Waar zijn de kleine 4cillinders gebleven?

Goede vraag en ik weet het antwoord niet.
Wel raar dat bijvoorbeeld de olie gekoelde Suzuki Bandit 600 en de lucht gekoelde Yamaha Diversion 600 geen vergelijkbare opvolgers hebben.
Ook bij Kawasaki is tegenwoordig alles onder de 10.000 euro grens een 2 cilinder.


Als ik zoek op "euro 5 emissie normen motor" en dan lees wat die normen inhouden kan ik nergens iets vinden over een verbod van 4 cilinders.
Zonder verdere onderbouwing is jouw post onzin.


Ook weer vergaande conclusie die zonder onderbouwing onzin is.
Voor zover ik weet wordt de motor zelf niet groter, wel de benzine inspuiting, lucht regeling en aansturing er om heen.


Dat is jouw persoonlijke mening. Voor mij gaat er juist niets boven een 4 cilinder.


Nog grotere onzin dit.
Dat meer toeren is een ontwerp keuze. Je kan ook een 4 cilinder motor maken die laag in toeren blijft.
En die NC750 heeft inderdaad een hele aparte ontwerp filosofie maar dat betekent nog niet dat alle motoren zo worden.


Eindelijk schrijft er iemand iets zinnigs.

met je eerste zin ga ik volledig akkoord.
waarom jij dan toch vindt dat jij mag bepalen wat onzin is en wat niet ontgaat me even ...

een verbod op vierclinders ... _O- het gaat erom wat er uit de uitlaat komt. hoeveel cylinders er aan die uitlaat zitten maakt voor de opstellers van die normen geen z*k uit

voor zover jij weet .... niet veel blijkbaar :')

jouw persoonlijke mening telt, die van een ander niet 👎

lees eens iets over wrijving voor je iets als onzin catalogeert
 
Kosten/baten plaatje.
En weer een onliner zonder enige uitleg of verwijzing.
Jammer.

Het antwoord dat jij zinnig vindt is alleen op geen enkele manier een antwoord op de vraag van TS.
Ik heb hier helemaal nergens een zinnig antwoord gelezen.
Een aantal reageerders hebben even snel een paar woorden ingetypt, dat was alles.

Ook die post geeft verder geen uitleg. Vervolgens moeten we zelf maar gaan raden waarom.
 
Kawasaki ZX25R is een tijdje geleden aangekondigd voor aziatische markten. Weet niet of het hier zal komen vanwege milieueisen, maar kleine 4cyl met hoge toeren zijn altijd vet


maar volgens mij vinden jullie 650cc al klein... dus dit zal wel mini zijn dan :+

Dat is wel lachen. Gas tegen de stuit en versnellen en vertragen door op of terug te schakelen.
Net als vroeger met hoogtoerige 2takten.
Dikke aklopovic der onder en donderen en gillen met de kwaak
 
met je eerste zin ga ik volledig akkoord.
waarom jij dan toch vindt dat jij mag bepalen wat onzin is en wat niet ontgaat me even ...

een verbod op vierclinders ... _O- het gaat erom wat er uit de uitlaat komt. hoeveel cylinders er aan die uitlaat zitten maakt voor de opstellers van die normen geen z*k uit

voor zover jij weet .... niet veel blijkbaar :')

jouw persoonlijke mening telt, die van een ander niet 👎

lees eens iets over wrijving voor je iets als onzin catalogeert
En nog steeds geen uitleg.

Wat betreft die wrijving; ik zie echt niet wat de relatie is tussen wrijving en het aantal cilinders. Volgens mij hangt wrijving van miljoen verschillende factoren af.
 
En weer een onliner zonder enige uitleg of verwijzing.
Jammer.


Ik heb hier helemaal nergens een zinnig antwoord gelezen.
Een aantal reageerders hebben even snel een paar woorden ingetypt, dat was alles.


Ook die post geeft verder geen uitleg. Vervolgens moeten we zelf maar gaan raden waarom.
Nee hier hebben we wat aan:
Voor zover ik weet wordt de motor zelf niet groter, wel de benzine inspuiting, lucht regeling en aansturing er om heen.
 
1581452337532.png
 
Mijn vorige motor was een Honda cbf600, mijn huidige is een Suzuki GSX650F. De niet te zware 4 cilinder sporttour zijn echt mijn ding.
Langzamerhand kijk ik rond naar een andere motor, mijn huidige is ook alweer uit 2012.
Maar dit genre wordt steeds minder gemaakt, en zijn allemaal 2cilinders.
1000 cc is ook nog wel een optie maar gek genoeg zijn die altijd hoger en aan verlagen zit ook een grens. (Mijn Suus is ook al verlaagd en dan nog heb ik de voeten niet plat aan de grond. Ik ben 1.63)

Hoe kan het toch dat de kleinere liçhtere 4cilinders nu niet meer gemaakt worden?

Even terug naar de originele vraag, mijn dochter rijdt op een Yamaha FZ6s2 oid, geen idee of die nog gemaakt worden. 600cc 4 cilinder, wellicht wel iets te hoog voor je.
Honda maakt toch nog een 650cc cbf? Of is die ook al weer verdwenen?
Maar waarom wil je weer een nieuwere? Een 8 jaar oude is mijn ogen nog vrij nieuw ;) .
Maar mocht je de jouwe weg doen omdat de kmstand hoog begint te worden dan zijn er nog genoeg motoren van die leeftijd met een bijzonder lage kmstand.
 
Kawasaki ZX25R is een tijdje geleden aangekondigd voor aziatische markten. Weet niet of het hier zal komen vanwege milieueisen, maar kleine 4cyl met hoge toeren zijn altijd vet


maar volgens mij vinden jullie 650cc al klein... dus dit zal wel mini zijn dan :+
Beest van een motor! En zeker fun gegarandeerd!

Maar komt idd niet naar Europa, en idd heeft dat met millieunormen te maken.

Maar ook in Azië zal je ze niet overdreven veel gaan zien, ligt niet binnen het budget van een gemiddelde zuid-oost Aziaat. Met een beetje meerprijs heb je de Ninja 400. Die heeft wel maar 2 cilinders, en maar 45 a 49 pk, maar meer koppel. En vooral, wat ginder heel belangrijk is, een belachelijk laag verbruik. De ZX 25R zal niet veel meer verbruiken, maar ook niet minder.

Maar zelfs voor in België zou ik de 400 boven de 250 verkiezen, hoe ge*l dat 250cc'ertje ook oogt ...
 
Lady Di zoekt volgens mij iets rond de 650cc. En een sporttoer. Dus als iedereen gaat roepen dat die kleine supersports zo leuk zijn is dat wel aardig, maar het is niet datgene wat ze zoekt.

Maar ik vind die kleine racertjes ook wel leuk, (om een keer op te rijden, niet om zelf te kopen ;) )
 
Lady Di zoekt volgens mij iets rond de 650cc. En een sporttoer. Dus als iedereen gaat roepen dat die kleine supersports zo leuk zijn is dat wel aardig, maar het is niet datgene wat ze zoekt.

Maar ik vind die kleine racertjes ook wel leuk, (om een keer op te rijden, niet om zelf te kopen ;) )
De enige die daar aan voldoet is de CBR650, in viercilinder.
Ninja 650 in tweecilinder, maar da's echt heul wat anders.
Maakt Suzuki überhaupt nog SV's :?
Yamaha gaat al naar 700 met de MT07
Wil je een Honda twin die in de buurt komt, zit je bij de CBR500.

(moet het nieuw zijn of tweedehands? Dan is er meer keus)
 
Ik vermoed dat de vraag in Nederland naar kleine 4 cilinders er niet is.
In Nederland doe je niet mee als je 600 4 cilinder niet minimaal 100 pk is.
De 2 cilinders met meer vermogen worden wel geaccepteerd.
Ik heb jaren een Diversion 600 gehad.
In principe vermogen genoeg.
Die klote carburateurs en dito starten na 3 weken stilstand heeft hem voor mij de das om gedaan.

Maar er zijn er idd niet zo veel kleine 4 cilinders meer
 
Kawasaki ZX25R is een tijdje geleden aangekondigd voor aziatische markten. Weet niet of het hier zal komen vanwege milieueisen, maar kleine 4cyl met hoge toeren zijn altijd vet


maar volgens mij vinden jullie 650cc al klein... dus dit zal wel mini zijn dan :+

Leuk voor korte stukkies, zwaar vermoeiend voor de lange tochten


@Lady_Di

Kawa Z900 niks voor je? maar 1cm hoger zadel (80cm)af fabriek als een std GSXF
zal alleen iets vlotter zijn als je 650 })
 
Nog grotere onzin dit.
Dat meer toeren is een ontwerp keuze. Je kan ook een 4 cilinder motor maken die laag in toeren blijft.
En die NC750 heeft inderdaad een hele aparte ontwerp filosofie maar dat betekent nog niet dat alle motoren zo worden.
Trol :+

Het is gewoon logisch als je eventjes nadenkt, meer draaiende onderdelen is meer weerstand (o.a. kleppentrein geeft veel weerstand). Meer toeren is meer weerstand. Een 'lichte' 4 cilinder maakt door de regel genomen meer toeren en heeft meer onderdelen, niet goed voor interne weerstand dus. Nu kan je een 4 cilinder laagtoerig maken ja, wat ben je daar voor nodig zonder de prestaties te verneuken? Slagvolume, ergo de lichte 4 cilinder is niet meer licht qua cc's.._O-

Een 2 cilinder is gewoon een betere keuze omdat die in de basis al efficiënter is. Het is ook niet voor niks dat veel autofabrikanten naar een motoropstelling met minder cilinders gaan, voor lichte auto's is een 3 cilinder gemeengoed geworden, bij sportauto's zie je de 6+ cilinders verdwijnen.

Ik zeg dus niet dat alle motoren linea recta NC750's worden. Maar het is waarschijnlijk wel goedkoper voor de fabrikant om die kant op te gaan voor de budget oriënteerde motoren, en dat blok komt dan natuurlijk ook in zo veel mogelijk motoren voor een zo'n lang mogelijke tijd (al dan niet wat aangepast). Maar dat gebeurd al tientallen jaren, dat is niks nieuws..

In je artikel lees ik overigens ook niks nieuws/bijzonders? Alleen wat geneuzel over de nieuwe normen en dat oude techniek het wss niet haalt. Ohja en dat BMW eindelijk variabele kleptiming gebruikt (hallo Honda! ;)).


En nog even inhaken op het 2 cilinder vs 4 cilinder, is inderdaad subjectief. :Y
Feit blijft wel dat een 2 cilinder (650cc) een gunstiger koppelverloop heeft op de openbare weg. Je hebt wat minder pk's, maar je hebt ze wel eerder.
 
Trol :+

Het is gewoon logisch als je eventjes nadenkt, meer draaiende onderdelen is meer weerstand (o.a. kleppentrein geeft veel weerstand). Meer toeren is meer weerstand. Een 'lichte' 4 cilinder maakt door de regel genomen meer toeren en heeft meer onderdelen, niet goed voor interne weerstand dus. Nu kan je een 4 cilinder laagtoerig maken ja, wat ben je daar voor nodig zonder de prestaties te verneuken? Slagvolume, ergo de lichte 4 cilinder is niet meer licht qua cc's.._O-

Een 2 cilinder is gewoon een betere keuze omdat die in de basis al efficiënter is. Het is ook niet voor niks dat veel autofabrikanten naar een motoropstelling met minder cilinders gaan, voor lichte auto's is een 3 cilinder gemeengoed geworden, bij sportauto's zie je de 6+ cilinders verdwijnen.

Ik zeg dus niet dat alle motoren linea recta NC750's worden. Maar het is waarschijnlijk wel goedkoper voor de fabrikant om die kant op te gaan voor de budget oriënteerde motoren, en dat blok komt dan natuurlijk ook in zo veel mogelijk motoren voor een zo'n lang mogelijke tijd (al dan niet wat aangepast). Maar dat gebeurd al tientallen jaren, dat is niks nieuws..

In je artikel lees ik overigens ook niks nieuws/bijzonders? Alleen wat geneuzel over de nieuwe normen en dat oude techniek het wss niet haalt. Ohja en dat BMW eindelijk variabele kleptiming gebruikt (hallo Honda! ;)).


En nog even inhaken op het 2 cilinder vs 4 cilinder, is inderdaad subjectief. :Y
Feit blijft wel dat een 2 cilinder (650cc) een gunstiger koppelverloop heeft op de openbare weg. Je hebt wat minder pk's, maar je hebt ze wel eerder.
Fiat heeft zelfs een 2 cilinder turbo motortje
 
  • Leuk
Waarderingen: JBi
Simpel. Als je gas moet geven om in beweging te komen is het ding gewoon stuk. Vandaar dat lichte viercylinders niet meer gevraagd worden.
 
Mijn vorige motor was een Honda cbf600, mijn huidige is een Suzuki GSX650F. De niet te zware 4 cilinder sporttour zijn echt mijn ding.
Langzamerhand kijk ik rond naar een andere motor, mijn huidige is ook alweer uit 2012.
Maar dit genre wordt steeds minder gemaakt, en zijn allemaal 2cilinders.
1000 cc is ook nog wel een optie maar gek genoeg zijn die altijd hoger en aan verlagen zit ook een grens. (Mijn Suus is ook al verlaagd en dan nog heb ik de voeten niet plat aan de grond. Ik ben 1.63)

Hoe kan het toch dat de kleinere liçhtere 4cilinders nu niet meer gemaakt worden?
Een Kawasaki Z 900 2019 is erg laag,. Die is nog wel overjarig te koop, als het een nieuwe moet zijn. Is ook lichter dan de Suzuki 650. Model 2020 is een stuk hoger.
 
Laatst bewerkt:
Goede vraag en ik weet het antwoord niet.
Wel raar dat bijvoorbeeld de olie gekoelde Suzuki Bandit 600 en de lucht gekoelde Yamaha Diversion 600 geen vergelijkbare opvolgers hebben.
Ook bij Kawasaki is tegenwoordig alles onder de 10.000 euro grens een 2 cilinder.


Als ik zoek op "euro 5 emissie normen motor" en dan lees wat die normen inhouden kan ik nergens iets vinden over een verbod van 4 cilinders.
Zonder verdere onderbouwing is jouw post onzin.


Ook weer vergaande conclusie die zonder onderbouwing onzin is.
Voor zover ik weet wordt de motor zelf niet groter, wel de benzine inspuiting, lucht regeling en aansturing er om heen.


Dat is jouw persoonlijke mening. Voor mij gaat er juist niets boven een 4 cilinder.


Nog grotere onzin dit.
Dat meer toeren is een ontwerp keuze. Je kan ook een 4 cilinder motor maken die laag in toeren blijft.
En die NC750 heeft inderdaad een hele aparte ontwerp filosofie maar dat betekent nog niet dat alle motoren zo worden.


Eindelijk schrijft er iemand iets zinnigs.

aha eindelijk hebben we een nieuwe allesweter...
Mensen , willen jullie een reply voortaan eerst aan kabouter puntmuts voorleggen, zodat hij de zin en onzin er uit kan filteren...

dank je wel kabouter...heb je ook een PUNTMUTS
 
Sport-tourmotoren zie je nu eenmaal minder, en ik denk dat de allroadmotoren en hoogpoters dit segment vooral hebben overgenomen. Jammer voor de kleineren onder ons, maar ik versta het wel...

Ducati heeft met z'n "supersport" nog een leuke sporttour, maar dat is dan weer geen 4 cyl.

Honda heeft wel nog wat je zoekt met z'n CBR650R, z'n naam en z'n plaats op de website doen misschien vermoeden van niet, maar dit lijkt mij toch een mooie sporttour motor te zijn.

Als naked kan, misschien eens kijken naar Triumph, ik vind die nieuwe Street Triple met 660cc driecyl. wel een leuk ding, en scherp geprijsd.
 
Ik vermoed dat de vraag in Nederland naar kleine 4 cilinders er niet is.
In Nederland doe je niet mee als je 600 4 cilinder niet minimaal 100 pk is.
De 2 cilinders met meer vermogen worden wel geaccepteerd.
Ik heb jaren een Diversion 600 gehad.
In principe vermogen genoeg.
Die klote carburateurs en dito starten na 3 weken stilstand heeft hem voor mij de das om gedaan.

Maar er zijn er idd niet zo veel kleine 4 cilinders meer

denk niet dat het door de vraag bepaald wordt, een heleboel 4 cilinders uit mijn begintijd voldoen nu prima aan de PK limieten voor de rijbewijzen
cd cb350 four, cb400 four etc, was toen ook een prima markt voor, maar NL is een te kleine markt om interessant te zijn voor een fabrikant om daar rekening mee te houden, dus kijken ze naar de vraag in de grootste afzetmarkten, en wat daar de eisen qua milieu zijn, en daar bouwen ze naar toe...

( nu maar hopen dat kabouter puntmuts mijn reply goedkeurt)
 
  • Leuk
Waarderingen: ronk
Ik denk dat een belangrijke reden dat er geen/weinig kleinere 4 cilinders meer zijn terug te voeren is op 2 punten: a) geen vraag meer naar kleinere 4 cilinders, b) verbeterde technieken voor 2 cilinders en c) verandering van markt.

Kleine 4 cilinders zullen meer toeren moeten maken om hetzelfde te bereiken als de grotere 4 cilinders. Meer toeren betekend meer verbruik, meer slijtage. Daarbij zijn de technieken die toegepast worden voor 2 cilinders enorm verbeterd om deze bij kleinere cilinderinhoud toe te passen, zie ook bij auto's de voortschrijdende technieken en mogelijkheden van 3 cilindermotoren. Waarom zou een fabrikant een hoogtoerige, meer brandstof verbruikende 4 cilinder moeten toepassen bij (zeg es) een 600cc motor terwijl een fabrikant op dat moment ook kan kiezen voor een rustiger lopende en zuiniger 2 cilinder variant die eenzelfde dan wel meer vermogen kan leveren, efficiënter werkt en zuiniger zijn? Daarnaast zie je nu dat er veel vraag is naar de off-road modellen, ook wel de adventure tourer genoemd (o.a. de GS modellen reeks van BMW, de V-Strom modellen reeks van Suzuki en de Versys modellen van Kawasaki). Dit zijn uitstekende motoren die je veelal ziet als 1 of 2 cilinders van 600 cc tot 1250 cc.

Verder heeft het niet zoveel met Euronormen te maken. Een motor die aan een Euronorm moet voldoen zijn vaak terug geknepen wat betreft brandstofverbruik en uitstoot. Dit geldt voor 1 cilinders maar ook voor 12 cilinders en alle wat er tussen ligt qua cilinders en cilinderinhoud. De huidige motoren die aan de huidige strenge Euronorm voldoen lopen zelf al niet zo efficiënt meer. Door het verder terug knijpen van brandstof verbruik en het volstoppen van filters in het uitlaatsysteem zorgt er juist voor dat motoren minder efficiënt lopen en al op hun uiterste grenswaarden zijn afgesteld waarop ze nog enigszins acceptabel werken. Het verder afknijpen zal alleen maar resulteren in nog slechter werkende motoren. Maar dat is weer een ander verhaal.

Wat betreft de vraag van de topic starter, denk dat mijn punten goed weergeven waarom het lijkt dat er geen kleinere 4 cilinders meer zijn. Tja, en dan als vanouds jouw grootste punt jouw lengte en het niet kunnen vinden van een geschikte motor en als je dat wel gedaan hebt het verlagen ervan. Dat is eenvoudig te verklaren en is alles behalve seksistisch of wat dan ook. Motor rijden was tot enkele jaren terug een pure mannending. Dus maakten alle fabrikanten motoren die mannen aanspraken, groot, stoer, snel, flitsend uiterlijk. De dames zaten dan achterop mee te liften, dus waarom dan een motor voor vrouwen maken? Dit is een molensteen die vandaag de dag nog steeds om de nek bij de motorfabrikanten zwaar hangt. Zelf zie ik het probleem ook, dames die zelfs op een wat kleinere 600cc motor rijden komen ook op dergelijke (wat kleinere) motoren maar amper met hun voeten op de grond, vooral als ze onder de standaardmaat van 1,77 meter komen. Verlagen van motoren is een optie maar zal in de praktijk ook niet altijd werken omdat je maar beperkt kan verlagen. Immers, bij teveel verlagen zal de rij eigenschappen van de motor behoorlijk nadelig beïnvloed worden.

Nu de laatste jaren steeds meer dames de motor weet te vinden als vervoermiddel denk ik dat fabrikanten ook deze markt moeten aanboren en motoren moeten gaan maken die wat geschikter zijn voor dames en de kleinere medemens onder ons. Maar vergis je er niet in dat het bijna onmogelijk is om een zware 1200cc motor te maken voor iemand van 1,63 meter hoog! Bij dergelijke zware motoren heb je nog altijd ruimte nodig om het motorblok te kunnen plaatsen in het frame en alles wat er dan nog bij komt (o.a. luchtfilter, oliekoeler, boordcomputer, etc.). Maar voor kleinere motoren (400-650cc) moet het best wel lukken om motoren te ontwikkelen waar de kleinere medemens ook met ruim voldoende conform op kan zitten en rijden.

@Lady_Di
Ik wens je veel succes met het vinden van een nieuwe motor!
 
Terug
Bovenaan Onderaan