Waar zijn die mannen met de Russen toch gebleven?

Waar zijn de Russen?

  • Het is hier niet gezellig

    Stemmen: 7 16,7%
  • Ik heb geen Rus meer

    Stemmen: 13 31,0%
  • Andere dingen te doen, hij staat te verstoffen.

    Stemmen: 1 2,4%
  • Hij gaat niet meer stuk.

    Stemmen: 12 28,6%
  • Als hij kapot gaat ga ik dat hier niet zeggen!

    Stemmen: 9 21,4%

  • Totaal aantal stemmers
    42
Ja en nee. Leuk dat je belangstelling hebt voor Russische motoren. Of het een goed- of slecht idee is hangt er sterk vanaf hoe je in de alpen of Lapland wilt komen. Ga er vanuit dat je het hier hebt over een vervoermiddel van tussen de 40 en de 60 jaar oud hebt dat onderhouden is door een Russische boer, een stuk of drie onhandige westerlingen of met een beetje pecht helemaal niet, en dat bovendien ontworpen is voor verkeer in een land waar 80% van de wegen onverhard zijn en de maximum snelheid op snelwegen 80, en vraag je vervolgens af hoe groot de overlevingskansen van een dergelijk machien zijn op een Duitse Autobahn... 🤔 ;)

Objectief gezien: Een goed in elkaar gezette Rus is een heel leuk machien voor op binnenwegen- en met de juiste voorzorgen en een aangepaste snelheid kunnen een aantal modellen (Kopklepperblokken) best een stukje snelweg aan, maar is in principe is modern verkeer een vorm van technologie-misbruik. Bij gevolg zou ik niet via snelwegen naar Lapland of de Alpen met een Ural of Dnepr proberen te komen. Het blijft toch een veredeld landbouwwerktuig met sixties technologie. ;)
Mijn huidige woon-werk verkeer (in de zomer dan) is ondertussen ook al bijna 38 jaar oud. Verassen genoeg heb ik daar ook geen problemen mee. Maar een K100 is iets andere koek haha.

Maar ik zit juist ergens te denken aan wat langzamers waarmee een reis ook echt een reis is. Alternatieven voor dit idee is iets van 50cc, of 125cc of misschien toch weer terug naar de trapfiets. De uitdaging van het motor toeren is een beetje weg namelijk.
 
Tja. De leeftijd is is ook een kleiner probleem dat het "Ontworpen voor een ander doel". In principe benoem je met een 125cc-tje wel het zelfde soort wegen als waar je met een Rus ook gebruik van zult willen maken, In principe kan het. er zijn mensen met een Russisch span van Nederland naar de Alpen en de Noordkaap gereden. Qua uitdaging is het wel 180 graden tegengesteld aan een K100🙄.

Of het iets voor je is kan ik hier vandaan niet bepalen. Wel dat het geen kwestie van "kopen en morgen vertrek ik" kan en zal zijn. Geen enkel Russisch zijspan is "een goedkope BMW". Er zit een motorblok in boxer-configuratie in en daarmee houdt het vergelijk op. Als je het niet erg vindt om voor vertrek het nodige op te steken over "net iets andere technische keuzes" en - zeer aannemelijk - het wegwerken van wat "kinderziektes". en het aanvaardbaar vindt dat je niet alleen de berijder van de motor ben maar ook "een beetje machinist onderweg" dan kun je er ook veel lol aan beleven.
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk vind ik de prijzen de laatste tijd flink gestegen voor de zijspannen. Als je ziet hoeveel er geboden wordt en best hoge vraagprijzen, het is natuurlijk nog altijd de vraag of de motoren ook voor deze bedragen verkocht wordt. Wat ik ook vaak zie is dat motoren ook weer heel snel doorverkocht worden op marktplaats.
 
Maar ik zit juist ergens te denken aan wat langzamers waarmee een reis ook echt een reis is. Alternatieven voor dit idee is iets van 50cc, of 125cc of misschien toch weer terug naar de trapfiets. De uitdaging van het motor toeren is een beetje weg namelijk.
Dat laatste is precies de reden waarom ik mijn solo Triumph verkocht heb zodra ik het zijspan lopend had.
Het is te snel, te gemakkelijk, totaal geen uitdaging.
Uitdaging zit in een zijspan in ieder geval wel, ik denk in elk zijspan.
 
:o

Je blijft dan wel van de dijkweggetjes af?
Nee, juist de dijkweggetjes. Heerlijk om met een grote groep midden op de weg te gaan rijden en te schreeuwen naar iedereen die ook maar een beetje in de weg zou kunnen zitten :+


Even voor de beeldvorming: het is wel een sportief modelletje, maar wel eentje met bagagerekken, comfortabele zit en ehm... uit 1970. Dus geen carbonracer waar ik met een iets te dikke buik en te veel stress op ga zitten.
 
@Clank:
ik had op zolder 20 jaar lang een Dnepr staan. Toen de zolder opgeruimd moest worden is het span naar beneden gekomen. Ik heb me ingelezen op het Ural Dnepr Club Nederland forum. Veel van opgestoken en geleerd, dat wil zeggen de theorie. Heel veel schade gezien vanwege het afwezigheid en ondeskundige onderhoud van de Russische boer, in combinatie met matige kwaliteit van de fabrieken.
Lid van het form zijn heeft me nederig gemaakt met betrekking tot respect voor de vasthoudendheid en doorzettingsvermogen van Russische zijspan rijders. Al die open hart operaties op het forum hebben me gemotiveerd een nieuwe Ural te kopen. Ik zie mezelf niet renovaties uitvoeren in een leeg land zoals Lapland.
Ik had fantasieen van een dakkoffer met tent op de bak, rondjes Noorwegen, generator voor de laptop/mobi op te laden...
Misschien had ik eerst moeten gaan proefrijden op een span, in plaats van eerst een te kopen en dan pas op zijspan rij cursus te gaan.
Ik ben er niet blij van geworden. Vrachtwagens zijn net zo snel. Wat ik het meeste miste was dat je moet werken op zoeen driewieler. De Trophy stuur ik met mn ogen. Het span moet je met je armen en schouders de bocht om trekken.
En dat eeuwige rechts afgaan bij gasgeven en links afgaan bij het gebruik van je voorrem en of gas los... Ik werd er gek van.
Dus om met 80/90 km per uur naar midden Noorwegen te gaan, bij voorkeur niet via de snelweg, kan vast maar niet als je maar 3 weken vakantie per jaar hebt.
Gelukkig hebben we de foto's nog.
 
Wat mij persoonlijk vaak op valt is dat mede weggebruikers geen rekening houden met de snelheid. Je kunt gewoon niet harder dan 80-90 km/h, en dan zijn er sommige nog bij die aan het bumper kleven zijn terwijl je op een 80 km weg zit.

@jaapvanthoff Zelf had ik ook nog nooit zijspan gereden, toen ik de Ural kocht die ik nu had was het ook behoorlijk wennen en rijd nu nog altijd voorzichtig vooral op de openbare weg. Mijn voorkeur gaat meer uit naar het veld en zandwegen haha.
 
Hmm 70-80km/h is reeëler. Het ding technisch goed overhalen en gereedschap & wat reserve/knutseldingetjes meenemen moet 't lukken. Ik ben destijds met tentje en vrouw in het span er ook wel mee op vakantie geweest..

De UDCN en het Russentreiber forum zijn prima plekken voor technische tips, maar er is hier ook een technische man van de UDCN aanwezig.
 
Ik heb een AWO /Simson 425 met zijspan; 12 pk sterk, goed voor een top van ommebij 80km/u.
Dan staat de uitlaat er roodgloeiend onder zeg maar, 50-70 is technisch gezien veel beter.
Daar kun je dus niet eens fatsoenlijk mee de secundaire 80-wegen op, want om de haverklap stoppen om de rest van de file door te laten en vervolgens weer een nieuwe file starten is niet mijn ding.
Je moet dus ècht binnendoor, maar dat heeft me er nooit van weerhouden grotere dagreizen te doen.
 
Snelweg rijden is toch niet leuk en motor rijden doe ik voor de lol, zeker met de zijspan.
Overig verkeer heeft geen last van een "langzame" zijspan op secundaire wegen die ook nog eens veel leuker zijn om te rijden.
 
Hmm 70-80km/h is reeëler. Het ding technisch goed overhalen en gereedschap & wat reserve/knutseldingetjes meenemen moet 't lukken. Ik ben destijds met tentje en vrouw in het span er ook wel mee op vakantie geweest..

De UDCN en het Russentreiber forum zijn prima plekken voor technische tips, maar er is hier ook een technische man van de UDCN aanwezig.

De snelheidsnaald zit ergens tussen 70 en 90 te schommelen _O-
 
En dat eeuwige rechts afgaan bij gasgeven en links afgaan bij het gebruik van je voorrem en of gas los... Ik werd er gek van.
Dus om met 80/90 km per uur naar midden Noorwegen te gaan, bij voorkeur niet via de snelweg, kan vast maar niet als je maar 3 weken vakantie per jaar hebt.
Gelukkig hebben we de foto's nog.
Eerlijk verhaal. Ieder zijn smaak. eigenlijk net zoals bij een solomotor.
Wat mij persoonlijk vaak op valt is dat mede weggebruikers geen rekening houden met de snelheid. Je kunt gewoon niet harder dan 80-90 km/h, en dan zijn er sommige nog bij die aan het bumper kleven zijn terwijl je op een 80 km weg zit.
Hmm.. apart. die ervaring heb ik eigenlijk niet. Ik heb altijd het gevoel dat ik met mijn Rus een vrij hoge "gun factor" krijg van mijn mede-weggebruikers. Wel wordt ik knetter bij rijden in het donker van alle tegenliggers die niet door hebben wat er aan komt en het positielicht op het span voor een slecht functionerende koplamp aan zien. Dat ze het verkeerd zien is niet zo erg, maar die groot-licht-signalen die ze dan af menen te moeten geven zijn zo vervelend.... 😏 :X
Hmm 70-80km/h is reeëler. Het ding technisch goed overhalen en gereedschap & wat reserve/knutseldingetjes meenemen moet 't lukken. Ik ben destijds met tentje en vrouw in het span er ook wel mee op vakantie geweest..
Snelheid: hangt er vanaf. voor een zijklepper (M-72, K-750 of Dnepr MT-12) is 70 ongeveer de maximale kruissnelheid als er een span naast hangt. een MT-10, MT11 of Ural kopklepper in goede staat houdt 80-90 goed vol. Daar boven kom je aan temperatuur problemen(weinig oliecirculatie door spatsmering = grote interne temperatuurverschillen) of gedonder met zwevende kleppen door de relatief korte gearing, relatief slappe klepveren en zwaar kleppen mechaniek. Hoewel het gedonder in de marge is lijkt het Ural-kopklepper blok net iets meer toeren te willen/kunnen draaien zonder consequentie dan een Dnepr-kopklepper. Met een MT-16 - toch ook een kopklepper - zit je dan toch weer vast aan 70-80 omdat het mechaniek van het aangedreven zijspanwiel een hoop energie kost en de gearing daar naast nog korter is gekozen.
Vwb technisch reviseren overhalen etc. zou ik een stapje terug doen . In de tijd toen jij (@sammie) een Dnepr kocht was hem gelijk demonteren best een verstandig advies, alleen als je vandaag de dag een fatsoenlijk lopende Dnepr koopt hebben die vorige drie eigenaren dat al eens gedaan. Blindelings de boel "reviseren omdat internet het zegt" heeft meer Dneprs met problemen opgezadeld dan het de Sovjets Oekraïners op eigen kracht lukte in de slechte periode in de jaren negentig. "als het werkt, niets aan doen" is vandaag de dag bij en dergelijke machine vaak een beter motto. Niet iedereen is "Expert blokken reviseren" omdat hij nu eenmaal géén Rus is ;)


Met bovenstaande snelheidswaarden wordt hier en daar nog wat geexperimenteerd/aangepast in een poging om de mis-match met westers verkeer wat te verkleinen. (ook daarvoor geldt: Niet standaard en op eigen risico)...
Zo rijdt mijn Uralspan (650 kopklepper) met een 9/35 ("solo") overbrenging in het cardan rondt (maar als je met een afgeladen span, een aanhanger of veel onverhard wilt rijden is dat wat te veel van het goede), stijvere klepveren (met onderlegschijven) en een aanpassing van het uitlaatkanaal (er zit een vernauwing in die dienst doet als een soort "mechanische toerenbegrenzer" voor het geval je in terrein uit een versnelling schiet oid. Op zich een werkend principe als er toch vooral 60 mee gehobbeld wordt, maar in westers verkeer zorgt het op N-wegen (of de snelweg) daarnaast ook voor een hete cilinderkop omdat de gasstroom nog eens een keertje wordt gecomprimeerd). Resultaat is dat ik redelijk betrouwbaar 90-95 kan kruisen op de GPS (en nog wat over heb er boven om even vlot in te halen of twee banen naar links te gaan op een verkeersknooppunt), maar wel met in mijn achterhoofd dat er dus heel weinig marge voor fouten over blijft (In de gaten houden dat je dat dus niet doet als het buiten 30 graden is, je belabberde benzine getankt, een koud blok hebt of harde wind tegen hebt bijvoorbeeld), dat bijvoorbeeld tuimelaars door de hogere veerdruk sneller slijten dan normaal, en dat het toch al luidruchtige kleppenmechniek van de Ural zich af en toe vrij duidelijk laat horen.
 
Laatst bewerkt:
Weet een eerder genoemd (of iemand anders) hoe- i.vgl.m. - die recentere 750 KK urals zijn?
Ook in de 750 KK Urals zijn nog generaties te onderkennen. Op de eerste 750-kopkleppers was nog best het nodige aan te merken, maar de meer recente exemplaren (zeg: de laatste 15 jaar) zijn in essentie gemaakt met een stuk meer westerse technologie, kapitaal en kwaliteitscontrole. Vooral ook omdat de voornaamste doelgroep en afzetgebieden niet meer Rusland zelf zijn maar de VS en West-europa. (In Nederland valt het aantal exemplaren negatief uit de toon o.a. bij gebrek aan vertegenwoordiging in de afgelopen jaren. Daar is nu verandering in gekomen).
 
Ik ben er niet blij van geworden. Vrachtwagens zijn net zo snel. Wat ik het meeste miste was dat je moet werken op zoeen driewieler. De Trophy stuur ik met mn ogen. Het span moet je met je armen en schouders de bocht om trekken.
En dat eeuwige rechts afgaan bij gasgeven en links afgaan bij het gebruik van je voorrem en of gas los... Ik werd er gek van.
Dat wordt een tweede natuur. Ik denk er niet eens meer bij na. Als ik van de solo op een van de spannen stap merk ik natuurlijk wel verschil maar dat is tien bochten en dan zit het er weer in, ik vind het werken ook wel lekker eerlijk gezegd. Om met het K1200 span langzaam bochtjes te rijden, met de mt16 proberen hetzelfde te doen of met een gewoon span met het gas de bochtjes te nemen is allemaal even leuk. Wel hebben ze allemaal een eigen werkterrein wat het beste ligt. Het Eml span voor de lange rakken, de MT16 voor de winter en de losse ondergronden en het gewone span voor alles er tussenin. Prima mix..
 
Met bovenstaande snelheidswaarden wordt hier en daar nog wat geexperimenteerd/aangepast in een poging om de mis-match met westers verkeer wat te verkleinen. (ook daarvoor geldt: Niet standaard en op eigen risico)...
Zo rijdt mijn Uralspan (650 kopklepper) met een 9/35 ("solo") overbrenging in het cardan rondt (maar als je met een afgeladen span, een aanhanger of veel onverhard wilt rijden is dat wat te veel van het goede), stijvere klepveren (met onderlegschijven) en een aanpassing van het uitlaatkanaal (er zit een vernauwing in die dienst doet als een soort "mechanische toerenbegrenzer" voor het geval je in terrein uit een versnelling schiet oid. Op zich een werkend principe als er toch vooral 60 mee gehobbeld wordt, maar in westers verkeer zorgt het op N-wegen (of de snelweg) daarnaast ook voor een hete cilinderkop omdat de gasstroom nog eens een keertje wordt gecomprimeerd). Resultaat is dat ik redelijk betrouwbaar 90-95 kan kruisen op de GPS (en nog wat over heb er boven om even vlot in te halen of twee banen naar links te gaan op een verkeersknooppunt), maar wel met in mijn achterhoofd dat er dus heel weinig marge voor fouten over blijft (In de gaten houden dat je dat dus niet doet als het buiten 30 graden is, je belabberde benzine getankt, een koud blok hebt of harde wind tegen hebt bijvoorbeeld), dat bijvoorbeeld tuimelaars door de hogere veerdruk sneller slijten dan normaal, en dat het toch al luidruchtige kleppenmechniek van de Ural zich af en toe vrij duidelijk laat horen.
Onder het motto "Pics or it did not happen":

Met de nadrukkelijke kanttekening dat dit welliswaar niet exotisch is, maar beslist ook NIET de standaard is voor rijden met een Russisch span..... ;) :]
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: PLR
Ik ben ooit, toen ik nog jong en woest aantrekkelijk was, teruggereden op een 350F van een vakantie in de Ardennen in de zeikende regen..
Was door-en-door verkleumd toen ik thuiskwam, een uur onder de douche later was ik nóg niet warm.
Me heilig voorgenomen nooit meer zo'n rit in de regen te rijden..😔
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan