Waarom bak links/rechts ????

Om weer effe de discussie de goede kant??? op te leiden........
Ergens in het foto-topic hier in het zijspan gedeelte zwerft volgens mij ook nog een plaatje rond van een russische combinatie met een bakkie aan beide kanten....
Die is dus duidelijk bedoeld voor de Internationale markt en kan worden ingezet zowel in links als rechts-rijdende landen..............
 
waarom een jiffy links zit ?
ik zou het niet weten.
zowel in links als rechts rijdende landen zit dat ding links, het heeft dus niets met de bolling van de weg of de stoeprand te maken.
hij zit ook links op fietsen met rechtse schakeling, het heeft dus ook niets met ergonomie van doen.
het enige wat ik kan bedenken is dat alle motoren dezelfde kant op leunen.
dat staat netter op de parkeerplaats 8-)

Misschien omdat op een weg de rechter bocht altijd korter is dan de linker bocht en je dus in de rechter bocht altijd schuiner moet (vooropgesteld dat je dezelfde snelheid in beide richtingen rijdt) en dus eerder aan de grond zit met een jiffy die altijd wel wat uitsteekt. Nee natuurlijk niet, da's een domme opmerking, dan zouden ze in Engeland voortdurend met de jiffy in het asfalt graven. Eerst denken voordat je iets neerpleurt, sufferd :( Weet het dus niet. Gewoonte?
Wat betreft die bak, dat heeft volgens mij toch echt met het links- of rechtsrijdende verkeer te maken. Met een linkse bak moet ik eerst mijn beide zonen op de linker weghelft duwen om langs de vrachtwagen heen te kijken die ik wil inhalen. Voordat ik hier commentaar op krijg van Baksteen: Ik weet dat ze bij het PIVM aanleren om veel afstand te houden, zodat je er goed langsheen kan kijken. Vooral niet "hoeken"! :)
 
Misschien omdat op een weg de rechter bocht altijd korter is dan de linker bocht en je dus in de rechter bocht altijd schuiner moet (vooropgesteld dat je dezelfde snelheid in beide richtingen rijdt) en dus eerder aan de grond zit met een jiffy die altijd wel wat uitsteekt. Nee natuurlijk niet, da's een domme opmerking, dan zouden ze in Engeland voortdurend met de jiffy in het asfalt graven. Eerst denken voordat je iets neerpleurt, sufferd :( Weet het dus niet. Gewoonte?
Wat betreft die bak, dat heeft volgens mij toch echt met het links- of rechtsrijdende verkeer te maken. Met een linkse bak moet ik eerst mijn beide zonen op de linker weghelft duwen om langs de vrachtwagen heen te kijken die ik wil inhalen. Voordat ik hier commentaar op krijg van Baksteen: Ik weet dat ze bij het PIVM aanleren om veel afstand te houden, zodat je er goed langsheen kan kijken. Vooral niet "hoeken"! :)

Misschien omdat de benzinekraan meestal links zit :?
Of omdat de rem rechts zit ? :+ Afijn bij mij zat ie rechts is een omgebouwde crosser waar geen jiffy opzat ws gedaan omdat links de ketting zit en het iets makkelijker was om een constructie te maken waarbij de standaard rechts gemonteerd kon worden.
 
hoe doen ze dat met sturen :? :?


Deze vreemde combinatie is van Rob en Daphne de Jong. Normaal wordt er los gereden, Daphne met het zijspan en Rob met de solo. Bij zeer gladde omstandigheden wordt de solo-motor aan de rechterzijde gekoppeld, dus aan het zijspan. De sturen worden gekoppeld middels stangen. Nu is het de kunst, om met de zelfde snelheid te rijden, zodat deze combinatie rechtdoor blijft rijden, immers als 1 van de 2 harder rijdt, haalt deze de ander in en ga je de kant in. De truc is als volgt. Ze wisselen, Rob rijdt nu met de zijspanmotor en Daphne met de aangekoppelde solomotor. Rob leidt met c.q. geeft de snelheid aan. Daphne moet volgen met de juiste snelheid, zodat de boel rechtdoor blijft gaan.

pffffffff, ff wat water op het toetsenbord, is nu roodgloeiend
 
hoe doen ze dat met sturen :? :?


Deze vreemde combinatie is van Rob en Daphne de Jong. Normaal wordt er los gereden, Daphne met het zijspan en Rob met de solo. Bij zeer gladde omstandigheden wordt de solo-motor aan de rechterzijde gekoppeld, dus aan het zijspan. De sturen worden gekoppeld middels stangen. Nu is het de kunst, om met de zelfde snelheid te rijden, zodat deze combinatie rechtdoor blijft rijden, immers als 1 van de 2 harder rijdt, haalt deze de ander in en ga je de kant in. De truc is als volgt. Ze wisselen, Rob rijdt nu met de zijspanmotor en Daphne met de aangekoppelde solomotor. Rob leidt met c.q. geeft de snelheid aan. Daphne moet volgen met de juiste snelheid, zodat de boel rechtdoor blijft gaan.

pffffffff, ff wat water op het toetsenbord, is nu roodgloeiend

Ja maar aan welke kant van die solo zit nu die jiffy en idem bij het zijspan ? :)
 
pling-ting-ting-ting-rrrrrrrrrrrrrrrrr

hoorde je het kwartje vallen?
als je jiffy rechts zit en je kickstarter ook kan je hem niet aantrappen omdat je kickstarter dan aan de lage kant van je motor zit |(
motorfietsen met de kickstarter links hebben altijd een middenbok en zijn geschikt voor een zijspan.

slim he dat ik dat bedacht heb *D
 
hoe doen ze dat met sturen :? :?


Deze vreemde combinatie is van Rob en Daphne de Jong. Normaal wordt er los gereden, Daphne met het zijspan en Rob met de solo. Bij zeer gladde omstandigheden wordt de solo-motor aan de rechterzijde gekoppeld, dus aan het zijspan.

Wordt het 5e wiel gedemonteerd bij deze constructie? Of omhoog getild oid?
Lijkt me dat dat wiel behoorlijk kan tegenwerken als ze voorzichtigjes een boggie trachten te maken :?
Wel apart zeg maar...

...daapsen, alsof zijspan rijden opzich nog niet genoeg tegenwerkt :9
 
Mocht je ook eens een vraag hebben waarop ik misschien het antwoord zou weten, schroom niet en kom maar op :)

maar heer baksteen ...weet wat je vraagt...

één even tussendoor om te kijken of je grijze massa net zo goed werkt als
van een branche genoot in de grootste stad..


waarom mogen solo motoren over het fietspad rijden en op het trottoir geparkeerd staan en krijgt een motor met zijspan daar een bekeuring voor????

uw bedenktijd gaat nu in!!!!!!!
 
Om weer effe de discussie de goede kant??? op te leiden........
Ergens in het foto-topic hier in het zijspan gedeelte zwerft volgens mij ook nog een plaatje rond van een russische combinatie met een bakkie aan beide kanten....
Die is dus duidelijk bedoeld voor de Internationale markt en kan worden ingezet zowel in links als rechts-rijdende landen..............

Ik heb wel eens een Engels "dubbelzijdig te gebruiken" Martello zijspan gezien.
bmw_engelsspan.jpg
 
waarom mogen solo motoren over het fietspad rijden en op het trottoir geparkeerd staan en krijgt een motor met zijspan daar een bekeuring voor????
Kweenie hoor maar ik mag ook met de 2wieler niet over de fietspad rijden. Loop ik volgens mij zelfs risico op inbeslagname.

En wild-parkeren mag ook niet met 2wielert, is kwestie van gedogen Ik denk dat gedogen des te makkelijker is als niemand er last van heeft. Hoe lomper je parkeert of hoe groter je voertuig, des te sneller die in de weg staat. O-)



Ze moeten gewoon dat hele gedogen afschaffen. Hoeft niemand zich benadeeld te voelen. B|
 
maar heer baksteen ...weet wat je vraagt...

één even tussendoor om te kijken of je grijze massa net zo goed werkt als
van een branche genoot in de grootste stad..


waarom mogen solo motoren over het fietspad rijden en op het trottoir geparkeerd staan en krijgt een motor met zijspan daar een bekeuring voor????

uw bedenktijd gaat nu in!!!!!!!


hmmm, heb toch echt een keer een flinke waarschuwing gekregen toen ik met mijn solo-fiets over het fietspad reed........ (had gebroken stangetje naar de bak, kon niet meer schakelen, reed dus met 15km p/u en alarmlichten over fietspad omdat mij dat het veiligst leek............)
Mijn zijspan wat toch al een dik jaar op de stoep voor mijn deur staat geparkeerd is echter nog nooit bekeurd en de controle is streng bij ons vanweges het betaald parkeren.

Overigens (baksteen; correct me if I'm wrong) een motor mag nooit op de stoep geparkeerd worden tenzij er een lokale Algemene Politie Verordening is die anders bepaald (zoals in Rotterdam en meerdere grote steden, i.v.m. de parkeerruimte) en voor de wet is ook een zijspan combinatie een motorfiets (letterlijk een motorfiets met accesoire.......)
 
...........

Ze moeten gewoon dat hele gedogen afschaffen. Hoeft niemand zich benadeeld te voelen. B|

Ja zeg doet mij eens eventjes een lol!!! dan kan ik voor mijn motor ook een parkeer vergunning kopen hier, dat hele parkeer verhaal en de kosten daarvan in ons mooie Rottjeknor is 1 van de belangsrijkste redenen dat wij geen auto hebben (mijn vrouw heeft gewoon een autorijbewijs, ik ben de rare kwibus met alleen A )
Alles bij elkaar opgeteld was de eenmalige (grote) kostenpost van de aanschaf van het span verstandiger als een auto erbij voor de dames..........
 
ik heb nog nooit nergens geen last gehad, en ik kwak hem overall gewoon op de stoep.

denk dat als je voldoende rekening houd met rollators, rolstoelen, kinderwagens enz, dat er echt niks aan de hand is.

mocht ik toch een prent krijgen, dan mogen ze me eerst wel eens uitleggen,
waar ik een kaartje of vergunning moet laten zonder dat hij weg waait of gejat wordt.

en aan een auto in een vak verdienen ze meer als aan mij.....lijkt me. :]
 
mocht ik toch een prent krijgen, dan mogen ze me eerst wel eens uitleggen,
waar ik een kaartje of vergunning moet laten zonder dat hij weg waait of gejat wordt.

en aan een auto in een vak verdienen ze meer als aan mij.....lijkt me. :]

Vanuit de denkwijze van meneer/mevrouw De Parkeerwachter:

"Dan stop je die in je zak. Als je dan toch een boete krijgt, heb je bewijs dat je wel degelijk betaald heb." Zoiets :?

En maakt het ze uit of ze meer verdienen aan een ander :? Als ze maar verdienen ;)

Ik denk dat een motor ontzien wordt in deze omdat er geen duidelijkheid is over parkeren van een motorfiets.
Zet je hem nl in een parkeervak wordt iedereen boos omdat zo'n ding best op de stoep kan staan ipv op een schaarse P!
Maar op de stoep zetten mag eigelijk ook niet, dus tsja...ik weet het ook niet hoor.

Rood kruis op de stoep O-)
 
..............
Zet je hem nl in een parkeervak wordt iedereen boos omdat zo'n ding best op de stoep kan staan ipv op een schaarse P!

.............

Dat is dus ook precies de reden dat in een aantal grote steden een APV van kracht is die bepaald dat een motorfiets op de stoep geparkeerd dient te worden en niet in een (betaald) parkeervak mag staan.
 
maar heer baksteen ...weet wat je vraagt...

één even tussendoor om te kijken of je grijze massa net zo goed werkt als
van een branche genoot in de grootste stad..


waarom mogen solo motoren over het fietspad rijden en op het trottoir geparkeerd staan en krijgt een motor met zijspan daar een bekeuring voor????

uw bedenktijd gaat nu in!!!!!!!

Ik voel dus echt geen behoefte om me tegenover jou te bewijzen :Z

Kom maar met een antwoord reply dat ik dat alleen zeg omdat ik het antwoord niet weet en voel je een geboren winnaar :} :}
Ik heb geen zin in dit soort dingen, laat aub ook voor mij dit een leuk topic blijven aub.....
 
he daar bakkie, laat je nou niet opnaaien door die ouwe gek........

vind het trouwens wel een valide vraag (hij wordt alleen een beetje raar gesteld)
Wat ik mij dus nog steeds afvraag: heb ik gelijk met de APV in een aantal grote steden betreffende het parkeren van motoren?
Dat is namelijk wel iets wat ons allemaal (met of zonder span) raakt
 
Ik voel dus echt geen behoefte om me tegenover jou te bewijzen :Z

Kom maar met een antwoord reply dat ik dat alleen zeg omdat ik het antwoord niet weet en voel je een geboren winnaar :} :}
Ik heb geen zin in dit soort dingen, laat aub ook voor mij dit een leuk topic blijven aub.....

niet gelijk op je achterste benen gaan staan m'n beste...
nergens voor nodig, ik voelde alleen een uitdaging en ging er op in.

ik wilde alleen maar duidelijk maken dat er best wat meer begrip
mag komen richting de overheid die door alle regels ook het bos wel
eens kwijt is..

die bekeuring heb ik trouwens gehad in ASD, dagje uit met vrienden
naar het rembrandsplein, 4 solo motoren via het fietspad tot voor de kroeg
ik met veel moeite erachteraan en werd staande gehouden..
"u mag hier niet staan" op mijn vraag "waarom zij dan wel?"
kreeg ik als antwoord "die staan niet in de weg"

4 motoren naast elkaar voor de kroeg, notabene...

door mijn eigenwijsheid kostte me het een kleine 85euro
 
Waarschijnlijk heeft een zatte rus zich deze vraag ook ooit gesteld ... maar zich het antwoord na vele wodka's niet kunnen herinneren :+

full


Tot zover mijn zinloze edoch positieve bijdrage aan een nuttige discussie (na wat jatwerk van Catweazle ...)
 
Ik heb Mevrouw moturist eens in het zijspan over binnenweggetjes van Dover naar London en terug gerost gereden en een paar dagen in- en rond London getourd, dat was in 1983, maar bij navraag blijkt zij nu nòg last van kromme tenen te krijgen wanneer ze eraan terug denkt O-)

Overigens is niet alleen het rechts inhalen problematisch met een rechts zijspan, ook het berijden van bolle wegen op de linker weghelft is met een rechts zijspan geen onverdeeld genoegen. Gelukkig kan ik bij mijn span de vlucht in een handomdraai verstellen .... :} aan wijlen Ed Pols ....
 
niet gelijk op je achterste benen gaan staan m'n beste...
nergens voor nodig, ik voelde alleen een uitdaging en ging er op in.

ik wilde alleen maar duidelijk maken dat er best wat meer begrip
mag komen richting de overheid die door alle regels ook het bos wel
eens kwijt is..

die bekeuring heb ik trouwens gehad in ASD, dagje uit met vrienden
naar het rembrandsplein, 4 solo motoren via het fietspad tot voor de kroeg
ik met veel moeite erachteraan en werd staande gehouden..
"u mag hier niet staan" op mijn vraag "waarom zij dan wel?"
kreeg ik als antwoord "die staan niet in de weg"

4 motoren naast elkaar voor de kroeg, notabene...

door mijn eigenwijsheid kostte me het een kleine 85euro
Er wordt toch wel in meer situaties onderscheid gemaakt tussen solo motoren en motoren met zijspan. Ook wettelijk. Als ik me mijn theorie goed herinner mag je bijv. wel met een solo motor een weg in die verboden is voor auto's (wit bord, rode rand, autootje erop) en niet met een zijspan. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden van onderscheid.'

En neem maar van mij aan dat je met motor zonder zijspan ook een boete kunt krijgen voor rijden over het fietspad. :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan