Waar zijn die mannen met de Russen toch gebleven?

Waar zijn de Russen?

  • Het is hier niet gezellig

    Stemmen: 7 16,7%
  • Ik heb geen Rus meer

    Stemmen: 13 31,0%
  • Andere dingen te doen, hij staat te verstoffen.

    Stemmen: 1 2,4%
  • Hij gaat niet meer stuk.

    Stemmen: 12 28,6%
  • Als hij kapot gaat ga ik dat hier niet zeggen!

    Stemmen: 9 21,4%

  • Totaal aantal stemmers
    42
Ook dat is een valide overweging. :Y

Ik heb mijn Ural-tank destijds bewust gecoat omdat hij welliswaar niet lekte, maar het plaat, hoewel niet geroest wel iets "poreus" leek te zijn op sommige plaatsen. Bij gevolg was de tank op sommige plaatsen altijd vochtig en stinkend.
Daarnaast is Sovjet-staal dat men in motorfietsen gebruikte wel een bijzonder goedje: Het rot niet zomaar weg, maar het vliegroest graag.... Ook onder een laag benzine zonder vocht.

Sovjet-corten-staal 8-)

Als hij poreus is het wel een goede optie denk ik.
 
Ik ken Tank Cure niet goed maar wat ik gezien heb is het dikke smurrie. Mijn voorkeur zou uitgaan naar vinylesterhars. Vroeger, toen Halflive nog een jonge god was heeft hij in de kunststof bouw gewerkt. Installaties bouwen voor Akzo, Calve, Gist Brocades en Shell en dat soort bedrijven. Als het ook maar een beetje chemisch bestendig moest zijn werden de tanks, buizen en gaswassers met vinylesterhars gebouwd. Epoxy bijna nooit. De epoxy die we daar gebruikten was naar spul dat je moest smelten om te kunnen verwerken. Later in de luchtvaart ben ik zelf epoxy gaan werken maar altijd drie componenten. Hars, verharder en catalysator. Dat kon je op kamertemperatuur verwerken maar om de juiste sterkte te krijgen moest het gecured worden ergens rond de 70 graden.
Dat is een reden waarom ik tankcure niet vertrouw. Het zijn maar twee componenten en het hard uit op kamertemperatuur. Hoe kan je dan een juiste hardheid en sterkte verwachten? Bovendien zit er geen vezel in, hoe voorkom je dan dat de hars barst als je motor eens in de zon staat voor je gaat tanken?
Ik denk dat tank cure meer naar polyesterhars neigt dan naar epoxy. Maar dan zou ik het eerst moeten ruiken.
Vinylesterhars wordt niet kneppelhard, het blijft flexibel, en het is dunner dan epoxy. Het nadeel is dat het enorm meurt, maar dat is eenmalig.
Het ontvetten blijft lastig in een tank, je zou er eigenlijk MEK in moeten gieten. Maar ja, hoe lang wil je nog leven?
Over vroeger, we bouwden voor de Maggie luchtkanalen, geen vaten, die waren van geemaiileerd staal. Het spul vrat namelijk alle kunststof stuk. Ook de emaille werd aangetast, daar kwam een speciaal bedrijf voor uit Duitsland. Lekker soepie!
 
Ik ken Tank Cure niet goed maar wat ik gezien heb is het dikke smurrie. Mijn voorkeur zou uitgaan naar vinylesterhars. Vroeger, toen Halflive nog een jonge god was heeft hij in de kunststof bouw gewerkt. Installaties bouwen voor Akzo, Calve, Gist Brocades en Shell en dat soort bedrijven. Als het ook maar een beetje chemisch bestendig moest zijn werden de tanks, buizen en gaswassers met vinylesterhars gebouwd. Epoxy bijna nooit. De epoxy die we daar gebruikten was naar spul dat je moest smelten om te kunnen verwerken. Later in de luchtvaart ben ik zelf epoxy gaan werken maar altijd drie componenten. Hars, verharder en catalysator. Dat kon je op kamertemperatuur verwerken maar om de juiste sterkte te krijgen moest het gecured worden ergens rond de 70 graden.
Dat is een reden waarom ik tankcure niet vertrouw. Het zijn maar twee componenten en het hard uit op kamertemperatuur. Hoe kan je dan een juiste hardheid en sterkte verwachten? Bovendien zit er geen vezel in, hoe voorkom je dan dat de hars barst als je motor eens in de zon staat voor je gaat tanken?
Ik denk dat tank cure meer naar polyesterhars neigt dan naar epoxy. Maar dan zou ik het eerst moeten ruiken.
Vinylesterhars wordt niet kneppelhard, het blijft flexibel, en het is dunner dan epoxy. Het nadeel is dat het enorm meurt, maar dat is eenmalig.
Het ontvetten blijft lastig in een tank, je zou er eigenlijk MEK in moeten gieten. Maar ja, hoe lang wil je nog leven?
Over vroeger, we bouwden voor de Maggie luchtkanalen, geen vaten, die waren van geemaiileerd staal. Het spul vrat namelijk alle kunststof stuk. Ook de emaille werd aangetast, daar kwam een speciaal bedrijf voor uit Duitsland. Lekker soepie!
Niet alle epoxys worden knetterhard hoor. Wij gebruiken een epxoy impregneerhars, om onderkanten van deuren, kops hout etc in één keer van een vochtschild te voorzien. Dat is binnen 16 uur uitgereageerd, maar is dan niet hard, wel een taaie laag. Maar je nagel druk je er nog zo in. Ook de houtrotreparatiemiddelen die we gebruiken (RepairCare) worden niet harder dan het gemiddelde merantie wat we tegenkomen.
Er zijn echt heel veel verschillend ingestelde epoxy's, met allemaal hun specifieke eigenschappen. De epoxy waar ik mn spatborden mee maak, moet ook gecured worden. Maar, zo is me uitgelegd, dat is voor de vormvastheid, nietvoor de sterkte.
Ik verdenk de gasten van TankCure er ook wel eens van , dat het gewoon een heel simpele epoxy is wat ze verkopen. Maarja, welke dan....
 
Enfin. Ik mag niets meer zeggen over Ural-tanks geloof ik. Ik trof er vandaag een plas benzine onder aan. Scheurtje in de tankbodem. Net naast de las van een van de bevestigingsbeugeltjes. Daar valt niet tegenaan te coaten, dus dat wordt lassen, zilver-solderen of een andere tank zoeken. Beetje de dood in: dit is al de tweede tank waarmee ik dit heb op deze motor in de afgelopen vier jaar. -O-
 
Laatst bewerkt:
Enfin. Ik mag niets meer zeggen over Ural-tanks geloof ik. Ik trof er vandaag een plas benzine onder aan. Scheurtje in de tankbodem. Net naast de las van een van de bevestigingsbeugeltjes. Daar valt niet tegenaan te coaten, dus dat wordt lassen, zilver-solderen of een andere tank zoeken. Beetje de dood in: dit is al de tweede tank waarmee ik dit heb op deze motor in de afgelopen vier jaar. -O-
Als ik je ergens mee kan helpen, geef je maar een brul!
 
Of spanning op de bevestiginsgpunten? Indien er ruimte is ringen tussen ogen en frame doen zodat 't spanningsloos wordt vastgezet.
 
ik hang ze altijd in rubbers. Vooraan bij het frame stop ik een doorvoertule in het oog van de tank en daardoorheen de bout (niet te vast draaien, nergens voor nodig). Achter waar de tank op de beugels op het frame rust stop ik er ook rubber tussen. De tank hoeft alleen op zijn plaats te blijven liggen, hoeft nergens knettervast te zitten. Veel mensen draaien al die bouten super strak aan en dat gaat fout.

verder gaan ze vaak lekken op de plek waar de lippen aan de voorkant gesoldeerd zijn, ik wijt dit aan te strak monteren.

in meer dan 25 jaar nog geen lekkende russentank gehad..

Benno
 
ik hang ze altijd in rubbers. Vooraan bij het frame stop ik een doorvoertule in het oog van de tank en daardoorheen de bout (niet te vast draaien, nergens voor nodig). Achter waar de tank op de beugels op het frame rust stop ik er ook rubber tussen. De tank hoeft alleen op zijn plaats te blijven liggen, hoeft nergens knettervast te zitten. Veel mensen draaien al die bouten super strak aan en dat gaat fout.

verder gaan ze vaak lekken op de plek waar de lippen aan de voorkant gesoldeerd zijn, ik wijt dit aan te strak monteren.

in meer dan 25 jaar nog geen lekkende russentank gehad..

Benno
Qua bevestiging zit hier een verschil tussen Ural-kopklepper tanks en "de rest" van de Russische tanks. De Ural-kopkleppertank (van begin jaren '90) is ongeveer het toppunt van een budgetconstructie daarbij heb je niet de mogelijkheid om er doorvoertules in te zetten omdat je een bout direct in een getapt beugeltje draait. Dat beugeltje is dan ook nog iets te diep ingebrand bij het lassen en daarbij min-of-meer vastgezet aan een dunne (ook/juist voor een Russentank) bodem. Het gevolg is dat er geen enkele flexibiliteit in de montage zit, maar dat het frame bij stevige bochten wel iets wil "flexen", met als resultaat dat de tank af en toe een "dragend" deel wordt waarbij alle kracht op die rottige lasjes komt zodat die uiteindelijk - inclusief een randje tankbodem voor de betere lekkage - losbreken. Eigenlijk gewoon een vermoeidheidsbreuk dus.

Mogelijke oplossingen waar ik momenteel aan denk:
1) Een andere Russische tank gebruiken met (als het goed is, dat zoek ik nog uit) gestandaardiseerde montagematen, maar zonder die slechte bodem-met-beugeltjesconstructie, of iets anders dat meer flexibiliteit in de montage geeft.
2) Slijp de beugeltjes van de huidige tank, las er verstevigingsplaatjes onder en las of soldeer (hard, met zilver oid) daar weer betere beugeltjes onder. Bij voorkeur met ruimte voor tules of een ander idee om de flex op te vangen als dit realiseerbaar is zonder de achterkant van de tank omhoog te brengen (en liefst ook zonder de achterste bevestiging op het frame te moeten verlassen om dit te bereiken)
3) Ik wen mezelf een héél tamme rijstijl aan.... O-)
 
Laatst bewerkt:
En de oorzaak zoeken. Een boxer hoort niet te trillen dus dan denk ik dat er spanning op de tank staat.
Of spanning op de bevestiginsgpunten? Indien er ruimte is ringen tussen ogen en frame doen zodat 't spanningsloos wordt vastgezet.
Bedankt voor het meeedenken. Zie ook mijn reactie hierboven. Spanningsloos vastzetten is één ding, maar door de constructie komt er onder het rijden wel degelijk spanning op. Ik moet dus iets bedenken waardoor er in de montage ruimte komt voor een (kleine) zijdelingse beweging om dit op te vangen (idee Dnepr MT met thules), of (a-la M72 of K750) een andere tank aanschaffen met een constructie die zo stevig is dat hij als belastbaar deel kan functioneren.
 
Laatst bewerkt:
Niet alle epoxys worden knetterhard hoor. Wij gebruiken een epxoy impregneerhars, om onderkanten van deuren, kops hout etc in één keer van een vochtschild te voorzien. Dat is binnen 16 uur uitgereageerd, maar is dan niet hard, wel een taaie laag. Maar je nagel druk je er nog zo in. Ook de houtrotreparatiemiddelen die we gebruiken (RepairCare) worden niet harder dan het gemiddelde merantie wat we tegenkomen.
Er zijn echt heel veel verschillend ingestelde epoxy's, met allemaal hun specifieke eigenschappen. De epoxy waar ik mn spatborden mee maak, moet ook gecured worden. Maar, zo is me uitgelegd, dat is voor de vormvastheid, nietvoor de sterkte.
Ik verdenk de gasten van TankCure er ook wel eens van , dat het gewoon een heel simpele epoxy is wat ze verkopen. Maarja, welke dan....


Om even enorm offtopic te gaan.

Betekend dit dat ik, in theorie, mijn nieuwe schuurdeur er mee in kan smeren?

O-)
 
Nee, waarom zou je? Je hebt geen vochtschild nodig op je garagedeur toch? En 'smeren'?? Smeren doen wij met boter, op de botermham..... Of de ketting, die smeer je ook.
Ik vermoed dat je Rutgertjuh zijn schilders competenties enorm overschat. Smeren zou best wel eens een correcte benaming kunnen zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan