Over de VX-koppeling: Dit is een semi-vrijloopkoppeling. Op het moment dat je het gas loslaat, gaat deze in een gedeeltelijk ontkoppelde staat (limited slip) waardoor niet de volledige motorrem op het achterwiel komt. Hierdoor is de motorrem van onze fijne VX-en een stuk minder als van andere 2-pitters met zo'n motorinhoud.
Nadeel van dit systeem: De veertjes die de koppeling weer "vast" moeten zetten als-ie gewoon de aandrijfkracht moet overbrengen, worden nogal eens moe na al die jaren. Gevolg: Koppeling slipt al voordat deze versleten is.
Je kunt dit op 2 manieren oplossen: Nieuwe veren erin, en vervang dan ook de busjes (dat zie je wel als je het loshaalt) of de busjes een millimeter af laten draaien zodat de veertjes strakker komen te staan.
Na montage van de hele boel: olie bijvullen natuurlijk (er zit een kijkglaasje
) en de koppeling afstellen. Een koppelingshendel met kabelbediening zoals op de VX hoort spelingsruimte te hebben (da's een stukje vrije slag op de stuurhendel) dit moet er zitten, zodat je zeker weet dat wanneer de hendel niet ingeknepen is, de koppeling ook niet bedient wordt.
Hoeveel speling hangt er een beetje vanaf wat wie prettig rijden vindt, het advies uit de servicemanual geeft een millimeter of 1-5 aan. Dat is gemeten aan het uiteinde van de hendel.
....Er werden al weleens koppelingen vervangen die eigenlijk niet versleten waren, en er worden ook nog steeds koppelingskabels te strak afgesteld waardoor je niet lang plezier van het nieuwe spul hebt.
Succes!