Waar elektronisch kompas kopen?

Fazerracer

Die hard MF'er
13 apr 2004
642
0
Strijen
Hallo,

Nu zit ik al enige tijd diverse elektronica en outdoor zaken af te struinen naar een geschikte digitale/elektronische kompas voor op de motor. (Wat nou TomTom of Garmin) :P :+
Een digitaal kompas met op zijn minst ook overige functies zoals: Temperatuur, Tijd en Hoogtemeter.
Zitten er nog meer functies op dan is dat alleen maar mooi meegenomen maar is geen must.

Heb tot nu toe gekeken bij:
- Conrad
- Zwerfkei
- Outdoor travel
- Xgadget.nl

Alleen ik kan maar geen geschikt exemplaar vinden. Wellicht kunnen jullie mij wijzen op nog wat enkele zaken waar dit soort spul te koop is.
Ik zoek zeg maar zoiets:
http://www.xgadget.nl/de-webwinkel/...emeter-barometer-thermome.html?keyword=kompas

Maar dan wel minimaal geschikt voor tegen regenwater/buien. Dat is deze niet.

Liefst ook wat groter zodat deze tijdens het motorrijden wat makkelijker af te lezen dan wanneer zo'n ding om je pols hangt bij het wandelen.
Nou ja...laat maar horen bij welke zaken ik ook es zou kunnen gaan kijken.

Thanks alvast.
 
Laatst bewerkt:
Id botenzaak,
kompas moet ook enkele stabilisatoren hebben om de invloeden van eventueel staal en elektronica van je fiets te kunnen compenseren.
Als je niet teveel geld kwijt wil zijn, zou ik m halen in een winkel waar je m kan inruilen tegen retour geld. Kun je tenminste ff buiten op je motor leggen om te kijken of ie goed de richting blijft aangeven.
 
Id botenzaak,
kompas moet ook enkele stabilisatoren hebben om de invloeden van eventueel staal en elektronica van je fiets te kunnen compenseren.
Als je niet teveel geld kwijt wil zijn, zou ik m halen in een winkel waar je m kan inruilen tegen retour geld. Kun je tenminste ff buiten op je motor leggen om te kijken of ie goed de richting blijft aangeven.

Oké, das dan zaak om rekening mee te houden.
Maar bij een bootjeszaak heb ik tot dusver nog niet zo'n gecombineerde elektronisch apparaat kunnen vinden die dus ook een hoogtemeter, tijd en temperatuur aan kan geven.

Daarbij komt het "probleem" dat een kompas (alleen de kompas al) bij een bootjeszaak reteduur is.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij bedoeld Patrick met stabiliseren van het kompas: het corrigeren van de miswijzing.
Dat is een kompasfout die ontstaat door de aanwezigheid van metalen rondom het kompas. Bijvoorbeeld de scheepsmotor. Of de stalen romp van het schip. De correctie wordt bereikt door toepassing van kleine magneetjes. Ik bedoel hier wel een magnetisch kompas. Hoe dat met elektronische kompassen gaat weet ik niet. Wel meen ik te weten dat de aanwijzer van zo'n elektrisch kompas (een girokompas) hoog boven het dek van een stalen schip zit, in de mast dus. Ver van het verstorende element. De kompasfout heet deviatie. Geen enkel kompas is er vrij van. Ook op een houten schip zal de kompassteller er aan te pas moeten komen. Er is ook nog een fout te benoemen: variatie. Dat staat in de kaart genoteerd en verschilt waar je je bevindt. Een heel interessant thema, waar je boeken vol over door kan schrijven. Dat is dan ook gedaan door heel wat deskundiger figuren dan ik ;)

Maar de vraag was waar koop je zoiets. Ik denk toch echt dat de experts te vinden zijn in de betere scheepsbenodigdhedenwinkel. Bijvoorbeeld Datema of LJ Harri. Die zijn bij uitstek gespecialiseerd in deze materie. Misschien moet je toch terugvallen op een horloge van bijvoorbeeld Suunto of Polar. Verder weet ik nog te melden dat zo goed als alle GPS navigators voorzien zijn van een kompas, hoogtemeter, tijdsaanduiding, koers, verheid et cetera. Ook bruikbaar op de motor,want daar gaat dit forum immers over. :Y
 
waarom MOET het elektronisch zijn en niet gewoon een normaal kompas.
kijk eens naar suunto horloges
al vanaf 190 euro

is kompas en voor zover ik weet elektronisch
 
Bedankt allemaal voor de reacties.
1) Ik denk niet dat het via een bootzaak wat gaat worden. Is veel te profi, en zoals al eerder gezegd, ze hebben meestal niet één apparaat waar het e.e.a. in zit. Kan dan wel weer losse klok-unit, thermometer en hoogtemeter unit bijkopen maar da's niet mijn bedoeling. Wil één centraal apparaat.
2) Ik koop (nog) geen garmin/zumo of TomTom o.i.d.
3) Horloge's zijn volgens mij meestal wel wat klein om af te lezen.
4) Maar wat is nou het oordeel van het apparaat waarvan ik eerder al een link heb gepost?
Waar loop ik tegen aan op het gebied van bijv. de werking van het kompas, het apparaat kan gekalibreerd worden dus moet verder geen probleem zijn, toch?

Ik heb inmiddels een nog betere(goedkopere) prijs voor het apparaat gevonden:
http://www.internetwarenhuis.nl/categories.asp?dir=478&pid=WS-0014-00

Kijk...dat bied kansen, als blijkt dat het uiteindelijk toch niks is...is er niet gelijk een 'kapitaal' weggegooid.

Thnx all.
 
waarom MOET het elektronisch zijn en niet gewoon een normaal kompas.
kijk eens naar suunto horloges
al vanaf 190 euro

is kompas en voor zover ik weet elektronisch

Omdat meestal bij een elektronisch kompas er ook diverse andere functies op zitten.
Zoals tijd, thermometer en hoogtemeter enzo.
Horloge is wel erg duur hoor...zoveel geld wil ik voor zo'n (simpele) gadget niet uitgeven.
Doe ik dat wel dan koop ik nog veel liever een Zumo ofzo.
 
Ik denk niet dat je veel hebt aan een kompas op de motor.

Stel dat je over een prachtige alpenpas rijdt van noord naar zuid.
De weg volgend, zal het kompas bijvoorbeeld eerst west aangeven, om dan na de volgende haarspeldbocht oost aan te wijzen.
Dit blijft zich na elke bocht herhalen.

Wat je op het kompas niet ziet, is de uiteindelijke zuidelijke richting die je rijdt.

Verder wordt het kompas beïnvloed door het magnetisch veld van je motor. Denk hierbij aan het staal van de motor, maar ook aan de magnetische velden, opgewekt door de electrische installatie van de motor. Bij een schip wordt dit gecompenseerd, bij een motor is dit niet mogelijk.
De compensatie van het kompas betreft niet dit magnetisch veld (de deviatie), maar het verschil tussen het geografische en het magnetische noorden (de variatie). Die is niet constant, maar verandert met de geografische positie. Die waarde kun je uit een kaart halen en invoeren in het kompas, dan hoef je niet steeds uit het hoofd te rekenen.

Een GPS met kompasfunctie werkt ALLEEN wanneer je beweegt. De GPS ontvanger neemt immers de de richting en snelheid waar ten opzichte van de satellieten.
 
Volgens mij heeft RR het hiervoor niet goed gesteld. De juiste definitie van kompasstellen is "compenseren". Het corrigeren van DEVIATIE. En dat doet de kompassteller dmv kleine magneetjes of staafjes metaal, teneinde miswijzing te verbeteren die ontstaat door aanwezigheid van magnetische velden rondom het kompas. Ook een draaiende motor kan heel wat afwijkingen veroorzaken. Het aanzetten van een transistorradiootje die toevallig naast het kompas staat, kan al royale fouten veroorzaken (moet ik tot mijn schande bekennen, aan boord van een zeiljacht)

Een officieel gecompenseerd kompas heeft een zogenaamde deviatietabel, met correctie voor elke koers. De VARIATIE (kaartafwijking verschil tussen het ware noorden en het magnetische noorden) kan inderdaad in elektronische kompassen worden ingevuld. Zodat je niet meer hoeft te rekenen. Trouwens, iedereen die kan optellen en aftrekken kan leren navigeren.

Het lijkt me overigens niet erg bruikbaar, een kompas op een rijdende motor.
 
Ik denk niet dat je veel hebt aan een kompas op de motor.

Stel dat je over een prachtige alpenpas rijdt van noord naar zuid.
De weg volgend, zal het kompas bijvoorbeeld eerst west aangeven, om dan na de volgende haarspeldbocht oost aan te wijzen.
Dit blijft zich na elke bocht herhalen.

Wat je op het kompas niet ziet, is de uiteindelijke zuidelijke richting die je rijdt.

Verder wordt het kompas beïnvloed door het magnetisch veld van je motor. Denk hierbij aan het staal van de motor, maar ook aan de magnetische velden, opgewekt door de electrische installatie van de motor. Bij een schip wordt dit gecompenseerd, bij een motor is dit niet mogelijk.
De compensatie van het kompas betreft niet dit magnetisch veld (de deviatie), maar het verschil tussen het geografische en het magnetische noorden (de variatie). Die is niet constant, maar verandert met de geografische positie. Die waarde kun je uit een kaart halen en invoeren in het kompas, dan hoef je niet steeds uit het hoofd te rekenen.

Een GPS met kompasfunctie werkt ALLEEN wanneer je beweegt. De GPS ontvanger neemt immers de de richting en snelheid waar ten opzichte van de satellieten.

is niet helemaal waar hoor, als het kompas op basis van gps klopt het.
maar ik heb een suunto met gps :) en daar zit dus OOK een kompas op dat werkt zonder gps.
verder ben ik het met je eens over het nut van een kompas. het help alleen met orienteren en niet met navigeren, als is het 1 een onderdeel van het ander ;)

TS: hoe groot is het schermpje van jouw apparaat dan? een horlogeschermpje is ongeveer 45mm...
en hoe ga je het ding gebruiken? eenmaal ingesteld is het horloge handsfree en kune je heel gemakkelijk het scherm bekijken... hoe wou je dat gaan doen met dat andere apparaat?
 
Volgens mij heeft RR het hiervoor niet goed gesteld. De juiste definitie van kompasstellen is "compenseren". Het corrigeren van DEVIATIE. En dat doet de kompassteller dmv kleine magneetjes of staafjes metaal, teneinde miswijzing te verbeteren die ontstaat door aanwezigheid van magnetische velden rondom het kompas. Ook een draaiende motor kan heel wat afwijkingen veroorzaken. Het aanzetten van een transistorradiootje die toevallig naast het kompas staat, kan al royale fouten veroorzaken (moet ik tot mijn schande bekennen, aan boord van een zeiljacht)

Een officieel gecompenseerd kompas heeft een zogenaamde deviatietabel, met correctie voor elke koers. De VARIATIE (kaartafwijking verschil tussen het ware noorden en het magnetische noorden) kan inderdaad in elektronische kompassen worden ingevuld. Zodat je niet meer hoeft te rekenen. Trouwens, iedereen die kan optellen en aftrekken kan leren navigeren.

Het lijkt me overigens niet erg bruikbaar, een kompas op een rijdende motor.
Op een handkompas is (waarschijnlijk) gewoon een "offset" in te stellen. Dat kun je voor de variatie gebruiken.
Dit heet dan wel niet "compenseren " in nautische zin (mijn vak) , maar wel in algemene zin.
Dit is meteen ook het enige wat er te compenseren valt, de deviatie zal op een motorfiets niet constant, maar variabel (what's in a name) zijn.
 
...
verder ben ik het met je eens over het nut van een kompas. het help alleen met orienteren en niet met navigeren, als is het 1 een onderdeel van het ander ;)
...

tjah als je ergens op een vierarmenkruispunt staat is het soms wel handig om te weten waar het noorden ligt. En als de zon niet van de partij is, en het mos op de bomen/stenen niet zichtbaar is, dan kan een kompas handig zijn.
Ik heb zo'n idioot 2€ magnetisch kompasje ter grote van een 20c munt. Werkt op nauwkeurig genoeg om o/w/n/z te onderscheiden, zolang ik hem een metertje of zo van men stalen tank weghou,
Voor exacte orientatie dat op een graad of 2 max juist moet zijn, heb je meer aan een gpskompas of een profesioneel magnetisch kompas (maar dan moet je wel een meter of 3 van je motor/auto wegblijven)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan