Waarom bak links/rechts ????

Er wordt toch wel in meer situaties onderscheid gemaakt tussen solo motoren en motoren met zijspan. Ook wettelijk. Als ik me mijn theorie goed herinner mag je bijv. wel met een solo motor een weg in die verboden is voor auto's (wit bord, rode rand, autootje erop) en niet met een zijspan. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden van onderscheid.'

En neem maar van mij aan dat je met motor zonder zijspan ook een boete kunt krijgen voor rijden over het fietspad. :X

Een tijdje terug was er een topic met een boeiende discussie over de wettelijke status van het zijspan: Trekhaak achter zijspancombinatie

Daarin staat de volgende tekst van Pandamuis te lezen
: "Een zijspan bestaat niet volgens de wet (nagegaan door R.D.W. mei 2001)
Volgens de wet is een zijspan een zijdelings bevestigd accessoire .
Het blijft ongeacht of het een eenwielig of tweewielig zijspan betreft ,
een tweewielig motorvoertuig ."
[unquote]

M.a.w. een zijspancombinatie is wettelijk een voertuig op twee wielen en mag dus gerust een weg inrijden met het bordje "Verboden voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen" en ook inhalen bij het bordje "Verboden voor voertuigen op meer dan twee wielen elkaar onderling in te halen", ja toch :? of heb ik het nu helemaal mis Baksteen :? :? :? :? :?
 
Een tijdje terug was er een topic met een boeiende discussie over de wettelijke status van het zijspan: Trekhaak achter zijspancombinatie

Daarin staat de volgende tekst van Pandamuis te lezen
: "Een zijspan bestaat niet volgens de wet (nagegaan door R.D.W. mei 2001)
Volgens de wet is een zijspan een zijdelings bevestigd accessoire .
Het blijft ongeacht of het een eenwielig of tweewielig zijspan betreft ,
een tweewielig motorvoertuig ."
[unquote]

M.a.w. een zijspancombinatie is wettelijk een voertuig op twee wielen en mag dus gerust een weg inrijden met het bordje "Verboden voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen" en ook inhalen bij het bordje "Verboden voor voertuigen op meer dan twee wielen elkaar onderling in te halen", ja toch :? of heb ik het nu helemaal mis Baksteen :? :? :? :? :?

c6.gif

Bord C6, verboden voor motorvoertuigen op meer dan 2 wielen
Ondanks dat het een zijdelings bevestigd accessoire is heeft het wel een wiel. De combinatie heeft dus meer dan twee wielen, en mag daar dus niet inrijden.

c11.gif

Bord C11 daarentegen betekent "verboden voor motorfietsen" Een motor met zijspan mag hier óók niet inrijden.
 
inderdaad, het is de letterlijke wet-tekst die ons nekt:
had er in de wet bij het eerste bord verboden voor auto's gestaan hadden we geen probleem gehad.
nu zijn beide borden een inrij-verbod voor motoren met zijspan (met dank aan Rob voor de goede uitleg tijdens de cursus)
 
(Afbeelding)
Bord C6, verboden voor motorvoertuigen op meer dan 2 wielen
Ondanks dat het een zijdelings bevestigd accessoire is heeft het wel een wiel. De combinatie heeft dus meer dan twee wielen, en mag daar dus niet inrijden.

(Afbeelding)
Bord C11 daarentegen betekent "verboden voor motorfietsen" Een motor met zijspan mag hier óók niet inrijden.

Wat mag nu wel en wat niet :(
Ik wordt hier zo moe van :Z

Gewoon doen als slijtboutje, helm achterste voren en rijden :+
 
baksteen...

bij de racerij hebben ze die bakken aan de linkerkant zijn omdat je meer rechterbochten dan linker bochten hebt op een circuit...

en volgens mij kan je harder rechtsom dan linksom...

dat is het eerste wat in me opkwam...(voor de weg ik ...ik heb geen flauw idee wrom de bak rechts hangt.....
 
jemig nog steeds? in NL en omringende landen zit het stuur bij een auto ook links toch? bij een span dus ook, in engeland is het bij beide andersom?
kwartje valt?
 
Zo..kom ik dit topic ook weer eens tegen :X , lang niet gezien.

Van parkeren weet ik zo goed als niets, betaald parkeren is al helemaal niet meer voor de politie dus daar wil ik zelf niets vanaf weten, en verder kom ik eigenlijk nooit in aanraking met parkeertafrelen....echt een antwoord heb ik daar dus niet op, mail de afdeling verkeer van de gemeente waar je de vraag over hebt, dat is denk ik het enige om te weten te komen hoe het in DIE gemeente geregeld is.
 
Dag mensen.
Even voorstellen:
BOes de eerste.
Ik heb deze naam gekozen omdat bleek dat boes al in gebruik was. Ik gebruik deze bijnaam al 25 jaar en claim hem dus hierbij als eerste.
Ik rij ongeveer 30 jaar ook met zijspan, momenteel een R80 met Dnepr bak. Zie het plaatje.
De discussie hierboven over de plaats van de bak vind ik prachtig. Er staan wijze dingen in en ook wel vage argumenten.
De kern is al genoemd: links sturen voor overzicht over de weg (rij maar eens met een rechtse bak in Engeland...), de bolling van de weg is ook een argument, een licht trekkende bak rijdt makkelijker dan een "duwende" bak. De plaats van de kickstarter is niet echt een argument, als hier al over is nagedacht dan eerder volgend dan leidend. En voor de racers lijkt mij inderdaad de rijrichting van de meeste circuits een argument, ik heb dit vroeger wel eens gelezen in een artikel over racen.
Voor de liefhebbers: de Hobbyist heeft een prachtig forum over BMW; Airhead is een schitterende amerikaanse site met veel techniek over de (helemaal)luchtgekoelde boxers en www.zijspan.startkabel.nl geeft je leuke links.
Veel plezier en tot lezens.
Egbert

Bijlage: br003.jpg
 
moedwillig erover heen lezen is ook een kunst hoor :}
Dddjjieizzus....jij heet niet voor niet "ouwe sjagerijn" hè??
Ik had al gezegd dat ik geen zin had om inhoudelijk op je te reageren, dus veel duidelijke kon t niet zijn, toch ??

Bezig met een rondje "wie kan ik uit de tent lokken"???
Nahja, als je zelfs mij niet op de kast kan krijgen moet je echt nog heel veel oefenen hoor :P

full
 
Dag mensen.
Even voorstellen:
BOes de eerste.
Ik heb deze naam gekozen omdat bleek dat boes al in gebruik was. Ik gebruik deze bijnaam al 25 jaar en claim hem dus hierbij als eerste.
Ik rij ongeveer 30 jaar ook met zijspan, momenteel een R80 met Dnepr bak. Zie het plaatje.
De discussie hierboven over de plaats van de bak vind ik prachtig. Er staan wijze dingen in en ook wel vage argumenten.
De kern is al genoemd: links sturen voor overzicht over de weg (rij maar eens met een rechtse bak in Engeland...), de bolling van de weg is ook een argument, een licht trekkende bak rijdt makkelijker dan een "duwende" bak. De plaats van de kickstarter is niet echt een argument, als hier al over is nagedacht dan eerder volgend dan leidend. En voor de racers lijkt mij inderdaad de rijrichting van de meeste circuits een argument, ik heb dit vroeger wel eens gelezen in een artikel over racen.
Voor de liefhebbers: de Hobbyist heeft een prachtig forum over BMW; Airhead is een schitterende amerikaanse site met veel techniek over de (helemaal)luchtgekoelde boxers en www.zijspan.startkabel.nl geeft je leuke links.
Veel plezier en tot lezens.
Egbert

Welkom in het M-F zijspanhoekje
full


Mooie combinatie heb je. Hier het plaatje, dat kijkt wat gemakkelijker:

full
 
Bovenaan wordt volgens mij de meest plausibele reden gegeven: net als bij een auto zit het stuur links, als het bakkie rechts zit.

dit suggereerd dat auto's superieur zijn en je daar dus vanaf kunt kijken hoe het moet :?
mijn motor weegt nog niet de helft van een auto, moet ik dat ook na-apen?
als ik onder mijn auto kijk zie ik een dermate stuk eenvoud dat ik er als motor niet mee de weg op zou willen, een ural is dan al hi tech.
kortom vergelijken met auto's is scheef, je moet gewoon de reden weten waarom de bestuurder aan de weg as zit.
toevallig gaat die reden ook bij auto's op
 
dit suggereert dat auto's superieur zijn en je daar dus vanaf kunt kijken hoe het moet :?
:Z
"Ford changed to left-hand-drive in the 1908 model year. A Ford catalogue from 1908 explains the benefits of placing the controls on the left side of the car:
“The control is located on the left side, the logical place, for the following reasons: Travelling along the right side of the road the steering wheel on the right side of the car made it necessary to get out on the street side and walk around the car. This is awkward and especially inconvenient if there is a lady to be considered. The control on the left allows you to step out of the car on to the curbing without having had to turn the car around.
In the matter of steering with the control on the right, the driver is farthest away from the vehicle he is passing, going in opposite direction; with it on the left side he is able to see even the wheels of the other car and easily avoids danger."
http://users.pandora.be/worldstandards/driving%20on%20the%20left.htm#leftdriving

Sorrie, komt toch van een automerk :+
 
Travelling along the right side of the road the steering wheel on the right side of the car made it necessary to get out on the street side and walk around the car. This is awkward and especially inconvenient if there is a lady to be considered.
Volgens mij moet ik toch altijd om de auto heen via de straat instappen. :? 'beetje dom' van die Ford lui om dit als reden op te geven voor het naar links brengen vd besturing. :?
 
nee je moet even goed doorlezen.
tot 1908 had ford de besturing rechts.
aan de rechterbuitenkant van de auto zaten allerlei handles om van alles af te regelen.
er zaten niet gewoon drie pedalen in zoals bij de huidige auto's.
je moest dus over de passagiersplaats uitstappen, heel vervelend als daar een dame zat :9
daarom kwam ford met de wereldoplossing om de bestuurder aan de linkerkant te zetten :r
ook weer tekenend voor die amerikanen om niet het probleem aan te pakken maar er een oplossing omheen te bedenken.
in 1908 was er namelijk nog geen middenas van de weg de autobahn moest nog worden uitgevonden en iedereen deed maar wat.
op de superieure motorfietsen maakte het toen al niet uit of je links of rechts uitstapte :}
 
nee je moet even goed doorlezen.
tot 1908 had ford de besturing rechts.
aan de rechterbuitenkant van de auto zaten allerlei handles om van alles af te regelen.
er zaten niet gewoon drie pedalen in zoals bij de huidige auto's.
je moest dus over de passagiersplaats uitstappen, heel vervelend als daar een dame zat :9
:?

Ofwel de bestuurder had geen pedalen, maar hendels aan de rechter-buitenkant vd auto & en geen deur aan zijn/haar kant?

En die buitenkant bleef gelijk, zodat na verplaatsen vh stuur de bijrijder als laatste kon uitstappen ipv als eerste. En helemaal handig...

...als de bestuurder wat gas bij wou geven kon de bijrijder blijven zitten, terwijl de bestuurder er uit ging, om de auto heen liep en effe de gashendel wat omhoog schroefde. :? :? :?
 
Nee, het ging hier om: als je aan de rechterkant rijdt, dan parkeer je meestal ook aan de rechterkant van de weg. De bestuurder stapt dan zó op de stoep, maar zijn pasagier (de lady) staat bij het uitstappen midden op de weg, en moet dus om de auto lopen om weer veilig op de stoep terecht te komen.
 
ja, wat TS dus zich afvroeg...

_O- manmanman... :+
Wat halflive dus plempte :Y



Maar.. hoe zit dit bij de zijspancrossers?
Afhankelijk van het aantal bochten links of rechts zal vast crossert met bijvoorbeeld bakkie links in het voordeel zijn.
Hebben die gasten unisex bakjes die zowel links als rechts gemonteerd kunnen worden :+
Hoe zit dat ?
Bedoel, als je al in het nadeel bent met de bak aan/van de verkeerde kant gade nie winnen en kunde beter thuisblijven toch?
:]
 
ja, wat TS dus zich afvroeg...

_O- manmanman... :+
Wat halflive dus plempte :Y



Maar.. hoe zit dit bij de zijspancrossers?
Afhankelijk van het aantal bochten links of rechts zal vast crossert met bijvoorbeeld bakkie links in het voordeel zijn.
Hebben die gasten unisex bakjes die zowel links als rechts gemonteerd kunnen worden :+
Hoe zit dat ?
Bedoel, als je al in het nadeel bent met de bak aan/van de verkeerde kant gade nie winnen en kunde beter thuisblijven toch?
:]
Het zijspan zit daar waar het op de meeste circuits voordeel heeft. Het zijspan is bij de meeste crossers integraal deel van het rijwielgedeelte.
 
Plus dat je bij de cross sporen in de baan krijgt. Zal een linkse bak voor een circuit voordeel hebben. Maar rijden er toch meer met een rechtse bak. Dan is het moeilijk om Door de sporen van alle andere rijders heen jou voordeel te halen.!
 
Terug
Bovenaan Onderaan