Waarom andere lader voor lithium accu?

Unruled

Joe Bar style
21 aug 2007
26.184
774
Nieuw-Vennep
Ik heb eens wat rondgekeken, maar ik kan een concreet antwoord niet echt vinden.

Ik weet dat je voor lithium accu's toch een andere lader nodig zou hebben, maar waarom is dat? Op de motor zelf krijgt het ding ook gewoon 14.7V voor z'n kiezen tijdens het rijden, of hij het nu leuk vindt of niet. Lithium, AGM, lood, maakt allemaal geen bal uit. Hier heb je 14.7V, en je doet het er maar mee. Waarom dan, als zo'n ding een beetje bijgeladen moet worden, moet dat met een 'speciale' lithium lader?

Het enige dat ik me kan voorstellen, is dat de "duty cycle" van een reguliere druppellader niet optimaal is voor lithium. Maar een accu continu aan de druppellader houden doe ik toch niet, en een lithium accu loopt al amper leeg. Gaat het om allemaal fancy onderhoudsprogramma's die een normale druppellader probeert te doen, maar die voor een Lithium accu niets uithalen of schadelijk zouden zijn? Gezien het feit dat de motor domweg 14.7V op de accu gooit en hij daar blijkbaar mee om kan gaan, kan ik me niet voorstellen dat een lader die dat gewoon doet slecht zou zijn. Dat bijzondere programma's die een beetje helpen voor AGM/lood de regeling van een lithiumaccu in de war brengen kan ik me ergens nog voorstellen, maar dat zou dan specifiek over druppelladers gaan.

Maar goed, ik heb dus nog een 6/12V lader uit het jaar nul die met max 3A of max 6A kan bijladen, zo dom als het achtereind van een varken. Net als het laadsysteem van de motor zelf. En ja, de laadstroom neemt vanzelf af naarmate de spanning hoger wordt (=accu vol). Dat moet dan toch prima werken :?
 
Laatst bewerkt:
Onbetrouwbaar is het woord ook niet. Het is meer dat er aan LiPo qua veiligheid wat nadelen zitten, omdat die cellen nou eenmaal hele lage interne weerstand hebben, en daardoor veel stroom kunnen leveren. Bij een kortsluiting gaat het dan dan ook vrijwel altijd mis.

Veel degelijker, betrouwbaarder en veiliger dan LiFePO4 gaat het niet worden.

Heb daar zelf een 4S2P pakketje van gesoldeerd voor 1 van onze trialmotoren. Weegt de helft van loodaccu, heeft het halve volume, heeft dubbele capaciteit, en kan een veel hogere stroom leveren, en is sneller te laden. Dat noem ik nou vooruitgang.

P.S.: hij was ook dubbel zo duur.
P.S.2: hoe noem je dat nou ook al weer, als een accu tijdens de rit niet bijgeladen wordt?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb 2 jaar geleden een JMT lithium accu in gebruik genomen. Was op dat moment even duur als een lood Yuasa dus de gok maar genomen.
Zeer tevreden mee. Enige nadeeltje is dat onder de 10gr. C hij wat moeite krijgt met op gang komen. Dus voordat ik start, eerst een minuut groot licht aanzetten.
Behalve voordeeltjes van gewicht en volume, hoef ik de accu tijdens de winterstop niet meer uit te bouwen en aan een druppellader te leggen.
 
Volgens mij niet, maar ik zou dat eerst uit de weg ruimen voordat je verder gaat met de discussie. Kan best zijn dat @Rob RD alleen dit soort accu's kent van de modelbouw en ja, daar vliegen ze nog wel eens in de fik.
Daarom typte ik voluit LiFePO4. Ik ken geen nadelen, maar alleen voordelen:
- Kleiner
- Lichter
- Lagere zelfontlading
- Geen giftige zware metalen

Maar misschien zijn er wel nadelen die ik nog niet weet.

Ik ben overigens geen LiFePO4 fanaat.
Ik heb 1 loodaccu vervangen de LiFePO4 toen de loodaccu stuk was.
Maar ik heb er ook nog 2 met AGM lood accu’s. Die doen het nog prima.
 
Daarom typte ik voluit LiFePO4. Ik ken geen nadelen, maar alleen voordelen:
- Kleiner
- Lichter
- Lagere zelfontlading
- Geen giftige zware metalen

Maar misschien zijn er wel nadelen die ik nog niet weet.

Ik ben overigens geen LiFePO4 fanaat.
Ik heb 1 loodaccu vervangen de LiFePO4 toen de loodaccu stuk was.
Maar ik heb er ook nog 2 met AGM lood accu’s. Die doen het nog prima.
Nadelen:
- Duur, al zal er zo nu en dan een uitzondering zijn
- Werkt minder lekker bij lage temperaturen
- Juist niet gemaakt voor kortstondig veel stroom leveren
 
Nadelen:
- Duur, al zal er zo nu en dan een uitzondering zijn
- Werkt minder lekker bij lage temperaturen
- Juist niet gemaakt voor kortstondig veel stroom leveren
Dank!
Als dit het is, dan ben ik er blij mee :)
- AGM is ook niet goedkoop
- ik rijd voor de lol (niet als het koud is)
- als de CCA maar hoog genoeg is
 
Dank!
Als dit het is, dan ben ik er blij mee :)
- AGM is ook niet goedkoop
- ik rijd voor de lol (niet als het koud is)
- als de CCA maar hoog genoeg is
Ja, precies. Ik zie het voordeel er wel in voor mensen die sporadisch de motor pakken. Zelf rij ik door weer en wind en blijft mijn accu dus ook netjes bijgeladen.
 
unnamed.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan