Waarde vs kilometerstand

Waarom? De FZ1 kocht ik met 2,5 jaar oud en 16k bijna voor de helft van de prijs tov de nieuwwaarde.
Hij was in nieuwstaat en dat is hij nu 15k later nog steeds. Het was overigens wel even zoeken om er een te vinden zonder gebruikerssporen. Maar het was het waard :)

Laat iemand anders de grootste afschrijving maar betalen.

Ik vind het echt weggegooid geld om een splinter nieuw voertuig aan te schaffen.


Dat ben ik volkomen met je eens. maar om een motor van een paar jaar oud te laten staan om wat gebruikers sporen vind ik wel zo afgezaagd.

Daarom dat ik bedoel, als je een nieuwe motor verwacht. koop dan een nieuwe, beter krijg je ze immers niet dan nieuw.
 
Ik ben erg benieuwd naar de huidige waarde van mijn motor ivm de verzekering. Gaat om een Yamaha FZS600 (2003) met 72.000km. Erg veel km's maar rijdt nog als een zonnetje. Heb hem nu verzekerd voor 2500,- maar is misschien aan de hoge kant?

25-04-2013.jpg
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij gaat het erom hoe er mee omgegaan is.
Met koude motor hoog in toeren, wheelies etc.

Dus als er "ruw" mee is omgegaan, dan is de km stand wel belangrijk.
Maar ook als er netjes mee is omgegaan is de km stand belangrijk.
Alles wat draait slijt nu eenmaal
Alleen zullen sommige onderdelen harder slijten als er onzorgvuldig mee wordt omgegaan.

Vaak weet je niet hoe de vorige eigenaar(en) er mee is omgegaan, dus moet je de gok nemen.
Maar met minder kilometers is de kans over het algemeen kleiner dat de boel versleten is.

Wat betreft onderhoud:
Behalve dat de beurten een klein vermogen kosten, wat is het belang voor het tegen gaan van overmatige slijtage?

Over het algemeen krijgen nieuwe motoren wel hun beurtjes (ivm garantie bepalingen)
Dus de evt. afleverproblemen zullen wel verholpen zijn.

Kleppen stellen; pas als de klepspeling veels te krap is, kan dit schade veroorzaken, de meeste motoren met klepstelplaatjes, hebben de 1e 50.000 km geen problemen. (en bij dealer onderhoud wordt dit controleren/stellen wel altijd berekend, maar niet altijd uitgevoerd.

Luchtfilter; een vervuild luchtfilter is niet per definitie schadelijk voor de motor, maar je merkt het wel met rijden

Zo zijn er natuurlijk nog 10 tallen zaken.
lagers worden bij beurten over het algemeen niet preventief vervangen.

Wat ik hierbij eigenlijk aan wil geven.
Onderhoud door dealers/motorzaken is niet zaligmakend.
Wat wel belangrijk is, hoe is er met de motor omgegaan!
Als je dit niet weet neem je dus een gok
En hoe meer kilometers, des te groter de gok.
 
Luchtfilter; een vervuild luchtfilter is niet per definitie schadelijk voor de motor, maar je merkt het wel met rijden
Pure toetsenbord theorie. :?

Stof verplaats zich steeds verder naar achter naarmate het filter vervuild en komt in je motorblok.
En wat merk je dan met rijden..

En als het stof nog niet achter is maar wel van voren.
Wat merk je dan met rijden?

Onlangs nog op de testbank geweest met een zeer vervuild filter en daarna een verse K&N.
Gemeten motorvermogen 0.5 pk hoger op 177 pk en 300 toeren later.
Dat valt dus onder de te verwaarlozen meetverschillen. :)
 
Laatst bewerkt:
Dat ben ik volkomen met je eens. maar om een motor van een paar jaar oud te laten staan om wat gebruikers sporen vind ik wel zo afgezaagd.

Mijn theorie was dat gebruikssporen helpen tegen diefstal, maar dat blijkt niet altijd zo te zijn, helaas :-|
 
Bij een motor met hoge kilometerstand is vaak ook het rijwielgedeelte versleten:
denk aan schokdemper en ophanging, voorvork, remschijven, balhoofdlager etc.
Je ziet het aan alles: zijstandaard uitgelubberd, rubbers versleten, steenslag, speling op rem- en koppelingshandle, buddy niet strak meer, sloten slecht werkend.
Logisch dat zo'n motor minder waard is.
 
Laatst bewerkt:
Wat Mike en bikeFreak en anderen al zeggen, de markt denkt er zo over, maar de markt heeft volgens mij niet gelijk. En daar ga ik dus m'n voordeel mee doen, door wel die motor met meer km's te kopen.
In dit geval maakt het dus geen ruk uit hoe jij erover denkt, maar hoe de markt erover denkt. Of jij nou van mening bent dat de markt ongelijk heeft of niet. De markt bepaalt uiteindelijk de waarde van jou motor. Daar kan je het mee eens zijn of oneens.

Ik zag net ook een opmerking die iedereen wel eens gemaakt of gehoord heeft: "Ik koop liever een motor met 80.000 km die supergoed onderhouden is en waar heel goed mee omgegaan is, dan een motor met 20.000 km op de teller welke misbruikt is."

Ja, nogal wiedes :W Feit blijft echter dat die motor met 20.000 km een stuk aantrekkelijker is in de markt dan die met 80.000 km. Hoge standen schrikken het overgrote deel van de mensen af, net als bij auto's. Afgezien daarvan kan je op die manier natuurlijk altijd wel een excuus bedenken waarom die motor met een hogere km stand meer bij jou past. Maar niemand maakt mij wijs dat hij/zij liever een goed onderhouden en met liefde behandelde motor koopt met 80k op de teller, dan een exact dezelfde fiets maar dan met 20k op de teller.

Er zal altijd een zwart gebied zijn, techniek kan falen. Dat kan bij 100.000 km maar ook bij 1.000 km al. (Geluk met die 1.000 km is dat je waarschijnlijk nog in de fabrieksgarantie zit)

Is het je waard om 3k meer uit te geven voor die fiets met weinig km en vrijwel geen gebruikerssporen, dan koop je die. Wil je dat niet en neem je wat meer krasjes e.d voor lief, dan koop je dat scheurijzer met meer km en minder afschrijving. Koop gewoon waar jij een goed gevoel bij hebt, maar stop met denken dat jij het beter weet dan 'de markt'.
 
hahaha bij 50k versleten.... :?

Dan wil ik niet weten hoe er mee gereden is... Ik heb een 1996 er 750 SRAD met ondertussen 3/4 ton op de teller en het enige wat zo nu en dan tegenwerkt is de chokekabel.... voor de rest is ie helemaal nieuw! ;)
Je bedoelt vast dit tekentje: ¾. Ga er van uit dat je geen 300.000/400.000KM erop hebt gereden. Alhoewel dat dit soort kilometer standen niet onmogelijk zijn.
 
Ik bedoel dat letterlijk!

Bij een SRAD springt de teller niet meer op nul, dus klokje rond kan niet. Gebruik de zoekfunctie maar.
 
Ik bedoel dat letterlijk!

Bij een SRAD springt de teller niet meer op nul, dus klokje rond kan niet. Gebruik de zoekfunctie maar.
Oh, Suzuki had dus niet echt veel vertrouwen in hun product als de teller bij 99.999KM geheel stopt. :9
 
Maar om een motor van een paar jaar oud te laten staan om wat gebruikers sporen vind ik wel zo afgezaagd.

Daarom dat ik bedoel, als je een nieuwe motor verwacht. koop dan een nieuwe, beter krijg je ze immers niet dan nieuw.

Jij vind het afgezaagd, Ik niet. 6000 euro verdienen met vier zaterdagen dealers afgaan noem ik snel verdiend en het is nog leuk ook 8-)
 
Ik bedoel dat letterlijk!

Bij een SRAD springt de teller niet meer op nul, dus klokje rond kan niet. Gebruik de zoekfunctie maar.


Hahahaha jij snapt hem... ;)

Maar er is wel een manier om hem terug te krijgen hoor... :+ :P

@de rest... ik bedoelde idd 3 kwart ton, gistern nog ff gekeken en de teller staat op ruim 81dkm.
 
Oh, Suzuki had dus niet echt veel vertrouwen in hun product als de teller bij 99.999KM geheel stopt. :9

Ik denk dat dat meer te maken heeft met de verwachte gemiddelde rijstijl van de brokkenpiloten... waarschijnlijk hadden ze bij Suzuki niet de illusie dat de gemiddelde wannabee dohan de ton levend ging halen.... :o














:+
 
Dit is ook wel een mooie vergelijking: 2007 vs 2009

Twee jaar ouder is toch 500 euro duurder.

die met 50K op de teller raak je niet makkelijk kwijt. Helemaal niet voor die prijs. Ik heb zelf ook niet weinig kilometers op de teller staan en een blok van een SS gaat ook makkelijk over de 100K heen, maar toch kijken veel mensen er best nauw naar...
 
Idd, dezelfde generatie, minder km's, dure piepkes erop. Imho is het prijsverschil nog te klein, puur afgaand op modeljaar, km-stand, garantie en accessoires.
 
Snap eigenlijk niet hoe iemand een nieuwe motor van ongeveer 15/20K kan aanschaffen, een dure verzekering betaald om er vervolgens maar 1000 kilometer per jaar er mee te gaan rijden.

Zou zelf alleen een nieuwe motor aanschaffen als ik er echt ik veel kilometers mee zou maken.
Wees blij dat er mensen zijn die dat doen, anders kon jij nooit een goede tweedehandse kopen!
 
Ik denk dat dat meer te maken heeft met de verwachte gemiddelde rijstijl van de brokkenpiloten... waarschijnlijk hadden ze bij Suzuki niet de illusie dat de gemiddelde wannabee dohan de ton levend ging halen.... :o
Geen Suzuki rijder die op Doohan wil lijken. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan