Mijn huidige woon-werk verkeer (in de zomer dan) is ondertussen ook al bijna 38 jaar oud. Verassen genoeg heb ik daar ook geen problemen mee. Maar een K100 is iets andere koek haha.Ja en nee. Leuk dat je belangstelling hebt voor Russische motoren. Of het een goed- of slecht idee is hangt er sterk vanaf hoe je in de alpen of Lapland wilt komen. Ga er vanuit dat je het hier hebt over een vervoermiddel van tussen de 40 en de 60 jaar oud hebt dat onderhouden is door een Russische boer, een stuk of drie onhandige westerlingen of met een beetje pecht helemaal niet, en dat bovendien ontworpen is voor verkeer in een land waar 80% van de wegen onverhard zijn en de maximum snelheid op snelwegen 80, en vraag je vervolgens af hoe groot de overlevingskansen van een dergelijk machien zijn op een Duitse Autobahn...
Objectief gezien: Een goed in elkaar gezette Rus is een heel leuk machien voor op binnenwegen- en met de juiste voorzorgen en een aangepaste snelheid kunnen een aantal modellen (Kopklepperblokken) best een stukje snelweg aan, maar is in principe is modern verkeer een vorm van technologie-misbruik. Bij gevolg zou ik niet via snelwegen naar Lapland of de Alpen met een Ural of Dnepr proberen te komen. Het blijft toch een veredeld landbouwwerktuig met sixties technologie.
Maar ik zit juist ergens te denken aan wat langzamers waarmee een reis ook echt een reis is. Alternatieven voor dit idee is iets van 50cc, of 125cc of misschien toch weer terug naar de trapfiets. De uitdaging van het motor toeren is een beetje weg namelijk.