Waar zijn die mannen met de Russen toch gebleven?

Waar zijn de Russen?

  • Het is hier niet gezellig

    Stemmen: 7 16,7%
  • Ik heb geen Rus meer

    Stemmen: 13 31,0%
  • Andere dingen te doen, hij staat te verstoffen.

    Stemmen: 1 2,4%
  • Hij gaat niet meer stuk.

    Stemmen: 12 28,6%
  • Als hij kapot gaat ga ik dat hier niet zeggen!

    Stemmen: 9 21,4%

  • Totaal aantal stemmers
    42
ja, verstand komt met de jaren zeggen ze weleens. Nu ook veel vaker de neiging om het dan maar in een keer goed te doen en niet half aan te pakken.

het zijklepblok hier staat klaar om afgebouwd te worden,nog even wachten op twee nieuwe bronzen smallendlagertjes, die zijn wel wat los en ruim. Daarna nog een uurtje en het blok is weer een blok.

cilinders zijn vers opgeboord naar een stevige overmaat (79.50)
y4mSi_ClYuKWqEcF0v8rCmYw9fcMRLWFlLzPWw0VJvLHXuuSXwRSsEiKd3fp1zMJOLGWyhcIjBeWSn-JAxjTQyrfXI9O7pppLZYwpkFvL14v9HfRP5au9t2vDOtsZdCTfXWL4_Kw3-CZPJS4vpBizWdP2MMghOfrYvjbZFaajeY-IGTZLe8IKq83nvkI_k_Iljp


Klepjes daarna ook nog even uit elkaar gehaald om de kurkjes te vervangen en alles netjes schoon te maken en in te slijpen.

y4mg66z6EHJn93pSeMpcx6cFjuHbBUdoAy5OwHHx9zwIUuE2LLToZhztMtH9V_q3S9PCz2RgYvzEe4Moo9pmwqufYQGszVSYJMB0DlPhXwvz_W6VnhSlogqN5O35wCJEdDlX9Ic_MqCOwBqbIvU8EbVHCCpQ7DKAY_nhNg-Os-OiIv1tGfu3pxvwpdp9wu5UBHj


doosje met zuigers staat klaar (en nee, het is geen flat-six maar ik had voor de zekerheid wat diverse overmaten op voorraad).

y4mgHEFYyUx30rWwKo7WuQPk9I-MyL8irb9qGJ5QFG1q9mHgC0YtcOe_79_0LTog-wLg55bmLBvdHWGX-FY1gdkeLHg_fWqeA7Tp9uLyYu9YKg7LOHttrSIgLUC0bX9lYgORklTmTRkAGId32J4_J6NKTvYZcHTrVCHQkJ-17-YNv0-OWpsk_cTg-FRFu0TLU6d


En om het af te ronden het zwart een beetje bijwerken zodat ze er weer netjes uit zien.

y4mfK8Ntywg00A5Mga7jolmb4vCaNkRPvUnvsEv_c-Lk4CcrOxyS9PsUdtnlG5LczwdDVWI2ie0AYlAH_Wo2RyDHTu1QSaBe-ISz-OcVR3hk9brq6uE56c7x5WQpaej5EJdw0hXYGaMtwRB02wHtL8gvSbSZUSfWghHcglaOD4FtSf_6YI4FqX0qX8EEWPG2ioW



Is de werkbank straks tenminste weer vrij voor een volgende klus. vrees dat ik de Tula ga demonteren. er zit toch nog een geniepig olielek in dat ding die ik niet opgelost krijg. Blok eruit zal de kortste pijn zijn denk ik..
 
Ik vind zo'n Tula echt heel leuk. Mooi van lelijkheid en sierlijk van lompheid.
Ik heb er ooit een rondje op gereden door een heel druk Den Haag heen al ronkend en zwabberend op Russische banden van 20 jaar oud.
De eigenaar was een man van in de 70 die nog steeds bij z'n moeder woonde, Trabant reed en een Tula had. Hij had z'n motorrijbewijs nooit gehaald en durfde er niet meer op te rijden. Z'n moeder vertelde dat ze vroeger met een blauw lesplaatje er op door heel Nederland reden.
Ik heb er toen een keer een dagje aan gesleuteld, het ding rijdend gemaakt, proefgereden langs de paleistuinen en de Russische ambassade en hem weer door de gang het oude herenhuis in geduwd.
Meneer Smits wilde hem wel verkopen aan me maar het mocht niet van z'n moeder. Na m'n verhuizing ben ik ze uit het oog verloren. Jammer.
 
Er bestaan meerdere modellen Tula. Op sommige modellen vind ik de beschrijving van @Hellracer echt wel van toepassing. Op die van @Benno123 inderdaad niet. Die vind ik ook mooi.
Hebben jullie het wel over de zelfde tweewieler??

ik bedoel... Dit is ook een Tula:
1616886037000.png


en dit ook:
1616886076859.png


er bestaat zlefs een driewielige versie van:
1616886182124.png
 
Ik heb het over die middelste versie inderdaad.
Die van Benno is inderdaad niet lelijk, wel sierlijk van lompheid. Ik denk dat je een Trabant total loss rijdt als je er met dat massieve voorspatbord tegen aan rijdt.
 
Hahaha.. het kuipwerk is inderdaad wel "een tikje overgedimensioneerd" qua dikte en stevigheid.. Ik denk dat je er een heleboel mee door midden kunt rijden als je een inschattingsfoutje maakt.
Heimelijk is/was het natuurlijk ook geen scooter, maar het Russische geheime wapen tegen Sherman-tanks :P ;)
 
"Wat heb je gedaan vandaag??"
"Mwoa... gewerkt....En vanavond een beetje gepuzzeld met wat vers "oud ijzer" ;)

Zuiger pas gemaakt op de pistonpennen. Standaard is het gat eigenlijk net te klein.. net-aan-klemmend is beter dan "met veel geweld krijg je hem er wel in geramd". hebben we een ruimer voor. En een voorkeur voor een licht-on-orthodoxe manier van gebruiken:
IMG_20210328_165528.jpg


Nokvolgers gemonteerd
IMG_20210329_202156.jpg


Dynamo-pakking.
IMG_20210329_202219.jpg


Dynamo-tandwiel -distributie
IMG_20210329_203237.jpg


Russische Voorhuis-pakking. Raar spul. Lijkt wel vloeipapier. Tot er olie bij komt en het opzwelt..... als het mee zit.
IMG_20210329_204157.jpg


Voor de zekerheid dus maar wat vloeibare pakking voor de ondersteuning.
Dat ding in het midden is het roem-ruchte roterend ventiel van de carterventilatie. Zorgt voor een lichte onderdruk in het carter. Die "bus" onderin bevat het oliefilter.
IMG_20210329_204209.jpg


Voorhuis gemonteerd op mijn blok. Het randje pakking snijden we nog wel weg.
IMG_20210329_212401.jpg


En dan kan er ook wel gelijk een vers oliefilter in. Ik zal geen uitspraken doen over de herkomst ;)
IMG_20210329_212027.jpg

IMG_20210329_212055.jpg

IMG_20210329_212121.jpg



Veren op de zuiger gezet. Even opletten: ik ben Russische veren gewend: die hebben geen boven en onderkant. Deze van Almot wel. Net als een volgorde. In ruil er voor schijnen ze geen 3000 kilometer nodig te hebben voordat ze goed zijn ingelopen.. Gaan we meemaken.
IMG_20210329_213347.jpg


afdicht-rubbers op de pijpjes van de stoterstangen op de cilinder.
IMG_20210329_215950.jpg



Hang daar maar neer. Clipje niet vergeten. En alvast flink in de olie.
IMG_20210329_215958.jpg

Voetpakking goed checken: de oliekanaaltjes moeten open blijven. soms zijn die dingen niet helemaal vormvast... (deze keer passen ze trouwens zeldzaam perfect. Bijna on-Russisch....)
IMG_20210329_220005.jpg


Genoeg voor vandaag.. Zand een lap er over om de boel schoon te houden en van de week weer verder :)
IMG_20210329_220520.jpg
 
Edit: oops, iets te snel gepost. Even de volgorde gecorrigeerd en commentaar er bij
Cilinders plaatsen:

IMG_20210331_195720.jpg

IMG_20210331_201042.jpg


Gaat 'ie opeens van op een motorblok lijken

IMG_20210331_201105.jpg

KoppakkingIk heb drie soorten/diktes en dus maar afgestemd op de afstand tot de cilinderkop. Deze is iets aan de dikke kant. beter dan te dun, maar mocht 'ie er last van hebben straks dan zit er zo een paar andere tussen.
IMG_20210331_203503.jpg

Lektest: de kleppen van de rechter cilinderkop waren prima dicht. => kop een beetje schoonmaken en...
IMG_20210331_202121.jpg

Monteren. gelijk maar een paar verse tuimelaars er tussen. Op zich waren de tuimelaars van het oude blok "recyclebaar", maar ze waren al een tikje versleten en deze lagen al klaar met het idee ze te vervangen bij een volgende keer kleppen stellen... dan monteren we ze nu gelijk maar als deel van het nieuwe blok :)
IMG_20210331_205148.jpg
IMG_20210331_205857.jpg


De linker uitlaatklep lekte licht. beetje "naslijpen" dus:
IMG_20210331_210927.jpg
IMG_20210331_210937.jpg

Blijft een fijne combi: de aanslag die volgt uit het gebruik van V-power met loodvervanger. Zie ook de korst op de klepsteel: iets te veel loodvervanger en die wordt een stuk dikker en dan kun je er een hangende klep aan overhouden. Misschien toch eens proberen of hij niet zonder die zooi kan. Grappig detail: de klep lekt omdat er op het pasvlak ook eeen laagje van dat spul zit met een paar putjes er in. Ik krijg de laag niet opgelost, dus dan maar slijpen....
IMG_20210331_211228.jpg


pasta
IMG_20210331_211721.jpg

de zitting na het slijpen: dat ziet er beter uit.
IMG_20210331_213926.jpg

klep: idem. raakvlak eigenlijk iets te ver naar buiten voor het optimale, maar hij is nog lekker dik, dus hij gaat er toch weer in.
IMG_20210331_213915.jpg


en dan blijkt dit ding toch niet heilig. de kopbouten moeten officieel op 30-32 Nm gezet worden. Zelf vind ik 25 meestal meer dan zat....
IMG_20210331_220418.jpg


maar deze kopbout verloor zijn draad bij 15 Nm... Tja... wat zal ik zeggen?? Russische onderdelen. Je koopt 8 van die draadstuds en eentje is van peperkoek... Ik heb er nog een paar van een oude set. Morgen eens kijken of er daar een herbruikbare bij zit.
IMG_20210331_220437.jpg



Bonusplaatje: Ik kreeg elders op MF commentaar op het rijden met mijn span in sneeuw en ijs van vorige maand. niet vanwege glad, maar vanwege pekel en daarom het effect van een royale lading pekel over een Russische cilinderkop: 0,0 effect op deze aluminium-legering. maar de NGK bougie heeft er meer moeite mee.....
IMG_20210331_221130.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mooi gevoel is dat toch, als je de bouten aandraait en je voelt de tapeinde uit het aluminium komen... Dan weet je dat de ellende begint '( Ik had hetzelfde met de bougie waar de draad helemaal doorgedraaid was.
 
Mooi gevoel is dat toch, als je de bouten aandraait en je voelt de tapeinde uit het aluminium komen... Dan weet je dat de ellende begint '( Ik had hetzelfde met de bougie waar de draad helemaal doorgedraaid was.
Eh... welk aluminium??

Niet erger maken dan het is: Die cilinderkopstuds staan aan één kant in gietijzer van de cilinder (en die kant heeft niets), steken door de aluminium kop en het stalen voetstukje van een tuimelaar en dan komt er een moer op. Dit is de kant van de moer. Valt even tegen aan het einde van een avond sleutelen, maar het is te overzien. ;)
 
Is die bougie zo verrot door 1 pekelrit?? :?
mwoa.. hij is er eind oktober 2020 ingekomen en heeft de hele winter doorgereden. Een weekje door de pekel in die week met sneeuw vorige maand gaf hem een dagelijks pekelbad. Wegens geklapt blok daarna niet afspoelen en een maand laten liggen zal er ook wel invloed op hebben gehad ;)

Dit was een paar dagen er voor:
dat was 140 kilometer zout water happen die dag.

En dit was de dag voordat het blok die schade kreeg:
veel droog zout.

Maar technisch gezien doet bougie het nog best hoor. ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan