Waar zijn die mannen met de Russen toch gebleven?

Waar zijn de Russen?

  • Het is hier niet gezellig

    Stemmen: 7 16,7%
  • Ik heb geen Rus meer

    Stemmen: 13 31,0%
  • Andere dingen te doen, hij staat te verstoffen.

    Stemmen: 1 2,4%
  • Hij gaat niet meer stuk.

    Stemmen: 12 28,6%
  • Als hij kapot gaat ga ik dat hier niet zeggen!

    Stemmen: 9 21,4%

  • Totaal aantal stemmers
    42
Leuk! Mijn span was zo weg, is naar België en wordt goed gebruikt.
Wat betreft de oostblok spannen; ik heb er diverse gehad en het meeste plezier gehad met zo'n half jaren 90 Ural, 650cc. Achteruit erop, met en zonder schommel gereden (zonder gaat prima met zo'n ding). Startte makkelijk en hoop lol mee gehad. Erg eenvoudig en makkelijk zelf te onderhouden, onderdelen zijn makkelijk verkrijgbaar en goedkoop.

Eén keer een Dnepr gehad, maar dat vind ik het net niet. De Urals doen het prima voor een rondje Zeeland, kleine weggetjes.. Als ik de ruimte had kocht ik er zo weer één.

Thanks,

Ja een achteruit lijkt mij wel praktisch.
Allereerste span waar ik ooit op reed was iste van een R80 ofzo,ook zonder schommel. wel zo'n frictiedemper (zo noem je dat toch) er op.

Maar er is ook behoorlijk wat rommel te koop van dat spul, neem ik aan? Je leest overal van alles over lagers vervangen e.d.
 
ben ik echt de enige die al die messing/goud blingbling op die solo motoren afgrijselijk vind??

Ach, ik vind het wel leuk, beetje steampunk.

Maar het gaat mij uiteraard om de spannen.Een solo heb ik al (en die blijft ook gewoon)
 
Ik moet mij alleen nog eens even goed in lezen over de verschillende merken, blokken, kopkleppers, weet ik veel.
Zijn er modellen oid die ik echt beter kan mijden? (las al iets over Ural jaren '90 ? )
Leuk. Een (aankomende) Rusliefhebber er bij :)

In basis heb je te maken met de produkten van twee fabrieken: KMZ (in Kiev) en IMZ (in Irbit). en daarnaast de Chineze Chang-Jiang dat in essentie een M-72 is omdat de Russen de produktielijn aan de Chinezen gaven toen ze zelf overstapten op K750's voor Militair gebruik. Oorspronkelijk geven ze er alleen een type-aanduiding aan mee, later een wat vlotter bekkende (handels) naam zoals Ural (IMZ) of Dnepr(KMZ). Het aardige is dat het hele stel op unit niveau redelijk uitwisselbaar is door de vergaande standaardisatie. (KMZ blok past doorgaans naadloos in een Ural etc). dat, een veel grotere "gebruiksartikel-factor" dan in het westen en het feit dat de gemiddelde rus eerst 40 jaar op het platteland aan het werk is geweest geeft een hele grote kans dat de type-aanduiding een papierentijger is, en je het hele gebeuren rond bouwjaren maar beter kunt vergeten. vanaf midden jaren liep de kwaliteit af-fabriek inderdaad terug, maar een Rus is een meccanodoos, dus vandaag de dag zijn de af-fabriek-nukken er òf uitgesleuteld, òf de motor bestaat niet meer. een groter risico is de voorgaande boer die er aan gesleuteld heeft. zeker bij recentelijk geimporteerde exemplaren kom je soms de meest wonderlijke constructies tegen om het apparaat maar vooral (tijdelijk)rijdend te houden.
Onderhoud van een Rus is niet moeilijk, maar je moet het wel doen, want ze zijn nogal onvergefelijk voor overslaan. Zo hebben de zijklepper-blokken geen oliefilter en hebben Dnepr-kopkleppers een centrifugaal-filter dat vol kan gaan zitten als je het niet schoonmaakt.

Zwakke punten: 1) electra. de oude bobines van gewikkeld draad met gelakt textiel er omheen zijn een beruchte storingsbron (gelijk vervangen door een modernere SOVEK met de zelfde maat of een westerse) en het koper in de draadboom wil wel eens zwart uitslaan door corrosie en breekt dan makkelijk. Vervangen is makkelijk en kant en klare draadbomen zijn goedkoop, dus bij veel reparaties, storingen of andere huisvlijt is de vuilnisbak + vervanging een goede optie. 2) Russich Rubber + westerse additeven matchen niet zo best. keeringen uit de jaren 70 + moderne olie levert knalharde keerringen op die snel uitslijten en dan gaan lekken. Overigens zijn die vandaag de dag doorgaans wel vervangen. 3) Onterecht gebruikte westerse onderdelen: Conceptueel is een Russische motor niet beroerd. heel veel "verbeterde"pakkingen etc zijn dikker en geven op termijn meer problemen dan dat ze oplossen.


Tot slot: een Rus is ontwikkeld voor een land met veel onverharde wegen en de bijbehorende snelheden. In westers verkeer wordt hij daarom een beetje "misbruikt".
Een zijklepper is leuk, maar voor hedendaags verkeer schieten ze een beetje te kort icm een zijspan. je zit dan aan aan max- kruissnleheid van ca 70 vast. Ontsteking kent handmatige timing en dat werkt als je er een beetje gevoel voor hebt. Anders geeft de foutieve timing doorgaans vooral een heet blok.
Dnepr-kopkleppers zijn constructief wat moderner, maar daarmee wat gevoeliger voor oliedruk-verlies en iets laagtoeriger dan de Ural-kopklepper
De Ural-kopklepper is een door-ontwikkeling van de zijklepperblokken en kent (deels) spatsmering en rollagers op de krukas.
En voor allemaal geldt: ze kunnen meer vermogen leveren dan warmte afvoeren, dus 80 als kruissnelheid is voor een kopklepper wel ongeveer het maximum (met en korte uithaal op zijn tijd), tenzij er wat "tactische modificaties" doorgevoerd zijn.

Succes!!
 
Maar er is ook behoorlijk wat rommel te koop van dat spul, neem ik aan? Je leest overal van alles over lagers vervangen e.d.
Gedeeltelijk... of kapotgesleuteld.. en anders heeft hij er in veertig jaar tijd drie ton bij 30 kilometer per uur over onverhard terrein op zitten en is in Moldavië oid van een vers verflaagje voorzien... nu de prijzen van Russische motorfietsen wat omhoog gaan begint het "Verfiseren" een heuze plaag te worden.

Ga er bij en Rus vanuit dat er geen enkele relatie bestaat tussen de technische kwaliteit en de uitstraling en/of de kwaliteit van de lak. Hooguit een omgekeerd verband: Verse lak = handel...
 
Laatst bewerkt:
Op FB zijspanrijders staat zo'n Ural 650 te koop, met schommel enzo. Degene waar ik het meeste plezier mee heb gehad was net zo één. Nederlandse motor, kende de vorige eigenaar. KM stand was dan normaal. Blokje draaide perfect.
Je kunt niet alles bewaren, maar die heb ik weleens spijt van.
540.jpg
 
Op FB zijspanrijders staat zo'n Ural 650 te koop, met schommel enzo. Degene waar ik het meeste plezier mee heb gehad was net zo één. Nederlandse motor, kende de vorige eigenaar. KM stand was dan normaal. Blokje draaide perfect.
Je kunt niet alles bewaren, maar die heb ik weleens spijt van.
540.jpg

Die blauwe? voor euro 2.500,00 geloof ik, ik zag hem staan idd
 
Gedeeltelijk... of kapotgesleuteld.. en anders heeft hij er drie ton bij 30 kilometer per uur over onverhard terrein op zitten en is in Moldavië oid van een vers verflaagje voorzien... nu de prijzen van Russische motorfietsen wat omhoog gaan begint het "Verfiseren" een heuze plaag te worden.

Ga er bij en Rus vanuit dat er geen enkele relatie bestaat tussen de technische kwaliteit en de uitstraling en/of de kwaliteit van de lak. Hooguit een omgekeerd verband: Verse lak = handel...

Ik snap even niet precies wat je bedoeld met verfiseren? (kan het wel een beetje raden)

Het wordt dan wellicht een klein beetje een gokje of je een "goede" te pakken hebt?
Beetje kwasten kan ik zelf ook wel, daardoor wordt hij alleen maar meer eigen.
 
Leuk. Een (aankomende) Rusliefhebber er bij :)

In basis heb je te maken met de produkten van twee fabrieken: KMZ (in Kiev) en IMZ (in Irbit). en daarnaast de Chineze Chang-Jiang dat in essentie een M-72 is omdat de Russen de produktielijn aan de Chinezen gaven toen ze zelf overstapten op K750's voor Militair gebruik. Oorspronkelijk geven ze er alleen een type-aanduiding aan mee, later een wat vlotter bekkende (handels) naam zoals Ural (IMZ) of Dnepr(KMZ). Het aardige is dat het hele stel op unit niveau redelijk uitwisselbaar is door de vergaande standaardisatie. (KMZ blok past doorgaans naadloos in een Ural etc). dat, een veel grotere "gebruiksartikel-factor" dan in het westen en het feit dat de gemiddelde rus eerst 40 jaar op het platteland aan het werk is geweest geeft een hele grote kans dat de type-aanduiding een papierentijger is, en je het hele gebeuren rond bouwjaren maar beter kunt vergeten. vanaf midden jaren liep de kwaliteit af-fabriek inderdaad terug, maar een Rus is een meccanodoos, dus vandaag de dag zijn de af-fabriek-nukken er òf uitgesleuteld, òf de motor bestaat niet meer. een groter risico is de voorgaande boer die er aan gesleuteld heeft. zeker bij recentelijk geimporteerde exemplaren kom je soms de meest wonderlijke constructies tegen om het apparaat maar vooral (tijdelijk)rijdend te houden.
Onderhoud van een Rus is niet moeilijk, maar je moet het wel doen, want ze zijn nogal onvergefelijk voor overslaan. Zo hebben de zijklepper-blokken geen oliefilter en hebben Dnepr-kopkleppers een centrifugaal-filter dat vol kan gaan zitten als je het niet schoonmaakt.

Zwakke punten: 1) electra. de oude bobines van gewikkeld draad met gelakt textiel er omheen zijn een beruchte storingsbron (gelijk vervangen door een modernere SOVEK met de zelfde maat of een westerse) en het koper in de draadboom wil wel eens zwart uitslaan door corrosie en breekt dan makkelijk. Vervangen is makkelijk en kant en klare draadbomen zijn goedkoop, dus bij veel reparaties, storingen of andere huisvlijt is de vuilnisbak + vervanging een goede optie. 2) Russich Rubber + westerse additeven matchen niet zo best. keeringen uit de jaren 70 + moderne olie levert knalharde keerringen op die snel uitslijten en dan gaan lekken. Overigens zijn die vandaag de dag doorgaans wel vervangen. 3) Onterecht gebruikte westerse onderdelen: Conceptueel is een Russische motor niet beroerd. heel veel "verbeterde"pakkingen etc zijn dikker en geven op termijn meer problemen dan dat ze oplossen.


Tot slot: een Rus is ontwikkeld voor een land met veel onverharde wegen en de bijbehorende snelheden. In westers verkeer wordt hij daarom een beetje "misbruikt".
Een zijklepper is leuk, maar voor hedendaags verkeer schieten ze een beetje te kort icm een zijspan. je zit dan aan aan max- kruissnleheid van ca 70 vast. Ontsteking kent handmatige timing en dat werkt als je er een beetje gevoel voor hebt. Anders geeft de foutieve timing doorgaans vooral een heet blok.
Dnepr-kopkleppers zijn constructief wat moderner, maar daarmee wat gevoeliger voor oliedruk-verlies en iets laagtoeriger dan de Ural-kopklepper
De Ural-kopklepper is een door-ontwikkeling van de zijklepperblokken en kent (deels) spatsmering en rollagers op de krukas.
En voor allemaal geldt: ze kunnen meer vermogen leveren dan warmte afvoeren, dus 80 als kruissnelheid is voor een kopklepper wel ongeveer het maximum (met en korte uithaal op zijn tijd), tenzij er wat "tactische modificaties" doorgevoerd zijn.

Succes!!

Nou,of ik "liefhebber" word moet nog uit komen natuurlijk :+_O-

Dat die russen een andere insteek hebben dan mijn oude BMW-EZS span begrijp ik. Maar ik zal hem toch hoofdzakelijk een beetje voor in de buurt gebruiken (we hebben niet eens snelweg in de buurt), snelweg ben ik sowieso nooit echt fan van geweest.

We gaan het zien, vooralsnog heb ik er eigenlijk geen ruimte voor.....
Ondertussen maar eens verder lezen, heb de UDCN site en forum lang geleden al eens gevonden
 
Ik snap even niet precies wat je bedoeld met verfiseren? (kan het wel een beetje raden)

Het wordt dan wellicht een klein beetje een gokje of je een "goede" te pakken hebt?
Beetje kwasten kan ik zelf ook wel, daardoor wordt hij alleen maar meer eigen.

Dat is toch een vrij algemene term dacht ik. Het is een goedkope manier van reviseren, alleen nieuwe verf erop :)
 
Ik snap even niet precies wat je bedoeld met verfiseren? (kan het wel een beetje raden)

Het wordt dan wellicht een klein beetje een gokje of je een "goede" te pakken hebt?
Beetje kwasten kan ik zelf ook wel, daardoor wordt hij alleen maar meer eigen.
Verfiseren = uiterlijk mooi opknappen zonder technisch de boel op orde te maken.

Een gokje wordt een dergelijke motor op leeftijd kopen eigenlijk altijd ben ik bang, tenzij je een "bekende" koopt waar je iets meer vanaf weet.
 
Bos classics lijkt wel mooie producten op te leveren maar ik heb er nog nooit een van heel dichtbij bekeken. Rijd zelf al meer dan 25 jaar met minimaal 1 russisch span in de schuur rond. Mijn favo in het terrein blijft de MT16 (kmz), ploegt bijna overal doorheen maar met een top van 90 niet super op de gewone wegen. mijn m72 zijklepper is veel charmanter qua lijn, klinkt heerlijk en rijdt eigenlijk gewoon prima maar helaas is die voor russen van 1.65 gemaakt en niet voor brabanders van bijna 2 meter. Als je wat wilt weten vraag maar op. Ik en Nejra zijn beiden virj fanatiek rusrijder en al jaren lang betrokken bij de UDCN.

Kom maar op

benno
 
Bos classics lijkt wel mooie producten op te leveren maar ik heb er nog nooit een van heel dichtbij bekeken. Rijd zelf al meer dan 25 jaar met minimaal 1 russisch span in de schuur rond. Mijn favo in het terrein blijft de MT16 (kmz), ploegt bijna overal doorheen maar met een top van 90 niet super op de gewone wegen. mijn m72 zijklepper is veel charmanter qua lijn, klinkt heerlijk en rijdt eigenlijk gewoon prima maar helaas is die voor russen van 1.65 gemaakt en niet voor brabanders van bijna 2 meter. Als je wat wilt weten vraag maar op. Ik en Nejra zijn beiden virj fanatiek rusrijder en al jaren lang betrokken bij de UDCN.

Kom maar op

benno

Ik ben maar net iets langer dan die 1,65 meter....;)

Momenteel ben ik zo ver dat ik een Rus herken als Rus, maar daar blijft het dan ook een beetje bij.
Zijklepper of kopklepper, of verschil Ural of Dnepr zal ik "in het wild" nog even niet kunnen herkennen. Maar dat duurt niet lang meer hoop ik. beetje lezen links en rechts. Misschien eens aanmelden bj UDCN forum

Ik kan wel een beetje prutsen, maar als ik zie wat @Nejra hier allemaal post in het topic, dat gaat voor mij momenteel een beetje te ver ben ik bang (wat niet is kan nog komen natuurlijk)
 
op het forum aanmeldden kan altijd natuurlijk, kost niets.. Misschien zien we elkaar dit weekeinde nog wel op bot dan kunnen we bijpraten..

benno
 
Nou,of ik "liefhebber" word moet nog uit komen natuurlijk :+_O-

ik denk dat als je iets zoekt om rond de kerk te crossen je snel terug weer wat verder zal willen gaan en dan komt de vraag , gaat dit wel lukken met een rus ,
of je moet hem op een aanhanger zetten ?
dan het gegeven , de kinderen zijn groot , zelf rij ik al 28 jaar zijspan , leeftijd dochter , dochter gaat al 10 jaar niet meer mee met het span , maar toch blijft het
altijd een beetje hangen , zit al zo lang in dat wereldje dat ik gewoon niet weg geraak , heel veel kennissen/vrienden , zonder zijspan valt dit allemaal weg ...
 
ik denk dat als je iets zoekt om rond de kerk te crossen je snel terug weer wat verder zal willen gaan en dan komt de vraag , gaat dit wel lukken met een rus ,
of je moet hem op een aanhanger zetten ?
dan het gegeven , de kinderen zijn groot , zelf rij ik al 28 jaar zijspan , leeftijd dochter , dochter gaat al 10 jaar niet meer mee met het span , maar toch blijft het
altijd een beetje hangen , zit al zo lang in dat wereldje dat ik gewoon niet weg geraak , heel veel kennissen/vrienden , zonder zijspan valt dit allemaal weg ...

Tja, ik rijd denk ik 90 % van al mijn kilometers in een straal van max 50 km.
Provincie waar ik woon kent maar 1 snelweg, en daar moet ik eerst ongeveer 25 km voor rijden...

Ik ga het gewoon avonturen

Edit; verder heb je trouwens wel gelijk hoor, als ik dan foto's e.d. op diverse media voorbij zie komen...
 
Ik ben maar net iets langer dan die 1,65 meter....;)
Dat lijkt me geen probleem

Momenteel ben ik zo ver dat ik een Rus herken als Rus, maar daar blijft het dan ook een beetje bij.
Zijklepper of kopklepper, of verschil Ural of Dnepr zal ik "in het wild" nog even niet kunnen herkennen. Maar dat duurt niet lang meer hoop ik. beetje lezen links en rechts.
Ural/Imz onderscheid je het makkelijkst aan frame en spatborden van een KMZ/Dnepr:
KMZ-frame: Achterbrug valt tussen het frame,
IMZ/Ural: Achterbrug valt buiten het frame.
De spatborden van een KMZ/Dnepr zijn daarnaast bol, breed en bestaan uit één geheel van geperst plaat, terwijl de spatborden van een Ural platter zijn met ingezette zijkanten.

Een paar plaatjes ter verduidelijking:
Dnepr-frame: wat ronder en de achterste swingarm is bevestigd aan de binnenkant van de framebuizen(na ca 1962 maakte men die wat langer om de versnellingsbak makkelijker te kunnen (de)monteren, vroege K750's zijn ongeveer 8 cm korter)
1k0.jpg

en de bol-ronde KMZ- spatborden bepalen behoorlijk het totaalplaatje:
1k0.jpg

Ural-frame: Achtervork valt buiten het frame en spatbord heeft ingezette zijpanelen.
1k0.jpg


een Zijklepperbblok heeft brede/platte cylinderkoppen en een dekseltje bovenop voor het kleppenstellen:
1k0.jpg

Er zijn verschillende koppen in omloop: M72-koppen hebben iets meer ribben op de buitenste "plaat". Dit hier boven zijn vroege K750-koppen (abusievelijk ook wel aangeduid als "winterkoppen") en latere K750's en MT-12's hadden meer "opengewerkte" cylinderkoppen: (De koppen van een zijklepper zijn losse deksels en wisselen kost ongeveer vijf minuten en een pakking van twee euro, dus ga er niet vanuit dat je puur aan de hand van die koppen een leeftijd van een blok kunt bepalen....)
1k0.jpg


En dit is de cylinderkop van een Ural-650 kopklepper voor het vergelijk:
1k0.jpg


Ik heb even geen foto's van Ural 750-kopkleppers (bouwjaar na ca 1994) of Dnepr-kopkleppers op voorraad...

Misschien eens aanmelden bj UDCN forum
Ik zeg: Doen! :t

Ik kan wel een beetje prutsen, maar als ik zie wat @Nejra hier allemaal post in het topic, dat gaat voor mij momenteel een beetje te ver ben ik bang (wat niet is kan nog komen natuurlijk)
Ik ben bang dat ik een heel slechte norm ben. De foto's in dit topic komen vooral af van mijn K750-project. Dat was niet echt de standaard manier van doen en mijn manier om het "je weet niet wat je koopt" probleem te tackelen: Koop een volkomen onrijdbaar wrak met en vaststaand blok en een goede laag roest, dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent ;) (of eigenlijk wilde ik vooral een knutselproject waar ik flink lang mee bezig kon zijn... om eerlijk te zijn wist ik toen ik er aan begon nauwelijks dat een KMZ een rus was ;) :P )
 
Laatst bewerkt:
ik denk dat als je iets zoekt om rond de kerk te crossen je snel terug weer wat verder zal willen gaan en dan komt de vraag , gaat dit wel lukken met een rus ,
of je moet hem op een aanhanger zetten ?
Hangt er vanaf of je haast hebt. Een goede Russische kopklepper kan prima 80-58 kruissnelheid aanhouden. Een goede Ural-kopklepper trekt een langere eindoverbrenging als je er geen aanhanger oid achter wilt hangen. Met een "solo overbrengingen" (please mind the quotes) Kom je op Nederlands glad asfalt met een span prima weg en kun je ook goed 90-95 kruissnelheid aanhouden. Met mijn eigen Ural span rijd ik regelmatig ook grotere stukken snelweg. Alleen echt lange afstanden (rijd in één ruk via de snelweg naar Oostenrijk oid) worden dan uiteraard iets meer een zaak van een lange adem vergeleken met een moderner span met Japanner of BMW er naast. Desondanks: ongeacht het bouwjaar, ga er vanuit dat een Rus een begin-jaren-60 ontwerp is.
 
ik denk dat als je iets zoekt om rond de kerk te crossen je snel terug weer wat verder zal willen gaan en dan komt de vraag , gaat dit wel lukken met een rus ,
of je moet hem op een aanhanger zetten ?
dan het gegeven , de kinderen zijn groot , zelf rij ik al 28 jaar zijspan , leeftijd dochter , dochter gaat al 10 jaar niet meer mee met het span , maar toch blijft het
altijd een beetje hangen , zit al zo lang in dat wereldje dat ik gewoon niet weg geraak , heel veel kennissen/vrienden , zonder zijspan valt dit allemaal weg ...
Dorpje verderop woont Wim. Die rijdt z'n treffens altijd dapper met de 650 Dnepr combinatie. Elefanten, enz. Het kan dus wel, maar je moet geen haast hebben.
 
afgelopen jaar stond er op de terugweg van AET een bijzonder straf windje. Ik had besloten om het eerste stuk maar vol tegen de wind in westelijk te gaan rijden tot onderin in belgie en dan met de zuidwesterstorm zo'n beetje in de rug weer naar boven toe.
dat ging best aardig want het tegen de wind in gedeelte ging grotendeels over de 257 en dan rij je heel veel tussen de bomen, dus minder last van de wind; ging eigenlijk best aardig en schoot ook prima op, met een kruis snelheid van rond de 80 om nog een beetje bedacht te zijn op plotselinge rukwinden, tot ik een groep motoren achterop kwam. Het was een behoorlijk grote groep van zeker meer dan 20 stuks, maar ze reden echt extreem langzaam... soms hadden ze een kleine piek tot max 50, maar eigenlijk reden ze maar 30-40 km/u....

best lastig in halen zo'n grote groep met veel tegenliggers ook, maar toch maar wel gedaan en helemaal op kop reed er dus ook een zijklepper zijspan... de bestuurder lag echt zo plat mogelijk op de tank, maar harder lukte gewoon echt niet tegen de wind in....
 
Zelf ben ik sinds ongeveer 2,5 jaar in bezit van een Ural 650 kopklepper ( M63 Bj 1966 ), je moet er gewoon aan beginnen en met hulp wat je krijgt op forums ( waaronder UDCN ) wordt je altijd goed geholpen. Meeste dingen zijn vrij simpel opgebouwd en makkelijk zelf te doen. Je weet eigenlijk toch nooit wat je koopt maar dat is bij de meeste motors en auto's zo helaas. Alles wat je zelf hersteld weet je wel dat goed gebeurd is O-)
 
Dorpje verderop woont Wim. Die rijdt z'n treffens altijd dapper met de 650 Dnepr combinatie. Elefanten, enz. Het kan dus wel, maar je moet geen haast hebben.

Klopt, Wim en Anke rijden overal met dat ding naartoe, ook met de andere motoren natuurlijk maar ik kom ze overal tegen met de Dnepr. En ja, er is wel eens iets mee maar dat hoort voor een deel bij het plezier van een Rus.
 
Het blijven leuke motoren.
Kom eens als het weer mag anders eens kijken op een treffen van ons. Het forum kan je leuke informatie af halen, maar is zeker niet zo actief als hier.

Ik denk dat Benno en Arjen al een hoop hier verteld hebben.

Dit is zoals een aantal weten hier die van mij boven aan de Col du rousset. Wel op een aanhanger naar Frankrijk gebracht hoor.
Maar daar juist de mooiste berg paden bereden die ik met de auto nooit gevonden had.
 

Bijlagen

  • 90a6eb80-2a3d-4050-b6c1-a3c95a4454f7.jpg
    90a6eb80-2a3d-4050-b6c1-a3c95a4454f7.jpg
    71,4 KB · Weergaven: 7
Hangt er vanaf of je haast hebt. Een goede Russische kopklepper kan prima 80-58 kruissnelheid aanhouden. Een goede Ural-kopklepper trekt een langere eindoverbrenging als je er geen aanhanger oid achter wilt hangen. Met een "solo overbrengingen" (please mind the quotes) Kom je op Nederlands glad asfalt met een span prima weg en kun je ook goed 90-95 kruissnelheid aanhouden. Met mijn eigen Ural span rijd ik regelmatig ook grotere stukken snelweg. Alleen echt lange afstanden (rijd in één ruk via de snelweg naar Oostenrijk oid) worden dan uiteraard iets meer een zaak van een lange adem vergeleken met een moderner span met Japanner of BMW er naast. Desondanks: ongeacht het bouwjaar, ga er vanuit dat een Rus een begin-jaren-60 ontwerp is.

ja dat is het , ik vertrek zaterdag naar italie ( venetie )met het zijspan voor een week ... denk dat ik met een rus na een week ergens halverwege ben _O- _O- _O- ( grapje hoor )
 
Terug
Bovenaan Onderaan