Waarde motor bij verkoop?

Tja die verbouwingen schrikken toch wel af.... en de km stand ook.....

Overigens niet sportief? Ik heb toch wel s mensen aardig sportief zien rijden op een bandit...Zeker met die vering etc op, lijkt t me een best sportieve fiets...

Wat heb je er zelf eigenlijk voor betaald toen je m kocht als ik vragen mag?
 
Laatst bewerkt:
Tuurlijk mag je dat vragen, maar laten we het zo zeggen, met de prijs waarvoor ik m weg wil doen ga ik er in ieder geval (logischerwijs) op achteruit.
Hoeveel is niet belangrijk naar mijn idee.

Heb toevallig net nog een stukje zitten lezen in de MOTO73 over een BMW die meer als 200.000 had gelopen in 7 jaar tijd zonder extreme kosten.
Wat dat betreft is die km-stand dus helemaal niet zo hoog. :)

Hij is aardig gebruikt, ik heb er ook een km of 9000 opzitten in minder als een jaar, maar van de andere kant, een motor die 9 jaar oud is en pas 20.000km heeft gelopen (gem. 2222km per jaar) is naar mijn idee niet bepaald betrouwbaar.
Dit is de echte kilometerstand, niet teruggedraaid of wat dan ook.

Sportief rijden kan wel, maar persoonlijk heb ik toch liever een sportiever model, en smaken veranderen natuurlijk. Ik ben nu wel een beetje uitgekeken op die naked bikes...

Dat neemt overigens niet weg dat ik er nog steeds veel plezier aan heb, dus die km-stand zal ook gewoon blijven stijgen.
inmiddels zit ie op de 76800 ongeveer..

trouwens, vind die zx6r van jou ook wel interessant, maar ik zal toch eerst deze moeten verkopen voordat ik een ander kan kopen B|
 
Laatst bewerkt:
Tis dat ik net een Bandit 1200 gekocht heb, ik vind 3750,- helemaal niet te veel voor deze fiets, ik heb voor de mijne meer betaald en die is van '96 en ook niet helemaal standaard.
weet je toevallig uit welke motor de voorvork afkomstig is die nu in de bandit zit? da's namelijk een modificatie die ik ook ooit nog es wil doen.

Ik heb net het document teruggevonden wat de vorige eigenaar op internet gepost had. Dit om uit te leggen wat er allemaal aan de motor verbouwd is. Wellicht vindt je het wel interessant om het een en ander bij je eigen motor aan te passen.

Dit document weerlegt trouwens ook de gedachte dat de motor vanwege schade omgebouwd zou zijn:
De reden dat ik mijn Bandit aan het verbouwen ben is heel simpel: origineel is hij niet goed genoeg. Het stuurt en remt niet zoals ik dat wil. Ik heb een aantal jaren sportief gereden, en dan komt een Bandit toch nogal wat tekort op het sturen en remmen. Ik wilde toch een mooie naked bike, dus toch maar een Bandit aangeschaft. Het tweede leuke van een verbouwde fiets is dat jij hem zelf gebouwd hebt, en dat er geen tweede van bestaat. Het gaat natuurlijk ook een beetje om de aandacht die je krijgt met je fiets.

Wat heb je nodig?

Het eerste wat je nodig hebt om jou Bandit hetzelfde te maken als die van mij is een goede basis. En een goede basis is een Bandit 1200 van 1996 tot 2000. Het oude model dus. Het maakt niet uit of het een S of een N is, die kuip die moet er toch als eerste van af. Het tweede wat je nodig hebt is een grote zak met geld. Hoe je het ook went of keert, het kost een hoop geld als je je fiets een beetje op wilt leuken.

De vering

De eerste stap die ik heb ondernomen is het aanpassen van de vering. Je kunt de makkelijke kant kiezen door naar WP, Technoflex, Hyperpro of Ohlins te gaan. Maar dan krijg je binnenveren in je voorvork en wordt je achterdemper opgehemeld. Dat laatste is trouwens geen probleem, een goed aangepaste achterdemper voldoet prima! Maar die voorvork is een beetje iel, 43 millimeter is niet echt een vork waar je “u” tegen zegt. Ik heb er dus voor gekozen om een andere voorvork en achterdemper aan te schaffen. Op de sloop heb ik een goede upsidedown van een GSXR750 W aangeschaft. Het is best lastig een mooi exemplaar te vinden, want bijna alle motoren hebben voorschade. De vork die ik heb gekocht is een blauw geanodiseerd exemplaar. Niet echt mooi bij mijn donkerblauwe fiets. Via een kennis heb ik deze dus opnieuw laten anodiseren in het zwart, ziet er massiever uit, en dus een stuk beter. De vork heb ik aangeschaft compleet met T-stuk en kroonplaat. Dit pas jammer genoeg niet in een keer, maar is erg makkelijk te modificeren. Je perst de balhoofdben uit je Bandit T-stuk en perst deze over in het T-stuk van de GSXR. Nu past het wel, en kan je de vork probleemloos monteren. Het enige nadeel wat er aan deze vork zit is dat hij ongeveer 4 centimeter korter is dan origineel (wil je dit niet moet je uitwijken naar een ZX-9R vork, deze is wat langer, maar ook moeilijker te monteren). Is op zich geen groot probleem, want doordat de motor nu op zijn kop staat stuurt hij een stuk sneller. De tellerset kan je makkelijk weer monteren door beugels te maken die je bij het contactslot schroeft. Aan deze beugels monteer je de mooie tellerset van de B12 weer. In de kroonplaat boor je ook nog even gaten voor de risers. Anders kan je geen superbikestuurtje monteren. Die risers zijn er in alle soorten en maten, ik heb voor middelhoge gekozen, die mooi gefreesd zijn. Voorspatbord is ook geen probleem, je kunt gewoon het originele GSXR spatbord monteren. Het enige waar je problemen mee krijgt is de afstand van de schijven tot de remklauwen. De schijven van een Bandit zijn net iets “ondieper” dan die van de GSXR waardoor de klauwen niet meer passen. Bussen draaien van ongeveer 1,5 millimeter dik, die tussen de remklauw en de vorkpoot monteren en je hebt weer een probleem overmeesterd. Je hebt nu de vork met het originele wiel en remmerij in de voorvork hangen. Als je nu gaat rijden met de motor merk je dat het eigenlijk nog niet helemaal oké is. Ik heb de voorvorkolie vervangen door 15W en dan is het met mijn gewicht (90 kilo) helemaal oké. Achter is de achterschokdemper vervangen door een exemplaar van een GSXR1100 W. Deze schokdemper is 0,5 centimeter langer en volledig instelbaar. Doordat hij 0,5 millimeter langer is werkt dit door in het linksysteem en de lengte van de achtervork. Hierdoor komt de motor 3 centimeter hoger te staan. Net zo hoog dus als die kitjes die je kunt bestellen voor het ophogen van je Bandit. Het piggy-back reservoir wat aan deze schokdemper is bevestigd (dit is nodig voor de ingaande demping) heb ik onder het zadel achter in het kontje gehangen. Gewoon met twee grote slangklemmen aan de dwarsverbinding waar je het zadel in klikt.

De remmen

De Bandit stuurt nu echt een heel stuk beter, geen deiningen meer in snelle bochten en dansen op hoge snelheden. Perfect gewoon. Maar remmen doet hij nog niet echt. Ik heb andere remklauwen, schijven en een andere rempomp aangeschaft en deze gemonteerd. De remschijven zijn van Braking en zijn half zwevende exemplaren voor een GSXR. Ik heb nu meteen dat probleem van het diepteverschil tussen de originele schijven en die van de GSXR opgelost. Eigenlijk heb ik deze schijven aangeschaft omdat ik de origineel van een GSXR niet mooi vind. Het zijn die schijven met die grote ronde gaten er in… De aangeschaft zeszuiger Nissin remklauwen passen zonder aanpassingen. Gewoon pasklaar monteren. De hoofdremcilinder paste ook meteen. Het is een Spiegler “Magura” radiale rempomp. Deze heeft als nadeel dat er geen reservoirs en remschakelaar op zitten. De reservoirs heb ik los gekocht, het zijn de kleinste die ik kon vinden, ze zijn van Brembo. Deze zitten aan een beugeltje wat ik pas gemaakt heb en voor de afwerking zwart heb laten anodiseren, wel zo netjes dacht ik zo. De rempomp zit natuurlijk met Goodridge stalen remleidingen aan de remklauwen gemonteerd. Het remschakelaar probleem is opgelost door een banjobout (dat is een bout die je gebruikt voor remleidingen, ze zijn voorzien van een boring voor de vloeistof) met een ingebouwde drukschakelaar aan te schaffen. Deze schakelaar gaat in verbinding als er vloeistofdruk op komt te staan. Het remlicht brand dus alleen als er echt geremd wordt, dit is niet altijd even handig. Achter heb ik ook een Goodridge leiding gemonteerd, gewoon voor het oog, ik vind het erg lelijk om die leidingen alleen voor toe te passen.

Stuur en aanverwante zaken

Uiteraard is mijn motor ook voorzien van een mooi superbikestuurtje. Ik heb gekozen voor een LSL stuurtje met vier bochten, zodat je nog tamelijk rechtop zit. Dit is aan beide kanten 2 centimeter ingekort omdat het anders echt te breed was. De originele spiegels zijn vervangen door een klein spiegeltje. Geen mooi aluminium, omdat ik 150 euro voor een spiegeltje wel erg veel geld vind. Een gewoon plastic ding. De koppelingspomp heeft ook moeten wijken voor een radiale rempomp. Ik vind het erg belangrijk dat de motor symmetrisch is. Dus geen verschillende rempomp en koppelingspomp. Ze zijn nu wel verschillend, dit komt omdat de diameter anders is, en de koppelingspomp is een iets goedkopere uitvoering. Het is een normale Spiegler radiaalpomp. Met deze pomp kan je met je pink koppelen, zo lekker soepel gaat de koppeling nu! Uiteraard ook een Goodridge leiding. Denk aan de symmetrie mensen!

Motorisch

Motorisch is de motor nog vrij standaard. Ik heb een setje open K&N’s gemonteerd in combinatie met een stage 3 kit. De complete originele uitlaat heb ik er af gehaald en een mooi Akrapovic systeem gemonteerd. Dit is echt het mooiste wat er te krijgen is op uitlaat gebied! Mijn motor heeft nu 116 pk op het achterwiel, en dat is ongeveer 130 pk op de krukas. Dit is voor de standaardkoppeling te veel. In de B12 hebben ze een koppeling van een RF600 gezet, tja, dat kan natuurlijk niet werken. Ik kreeg na een aantal duizend kilometer koppelingsproblemen. Dit heb ik meteen opgelost door de uitgaande as van de versnellingsbak te vervangen door die van een GSXR1100 K dit is dus nog een oude oliegekoelde GSXR1100. Deze as is iets langer dan die van de Bandit en maakt het mogelijk het koppelingshuis van een GSXR1100 te monteren. Dit is een groter exemplaar, en in combinatie met de Barnett platen en veren zijn mijn koppelingsproblemen verleden tijd. Ook als ik straks verder ga tunen dan blijft de koppeling het goed doen.

Elektrisch gedeelte

Als verlichting heb ik twee kleine spots gemonteerd. Uiteraard wel goedgekeurd, anders kan je daar een hoop problemen mee krijgen. Met de schakeling van de koplampen kan ik wel problemen krijgen. Ik laat deze ook als knipperlicht fungeren. Als ik linksaf sla gaat de linkerkoplamp knipperen, en rechtsaf knippert de rechter koplamp. Dit heb ik gemaakt met twee wisselrelais en twee grote weerstanden die je nodig hebt omdat ze anders te snel knipperen. De koplampen hangen aan twee gefreesde brackets (koplamphouders) die om de voorvork gemonteerd zitten. Achter wilde ik die lelijke grote knipperlichten er ook vanaf hebben. Ik kon ze trouwens ook niet meer monteren omdat het achterspatbord er vanaf is, maar daarover later meer. Ik heb het achterlicht open gemaakt (erg taaie lijm, gebruik hier kokend water voor, je giet dit hete water door het gat van het lampje, de lijm wordt week, en je kunt het glas eruit pakken. Doe wel handschoenen aan!) en in het achterlicht twee verticale aluminium schotjes gemaakt. Je deelt het achterlicht nu op in drie compartimenten. In de twee buitenste delen heb ik 21W lampjes gelijmd, en de knipperlichten zitten nu in het achterlicht verwerkt. Erg strak al zeg ik het zelf.

Optische aanpassingen

Het achterspatbord moest er onder uit. Dit kun je makkelijk doen door een andere plaat aan te schaffen. Maar dat was niet wat ik wilde. Ik heb afgetekend op het spatbord hoe de kont er over heen valt. En daarna alles afgezaagd. De kont is nu mooi strak. Maar er is een groot gat in gekomen. Dit gat heb ik afgedekt met een stuk oud Pan-European spatbord. Het voordeel van dit spatbord is dat het recht is, en niet bol loopt zoals bij de meeste motoren. De op maat gemaakte plaat heb ik er onder gelijmd met kunststoflijm die ze voor bumpers van auto’s gebruiken. Erg goed (en duur) spul. Daarna zelf even een kentekenplaathouder gemaakt. Door een strip te buigen en te verstevigen op de buignaad. Is allemaal erg eenvoudig, lijkt moeilijker dan dat het is. Om alles netjes af te werken heb ik de hele onderplaat en kentekenhouder gespoten met body-shoot. Een middel dat corrosie tegen gaat bij auto’s, een soort bitak dus. Ik heb expres met dit spul gespoten omdat je dan nog steeds dat mooie grove effect krijgt, lijkt net origineel nu.

De andere achtervork die erin zit (niet op de foto’s) is van een GSXR 1100 W. Het is ongeveer dezelfde als die van de bandit, maar dan mooi verstevigd. Om deze pas te maken heb ik eerst de originele achtervork eruit gehaald, en de nieuwe erin gestoken. Het paste niet echt super. De pen van de Bandit is dunner dan die van de GSXR en de breedte van de brug is iets anders. Moeilijk uit te leggen hoe je dan te werk gaat, maar je hebt er in ieder geval een draaibank voor nodig. Ik heb bussen gedraaid die precies goed uitgemeten zijn. Nu kan de brug er gewoon in gemonteerd worden. Het enige nadeel van deze brug is dat hij een centimeter of twee korter is. De motor wordt daar erg onrustig van. Ik heb hem er maar weer uit gehaald, en ga daar in de komende maanden een oplossing voor verzinnen.

Kleine dingen

Voor de rest is er niet zoveel versleuteld aan mijn Bandit. LSL voetsteuntjes rondom en een setje goede banden. Die banden zijn erg belangrijk. Ik rijd meestal met BT010 voor en achter, maar laatst heb ik een setje Metzeler Sportec geprobeerd. En die voelen ook erg goed aan. Vooral op hogere snelheid zijn de Metzelers een stuk stabieler. Even denken of ik nog iets vergeten ben… Oh ja, een bagagerek voor de vakantie, dit is geen mooi maar wel erg functioneel rek. Ik kan er makkelijk mijn tent en slaapspullen op monteren, en aan de zijkant kan ik mijn zadeltassen kwijt. Dit rek heb ik gemonteerd op de handgrepen voor de duo en aan de duo-voetsteunen. Het is niet mooi, maar wel erg functioneel! Nog een ding vergeten, er zit een alarm op. Ik heb de Bandit opnieuw laten taxeren en omdat hij nu boven een bepaald bedrag zit (10000 euro geloof ik) moest er een alarm op. Ik heb dus een Spyball gemonteerd compleet met certificaat, scheelde ook nog wat in premie.

Totale kosten

Tja, eigenlijk wilde ik dit niet behandelen, maar mijn bandit kost wel echt een flinke duit geld nu. Ik heb het geluk om naast mijn studie bij een motorzaak te werken zodat ik alle spullen met korting kan kopen. Maar als je dat voordeel niet hebt reken dan op een 4500 – 5000 euro aan spullen. Ik weet het is gekkenwerk, maar je moet eens een keer met zo’n verbouwd ding rijden. Superstrak op de weg, en lekker veel bekijks op een motortreffen.

Wat zit er nog aan te komen?

Als eerste heeft mijn motor nieuwe lak nodig, ik zit te denken aan iets met wit/blauw/oranje of zoiets. Alles wat nu aluminium kleurig is wordt dan zwart gecoat of zwart geanodiseerd. Het frame moet ook zwart worden en de achterbrug ook. Maar die achterbrug moet ik eerste nog ergens vandaan halen, misschien zo’n “bananenbrug” van een GSXR750. Ziet er wel strak uit. Dit spuiten moet deze winter gebeuren.

Volgende “grote vakantie” (ik ben nog steeds student en heb dus nog zo’n grote vakantie ;-)) ga ik het blok onder handen nemen. Er komt dan een Wiseco big-bore kitje in van 1216 cc. De compressie wordt dan iets groter, en natuurlijk iets meer slagvolume. En er worden zeker andere carburateurs gemonteerd, dit worden Flatslides van Keihin of Mikuni. En dan is hij helemaal af! Niks meer aan doen, gewoon lekker mee rijden, mijn droombandit compleet, niks meer sleutelen, geen geld meer in pompen. Het enige waar ik wel bang voor ben is dat ik het dan niet meer leuk vind. Ik ben verslaafd aan het verbouwen…

Conclusie

Heb je het geld er voor over, beschik je over twee rechterhandjes of heb je vrienden die dat hebben. Dan zou ik niet aarzelen, in de verbouwing die Bandit. Hij kan er alleen maar beter van worden. Je weet wel van tevoren dat het geld kost, alles wat je er in steekt aan geld, krijg je er niet meer uit. Maar hobby mag geld kosten!!!

Ik heb bewust de naam van de vorige eigenaar uit het document gehaald, aangezien ik niet weet of hij er blij mee zou zijn, ook al heeft hij in het verleden dit document zelf op internet gepost.
 
Heb vandaag mijn Bandit geruild met een YZF750R uit '96 met 18000km op de teller.
Mijn nieuwe aanwinst:

full


Ik hoop dat ik er veel plezier van zal hebben, en ik hoop dat Sourmug veel plezier van de Bandit zal hebben!
:] :]

Net mijn nieuwe stickert geplakt. kenteken is nu in evenwicht :Y
Jammer alleen van die ophanging die er doorheen moest:
sticker.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan