los en langzaam rijden af te slaan.
nadat ik tijdens het inhalen van een rits wachtende auto's halverwege de motor weer wilde in voegen omdat de brug dicht ging, sloeg de motor af.
net toen de brug weer dicht was :(
ik zag een grote vrachtwagen al aan komen rijden, snel de motor dwars/schuin tussen 2 auto's ingezet en dat ging me allemaal maar net goed genoeg.

de motor wilde toen ook niet meer starten en sindsdien rijd ik er niet op (het werd ook winter (lees slecht weer) maar onderhand wil ik toch echt weer rijden.)

nou kan ik wel uitgaan leggen waarom ik weinig aan de motor kan sleutelen maar daar word niemand wijzer van.

het komt erop neer dat ik zo nu en dan een zaterdag aan de motor kan werken.

momenteel heb ik de carburateurs dus al uit elkaar gehad en goed bevonden toen reed de motor gewoon zo kut als daarvoor.

nadat ik alles had door gemeten (spoelen dus pickup spoeltjes, bobines, bougiekabels (sloegen door zijn vervangen), accu (prima) en ook maar de dynamo gecontroleerd ook goed.)

toen heb ik de kleppen gestelt deze stonden allemaal redelijk sommigen iets te ruim maar best goed.

ik heb ze volgens het WPH afgestelt op 0.10mm voor in en uitlaat tijdens de TDC (het bovenste dode punt van de compressieslag) edit. natuurlijk voor beide cilinders verschillend :z

sindsdien start de motor heel slecht.
ik heb hem lopend gehad en dat klonk prima ook bij het verhogen van toeren.

ik heb de kleppen nogmaals gecontroleerd en de afstanden zijn perfect.

de CDI-units heb ik eruit gehaald en de prints bekeken niks mis mee super simpel stukje electronica.

ik ga volgende week weer met de motor aan de gang maar wat kan dit nou zijn.
ik wil niet dat iemand mijn werk doet want ik ben er aan begonnen en ik ga het afmaken ook.
maar ik zou een beetje meedenken niet afslaan
 
Als de motor stationair loopt dan zou ik in het donker de bobines , de bougie kabels en doppen eens met een planten sproeier innevelen . Als je dan vonkjes ziet , dan weet je hoe laat het is . Is daar geen probleem zou het ook wel eens het contactslot kunnen zijn . Succes hiermee .
 
Ik heb wel eens bobines gehad die niet goed werkten met warme motor.
Voor de rest idd carbs, misschien een goed reserve setje scoren voor weinig en die monteren. O-)
 
Dit probleem, inclusief de toenemende symptomen komen me heel bekend voor. Heb ook een V-Twin, die op het laatst niet eens meer met de choke erop wou starten.

Carburateurs bleken ook in mijn geval mooi schoon te zijn.

Ga deze iig in de gaten houden :Y
 
alles wat ik hier lees, wijst op de carburateurs.
behalve probleem 1 dan.

wat zou het probleem in de carburateurs dan door kunnen worden veroorzaakt?
ik heb de carbs uitelkaar gehad en alles netjes geïnspecteerd.

dat wil zeggen de gasschuiven/veren bekeken.
het membraan was prima.
alleen wanneer ik de gasschuiven omhoog drukte bleven ze soms steken.
toen heb ik de veren iets opgerekt ... (tja, dom).
dat hielp wel en ik heb de boel goed schoon gemaakt ze zakken nu gewoon weer zoals het hoort.

ik heb het schoon gemaakt met (goede) poetsdoek en wd 40 om kanaaltjes door te spuiten.
ik heb de sproeiers bekeken schoon gemaakt en door geprikt.

de pilotscrews zijn uitgeboord (ik twijfel nu of ik de juiste benaming geef.)
en dat zou bij mij zeggend dat de afstelling is verneukt.

bij het kopen van een nieuwe tweede hands carburateurset heb ik ook geen problemen.
maar dan wil ik wel zeker weten dat de carburateurs het probleem zijn.
 
Laatst bewerkt:
laat de carburateurs eens ultrasoon reinigen.
en koop een paar nieuwe veren voor de gasschuiven.

en de pilotscrews (stationairmengselschroeven) zijn vast niet uitgeboord.
wat wel uitgeboord is (lijkt mij) zijn de doppen die de toegang afsluiten naar de mengschroeven.
 
p.s

ik lees mijn post nu nogmaals door en ik zie dat mijn huidige probleem niet goed door komt.

de motor staat momenteel stil en wil niet meer starten ik ben er van overtuigt dat hij het wel zal doen als hij het zeg maar net weer pakt.
maar naar lang doorstarten lukte het gewoon niet om hem aan te krijgen.

korte diagnose,

ik heb dan gewoon een goede sterke vonk.

ik krijg benzine.

en heb gewoon lucht.

voor het testen heb ik het luchtfilter er ook even afgehad, heeft geen effect.

auto accu eraan maakt niks uit.

..
ik geef het niet graag toe maar ik begin fantasieloos te raken.
 
laat de carburateurs eens ultrasoon reinigen.
en koop een paar nieuwe veren voor de gasschuiven.

en de pilotscrews (stationairmengselschroeven) zijn vast niet uitgeboord.
wat wel uitgeboord is (lijkt mij) zijn de doppen die de toegang afsluiten naar de mengschroeven.

ik moet mijn WPH er bij hebben voor de juiste naam, maar volgens mij klopt het dat het de mengsel schroeven waren.

probleem is dat ik geen veren kan vinden daar ben ik al wel mee bezig geweest maar ze worden niet gelevert.

ik ben toen tot de conclusie gekomen dat ik alleen een carburateur kan kopen op een sloop.
ik weet dan alleen niet of ik eenzelfde waardeloze carburateur krijg en of het probleem mischien bij mijn CDI units liggen.

nog iets wat heel typisch was is dat mijn motor op de snelweg bij 130 km/h 5000 toeren, cruisen ineens inhield en afsloeg om even later weer aan te slaan.

erg bedankt voor de reactie,

maar ik ben heel eigenwijs en ondanks dat ik het niet erg vind om te inversteren in onderhoud aan mijn motor ... :+
wil ik eerst weten dat het stuk is voordat ik het vervang
 
Kun je anders niet een CDI unit van iemand anders lenen tijdelijk? Kijken of dat soelaas biedt. Is dat het geval, dan kun je een andere bestellen.

hey armada,

heb ik ook aan gedacht maar ten eerste ken ik niemand die zo'n oud barrel rijd ;).
maar het zijn ook aparte CDI-units die gebruik maken van het zelfde circuit voor het creëren van een puls, ze zijn dus uitwisselbaar met elkaar en dat maakt geen enkel verschil.

de bougie's geven dan ook mooie vonken af (op misschien wel de verkeerde timing maar de motor wil nu niet starten en ik kan er dus geen stroboscoop aan hangen ...)
 
hey armada,

heb ik ook aan gedacht maar ten eerste ken ik niemand die zo'n oud barrel rijd ;).
maar het zijn ook aparte CDI-units die gebruik maken van het zelfde circuit voor het creëren van een puls, ze zijn dus uitwisselbaar met elkaar en dat maakt geen enkel verschil.

de bougie's geven dan ook mooie vonken af (op misschien wel de verkeerde timing maar de motor wil nu niet starten en ik kan er dus geen stroboscoop aan hangen ...)
Hmm. Apart. Die van mij ligt nu uit elkaar in ieder geval. Ga binnenkort klepspeling meten en misschien de motor wegbrengen voor een compressie meting.

Het stomme is namelijk, dat de ellende bij mij begon vlak nadat ie op een rollenbank had gestaan. Je zou dan echter verwachten dat de problemen er plots zijn, en niet langzaam aan erger worden.

100% zekerheid kan niemand je geven, we zitten niet bij de motor zelf maar achter een computer.
koop dan andere carburateurs, kost een stuk minder dan een cdi.

http://link.marktplaats.nl/390086020

http://link.marktplaats.nl/377929122
Dat is wel zo inderdaad. Anders kun je altijd nog beide carbs demonteren en van 2 één goeie proberen te maken.
 
Laatst bewerkt:
100% zekerheid kan niemand je geven, we zitten niet bij de motor zelf maar achter een computer.
koop dan andere carburateurs, kost een stuk minder dan een cdi.

http://link.marktplaats.nl/390086020

http://link.marktplaats.nl/377929122



voor iemand die achter zijn computer zit heb je me nu ontzettend geholpen,

ik heb de laatste tijd marktplaats niet meer afgestruint naar onderdelen maar gekeken naar nieuwe motoren '(

deze 2 had ik nog niet gezien,

ontzettend bedankt,

ik zal proberen iedereen door te geven wat ik volgende week allemaal heb kunnen doen aan de motor.

ik heb contact opgenomen met nh motoronderdelen, en als dat iets is bestel ik daar morgen.
 
Misschien valse lucht, ondichte spruitstuk-rubbers tussen carbs en blok; eenvoudige deodorant-proef niet overslaan.

http://www.motor-forum.nl/forum/fin...er]=relevance&data[age_end]=&data[age_start]=

ik zal hem uitvoeren willem ;),

aan de vraagstelling zullen jullie het mischien niet verwachten maar ik heb onderhand bijna elk artikel op motor-forum dat met carburateur, kleppen en CDI problemen te maken heeft al door gelezen of even vlug door gekeken.

en deze test heb ik van motor-forum(/willem) af en al regelmatig gebruikt waarbij 1 maal bij een crossmotor waar dit een directe oplossing was. daarbij was net de carburateur verwijderd en het spruitstuk sloot niet helemaal goed.

waar ik het ook wel voor gebruik is om slecht startende motoren op gang te krijgen tijdens doorstarten in het luchtfilter of direct in de luchtinlaat op de carb. spuiten en soms werkt dit direct ik zal niet altijd zeggen CQ lees hierboven ^ ;)
 
auto accu eraan maakt niks uit.

..
ik geef het niet graag toe maar ik begin fantasieloos te raken.


ik was in de veronderstelling dat er al eens een accu aan had gezeten.
ik heb vandaag de motor aan een accu gezet en deze starte vrijwel direct.

dat de carburateurs vervuild zijn moge duidelijk wezen het stotteren is nog aanwezig, ik zal carb cleaner eens proberen en anders is de volgende stap om de carburateurs door een prof (bezitter van ultrasone reinigingsbak) te laten reviseren en te reinigen.

wordt vervolgt want ondanks dat de motor weer rijd is deze natuurlijk nog steeds niet goed.

erg bedankt voor de hulp, ik zag zelf geen problemen meer zitten dit omdat ik
A
de spanning over de accu had gemeten tevens de spanningsval bij starten en vervolgens de zelf ontlading redelijk in kaart had.
dat alles leek mij (behalve de spanningval) in orde, de spanningsval was iets aan de hoge kant maar ik had niet verwacht dat de motor daardoor niet kon starten.

immers de bougie's vonkten prima (buiten het motorblok/compressie)

en

B
ik dacht dat het probleem in de CDI's zat of in mijn carburateurs, beter gezegd ik keek nergens anders naar.

persoonlijk lees ik technische forum's omdat ik graag een probleem wil lezen de symptomen wil horen en vervolgens de oplossing.

als mijn probleem echt helemaal is opgelost zal ik een korte samenvatting posten.

met vriendelijke groet,

tim
 
zoals belooft de oplossing,

nadat ik de accu had vervangen starte de motor weer zoals het hoorde.

maar dat schokje tussen de 2000 en 3000 toeren bleef,
toen heb ik Forte 1 geprobeerd nooit zo heilig gelooft in wondermiddeltjes maar toch.

de dealer heeft mij aangeraden om het flesje op 10 liter benzine te gebruiken, zo gezegd zo gedaan de eerste 200 kilometer helemaal niks nog steeds net zo K.U.T maar toen ik hem de volgende dag weer starte en rond ging rijden was het zo goed als weg.

en nu een paar tanken verder kan ik er prima mee leven nog zo af en toe een beetje schokkerig wanneer de motor koud is (dit gaat weg als ik de choke gebruik).
maar daar kan ik mee leven.


de reden dat ik er mee kan leven is dat ik heb besloten de motor te gaan verkopen.
Een chopper past niet bij mijn rijstijl het is een ramp in de file en van het gooi en smijt werk waar ik zo van houd heeft deze motor nooit gehoord.

het is een motor die ik heb gekocht omdat hij belastingvrij is maar dat is toch iets waar ik vanaf stap.

leuk ding om rustig te leren en rustig te rijden maar niet voor mij, ik ga voor de 1 cilinder of een leuke naked/streetfighter.

motor komt binnenkort op marktplaats en motorshopper.

ik vraag er 750 euro voor.

de rest van de motor zal in het te koop topic worden omschreven.

maar voordat het zover is zal ik het vet eraf gaan poetsen en zal het chrome de camera in moeten blinken. ;)


in elk geval erg bedankt voor de hulp in dit topic, het is jammer dat ik er zelf dus niet de kilometers op ga maken die ik van plan was te doen maar iemand anders gaat er hopelijk nog veel lol aan beleven.

:( met de nieuwe banden en olie en ...



Er kan bij deze dus een slotje op
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan